Mikael_L Mikael_L skrev:
Som det verkar t.ex. en av timmarna idag.
Att upp till lite drygt 11GW produktion så ligger alla bud på negativt pris, sen börjar det komma bud på positivt elpris för ytterligare förbrukning.
Möjligen har jag missförstått dessa diagram från nordpool ...
[bild]
Bland de som lägger negativt pris ligger också de som har tecknat kontrakt på futures-marknaden, eftersom de måste köpa respektive sälja. Dvs det finns ett bud till minpris och ett matchande bud till maxpris.

Förresten kan man också se att de allra, allra flesta köpare bjuder maxpris.
 
Mikael_L
Jag skickade upp en order/price kurva tidigare över SE.
Den är nog ett dåligt exempel, ty Sverige har extremt dålig priselasticitet, då enormt mycket av vår produktion kommer ske oavsett priset som blir, även om det blir negativt.
Vi har inte en massa kol, olje och gaskraftverk som kommer starta produktionen så fort elpriset gör det lönsamt.

Så här ska vi istället kolla utbud/efterfrågan för elområde DE-LU (Tyskland, luxemburg).

timme 2 (natt)
Linjediagram som visar energitillförsel och efterfrågan över tid, med stor skillnad mellan kurvorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man se att det läggs rejält negativt elpris på en massa produktion upp till 10GW, det är sånt som kommer produceras oavsett elpris. Jag gissar på kärnkraft och vindkraft enligt väderprognos i huvudsak.
Sen finns det en hel del bud på låga minuspriser upp till 14GW. Detta förstår jag inte.
Men kan tänka mig att det ev är mer osäker vindkraft, har de lovat att sälja får de en ekonomisk smäll under dagens intraday-handel om de inte lyckas, kanske blir den smällen mindre ifall de inte har lagt ett väldigt lågt elpris ? (rejält negativt bud...)
Vidare kan man se att i andra änden av skalan så kommer det in en massa producenter som är beredda att starta sin produktion ifall elpriset blir 2 kr, 4-5 kr, 15kr 30 kr osv.
Där lovar de dyraste produktionsenheterna att start upp, om de får det priset.
Jag är lite osäker, men jag tror att det även kan finnas industrier som kan avstå sin el vid ett visst pris, och sälja den istället. De har kanske egen produktion eller köper på långa terminskontrakt.
Jag har läst mig till att Holmen stoppade sina pappersbruk ibland vid högt elpris, för då blev det mer lönsamt att sälja elen i sig än att producera papper med den.

Sen har vi efterfrågekurvan.
Det verkar finnas en bedömning att elområdet kommer dra nästan 14GW oavsett elpris, dvs köparna har lagt köpbud på 40kr/kWh upp till denna nivå.
Sen vid ca 13kr så antar köparna att då kommer elförbrukningen öka, så köpbuden där motsvarar prognosen för förbrukning vid det priset.
Sen i spannet 1 kr/kWh till -1 kr/kWh så ser de som lägger köpbud att det troligen blir en kraftig efterfrågeökning vid allt lägre elpris.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Obs, jag skriver hela tiden kr/kWh, men egentligen är det 0,1€/kWh jag menar då.


Jag hoppas att jag har förstått dessa data från Nordpool rätt, att det är korrekt tolkning.
Men jag tror det, jag har snappat från andra källor att prisbildningen på Nordpool går till såhär.
 
Mikael_L
Lite intressant med DE-LU är om jag sen kollar t.ex. timme 9, när industri, kontor, verkstäder kommit igång, och en hel del handel.
En rejäl ökning av efterfrågekurvan, kolla x-axeln i grafen
Linjediagram visar energiutbud och -efterfrågan över tid; skarpa svängningar; datum och klockslag angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt ännu mer spännande är att det denna timme hoppar upp från 13GW till 20GW på el som säljs till flera kronor negativt pris.
Det tolkar jag som att det är solkraften börjar mata ut denna timme, och de lägger liksom vindkraften negativt elpris, de måste ju sälja allt.

Och ännu mer stiger det under dagen, runt 13 ungefär brukar solkraft ge som mest.
Diagram visar energiförsörjning och efterfrågan över pris i DE-LU området, klockan 13, den 10 april 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyskland har mest solkraft i Europa ...
 
Mikael_L
Det var väl för typ ett år sedan, när jag hade upptäckt denna källa till data som jag först tyckte det verkade otroligt märkligt. Att det skulle läggas säljbud på flera kronor negativt elpris.
Det kändes lite galet, men samtidigt hade det ju blivit lite negativt elpris ibland, någon timme ... så ...

Så jag vart ju tvungen att grubbla över detta, men det gick ju snabbt att inse hur det hänger ihop.

Ta ett kärnkraftverk. De är uppe i full produktion, kör 100%, och ska lägga in sina säljbud för morgondagen på Nordpool.
Kärnkraftverket har ju inte en tanke på att stoppa reaktorerna någon timme för att elpriser dyker och de går med förlust.

Och det är ju inte det minsta vettigt att chansa med ett bud på något elpris, de får ju ändå systempriset hur det än går. Om de ger day-ahead bud på säg 50 öre, men systempriset blir 47 öre, då har de helt plötsligt inte sålt sin el, och måste stänga av reaktorn, som sen tar 3 dygn att starta upp igen.

Så har jag gissat att det fungerar, och därför har vi alltid en enormt stor produktion som lägger bud med kraftigt negativt elpris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Ja, marginalprissättning är lurigt på det viset, i synnerhet för en vara som inte kan lagras. Och som du skriver, @Mikael_L, kostnaden för ett snabbstopp är ju högre än marginalproduktionskostnaden, så på kort sikt är det lönsammare att köra med förlust än att inte köra alls. Medan sådana incitament på lång sikt leder till nedläggning och utebliven nyetablering.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här kan man se att det läggs rejält negativt elpris på en massa produktion upp till 10GW, det är sånt som kommer produceras oavsett elpris. Jag gissar på kärnkraft och vindkraft enligt väderprognos i huvudsak.
Det är ju inga problem att stoppa dina vindkraftverk om du inte får sålt, så det finns ingen anledning att sälja med förlust. Så det är förmodligen terminshandel (som verkligen måste få köpt/sålt) och kärnkraftverk.

Sen finns det en hel del bud på låga minuspriser upp till 14GW. Detta förstår jag inte.
Men kan tänka mig att det ev är mer osäker vindkraft, har de lovat att sälja får de en ekonomisk smäll under dagens intraday-handel om de inte lyckas, kanske blir den smällen mindre ifall de inte har lagt ett väldigt lågt elpris ? (rejält negativt bud...)
En del vindkraftparker - framför allt offshore - har subventioner på sin produktion (under en viss tid). Så där är inte noll priset där man går jämnt upp, och därför kan man bjuda negativa priser. (Eftersom du förstås bara får subventioner för el du faktiskt producerar.) Här kan du se resultaten för en del olika offshoreparker: https://energypost.eu/europe-could-have-subsidy-free-offshore-wind-by-2023/

Sen vid ca 13kr så antar köparna att då kommer elförbrukningen öka, så köpbuden där motsvarar prognosen för förbrukning vid det priset.
Det där känns som någon eller några storförbrukares hårda gräns för när det inte längre är värt att köra sina anläggningar. 13 kr är ju ett groteskt elpris.

Sen i spannet 1 kr/kWh till -1 kr/kWh så ser de som lägger köpbud att det troligen blir en kraftig efterfrågeökning vid allt lägre elpris.
Tyskland har tydligen rätt mycket pumpkraft. Ungefär 10 GW maxeffekt enkligt app.electricitymaps.com . De tar ju gladeligen emot gratis el om de kan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Samt ännu mer spännande är att det denna timme hoppar upp från 13GW till 20GW på el som säljs till flera kronor negativt pris.
Det tolkar jag som att det är solkraften börjar mata ut denna timme, och de lägger liksom vindkraften negativt elpris, de måste ju sälja allt.
Ja, det kan nog vara solcellsparker som har olika typer av inköpskontrakt (PPA) med industrier.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ta ett kärnkraftverk. De är uppe i full produktion, kör 100%, och ska lägga in sina säljbud för morgondagen på Nordpool.
Kärnkraftverket har ju inte en tanke på att stoppa reaktorerna någon timme för att elpriser dyker och de går med förlust.

Och det är ju inte det minsta vettigt att chansa med ett bud på något elpris, de får ju ändå systempriset hur det än går. Om de ger day-ahead bud på säg 50 öre, men systempriset blir 47 öre, då har de helt plötsligt inte sålt sin el, och måste stänga av reaktorn, som sen tar 3 dygn att starta upp igen.
Det här är en av de bästa sidorna med systemet vi har nu, och som ofta förbises när alternativa lösningar läggs fram.

Så har jag gissat att det fungerar, och därför har vi alltid en enormt stor produktion som lägger bud med kraftigt negativt elpris.
All el som är köpt/såld på terminsmarknaden innebär också ett säljbud till minpris och ett matchande köpbud till maxpris, eftersom de måste få köpt och sålt. Därefter betalar de mellanskillnaden mellan det faktiska priset och vad kontraktet sa.
 
Mikael_L
K krfsm skrev:
All el som är köpt/såld på terminsmarknaden innebär också ett säljbud till minpris och ett matchande köpbud till maxpris, eftersom de måste få köpt och sålt. Därefter betalar de mellanskillnaden mellan det faktiska priset och vad kontraktet sa.
Aha.
Så om en industri köper från t.ex. uniper en mängd el på långt terminskontrakt, säg för 50 öre.

Då kommer den elen fortfarande handlas över Nordpool?
Fast om priset en timme råkar bli 25 öre, så får köparen betala en 25-öring extra till Uniper (vid sidan om priset de betalar via Nordpool), om elpriset istället blev säg 1kr, så får Uniper betala en 50-öring till köparen?

Har jag uppfattat rätt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite intressant med DE-LU är om jag sen kollar t.ex. timme 9, när industri, kontor, verkstäder kommit igång, och en hel del handel.
En rejäl ökning av efterfrågekurvan, kolla x-axeln i grafen
[bild]
Samt ännu mer spännande är att det denna timme hoppar upp från 13GW till 20GW på el som säljs till flera kronor negativt pris.
Det tolkar jag som att det är solkraften börjar mata ut denna timme, och de lägger liksom vindkraften negativt elpris, de måste ju sälja allt.

Och ännu mer stiger det under dagen, runt 13 ungefär brukar solkraft ge som mest.
[bild]

Tyskland har mest solkraft i Europa ...
Och en del brunkol
 
K krfsm skrev:
Det är ju inga problem att stoppa dina vindkraftverk om du inte får sålt, så det finns ingen anledning att sälja med förlust.
Om det är något som i princip aldrig händer så installerar man kanske inte den tekniken. Är det någon med egna solceller som har den funktionen? Det är inte svårt, men om det ger väldigt liten nytta används det inte.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Och en del brunkol
Tror du verkligen att de med brunkolverk lägger säljbud på negativt pris?
Varför skulle de göra det?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ingen aning men nuvarande modell kan vi inte göra något åt utan bara gilla läget:cool:
 
Det tycks av någon anledning vara de som inte har en aning om hur det fungerar som tycker att det ska ändras. Jag undrar vad det beror på.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.