4 559 läst · 73 svar
5k läst
73 svar
Alternativa modeller för elpris, eller annat som kan råda bot på de höga priserna.
På 1970 talet & -80 talet ökade elanvändningen i Sverige när man gick från Olja till el i större utsträckning. Samtidigt byggdes kärnkraften ut för att möta det växande behovet. Tänk om man tänkt så de senaste 30 åren att man lagt mer pengar på kärnkraftsutbyggnad istället för nedläggelse
Självklart skulle min rakapparat öka elanvändningen (om jag ägde någon).Jonatan79 skrev:
Jag har värmt upp kåken med Ved de senaste 23 åren men ska nu skaffa bergvärme och då kommer min elförbrukning gå upp 5 000 kWh/år så jag kommer bidra precis som din elbil.
Jag har inget emot elbilens vara eller icke vara utan just att den ska subventioneras.
Ditt förslag har så mycket hål att jag har svårt att veta hur jag ska kommentera det.Grizzlybjörnen123 skrev:Det bästa skulle vara om man tillsammans med EU arbetar fram en modell där varje land producerar max av sin el varje dygn året runt och att man sätter ett pris efter årsbasis (lika pris för alla) och höjer priset varje år några procent. Har vi överskottsel när alla Svenskar fått sin el säljer vi ut det på ELEU börsen där andra EU länder får möjlighet att köpa elen.
Har vi ett underskott av el så får vi köpa in det som saknas.
AVREGLERING VAR DET SÄMSTA PÅFUND NÅGON NÅGONSIN HITTAT PÅ
Så den reglering som gällde tidigare är det du tror är en bra lösning? Hur matchar sol och vindkraft in i den?
Samtidigt måste vi bygga ut mer reservkraft eftersom det då inte går att få ner konsumtionen med högt pris när det är trångt.
Att det matchar efterfrågan väldigt dåligt. Att då ha ett fast elpris så att konsumentsidan inte alls anpassar sig medför att man måste ha en stor andel produktion som går väldigt sällan.
Nu hade knappast staten satt priset till 4 kr/kWh utan kanske hälften.Mikael_L skrev:
Skitsamma egentligen för nu har vi ju själva satt oss i denna båten och kommer knappast att komma ur den.
Vi alla Svenskar har skitit i det blå skåpet för länge sedan
2021 betalade jag 216 öre i snitt på hela året för elen totalt med alla avgifter inkl. moms med rörligt elavtal i område 3.
2022 betalade jag 319 öre med samma preferenser som 2021
2021 gjorde jag av med 11679 kWh och 2022 9607 kWh
2022 betalade jag 319 öre med samma preferenser som 2021
2021 gjorde jag av med 11679 kWh och 2022 9607 kWh
Jag som bor i SE4 hamnade på 3,42
Fick tillbaka 0,79 öre hittills, då blir resultatet 2,63
Fick tillbaka 0,79 öre hittills, då blir resultatet 2,63
Men om jag anstränger mig lite och inte förkastar något så här snabbt, utan istället ber dig utveckla lite hur du tänker. Det är ju rakt i paritet med trådens inriktning.Grizzlybjörnen123 skrev:
Du ser lösningen i att införa en reglerad marknad, men på vilket sätt skall den vara reglerad?