T Thomas_Blekinge skrev:
Har du även AC p sommaren?
när det är väldigt varmt så är de på för att dra ner tempen.
 
Följer upp här. Har tagit en hel del åtgärder, bland annat ställt in spabadet på helgläge vilket innebär att den kör på lågvarv på vardagar. I onsdags stängde jag även av värmen i huset då det inte behövs, men jämför jag måndag till torsdag så är det knappt märkbart...

Någon som har några tips?

Logg:
2020-05-14: drog ner shunten så att den inte snurrar lika fort.
2020-05-14: stängde av strömdosan till Xbox Xbox+hdd
2020-05-14: drog ner kurvan från +2 till 0
2020-05-14: ändrade till Eco mode för varmvatten
2020-05-15: ändrade till -5 på kurvan
2020-05-16: energisparläge spabad tillsatt
2020-06-03: stängde av värmen
 
  • Skärmbild av mobilapp visar elanvändning med stapeldiagram över åtta dagar och estimerad faktura.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanvändningsdiagram för maj 2020 med daglig förbrukning i kWh, totalt 2135 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av elanvändning i juni 2020 med stapeldiagram och daglig förbrukning i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du även AC p sommaren?
Den kan inte dra mycket? Vi har två st som vi kört ganska mycket i Maj och vi har även laddat bilarna mycket och kom upp i 1319kWh totalt med allt.
 
Ni har en radonfläkt, jag antar att den suger luft från under grunden, kombinerad med golvvärme gissar jag att det innebär att den ventilerar bort rätt mycket värme. (Vi har liknande problem, utblåset för radonfläkten är under vår uteplats, vilket gör att halva uteplatsen är snöfri ner till -5.)

Vi har f.ö. 19 grader inne på vintern...

Att mäta är att veta, att få en siffra över "grundförbrukningen" när man är bortrest är jättebra. Men ta det en vecka på sommaren när värmen inte går heller.

Varmvatten drar mer än man tror.

Nu är det några år sen jag gjorde ordentligt mätningar, men jag tyckte elen kostade för mycket så för några år sen försökte jag mäta en massa olika förbrukare. Enfasförbrukare med plugin elenergimätare, 3-fasförbrukarna genom att kolla förbrukning när vi var bortresta. Var vi t.ex. borta en helg kunde jag stänga av VV-beredaren och se hur mycket mindre det blev.

Några siffror från mitt Excel-ark från den tiden:
VV-beredare 10 kWh per dygn (slog av den över midsommar när vi var på landet och då sjönk förbrukningen så mycket, jämfört med helgen innan när vi var borta och den var påslagen)
Frys, gammal, 780 kWh per åt
Frys, ny, 60 kWh per år
Kyl, gammal, 208 kWh per år
Kyl, ny, 60 kWh per år

(Vi sparade alltså in typ 800 kWh om året på att byta från 80-tals kyl och frys till nya A+++.)

Hade en gammal dator som stod som server och drog 580 kWh om året.
Bytte den till en NAS som drar 52 kWh om året. En tiondel av förbrukningen.

Standbyläge på olika apparater kan dra ovanligt mycket också. Många bäckar små.
 
N Nerre skrev:
Ni har en radonfläkt, jag antar att den suger luft från under grunden, kombinerad med golvvärme gissar jag att det innebär att den ventilerar bort rätt mycket värme. (Vi har liknande problem, utblåset för radonfläkten är under vår uteplats, vilket gör att halva uteplatsen är snöfri ner till -5.)

Vi har f.ö. 19 grader inne på vintern...

Att mäta är att veta, att få en siffra över "grundförbrukningen" när man är bortrest är jättebra. Men ta det en vecka på sommaren när värmen inte går heller.

Varmvatten drar mer än man tror.

Nu är det några år sen jag gjorde ordentligt mätningar, men jag tyckte elen kostade för mycket så för några år sen försökte jag mäta en massa olika förbrukare. Enfasförbrukare med plugin elenergimätare, 3-fasförbrukarna genom att kolla förbrukning när vi var bortresta. Var vi t.ex. borta en helg kunde jag stänga av VV-beredaren och se hur mycket mindre det blev.

Några siffror från mitt Excel-ark från den tiden:
VV-beredare 10 kWh per dygn (slog av den över midsommar när vi var på landet och då sjönk förbrukningen så mycket, jämfört med helgen innan när vi var borta och den var påslagen)
Frys, gammal, 780 kWh per åt
Frys, ny, 60 kWh per år
Kyl, gammal, 208 kWh per år
Kyl, ny, 60 kWh per år

(Vi sparade alltså in typ 800 kWh om året på att byta från 80-tals kyl och frys till nya A+++.)

Hade en gammal dator som stod som server och drog 580 kWh om året.
Bytte den till en NAS som drar 52 kWh om året. En tiondel av förbrukningen.

Standbyläge på olika apparater kan dra ovanligt mycket också. Många bäckar små.
Tack för förslagen. Ska testa att stänga av VV vid tillfälle för att testa den. Förövrigt så är alla vitvaror 2-3 åt gamla med a++ eller a+++
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.