R Runnis skrev:
Blockera elpatronen helt några dagar och se om pumpen pallar. Varmvattnet måste inte ligga på max hela tiden utan det får kompressorn jobba ifatt det ska INTE elpatronen göra.
Har du någon koll på vart man kan göra det?
 
  • Gilla
Emil_bjorklund
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
250kvm i 26grader med spabad och laddhybrid. Tror nog ni ska vara glada att ni "bara" har 35MWh.
Precis då varje grad höjning ger ca 5%. Så han skulle gått kunna sänka värmen 10-20%. Sedan har han även en hög vardagsförbrukning på strömmen. Men man kan ju vända på det att han även spar bensinkostnader.
 
L lingonsoppa skrev:
Hahah kanske det. Nu var det iofs in exakt 26 men runt 25 är ok för dem. 22.5 och då fryser hela familjen
Men prova då att sänka till 24 och gör det i augusti. Så sänker ni 10% av värmekostnaden. Sedan har ni en hög vardagsförbrukning som kan bero på olika saker. Men du spar ju även in på bensinkostnaden.
 
Med dom sparade el-pngarna kan du köpa ett gäng tröjor till familjen, dock kanske inte Gucci.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Med dom sparade el-pngarna kan du köpa ett gäng tröjor till familjen, dock kanske inte Gucci.
Pengarna är inte mitt bekymmer utan vill försöka luska ut om detta är normalt eller inte. Tänker mer på miljön :) dock har jag grön el hemma
 
Har lyckats luska fram följande:
Årsförbrukning 35 000 kwh
- radonfläkt, 1100 kwh per år
- elbil, 3000 kwh/år
- spabad, 4500 kwh/år
26 400 kwh exkl ovan

Har en kyl och en frys, sen en kombo frys/kyl. Mäter just nu förbrukningen på kombokylen. Alla vitvaror är yngre än 3 år med A+ eller A++ men ska bli intressant att börja mäta av. Förösker även luska fram hur man stänger av elpatronerna. Sen har jag dragit ner två shuntar till golvvärmen till lägsta cirkulation.
 
L Leif i Skåne skrev:
Detta är en gammal mysterium, läs och njut! Särskilt inlägg #21
[länk]
:crysmile::D;)
Helt otroligt . Det fick mig gå in och kolla på timbasis och såg detta nu. Kl 1 på natten den 12 maj spikade det upp till 5kwh. Hela familjen sov då. Den 11 spikade det kl 4 på natten
 
  • Stapeldiagram som visar energiförbrukning i kWh över tid med en topp på 5 kWh kl 1 natten den 12 maj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapelgraf som visar timbaserad energiförbrukning med en topp på 4,8kWh klockan 04:00 den 11 maj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på något nu. Den 5 mars var vi utomlands så ingen befann sig hemma i över 2 veckor. Det innebär att luftvärmepumpen förmodligen drog så här mycket, plus spabadet då resten var nedsläckt. Dessa VP från mitsubishi är så komplicerade att få till. Känns inte rimligt att den ska sluka så mycket energi vid 0 grader
Energianvändningsdiagram med elförbrukning i kWh och temperatur i Celsius varje timme under 5 mars.
 
Det är fullt rimligt. Beror på hur VP matar golvvärmen. Kör den mot förrådstank med varmt vatten och termostater till varje rum eller är systemet intrimmat och framledningstemperaturen reglerar hela husets temperatur? Min misstanke är att VP behöver producera höga temperaturer på vattnet till värmesystemet och därmed minskar effektiviteten, dvs COP värdet speglar inte verkningsgraden. Du använder allt för mycket direktverkande el (tillsats i VP) ör att värma ditt hus är min teori.
Vilken värmekurva är VP inställd på? Dvs inte önskad innetemperatur.
 
GoC GoC skrev:
Det är fullt rimligt. Beror på hur VP matar golvvärmen. Kör den mot förrådstank med varmt vatten och termostater till varje rum eller är systemet intrimmat och framledningstemperaturen reglerar hela husets temperatur? Min misstanke är att VP behöver producera höga temperaturer på vattnet till värmesystemet och därmed minskar effektiviteten, dvs COP värdet speglar inte verkningsgraden. Du använder allt för mycket direktverkande el (tillsats i VP) ör att värma ditt hus är min teori.
Vilken värmekurva är VP inställd på? Dvs inte önskad innetemperatur.
Den brukar ligga på +2, dvs 42 grader vid 0. Alla rum har termostater ställda på 23-25 grader beroende på rum. När den når önskad temp så slutar vatten pumpas in till de rummen men VP kör på som vanligt
 
L lingonsoppa skrev:
Pengarna är inte mitt bekymmer utan vill försöka luska ut om detta är normalt eller inte. Tänker mer på miljön :) dock har jag grön el hemma
Med tanke på din lokalisering och andra omständigheter förstår jag att pengar är inga problem. Funderingar kring elförbrukning uppskattas.
Belysningen, laddare, musik brukar vara obetydande speciellt om det är LED. Allt som gör värme är misstänkt. Samt hönshuset. Finns det gamla oklara tomtgränser? Avstyckningar eller bodar i närheten?
Mät även din svamp och Cannabisodling i källaren.
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Med tanke på din lokalisering och andra omständigheter förstår jag att pengar är inga problem. Funderingar kring elförbrukning uppskattas.
Belysningen, laddare, musik brukar vara obetydande speciellt om det är LED. Allt som gör värme är misstänkt. Samt hönshuset. Finns det gamla oklara tomtgränser? Avstyckningar eller bodar i närheten?
Mät även din svamp och Cannabisodling i källaren.
haha du är rolig du. Inga gamla oklara tomtgränser eller så. Kanske är så enketl att min värmepump är felinställd och den pumpar ut onödigt mycket värme...
Testade nu att stänga av uppvärmning av varmvatten mellan 01.00-05.00. Vet inte om andra gör så? Men det känns onödigt att den värmer vattnet när vi vi sover. Eller?
 
L lingonsoppa skrev:
Testade nu att stänga av uppvärmning av varmvatten mellan 01.00-05.00. Vet inte om andra gör så? Men det känns onödigt att den värmer vattnet när vi vi sover. Eller?
Nej, ingen jag vet gör så.
Varmvattenberedaren har väl värmeisolering?
Så när inget varmvattenförbrukas (t.ex. mellan kl 1 och 5 på natten) så borde dess elförbrukning vara mycket liten.

Men jag lider med dig!
Min senaste elräkning (ej nät alltså), för mars 2020, var på hela 88 kronor. Det svider :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.