T TobiasK skrev:
Brukarbeteende hade i vårt fall stor inverkan. Flyttade in i stenhus från 2011 på 307 kvm för drygt ett år sedan. Bergvärme med golvvärme i hela huset.

Föregående ägare: 2 vuxna, 2 barn, 25 grader i angiven inomhustemperatur och en årsförbrukning om 28 000 kwh

Vår situation: 2 vuxna, 21 grader i inomhustemperatur och en årsförbrukning på 18 000 kwh. Vet ej om det faktum att vi också låtit genomföra service på bergvärmen påverkat vår förbrukning.
Med tanke på dessa siffror så är vi definitivt i överkant.
 
Ja det finns nog en del att göra bara på att sänka innetemp. Ta en bild på utedelens märkplåt med om du har lust.
 
  • Gilla
Lasse Ln
  • Laddar…
E Ecke16 skrev:
Ja det finns nog en del att göra bara på att sänka innetemp. Ta en bild på utedelens märkplåt med om du har lust.
Här kommer utedelen
 
  • Specifikationsetikett på en Mitsubishi Electric luft-till-vatten-värmepump, modell PUHZ-HW112YHA2, tillverkad i Japan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså denna modell jag har vilket ska klara upp till 480kvm enligt zave
 
  • Mitsubishi HW112 Package + Ecodan luft-vattenvärmepump för upp till 480kvm.
Eltillsatsen på VP:n är 9 kW. COP, dvs verkningsgraden är mellan drygt 4 ner till 1. Vid ca 7-8˚C utomhustemp får ni ut 4 x värme per insatt kW el. Ni har vid denna utomhustemp kanske 6 kW värmebehov och betalar alltså 1,5 kW. Vid 0˚C kanske COP är 2,5-3,0. Ert behov är 9 kW och ni betalar för ca 3 kW. Vid -5˚C är kanske COP 2 och ert värmebehov 12 kW, ni betalar för ca 6 kW. Vid ca -10˚ och kallare är COP närmare 1, dvs ni betalar för nästan all värmeeffekt ni använder.

Ert värmebehov ökar och eltillsatsen går in tidigare om ni har en hög inomhustemperatur eftersom kompressorn inte orkar tillföra den framledningstemperaturen till golvvärmen som ni har ställt som börvärde.

Det påverkar alltså kraftigt att ha hög inomhustemp vid låga utomhustemperaturer men så länge det är ca +5˚C eller varmare kostar det inte så mycket. Ni kan alltså ha 25˚C inomhus vid denna utomhustemp. Vid minusgrader bör ni istället ha max 22˚C helst ännu lägre om ni vill minska elanvändningen.

Vid produktion av varmvatten, till bad, dusch, disk mm, är verkningsgraden (COP) lägre mellan ca 1 - 2,5, med samma princip som ovan. Duscha vid hög utomhustemp och dividera elbehovet för uppvärmning av vattnet med 2,5. Vid låg utomhustemp (minusgrader) består i stort sett hela energibehovet för uppvärmning av vattnet av köpt el.

Med tanke på husets storlek kan skillnaden mellan hög inomhustemp (24-25˚C) och låg (20-21˚) säkert påverka ca 5 - 10 MWh per år.
 
B Boende45 skrev:
Eltillsatsen på VP:n är 9 kW. COP, dvs verkningsgraden är mellan drygt 4 ner till 1. Vid ca 7-8˚C utomhustemp får ni ut 4 x värme per insatt kW el. Ni har vid denna utomhustemp kanske 6 kW värmebehov och betalar alltså 1,5 kW. Vid 0˚C kanske COP är 2,5-3,0. Ert behov är 9 kW och ni betalar för ca 3 kW. Vid -5˚C är kanske COP 2 och ert värmebehov 12 kW, ni betalar för ca 6 kW. Vid ca -10˚ och kallare är COP närmare 1, dvs ni betalar för nästan all värmeeffekt ni använder.

Ert värmebehov ökar och eltillsatsen går in tidigare om ni har en hög inomhustemperatur eftersom kompressorn inte orkar tillföra den framledningstemperaturen till golvvärmen som ni har ställt som börvärde.

Det påverkar alltså kraftigt att ha hög inomhustemp vid låga utomhustemperaturer men så länge det är ca +5˚C eller varmare kostar det inte så mycket. Ni kan alltså ha 25˚C inomhus vid denna utomhustemp. Vid minusgrader bör ni istället ha max 22˚C helst ännu lägre om ni vill minska elanvändningen.

Vid produktion av varmvatten, till bad, dusch, disk mm, är verkningsgraden (COP) lägre mellan ca 1 - 2,5, med samma princip som ovan. Duscha vid hög utomhustemp och dividera elbehovet för uppvärmning av vattnet med 2,5. Vid låg utomhustemp (minusgrader) består i stort sett hela energibehovet för uppvärmning av vattnet av köpt el.

Med tanke på husets storlek kan skillnaden mellan hög inomhustemp (24-25˚C) och låg (20-21˚) säkert påverka ca 5 - 10 MWh per år.
Väldigt intressant! Så om jag tolkar detta rätt så bör vi vid 11 grader utomhus i princip inte förbruka speciellt mycket och då är det något annat som stjäl ström? Se bild nedan. Skulle jag snitta 70kwh per dag så blir det ändå 25 000 kwh per år, minus bilen, 23 000 kwh.
 
  • Elanvändning mot temperatur-diagram för maj 2020, visar data för 11,4°C och 69,3 kWh förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid 11 grader är COP över 4, men ert värmebehov är nog ändå ganska stort även om ni endast betalar för ca 1/4-del.

Första testet är att kolla om kompressorn är i drift, om inte kör ni 100% el, dvs som en elpanna. Kompressorn hörs, låter som ett äldre kylskåp när den är igång.

Vattenburen golvvärme i våning mot mark kan innebära stora energiförluster om inte ordentligt isolerat under.
 
Er förbrukning i september är vad vi hade i december. Då bor vi i ett 300m2 timrat hus från 1850 med kopplade tvåglasfönster som läcker som såll (bokstavligt talat, det blir högar med jord på insidan när det blåser från nyplöjda åkrar ute) och har jordvärme. Visserligen ingen elbil eller pool, men ja. Tror vi ligger på nånstans 16000-20000 per år.
 
B Boende45 skrev:
Vid 11 grader är COP över 4, men ert värmebehov är nog ändå ganska stort även om ni endast betalar för ca 1/4-del.

Första testet är att kolla om kompressorn är i drift, om inte kör ni 100% el, dvs som en elpanna. Kompressorn hörs, låter som ett äldre kylskåp när den är igång.

Vattenburen golvvärme i våning mot mark kan innebära stora energiförluster om inte ordentligt isolerat under.
Sitter kompressorn på utedelen för den snurrar för fullt hela tiden känns det som. Indikatorn på VP visar att den kör utedelen, annars syns en lite blixt som indikerar elvärme.

Vad gäller golvvärmen så är den inte på marknivå. Vi har en källardel som inte har golvvärme
 
70 kWh är knappt 3 kW per timme. Inte möjligt, tänk 1 stor elradiator som går på max motsvarar 1000W, dvs 1 kWh. Sen tillkommer ventilationsfläktar, vitvaror, tv-apparater mm.
 
Inte omöjligt, ska det stå i inlägget ovan.
 
B Boende45 skrev:
Inte omöjligt, ska det stå i inlägget ovan.
Tänkte väl :)
 
Ja, jag tror inte att kompressorn är defekt. Det finns ett räkneverk i displayen där timmarna för eltillsatsens drift (och även total drifttid) visas. Den ger en viss indikation på hur hårt ni pressar värmesystemet.
 
B Boende45 skrev:
Ja, jag tror inte att kompressorn är defekt. Det finns ett räkneverk i displayen där timmarna för eltillsatsens drift (och även total drifttid) visas. Den ger en viss indikation på hur hårt ni pressar värmesystemet.
Vilken del är det? Försökte förstå vad som var vad
 
250kvm i 26grader med spabad och laddhybrid. Tror nog ni ska vara glada att ni "bara" har 35MWh.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.