Mikael_L
Man kan väldigt lätt räkna på en enkelledare, jag gissar att de drar en 5g6 där, så då kommer det gå max 25A ström.
1 meter ifrån en enkelledare i vakuum med 25A ström blir magnetfältet alldeles exakt 5µT.
Och 1 dm ifrån så blir fältet 50µT

Nu är detta en kabel, så magnetfälten från de olika ledarna tar ut varandra nästan helt.
Det blir kvar mycket lite magnetfält, resten tar ut varandra.

En beräkning kan göras (approximativt)
B=(d*µ*I) / (2*π*(r*r))
d - avstånd mellan ledare, µ- permeabiliteten, r - avstånd till kabeln.

B = (0,005 * 4π⋅10−7 * 25) / (2 * 3,14 * 0,1*0,1) = 0,1 µT - blir fältet 1 dm ifrån kabeln.
Och det avtar sen som vi sett, väldigt snabbt.

• Wow
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle inte sova dåligt förrän kabeln var klamrad under själva sängstommen, eller låg förlagd mellan madrass och lakan.

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I denna PDF finns lite information, samt även vad som är vanliga magnetfält runt en del vanliga apparater.
[länk]
Tack för alla dina utförliga svar. Igår hörde jag att det är skillnad på växelström och likström.
Och att fram till ett batteri går det likström. Och likström är värre.
Men är det hela kabeln då, eller bara från laddboxen och till bilen?

Likspänning är inte värre, det omges vi av hela tiden i form av jordens magnetfält. Men kabeln är inte heller likspänning, utan det är växelspänning fram till bilen och det är först i den som omvandling till likspänning sker.

Du behöver sluta fundera så mycket, inget av det här är farligt eller påverkar ens kroppen det minsta.

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
Mikael_L
H Hannemaj skrev:
Tack för alla dina utförliga svar. Igår hörde jag att det är skillnad på växelström och likström.
Och att fram till ett batteri går det likström. Och likström är värre.
Men är det hela kabeln då, eller bara från laddboxen och till bilen?
Nja.
Vad gäller magnetfält så ger växelström upphov till ett växlande magnetfält, och likström till ett konstant magnetfält.

Och om man är orolig för likström och ett konstant magnetfält, så finns det anledning att vara extremt orolig, ty jordens magnetfält varierar mellan 30 och 60µT, vilket gör att man rätt sällan kommer i närheten av kablar och maskiner som skapar starkare magnetfält än så.
Dvs, om man är orolig för konstant magnetfält (från likström) så lever man dagligen, varenda sekund, i fullständig livsfara - och måste flytta till en planet som saknar detta magnetfält.

Så för likström är magnetfält en ickefråga, människan har tydligen klarat sig i tiotusentals år med ett sånt här kraftigt fält omkring sig hela tiden, och vår moderna teknik idag skapar inget som är värre.
Jag vet att det har ifrågasatts bilar med batteriet under baksätet, och strömmen i kabeln när man startar motorn, att man under det ögonblicket blir utsatt för magnetfält i samma magnitud, eller högre, som det jordmagnetiska fältet. Här har vi alltså strömmar på flera hundra ampere.

Så hälsofrågan har helt enkelt glidit över till att endast behandla växlande magnetfält, ty att vi tål kraftiga permanenta magnetfält kan ju anses vara utredd (magnetfälten är ju lätta att mäta också, så det finns liksom ingen osäkerhet).

edit: rättat stavfel

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Sen kan tilläggas att ledarna troligtvis är tvinnade med, vilket gör att du har växelvisa magnetfält som tar ut varandra på avstånd (oavsett om strömmen är DC eller AC).

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är sant. Om avståndet till kabeln är väsentligt längre än längden på ett tvinningsvarv, så blir det ytterligare en dramatisk minskning av B-fältet.

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
Ett enkelt test du kan göra för att visualisera skillnaderna i fältstyrka:

Ta en vanlig kompass. Titta hur den pekar. Den är då bara påverkad av jordens magnetfält. Prova att föra den närmare ledningen som oroar dig. Se hur mycket (om alls) den påverkas.

Jordens magnetfält har du hela tiden, och det är mycket starkare.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Troberg: Bra inspel.
Letade upp en bild från en hemma-fysiklaboration jag gjorde för ett antal år sedan.
Tråden går i syd-nordlig riktning och genomflyts av 3 A. Kompassnålen skulle alltså stå precis i ledningens riktning om ingen ström flöt. Man lyckas alltså (lite beroende på placering) bara få en viss avvikelse när kompassen förs runt ledaren.
Återledaren för strömkretsen ligger utanför bild. Hade den gått tätt intill så skulle man sannolikt inte sett någon effekt alls på kompassen.
Händer håller en kompass intill en röd tråd för att observera avvikelse i riktning vid ett fysikexperiment hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H Hannemaj skrev:
Hej, Har funderingar på om en elkabel till tex elbilsladdare eller spis avger magnetfält?
Tänker enbart på kabeln, inte själva apparaten.
Och hur långt ifrån avtar magnetfältet?
Tacksam för svar.
lite extremt (dina kablar kommer INTE att hantera de strömmarna) men titta på den här:

Det är ett prov av fästelementens funktion under pågående kortslutning (100 kA) och ja det är magnetism som bildar de krafter som böjer kablarna....

Likaså:
Många bilbatterier för att få en ordentlig kortslutningsström och därmed magnetfält.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Troberg: Bra inspel.
Letade upp en bild från en hemma-fysiklaboration jag gjorde för ett antal år sedan.
Tråden går i syd-nordlig riktning och genomflyts av 3 A. Kompassnålen skulle alltså stå precis i ledningens riktning om ingen ström flöt. Man lyckas alltså (lite beroende på placering) bara få en viss avvikelse när kompassen förs runt ledaren.
Återledaren för strömkretsen ligger utanför bild. Hade den gått tätt intill så skulle man sannolikt inte sett någon effekt alls på kompassen.
[bild]
Och här hade det ju varit illustrativt om man dessutom hade tvinnat återledaren du nämner runt den ensamma kabeln och jämfört resultatet.

Vilket som du säger hade visat att man inte kunde märka något magnetfält alls i den situationen.

Hade jag varit hemma så hade jag gjort det, men nu jobbar jag tyvärr på annan ort, så det går inte.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du startade ju en tråd för 1 månad sen om detta. Fick du inte svar där?
[länk]
Jag slog ihop trådarna nu.

/Moderator

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.