11 400 läst · 72 svar
11k läst
72 svar
Elektromagnetisk strålning från kabel till elbilsladdare
Alla typiska elledningar i ett hem som man är mer än 5cm ifrån är helt ofarliga vad gäller "strålning" och magnetfält.
Ska man nödvändigtvis oroa sig är det dammsugare, hårtork och sämre mikrovågsugnar som man har ansiktet 10cm ifrån. (Jag oroar mig inte. Utom när jag är nära elskåp med avtagen kåpa.)
Ska man nödvändigtvis oroa sig är det dammsugare, hårtork och sämre mikrovågsugnar som man har ansiktet 10cm ifrån. (Jag oroar mig inte. Utom när jag är nära elskåp med avtagen kåpa.)
Du har fått varierande svar och några vill vara fåniga. Jag skulle undvika att dra el där man skall sova. Måste väl gå att dra andra vägar. Jag har inga belägg för att det är farligt men vi vet inte allt heller.H Hannemaj skrev:
Kul grej om det där. Jag läste faktiskt en studie på läckage från microvågsugnar och det fanns ingen maskin på marknaden som läckte mätbart, inte ens om man tvingar upp luckan under drift. Det verkar vara en så enkel och väl förstådd konstruktion att till och med de billigaste skräpugnarna byggs rätt (faraday, mekanisk brytning vid lucköppning).TRJBerg skrev:
Det stämmer ju, men trots det så stör mikrovågsugnen till viss del ut WiFi på 2,4 GHz även när både terminal och AP är i andra sidan huset.ulfben skrev:Kul grej om det där. Jag läste faktiskt en studie på läckage från microvågsugnar och det fanns ingen maskin på marknaden som läckte mätbart, inte ens om man tvingar upp luckan under drift. Det verkar vara en så enkel och väl förstådd konstruktion att till och med de billigaste skräpugnarna byggs rätt (faraday, mekanisk brytning vid lucköppning).
Är det så hos er? Jag undrar ifall det finns någon andrahandseffekt av att micron är i drift som kan orsaka problemet. Det verkar helt orimligt att den ska kunna störa på sådana avstånd, nästan oavsett hur mycket den läcker.pacman42 skrev:
Om jag minns rätt så får en microvågsugn läcka 5 milliwatt per kvadratcentimeter, uppmätt 5 centimeter ifrån maskinen. I studien jag läste var det ingen maskin på marknaden som läckte mer än 1mW/cm². Styrkan avtar enligt inverskvadratlagen, så bara någon meter från maskinen borde effekten vara infinitesimal.
Ja, det är så hos mig. Har man känsliga applikationer, som exempelvis synkningen av flera högtalare som spelar musik samtidigt, då fungerar inte detta på 2,4 GHz om mikrovågsugnen (ca 10 år gammal) är igång. Normalt sett så kommer omsändningar av datat att göra att man inte märker det så mycket, men just när man har realtidsdata så stör det så mycket att det inte fungerar.ulfben skrev:Är det så hos er? Jag undrar ifall det finns någon andrahandseffekt av att micron är i drift som kan orsaka problemet. Det verkar helt orimligt att den ska kunna störa på sådana avstånd, nästan oavsett hur mycket den läcker.
Om jag minns rätt så får en microvågsugn läcka 5 milliwatt per kvadratcentimeter, uppmätt 5 centimeter ifrån maskinen. I studien jag läste var det ingen maskin på marknaden som läckte mer än 1mW/cm². Styrkan avtar enligt inverskvadratlagen, så bara någon meter från maskinen borde effekten vara infinitesimal.
När jag kör mikron på 2/3 effekt så kommer jag att höra musik under 1/3 av tiden, ett tiotal sekunder åt gången. Kör jag mikron på 1/3 effekt så hör jag musik i högtalarna under 2/3 av tiden. Har jag inte synkroniserade högtalare så spelas musik hela tiden, för då behövs inga realtidsdata mellan högtalarna.
Man märker också att överföringshastigheten på WiFi blir sämre när mikron kör.
Nu är mitt 2,4 GHz nät rätt så hårt belastat, så det kan ju vara enheter som är nära mikron som blir aggresivare i sina omsändningar när mikron kör, men när jag testat två högtalare i andra änden av huset, där även APn är så får jag samma effekt.
Edit: Kompisar som jobbar med radioteknik tycker dock inte alls att detta är konstigt, de räknar med att det kan bli många omsändningar med försenade paket när man har mikron igång.
Mikrovågsugnen var faktiskt först på frekvsbandet - långt innan någon Wlan/BT och andra tjänster ens existerat.
Att man lade dessa BT/Wlan-tjänster vid 2300-2400-bandet berodde just på mikrovågugnens existens sedan typ 60-talet och området var 'rörigt radiomässigt' pga. de relativt starka sändarna 'mikrovågsugn' med inte så noga inställd frekvens och dessutom kunde driva lite i frekvens (bestämdes av mekaniken i magnetronen och det rörde sig när det hela värmdes upp när material utvidgar sig av värmen) för att det var ett frekvensområde som inte var så hårt reglerat internationellt - sedermera blev det en IMS-band vilket menas att det inte behövs frekvenstillstånd och radiolicens för brukaren för att utnyttja frekvensområdet så länge man lyder för reglerna av tex. uteffekt och hur länge det får sända som gäller för ISM-bandet i fråga. - därför kan man få ett läge där en mikrovågsugn stör ut Wlan och BT på 2400 MHz i en del fall - för mikrovågsugnen var där först medans alla andra tjänster på 2.4 GHz är där och snyltar inom mikrovågsugnens upplåtna bandet och då skall man inte klaga om man blir störd.
Att man lade dessa BT/Wlan-tjänster vid 2300-2400-bandet berodde just på mikrovågugnens existens sedan typ 60-talet och området var 'rörigt radiomässigt' pga. de relativt starka sändarna 'mikrovågsugn' med inte så noga inställd frekvens och dessutom kunde driva lite i frekvens (bestämdes av mekaniken i magnetronen och det rörde sig när det hela värmdes upp när material utvidgar sig av värmen) för att det var ett frekvensområde som inte var så hårt reglerat internationellt - sedermera blev det en IMS-band vilket menas att det inte behövs frekvenstillstånd och radiolicens för brukaren för att utnyttja frekvensområdet så länge man lyder för reglerna av tex. uteffekt och hur länge det får sända som gäller för ISM-bandet i fråga. - därför kan man få ett läge där en mikrovågsugn stör ut Wlan och BT på 2400 MHz i en del fall - för mikrovågsugnen var där först medans alla andra tjänster på 2.4 GHz är där och snyltar inom mikrovågsugnens upplåtna bandet och då skall man inte klaga om man blir störd.
En fundering.. hur långt ifrån en mikrovågsugn motsvarar baserat på reglerna för dess tillåtna utstrålning en 2,4 GHz sändare på 100 mW ?X xxargs skrev:
Tänker att det ger en liten hint hur man tänkte regulatoriskt.
I det här sammanhanget är det olämpligt att säga att vi inte vet allt, det leder tankarna till att det skulle kunna vara farligt. Visst stämmer det att vi inte vet allt, men det krävs ganska stora fysikaliska genombrott långt större än Bohr, Newton eller Fermi lyckades med tillsammans. En inte alldeles felaktig jämförelse är att det är "nog inte farligt om en fluga och en Boeing 747 krockar(*), men vi vet inte allt heller". Visst, om det finns okända fysikaliska lagar som gäller i vissa specialfall kan det stämma, men det är helt orimligt med nuvarande kända fysikaliska lagar och en helt löjeväckande jämförelse.A AndersMartin skrev:
(*) Fluga 1mg och 747 på 100 ton ger ett förhållande om 100 miljoner, i själva verket är det 100 miljarder i förhållande mellan dna-påverkande nivåer och 50 Hz magnetfält... Dvs, mer i stil med fluga och kryssningsfartyg.
Edit: Eller så är jag dum och den första jämförelsen är ganska precis rätt... En av dem... ;-)
har för mig att det fins någon förteckning på tillåtna sändningsnivåer på de olika ISM-banden hos PTS.spikplanka skrev:
mikrovågsungnen har förmodligen sin egna styrdokument från ETSI/IEC/IEEE i vad de får läcka i signaler och det är ofta köpepapper för rätt många tusenlappar om man skall ha det senaste och sådan kan vara besvärligt att hitta på annan väg.
Det är ingen strålning alls. Inte ”ytterst lite” utan noll. Det finns eventuellt ett knappt mätbart elektromagnetiskt fält (som alltså inte är strålning) någon centimeter från kabeln. Helt ofarligt.H Hannemaj skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 852 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 852 inlägg
Enda fallet jag kan minnas där elektriska fält mätt så högt att det blev ifrågasatt i vanliga produkter var tidigare BMW-modeller (kan ha gällt andra märken också som jag inte pysslade med) när man flyttade batteriet till under baksäte eller koffert. Då drogs en ensam riktigt grov, oskärmad ledare genom bilen till startmotor mm (flera hundra ampere utan vidare vid start). Från början var den olämpligt placerad ovanpå kardantunneln, precis mellan sätena och kunde ge onödigt höga fält, så därför ändrades placeringen senare. Tyvärr minns jag inte exakta siffror, men det var tillräckligt för att föranleda ändring av utförandet.
Edit: Alltså enbart en plusledare då karossen agerar jord i en bil.
Edit: Alltså enbart en plusledare då karossen agerar jord i en bil.