11 282 läst · 72 svar
11k läst
72 svar
Elektromagnetisk strålning från kabel till elbilsladdare
Bo.Siltberg skrev:
Tack till er båda!A Avemo skrev:
Som redan påpekats så tar strömmarna ut varandra så det blir nära noll.
Det finns så många andra saker att oroa sig mer för i så fall.
Det är ju till och med tveksamheter rörande om det är farligt att bo under en kraftledning en längre tid. Det finns vissa indikationer på att det kan leda till leukemi hos barn, men man är inte ens säkert på detta. Låt dem dra ledningen och sov gott.
Det finns så många andra saker att oroa sig mer för i så fall.
Det är ju till och med tveksamheter rörande om det är farligt att bo under en kraftledning en längre tid. Det finns vissa indikationer på att det kan leda till leukemi hos barn, men man är inte ens säkert på detta. Låt dem dra ledningen och sov gott.
Och för att jämföra drar en spis lika mycket ström som laddare när båda används fullt ut. Men spisen är oftast inte balanserad och använder 1-2 faser så det blir nog mer strålning från de ledningarna än laddaren...
Nej, den är också balanserad - mot nollan som har en lika stor ström i motsatt riktning.S sjoelund skrev:
Så det ska alltså bara monteras en 11 kW laddare i garaget hos TS?S sjoelund skrev:
Hur länge laddas en elbil (11 kW) kontra hur länge används en spis på max (11 kW)
Oberoende vilket så har bägge enheterna en återledare som ligger någon mm ifrån fasledaren. Bägge enheterna har tre fasledare och en neutralledare som strömmen går i och strömmarna riktning i de olika ledarna tar ut varandra oberoende om det är fas-fas eller fas-nolla.
Med effektavgiften så laddar min bil aldrig på 11 kW för det har man inte råd med. Och visst antar jag 3-fas 16A om det inte står något annat. Men annars, om man bor i flerbostadshus och har garage precis under sängen och de drar el till 400 kW snabbladdare DC så skulle jag bli lite sur. Men det är nog mest för det irriterande ljudet och bensinbilar låter väl mer ändå...Demmpa skrev:
Det är inte så mycket "strålning" som att det är ett pulserande magnetfält.