LoweW
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, precis så. Inte till 100% men nära.

Det är därför det finns regler för elinstallation om att en ledning ska innehålla alla strömförande ledare för kretsen. Man ska alltså inte fiska fram fas och nolla från två olika dosor från olika håll.
A Avemo skrev:
I idealfallet att ledarna går precis samma väg blir det precis så. I verkligheten är ledarna förskjutna ett par mm. Därför blir det en minimal rest av magnetfält för de flesta verkliga kablar. Dock många storleksordningar ifrån vad man bör vara orolig för.
Tack till er båda!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H Hannemaj skrev:
I min bostad planerar de att dra en kabel till elbilsladdare under mitt sovrum.
Jag undrar om det är någon elektromagnetisk strålning från en sådan?
mvh
orolig
Går den i jorden eller i golvet? Om den går i jorden är det jordat och ännu mer lungt.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Hannemaj skrev:
I min bostad planerar de att dra en kabel till elbilsladdare under mitt sovrum.
Vilka är "de" ?

Olämplig placering iaf om inte annat för brand mm.

Men även asbest, cigaretter mm var ju ofarliga på sin tid.

• Haha
  • Arg
perror och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vilka är "de" ?

Olämplig placering iaf om inte annat för brand mm.

Men även asbest, cigaretter mm var ju ofarliga på sin tid.
Skillnaden är väl att på "strålning" har det bedrivits forskning i över 100 år.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
E
Oj! TS ska inte låsa in sig ett ett rum med 100 cm betongväggar?

Jag menar, 2G, 3G, 4G, 5G, Wifi 2.4, Wifi 5, Wifi 6... Listan kan göras lång.

Du glömde största boven, solen den ger ca 1000W/m2 när den lyser som bäst. I alla fall om man bor i norden, det blir lite mer längre söder ut.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Som redan påpekats så tar strömmarna ut varandra så det blir nära noll.

Det finns så många andra saker att oroa sig mer för i så fall.

Det är ju till och med tveksamheter rörande om det är farligt att bo under en kraftledning en längre tid. Det finns vissa indikationer på att det kan leda till leukemi hos barn, men man är inte ens säkert på detta. Låt dem dra ledningen och sov gott.

• Gilla
Hannemaj och 2 till
  • Laddar…
Och för att jämföra drar en spis lika mycket ström som laddare när båda används fullt ut. Men spisen är oftast inte balanserad och använder 1-2 faser så det blir nog mer strålning från de ledningarna än laddaren...

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och för att jämföra drar en spis lika mycket ström som laddare när båda används fullt ut. Men spisen är oftast inte balanserad och använder 1-2 faser så det blir nog mer strålning från de ledningarna än laddaren...
Nej, den är också balanserad - mot nollan som har en lika stor ström i motsatt riktning.

• Gilla
Hannemaj och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Så det ska alltså bara monteras en 11 kW laddare i garaget hos TS?

Hur länge laddas en elbil (11 kW) kontra hur länge används en spis på max (11 kW)

Oberoende vilket så har bägge enheterna en återledare som ligger någon mm ifrån fasledaren. Bägge enheterna har tre fasledare och en neutralledare som strömmen går i och strömmarna riktning i de olika ledarna tar ut varandra oberoende om det är fas-fas eller fas-nolla.

• Gilla
Hannemaj och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge laddas en elbil (11 kW) kontra hur länge används en spis på max (11 kW)
Med effektavgiften så laddar min bil aldrig på 11 kW för det har man inte råd med. Och visst antar jag 3-fas 16A om det inte står något annat. Men annars, om man bor i flerbostadshus och har garage precis under sängen och de drar el till 400 kW snabbladdare DC så skulle jag bli lite sur. Men det är nog mest för det irriterande ljudet och bensinbilar låter väl mer ändå...

Ingen av oss vet om det är en laddare eller om det är tex tio laddare och det dras en matarledning till en ny gruppcentral som bara täcker laddarna.

Det är till två laddare. De drar kabel från elrummet där alla proppar sitter i källaren.
Men av alla svar så drar jag slutsatsen att det är ytterst lite strålning eftersom
strömmen går fram och tillbaka i ledningen?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är nog farligare att prata i mobiltelefonen än att stå nära en kabel som går till elbilsladdning.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är inte så mycket "strålning" som att det är ett pulserande magnetfält.

• Gilla
Hannemaj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.