11 283 läst · 72 svar
11k läst
72 svar
Elektromagnetisk strålning från kabel till elbilsladdare
...men - om man oroa sig för sådant - så är man förmodligen utsatt för större, nära liggande statiska magnetfält från mobiltelefonfodral med magnetisk fäst stropp med neodymmagnet som håller ihop den och kanske med magnetisk hållare för själva telefonen i fodralen, sedan också högtalare i telefonen... - och dessutom inte längre bort än en armlängds avstånd en stor del av dygnet och när telefonen flyttas runt ger det också varierande magnetfält....
Apropå det här med att svälja kameler och sila mygg...
Min variant som jag hört om detta fall, handlade inte om magnetfält alls utan att stålet på bilens karross helt enkelt inte leder ström speciellt bra och med bara enkel +-kabel från batteriet i bagaget till startmotorn i fronten och sedan tillbaka ledning via karossen gav högre slingresistans för startmotorn än om både '+' och '-' drogs fram med kabel hela vägen från batteriet till startmotorn
Så länge batteriet var monterat i utrymmet där motorn var i så var det inte ett problem med de kabel-areorna man brukar använda för startmotorn och jordflätan tillbaka
Men när batteriets flyttas till någonstans som i bagage-utrymmet så blev ledningssträckorna flertal gånger längre och för att klara samma spänningsfall som innan så blev det grova startkablar till startmotorn och arena på stålet på karrossen mellan fram och bak var helt enkelt inte tillräklig stor för att kunna ersätta en startkabel som återledare med dom strömmar som det handlar om vid en motostart.
Stål är en dålig strömledare och har ungefär 1/9,5 -dels ledningsförmåga som koppar - dvs. arean behöver vara 9.5 ggr större i area än koppar för samma motstånd, har man 35 mm²-ledare för koppar för tex. startmotor så behöver man 335 mm² om det skall göras i stål för samma resistans vilket motsvarar en järnstång med 20,7 mm i diameter.
Apropå det här med att svälja kameler och sila mygg...
Min variant som jag hört om detta fall, handlade inte om magnetfält alls utan att stålet på bilens karross helt enkelt inte leder ström speciellt bra och med bara enkel +-kabel från batteriet i bagaget till startmotorn i fronten och sedan tillbaka ledning via karossen gav högre slingresistans för startmotorn än om både '+' och '-' drogs fram med kabel hela vägen från batteriet till startmotorn
Så länge batteriet var monterat i utrymmet där motorn var i så var det inte ett problem med de kabel-areorna man brukar använda för startmotorn och jordflätan tillbaka
Men när batteriets flyttas till någonstans som i bagage-utrymmet så blev ledningssträckorna flertal gånger längre och för att klara samma spänningsfall som innan så blev det grova startkablar till startmotorn och arena på stålet på karrossen mellan fram och bak var helt enkelt inte tillräklig stor för att kunna ersätta en startkabel som återledare med dom strömmar som det handlar om vid en motostart.
Stål är en dålig strömledare och har ungefär 1/9,5 -dels ledningsförmåga som koppar - dvs. arean behöver vara 9.5 ggr större i area än koppar för samma motstånd, har man 35 mm²-ledare för koppar för tex. startmotor så behöver man 335 mm² om det skall göras i stål för samma resistans vilket motsvarar en järnstång med 20,7 mm i diameter.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 813 inlägg
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-ar-det-med-magnetfalten
År 2002 gjorde Vi Bilägare mätningar på de mest sålda bilarna och det visade sig att Volvos större modeller, med batteriet bak, hade mycket höga magnetfält. Volvo åtgärdade emellertid problemet med nya kablar.
År 2002 gjorde Vi Bilägare mätningar på de mest sålda bilarna och det visade sig att Volvos större modeller, med batteriet bak, hade mycket höga magnetfält. Volvo åtgärdade emellertid problemet med nya kablar.
Eller en 335 mm bred stålplåt med 1 mm tjocklek. En kaross har ju betydlig större tvärsnittsarea än så, men jag kan tänka mig att det blir problem vid anslutningen mot karossen som ju typiskt har en mindre area.X xxargs skrev:Stål är en dålig strömledare och har ungefär 1/9,5 -dels ledningsförmåga som koppar - dvs. arean behöver vara 9.5 ggr större i area än koppar för samma motstånd, har man 35 mm²-ledare för koppar för tex. startmotor så behöver man 335 mm² om det skall göras i stål för samma resistans vilket motsvarar en järnstång med 20,7 mm i diameter.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 023 inlägg
Du måste sluta oroa dig över saker som du inte kan påverka, ditt liv kommer bli mycket lättare och roligare. I all välmening 👍
Ja det är ett magnetfält runt alla ledare det går ström i.
Men i kablar så kommer magnetfältet i en ledare ha motsatt riktning som magnetfältet i ledaren som leder strömmen tillbaka, och därmed tar de ut varandra. Detta oavsett om det är enfas, tvåfasiga eller trefasströmmar. Det blir alltid noll.
Men lite lite magnetfält blir det ändå, för det är ju några mm avstånd mellan ledarna, vilket gör att åt två håll från kabeln blir det en liten rest av magnetfält, där den ena ledarens magnetfält inte helt tar ut den andras.
Men särar på ledarna, dvs inte en kabel längre, då blir det betydligt större magnetfält.
Magnetfältet avtar redan efter den första millimetern, dvs det börjar avta direkt, och fältet avtar också ganska snabbt med avståndet.
Magnetfältets styrka beror på strömmen, inte alls med spänningen.
En kabel i bilen som det går 10A i ger lika stort magnetfält som en 400kV kraftledning som det går 10A i.
Men det beror ju även, som jag redan varit inne på, ifall det finns en returledare i närheten som tar ut magnetfälten.
Det jordmagnetiska fältet (dvs det som vi använder för navigering med kompasser, som alltid har funnits) är det starkaste magnetfält du utsätts för i över 99,9% av tiden (om du inte arbetar som lokförare i ett gammal lok).
Men i kablar så kommer magnetfältet i en ledare ha motsatt riktning som magnetfältet i ledaren som leder strömmen tillbaka, och därmed tar de ut varandra. Detta oavsett om det är enfas, tvåfasiga eller trefasströmmar. Det blir alltid noll.
Men lite lite magnetfält blir det ändå, för det är ju några mm avstånd mellan ledarna, vilket gör att åt två håll från kabeln blir det en liten rest av magnetfält, där den ena ledarens magnetfält inte helt tar ut den andras.
Men särar på ledarna, dvs inte en kabel längre, då blir det betydligt större magnetfält.
Magnetfältet avtar redan efter den första millimetern, dvs det börjar avta direkt, och fältet avtar också ganska snabbt med avståndet.
Magnetfältets styrka beror på strömmen, inte alls med spänningen.
En kabel i bilen som det går 10A i ger lika stort magnetfält som en 400kV kraftledning som det går 10A i.
Men det beror ju även, som jag redan varit inne på, ifall det finns en returledare i närheten som tar ut magnetfälten.
Det jordmagnetiska fältet (dvs det som vi använder för navigering med kompasser, som alltid har funnits) är det starkaste magnetfält du utsätts för i över 99,9% av tiden (om du inte arbetar som lokförare i ett gammal lok).
Tack för svar. Jag är inte så insatt i el, men är lite orolig för en helt ny kabel som dras från elrummet i vårt hyreshus ut till 4 st elbilsladdare på gården. Kabeln dras i källartaket under mitt sovrum.Mikael_L skrev:Ja det är ett magnetfält runt alla ledare det går ström i.
Men i kablar så kommer magnetfältet i en ledare ha motsatt riktning som magnetfältet i ledaren som leder strömmen tillbaka, och därmed tar de ut varandra. Detta oavsett om det är enfas, tvåfasiga eller trefasströmmar. Det blir alltid noll.
Men lite lite magnetfält blir det ändå, för det är ju några mm avstånd mellan ledarna, vilket gör att åt två håll från kabeln blir det en liten rest av magnetfält, där den ena ledarens magnetfält inte helt tar ut den andras.
Men särar på ledarna, dvs inte en kabel längre, då blir det betydligt större magnetfält.
Magnetfältet avtar redan efter den första millimetern, dvs det börjar avta direkt, och fältet avtar också ganska snabbt med avståndet.
Magnetfältets styrka beror på strömmen, inte alls med spänningen.
En kabel i bilen som det går 10A i ger lika stort magnetfält som en 400kV kraftledning som det går 10A i.
Men det beror ju även, som jag redan varit inne på, ifall det finns en returledare i närheten som tar ut magnetfälten.
Det jordmagnetiska fältet (dvs det som vi använder för navigering med kompasser, som alltid har funnits) är det starkaste magnetfält du utsätts för i över 99,9% av tiden (om du inte arbetar som lokförare i ett gammal lok).
Förstår att det finns lite magnetfält runt kabel, men avtar de snabbt med avståndet? och i såfall hur långt ifrån?
Ja. Exponentiellt faktiskt.H Hannemaj skrev:Tack för svar. Jag är inte så insatt i el, men är lite orolig för en helt ny kabel som dras från elrummet i vårt hyreshus ut till 4 st elbilsladdare på gården. Kabeln dras i källartaket under mitt sovrum.
Förstår att det finns lite magnetfält runt kabel, men avtar de snabbt med avståndet? och i såfall hur långt ifrån?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Du startade ju en tråd för 1 månad sen om detta. Fick du inte svar där?
https://www.byggahus.se/forum/threa...kabel-till-elbilsladdare.529723/#post-5901458
https://www.byggahus.se/forum/threa...kabel-till-elbilsladdare.529723/#post-5901458
Moderator
· Stockholm
· 53 017 inlägg
Det beror som sagt på hur stor ström det är. Och vilket gränsvärde man tror på. Håller vi oss till vetenskapligt fastställda gränser, så får du i princip krypa in i kabeln för att komma upp i ett "farligt" magnetfält. Alltså avstånd på bråkdelar av millimeter. Men så finns det ju massor med konspirationsteoretiska gränsvärden.S Styrman_jansson skrev:
Att räkna ut fältet på ett givet avstånd från en enstaka ledare som går långt ifrån returledaren följer rätt simpla lätträknade formler. Men när strömmen går i en kabel med ström i båda riktningarna i samma kabel, blir magnetfältet i princip 0, med ett litet "läckfält" som är väldigt litet, men svårare att räkna på.
Ja, extremt snabbt.H Hannemaj skrev:
Bara ett par mm från kabeln så är jordens magnetfält mycket starkare.
Och en halvmeter ifrån så kommer du utsättas betydligt mer av magnetfält av alla prylar du har ditt eget hem och på ditt jobb.
Dvs väldigt låga nivåer det också, så kabeln i taket under din lägenhet kan sägas vara försumbar.