36 890 läst · 202 svar
37k läst
202 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Enl konsumentverket bör elektrikern upplysa om att offerter kostar i annat fall behöver kunde inte betala.Buick-50 skrev:
Svårt att ta ställning här.
Har du bett om hjälp/konsultation så är det väl självklart att betala för detta.
Har han bara som goodwill erbjudit sig att komma förbi och ”jobba” gratis så behöver du ju inte betala.
Det som haltar lite är att elektrikern, trots hög belastning, tar sig till slut tiden att skriva fakturan som med bokföring antagligen tar mer tid än den arbetstid det gäller. Det tyder ju på, enligt mig, att han verkligen ser det befogat att fakturera.
Jag kan inte se i ditt inlägg om restid debiterats, ej heller hur lång tid hans resa till och från dig tog.
Tror du att han försöker bedra dig så får du väl fortsätta att bestrida. Jag tror inte att han då kommer att lägga ner mer tid på ärendet men ej heller något mer på dig som kund.
Det skulle vara jätteintressant att höra elektrikerns version av detta…
Att hantverkaren hade fullt upp för 2.5 år sedan betyder ju inte att han har någon beläggning öht nu.Buick-50 skrev:
Det kan ju lika gärna vara så att han sitter och försöker hålla en konkurs borta genom att försöka komma på om det finns något som hitta på att ta betalt för.

nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 144 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 144 inlägg
Ja den tanken har faktiskt slagit mig. Å andra sidan så brukar det vara hur svårt som helst att få tag på hantverkare i allmänhet och elektriker i synnerhet här i stan så att han ligger på ruinens brant och försöker göra ett desperat bottenskrap att skramla in några kronor till verkar osannolikt. Frågan är om det inte lagts ner mer kostnader på att skicka ut fakturan än den inbringar. Och ja, resekostnaden är specificerad separat och jag funderade först på om jag skulle sträcka mig till att betala endast den delen men då har jag ju så att säga erkänt att vi hade ett avtal - vilket vi i min mening inte hade - så jag strök även detta. Uppskattar restiden från hans "kontor" (som verkar ligga i hemmet) och hem till mig på ca 15 min och att han "svängde förbi mig" när han ändå var ute och åkte.
Bra. Meddela honom att det inte finns något avtal, ingen överenskommelse, att du inte tänker betala. Då får han vända sig till kronofogdemyndigheten vilket jan kosta honom mer än det smakar. Rent krasst, be honom stutsa...nizzehult skrev:
Ja den tanken har faktiskt slagit mig. Å andra sidan så brukar det vara hur svårt som helst att få tag på hantverkare i allmänhet och elektriker i synnerhet här i stan så att han ligger på ruinens brant och försöker göra ett desperat bottenskrap att skramla in några kronor till verkar osannolikt. Frågan är om det inte lagts ner mer kostnader på att skicka ut fakturan än den inbringar. Och ja, resekostnaden är specificerad separat och jag funderade först på om jag skulle sträcka mig till att betala endast den delen men då har jag ju så att säga erkänt att vi hade ett avtal - vilket vi i min mening inte hade - så jag strök även detta. Uppskattar restiden från hans "kontor" (som verkar ligga i hemmet) och hem till mig på ca 15 min och att han "svängde förbi mig" när han ändå var ute och åkte.
OK, du verkar vara en trevlig, rättskaffens och logisk person. Därmed tror jag att din beskrivning av händelsen är korrekt. Det vore ändå kul att höra den andra sidans argument.nizzehult skrev:
Jag är själv elektriker med eget företag och bjuder på ganska många sådana här ”åka förbi”-resor. Självklart fakturerar jag inget om jag inte meddelat det innan. Men, om bara resan fram och tillbaka tar lång tid, mer än en timme, och ”konsultationen” ytterligare en timme så debiteras kunden minst min mindebitering (förutsatt att jag då meddelat detta innan).
För övrigt lämnar jag inte inga offerter då jag har så mycket att göra ändå och de allra flesta kunderna är återkommande och därmed litar på mig att jobbet blir korrekt utfört på ett prisvärt sätt. Jag kan dock i vissa fall ge ett takpris, eller en mycket grov uppskattning, då jag är ganska säker på omfattningen. Centralbyte kan vara ett sådant.
Jag träffar tråkigt på då och då kunder som i samband med att jag ”blir erbjuden att åka förbi och konsultera” meddelar att dom kommer antagligen att behöva hjälp i framtiden med större elprojekt. Hälften av dessa hör sen aldrig av sig. Jag tror inte att det beror på mig…
Jag tror att vi hantverkare alltid kommer att som grupp vara misstänkliggjorda för både det ena och andra. Jag tror också att det är alltför många kunder som betalar sina fakturor utan att meddela hantverkaren att dom är missnöjda på något sätt.
Jag blir faktiskt glad när någon hör av sig om dom har synpunkter eller frågor på fakturan eller jobbet. Det händer ju så klart att jag har gjort något misstag men allra oftast är det kunden som misstagit sig eller inte läst/förstått jobbet eller fakturan riktigt.
Jag hoppas att det löser sig mellan er och att ni fortsätter att ha en bra yrkesrelation.
Problem solved. Case closed. Precis så enkelt är det.Buick-50 skrev:
Jag är själv elektriker med eget företag och bjuder på ganska många sådana här ”åka förbi”-resor. Självklart fakturerar jag inget om jag inte meddelat det innan. Men, om bara resan fram och tillbaka tar lång tid, mer än en timme, och ”konsultationen” ytterligare en timme så debiteras kunden minst min mindebitering (förutsatt att jag då meddelat detta innan).
Personligen tycker jag inte det är rimligt och att det är ett trevligt arbetssätt. Troligtvis hade jag ändå betalat fakturan för att slippa tjafs, men förtroendet hade ändå varit förbrukat. Jag hade inte gärna anlitat igen en sån hantverkare.
Man måste ändå vara tydlig när man har en relation där man debiterar löpande vid varje ärende. Normalt sätt börjar en sån relation först när man kommit överens om ett det ska bli ett projekt.
Kollar man förutsättningar för ett projekt eller offrerar man, så bör man vara försiktigt med debiteringen. Först efter överenskommelse. Det kan mycket väl vara så att undersökningar för en offert ska också faktureras. Helt OK när man har kommit överens om det.
Man måste ändå vara tydlig när man har en relation där man debiterar löpande vid varje ärende. Normalt sätt börjar en sån relation först när man kommit överens om ett det ska bli ett projekt.
Kollar man förutsättningar för ett projekt eller offrerar man, så bör man vara försiktigt med debiteringen. Först efter överenskommelse. Det kan mycket väl vara så att undersökningar för en offert ska också faktureras. Helt OK när man har kommit överens om det.
Buick-50 skrev:
OK, du verkar vara en trevlig, rättskaffens och logisk person. Därmed tror jag att din beskrivning av händelsen är korrekt. Det vore ändå kul att höra den andra sidans argument.
För övrigt lämnar jag inte inga offerter då jag har så mycket att göra ändå och de allra flesta kunderna är återkommande och därmed litar på mig att jobbet blir korrekt utfört på ett prisvärt sätt. Jag kan dock i vissa fall ge ett takpris, eller en mycket grov uppskattning, då jag är ganska säker på omfattningen. Centralbyte kan vara ett sådant.
Jag träffar tråkigt på då och då kunder som i samband med att jag ”blir erbjuden att åka förbi och konsultera” meddelar att dom kommer antagligen att behöva hjälp i framtiden med större elprojekt. Hälften av dessa hör sen aldrig av sig. Jag tror inte att det beror på mig…
Jag tror att vi hantverkare alltid kommer att som grupp vara misstänkliggjorda för både det ena och andra. Jag tror också att det är alltför många kunder som betalar sina fakturor utan att meddela hantverkaren att dom är missnöjda på något sätt.
Jag blir faktiskt glad när någon hör av sig om dom har synpunkter eller frågor på fakturan eller jobbet. Det händer ju så klart att jag har gjort något misstag men allra oftast är det kunden som misstagit sig eller inte läst/förstått jobbet eller fakturan riktigt.
Jag hoppas att det löser sig mellan er och att ni fortsätter att ha en bra yrkesrelation. Ingenting elektrikern gjort är rimligt eller rätt. Bara att läsa vad konsumentverket säger. Elektrikern borde minst skämmas..
Få se om jag förstått det rätt.nizzehult skrev:
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Du ringer "din" elektriker som egentligen inte har tid men kommer ändå och hjälper dig och ger förslag på hur ni ska göra.
Sen har han inte tid att fakturera på lång tid, förmodligen pga att han har svårt att säga nej och är runt och hjälper alla andra.
Sen när du väl får fakturan så vill du inte betala? Känns lite märkligt tycker jag. Men jag är ju partisk då jag också är en företagare som har svårt att säga nej och är sen på att fakturera 😅
Tiden för att köra dit och köra därifrån är ju också med. Tycker det låter rimligt med en timme.S sebastiannielsen skrev:Bilresan borde du definitivt betala, det är ju ändå en kostnad han haft som han kan redovisa.
Däremot timpriset borde du ta ner till 15 minuter, dvs dela det med 4.
Enligt lag har han rätt till det som kallas för "skäligt pris" om inget avtalats om debitering. Skäligt pris är att du åtminstonde ersätter hans utlägg och betalar för faktiskt arbetstid.
Avtalsvillkor såsom "per påbörjad timme" och liknande som annars är vanliga inom branschen kan dock vara knepigt att kräva om inget sagts innan.
Helt fel. Elektrikern död upp på eget bevåg. Ska ha ha betalt ska han informerat kunden innan han gjorde sitt besök att det kostar pengar. Allt enl konsumentverket. Du får ge dig o inte vara så stöddig. Du måste vara en jävligt dålig företagare som inte kan hålla rätt på lagar o förordningar. Du måste lura en hel del kunder. Läs på o lär digRrrrr skrev:
Få se om jag förstått det rätt.
Du ringer "din" elektriker som egentligen inte har tid men kommer ändå och hjälper dig och ger förslag på hur ni ska göra.
Sen har han inte tid att fakturera på lång tid, förmodligen pga att han har svårt att säga nej och är runt och hjälper alla andra.
Sen när du väl får fakturan så vill du inte betala? Känns lite märkligt tycker jag. Men jag är ju partisk då jag också är en företagare som har svårt att säga nej och är sen på att fakturera 😅
Var så god. Läs o lär.Rrrrr skrev:
Få se om jag förstått det rätt.
https://www.konsumentverket.se/omrade/hantverkare-och-renovering/
Jag vet vad reglerna säger. Skriver bara vad som är rimligt i mina ögon. Har man anlitat en elektriker som man sen tidigare varit nöjd med och sen inte vill betala för utfört arbete så bara för att fakturan är sen så är ju inte detta bara fult utan även så förstör man ju all framtida relation.D DIF60 skrev:
Enligt TS så ringde ju kund dit elektrikern. Som kom för konsultation fastän han egentligen inte hade tid.D DIF60 skrev:Helt fel. Elektrikern död upp på eget bevåg. Ska ha ha betalt ska han informerat kunden innan han gjorde sitt besök att det kostar pengar. Allt enl konsumentverket. Du får ge dig o inte vara så stöddig. Du måste vara en jävligt dålig företagare som inte kan hålla rätt på lagar o förordningar. Du måste lura en hel del kunder. Läs på o lär dig
Vet inte hur du fått för dig att jag inte har koll på lagar och förordningar? Eller att jag skulle vara en dålig företagare? Det är till att läsa in väldigt mycket konstigt "mellan raderna" i mitt inlägg.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 072 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 072 inlägg
Jag tolkade det inte lika som dig.Rrrrr skrev:
Enligt TS så ringde ju kund dit elektrikern. Som kom för konsultation fastän han egentligen inte hade tid.
Vet inte hur du fått för dig att jag inte har koll på lagar och förordningar? Eller att jag skulle vara en dålig företagare? Det är till att läsa in väldigt mycket konstigt "mellan raderna" i mitt inlägg.
TS frågade inte om att boka en konsultation utan jag tolkade det som att elektrikern gav massa synpunkter/råd när han var där och tittade på att event ta jobbet, fast att han hade mycket att göra.
Sen återkom med att han inte hade tid att göra jobbet.