40 016 läst · 212 svar
40k läst
212 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Hade du velat ha en sådan hantverkare då?Freddan_ skrev:
Jag fattar inte varför det alltid är kunden som ska betala en massa när det blir missförstånd för att kunna få hjälp vid något annat tillfälle.
Det har hänt i min yrkeskarriär att kunden varit missnöjd med en faktura. Då försöker vi förstå var det blivit fel så vi kan bättra oss, vi vill ju inte ha missnöjda kunder. Vi har absolut skrivit av fakturor när vi känner att det varit otydligt. Ingen problem att leverera till samma kund igen. Nästa gång är man bara mer noggrann för att undvika problem, och inte bara med den kunde utan med andra också.
Det är ju mycket bättre för elektrikern också att man lyfter detta. Nästa gång en liknande situation dyker upp så kan elektrikern vara tydligare "Jag kommer troligen inte hinna med jobbet. Om du vill kan jag nog klämma in ett besök så du vet vad du ska tänka på när du pratar med någon annan. Jag kommer dock vara tvungen att fakturera för den tiden".
Om kunderna bara betalar och ser det som läropengar kommer elektrikern inte få veta att det finns en mängd missnöjda kunder. Den sämsta kunden är inte den missnöjda som klagar, utan den missnöjda som inte säger något. Den förra kan man försöka rädda, den andra kan man inte rädda och inte dennes vänner, grannar, kollegor etc heller.
Precis! Läste en gång följande på en restaurang: "Är ni nöjda, berätta det för era vänner. Är ni missnöjda, berätta det för oss!"Fairlane skrev:
Har inte läst alla svar men jag tycker att det fruktansvärt dåligt skött av elektrikern. Om man kommer på eter två och ett halvt år att man glömt att fakturera en kund för en timme (hur man nu kan komma på det) så struntar man givetvis i det. Är det stora summor det handlar om är det en anna sak. Men man ber givetvis så hemskt mycket om ursäkt för att man glömt att fakturera i samband med jobbet.
Men om du läser igenom TS inlägg (inte bara det första) så verkar det ju som om att han uppmanat elektrikern att komma förbi, efter att elektrikern meddelat att han inte hade tid, och bett elektrikern 'kolla ifall han tänkt rätt'. Elektrikern har berättat hur TS ska regla och borra, vilket gjorde att TS sparade pengar när elektrikern som genomförde jobbet väl var där.Fairlane skrev:
Nej så står det inte. Det står "Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla"."
Ont om tid är inte samma sak som att ingen tid finns alls. Jag tänker att han kan kanske klämma in ett jobb, men det ska vara litet, väldigt lite
Det är inte alls uppenbart att det är en konsultation för att kunna beställa av någon annan, inte för mig iallafall.
Jag hade tolkat det som "Jag har väldigt mycket att göra nu. Jag kan svänga förbi när jag ändå är i närheten, för att se om det är mindre än jag föreställer mig, då kan jag nog klämma in det."
Vad skulle kunde ha för glädje i en sådan konsultation?
Inte fan ska ha betalt för att göra en bedömning/offert. Kunden bad inte honom att komma. Dessa företagare ska bort från marknaden. Kvacksalvare. Det borde även du fatta som företagare om du vill ha några kunder kvar. Hade han kommit till mig med den fakturan hade han fått en smäll.ACME skrev:
Jag har som princip att fakturera omedelbart efter att jobbet är utfört, ofta samma dag som jag lämnar bygget. Jag tänker att det känns bättre för kunden att betala innan nyförälskelsen har lagt sig.
Att komma såpass långt efter utfört arbete som i detta fall blir ju bara pinsamt, speciellt för så lite pengar, men bortsett ifrån tiden så är även jag av uppfattningen att han borde få betalt när han var på plats och gav råd. TS säger att h*n inte har tjatat på att få dit elektrikern, men det verkar uppenbarligen inte heller som att TS har avböjt att han skulle komma förbi.
En annan princip jag arbetar efter är att inte engagera mig i offererande. Jag kan eventuellt ge en ungefärlig prisnivå baserad på fakta jag får utifrån sms- eller mailkontakt. Det är på tok för vanligt att man engagerar sig i anbudsförfaranden som tar tid både från mig och kollegor/UE som jag frågar i min tur utan att ens få ett svar efter levererat anbud. Man blir ghostad som ett dåligt one night stand, och där kan man stå med sina fyra odebiterbara timmar. Timmar jag hellre lägger på att arbeta mot ersättning, eller spendera med vänner och familj. Många privatpersoner har en lös idé om en projekt och tar in priser mest på skoj utan en tanke på vad det innebär för oss som ska räkna på det.
Att ta betalt för offerterna och sedan dra av den summan vid beställning har varit aktuellt några gånger, men då har det oftast handlat om tillfällen då offerten har ett faktiskt värde för kunden. Till exempel vid problem i köp/sälj-situationer.
Du tänker på "Nu minns jag inte exakt hur jag la orden men det kan ju ha varit något i stil med "du får gärna komma förbi och kolla om jag tänker rätt, även om du har fullt upp"?N nandish skrev:Men om du läser igenom TS inlägg (inte bara det första) så verkar det ju som om att han uppmanat elektrikern att komma förbi, efter att elektrikern meddelat att han inte hade tid, och bett elektrikern 'kolla ifall han tänkt rätt'. Elektrikern har berättat hur TS ska regla och borra, vilket gjorde att TS sparade pengar när elektrikern som genomförde jobbet väl var där.
Jag ser inte det som en uppmaning.
Kund: Jag har ett jobb som jag behöver hjälp med
Elektriker: Jag är väldigt bokat nu, men jag kanske kan titta förbi vid tillfälle för att se vad det är?
Kund: Ja, om det går så får du gärna komma förbi och se om jag har tänkt rätt
I mitt jobb hade jag aldrig i livet skickat en faktura på detta, ännu mindre 2,5 år senare. Folk har tanken att kunden ska se till att ha en god relation till sin leverantör. Jag som leverantör tänker att jag ska se till att ha en god relation till min kund.
Läs hans inlägg igen. Något offertförfarande har inte varit aktuellt. Det var bara tråden som spårade ur, som vanligt när det handlar om hantverkare.D DIF60 skrev:
När jag jobbade på Vägverket så fick de kvalificerade företagen betalt för sitt offertarbete. Konstruktionsförslag fick dom också betalt för.U Utsliten och utdömd skrev:Asså känns som det inte är många som jobbar med upphandlingar här. Aldrig i helvete att företagen som erbjuder sig att göra ett jobb, lämnar prisuppskattningar och sen inte får jobbet kan fakturera för det.
I offentliga-byggen så spenderas ju arbetsveckor (av varje bolag) med att göra offerter för större uppdrag. Det kan va 100 bolag i en upphandling och inte en sportmössa att det kommunala eller statliga kan betala om det skulle faktureras för.
Det är lite så att driva bolag, man får ta höjd i timpriset på de uppdragen man får, att det inte alltid går att fakturera för vissa saker runt om.
Däremot vet jag och känner jag hantverkare, snickare och målare, som är egenföretagare och det är inte alls lätt att få uppdrag idag. Vi pratar lixom 2 arbetsdagar i veckan max som de har uppdrag i snitt. Det som har uppdrag är storbolagen för de har avtal som pågår och jobbar mot företag, men privatpersoner håller hårt i sina pengar just nu. Så jag tror att nu att TS elektriker försöker få tag i de pengarna han kanske kan få tag på.
Nej, jag är enig och hade inte gjort det heller. Men vad du eller jag eller någon annan i tråden hade gjort eller vad vi tycker är ju inte riktigt samma sak som vilken rätt elektrikern har här. Jag tänker att den moraliska frågan och det juridiska är skilda här.Fairlane skrev:
Du tänker på "Nu minns jag inte exakt hur jag la orden men det kan ju ha varit något i stil med "du får gärna komma förbi och kolla om jag tänker rätt, även om du har fullt upp"?
Jag ser inte det som en uppmaning.
Kund: Jag har ett jobb som jag behöver hjälp med
Elektriker: Jag är väldigt bokat nu, men jag kanske kan titta förbi vid tillfälle för att se vad det är?
Kund: Ja, om det går så får du gärna komma förbi och se om jag har tänkt rätt
I mitt jobb hade jag aldrig i livet skickat en faktura på detta, ännu mindre 2,5 år senare. Folk har tanken att kunden ska se till att ha en god relation till sin leverantör. Jag som leverantör tänker att jag ska se till att ha en god relation till min kund.
Han har lagt bränslepengar och tid, gett dig goda råd,nizzehult skrev:
Man vill helst inte göra sig osams med honom då han är bra att ha att göra med i övrigt men här tycker jag inte han har torrt på fötterna. Att sen väldigt lång tid har gått tycker jag talar till hans nackdel.
Den springande punkten är om jag verkligen anlitade honom för rådgivning eller om det enbart var en undersökning för att lämna en offert? Eftersom jobbet ändå inte gick till honom fick ju nästa elektriker (även) göra hans jobb, nu fick jag visserligen tips om hur man i förväg skulle sätta reglar, borra hål och annat för att eljobbet skulle bli bra men det var ju ingen hjärnkirurgi direkt.
Svaret kanske är någonstans mittemellan. En kompromiss skulle vara att jag erbjuder mig att betala hälften, det borde väl vara fair play?
Att han skulle dra skulden vidare om jag helt struntar i betalningen är som du skriver rätt osannolikt.
Varför skulle du inte betala för hans kostnader?