40 016 läst · 212 svar
40k läst
212 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 799 inlägg
Man måste inte meddela.N NSS skrev:
Köplagen:
45 § Följer priset inte av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.
Konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Konsumentköplagen:
1 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet och omständigheterna i övrigt.
Så om företaget inte informerar om att offert kostar pengar, så är det skäligt pris som gäller med hänsyn till arbetet som lagts ner på offerten.
Att TRE lagstiftningar, som dessutom tillochmed är väldigt skyddande för konsumenten, säger att konsumenten ska betala vad som är skäligt pris om företaget inte meddelar något pris eller säger att det kommer kosta, är väldigt tydligt att det är helt i sin ordning att man betalar för offert.
Hlet korrekt, men det är då rimligt att TS betalar ÅTMINSTONDE för hantverkarens utgifter, dvs bilkostnader, bensin, trängselskatt, parkering m.m.U Utsliten och utdömd skrev:
Redigerat:
Du väljer att inte ta med "gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster" i din argumentation.S sebastiannielsen skrev:
Kan det bero på att gängse pris är noll och därmed inte stöder det du tror?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 799 inlägg
Motsvarande tjänster är ju vad som fysiskt har utförts. Så rimligt att kunden betalar vad det kostar för en elektriker att åka ut med bil och göra ett 15 minuters jobb. Oavsett om det jobbet kallas "offert" på papperet eller om det jobbet kallas "felsökning av strömavbrott i elanläggning".kashieda skrev:
Igen: Vad är praxis i branschen?S sebastiannielsen skrev:
Om praxis är att man inte tar betalt för det, så kan du inte heller ta betalt för det om du inte meddelar det innan. Det är inte så svårt, om man är intresserad av att förstå.
Du ser inget problem att åka och titta på jobb som man inte har tid att utföra, bara för att fylla ut lite tid och kunna skicka en faktura, fast kunden inte fått något av värde?S sebastiannielsen skrev:
Har du sålt någon bostad med mäklare någon gång? Hade du isåfall mer än en mäklare hemma hos dig och betalade du alla dessa isåfall?
Om det är rimligt att ta betalt för tiden på plats är det väl precis lika rimligt att ta betalt för tiden på kontoret minus kostnad för bil?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 146 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 146 inlägg
Fast ännu en gång så lägger du in saker som (troligen) inte stämmer för TS situation. Det verkar som att TS inte ens fick en offert i slutändan. TS har inte fått någonting på papper över huvudtaget, ingen offert ingen beskrivning av konsultation och ingen dokumention alls. Skälig kostnad är för vad som är skäligt till vad hantverkaren levererat inte skäligt till för vad hantverkaren har för egna kostnader!S sebastiannielsen skrev:
Som att en dörrförsäljare knackar på och säger att den kan erbjuda fönsterbyte på ditt hus för 150’ kr. Du säger ok och väntar på tydligare offert men efter en vecka så säger säljaren att den inte kan leverera längre då de har fullt upp, men du kommer få betala 2’ kr för att en va hemma hos dig, på att eventuellt ta ett jobb de egentligen inte har tid med.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 550 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 550 inlägg
Du skjuter dig själv i foten när Du gör sånizzehult skrev:
OK, tack för råd och synpunkter - även om det finns två skilda läger här.
Jag har funderat på utgången och tänker göra som så: fakturan bestrids i sin helhet men jag kan gå med på en kompromiss att betala hälften. Har också skrivit i mitt bestridande att jag helst såg att den ströks helt pga olika saker så får vi väl se hur han (re)agerar.
Det finns en bevisbörda som vilar på honom att påvisa att jag beställt någon typ av konsultation. Någon sådan existerar inte, iaf inte skriftligt och knappast ens muntligt. Sen är det inte så att jag har tjatat, bett och bönat att han skulle komma förbi utan det var något han själv tog initiativ till och redan vid vår telefonkontakt så var han tveksam till att han kunde ta på sig jobbet. Jobbet tog ett antal timmar då bl a en trefasledning skulle dras till en bastu. Jag tolkar därför hans beslut att besöka mig att det var för att få en uppskattning om jobbet skulle kunna göras på en timme eller två, då kanske han ändå kunde klämma in det men då han insåg omfattningen så sa han nej. Ungefär som ett vanligt offertförfarande där man först skaffar sig en uppfattning om jobbets beskaffenhet och sen väljer att tacka nej. Inget konstigt. Men sånt ska/kan man inte fakturera.
Köplagen gäller inte i detta fallet.S sebastiannielsen skrev:Man måste inte meddela.
Köplagen:
45 § Följer priset inte av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.
Konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Konsumentköplagen:
1 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet och omständigheterna i övrigt.
Så om företaget inte informerar om att offert kostar pengar, så är det skäligt pris som gäller med hänsyn till arbetet som lagts ner på offerten.
Att TRE lagstiftningar, som dessutom tillochmed är väldigt skyddande för konsumenten, säger att konsumenten ska betala vad som är skäligt pris om företaget inte meddelar något pris eller säger att det kommer kosta, är väldigt tydligt att det är helt i sin ordning att man betalar för offert.
Hlet korrekt, men det är då rimligt att TS betalar ÅTMINSTONDE för hantverkarens utgifter, dvs bilkostnader, bensin, trängselskatt, parkering m.m.
Man har inte ingått avtal om man bara efterfrågat en offert så din hänvisning i konsumenttjänstlagen är inte tillämpbar.
Edit: Konsumentköplag gäller inte heller i detta fallet.
Nej det är INTE där skon klämmer. Som företagare kan du inte förvänta dig att kunderna direkt finansierar alla dina försäljningskostnader. Det är istället en kostnad du själv hanterar, precis som en lokal eller andra administrativa kostnader som inte är direkt kopplade till en kund. Det är inga problem att smeta ut detta på de arbeten du faktiskt utför. Antingen direkt med ett påslag (om du jobbar med fasta priser) eller via timpenningen om du huvudsakligen jobbar på löpande räkning.S sebastiannielsen skrev:Men om kunden säger NEJ till offerten, då blir det varken 100kkr eller 103kkr. Det är där skon klämmer.
Därav offerterar man 103kkr, tar betalt för offerten 3000 kr, men säger att om kunden tar offerten, dvs gör jobbet, så blir det 103kkr för jobbet istället. Offerten ingår gratis i jobbet - men om man väljer att inte ta jobbet, då får man betala för arbetet offerten kostade.
Det är inget konstigt alls att inte få betalt för att ha lagt en timme eller två på att offerera ett jobb. Gör du ett bra jobb och beter dig normalt kommer du sannolikt få jobbet. Tappar du jobbet får du fundera på varför och antingen göra något annorlunda eller vända dig till kunder som vill ha det du erbjuder. Det är normalt att inte få alla jobb man offererar och du kan utan problem hantera en sådan kostnad.
Detta var banne mig det bästa svaret i denna långa tråd. 👏🏼👏🏼👏🏼MathiasS skrev:
Att det är självklart från den omständigheten när du lagar telefonen beror på att DE ÄR TYDLIGA MED ATT DE TAR BETALT. Det står med stora skyltar på disken när du beställer och de berättar att de tar betalt oavsett om telefonen går att laga eller inte.
Det är när man INTE berättar att det kostar som det blir problem. Vill målaren ta betalt för att titta på mitt hus inför ett arbete så kan jag enkelt sortera bort denne direkt och alla sparar tid. Den smarta målaren lägger på sina presale-kostnader på arbetet som faktiskt utförs.
Man behöver inte kalla det något speciellt, man behöver bara tala om att man tänker ta betalt och avslöja vad det kostar. Inget konstigt med det. Att ta betalt utan att ha ett avtal på plats, DET är däremot väldigt konstigt.
Det är att jämföra med att ICA börjar med en "gå-förbi-bananerna-kostnad". Ojdå, sa vi inte att det kostar att gå förbi bananerna? Synd, det blir 25kr eller så ringer vi polisen. Kan du känna att det genomgående temat här är tydlighet?
Jag blir ärligt talat lite besviken, kanske behövs tillochmed en servett för att torka en tår, på att du tänker att det är något speciellt med att utföra ett arbete utanför ett kontor?
Om jag har 25 specialister som jobbar med en offert på ett kontor så ska det ingå i "sälj" (jag säger inte emot dig) men när Benke sätter sig i sin vita skåpbil och åker 4km för att titta på ett jobb och ha något att göra nästa månad, då ska det plötsligt tas betalt utan avtal? Vad tror du kostar mest, Benke och hans bil eller en expert på ett kontor?
Benke utför inte mer tjänst än den som tar fram en offert på en lösning, tex en IT-lösning. Den som tar fram en offert har gjort ett lösningsförslag och sedan satt ett pris på det. I de flesta fallen, mer kvalificerat än vad Målarbenke gör när han tittar på en fasad.
Men, min poäng här är inte att jämföra olika yrkesgrupper - det är det du som gör - min poäng är att både jag och hantverkaren måste berätta om vi vill ha betalt för en offert, innan vi lämnar offerten. Du säger ju själv att du tycker att det är som att utföra en tjänst - varför utföra en tjänst utan att lämna pris på den?
För konsumenten finns det många många problem med att betala för offerter i absoluta tal (dvs inte som en del av priset på arbetet som verkligen ska utföras). Drar man det till sin spets kan man ju säga att det går att livnära sig på att åka runt och lämna dåliga offerter och ta betalt för det.
Du hänsivsar till tre lagar som ALLA utgår från att det finns ett avtal men att en prisuppgift är otydlig. Då betalar man vad som är skäligt. Har man inte ingått i ett avtal om att betala något, kan man heller inte få betalt. Du kan inte själv utföra ett arbete hos någon på eget initiativ och sedan ta skäligt betalt. I detta fall vi pratar om här så är det HELT TYDLIGT INTE praxis att man betalar för en offert. Det är GARANTERAT mer ovanligt än vanligt => kunden behöver inte betala något eftersom det inte är så skäligt som du vill göra gällande.S sebastiannielsen skrev:Man måste inte meddela.
Köplagen:
45 § Följer priset inte av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.
Konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Konsumentköplagen:
1 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet och omständigheterna i övrigt.
Så om företaget inte informerar om att offert kostar pengar, så är det skäligt pris som gäller med hänsyn till arbetet som lagts ner på offerten.
Att TRE lagstiftningar, som dessutom tillochmed är väldigt skyddande för konsumenten, säger att konsumenten ska betala vad som är skäligt pris om företaget inte meddelar något pris eller säger att det kommer kosta, är väldigt tydligt att det är helt i sin ordning att man betalar för offert.
Hlet korrekt, men det är då rimligt att TS betalar ÅTMINSTONDE för hantverkarens utgifter, dvs bilkostnader, bensin, trängselskatt, parkering m.m.
Motsätter du dig fortfarande det lämpliga i att berätta att man vill ha betalt för en offert?
Ber jag om en offert och hantverkaren väljer att komma att titta för att kunna ge mig offerten skulle jag aldrig betala en krona för det om det inte har varit tydligt på förhand att offerten kostar pengar.S sebastiannielsen skrev:
I dessa sammanhang är det normalt handelsbruk att offerter inte kostar något. Allt annat måste avtalas innan.
Om hantverkaren går, cyklar, åker bil eller kör snöskoter, för att komma hem till mig saknar helt relevans.
Jag håller helt med, men om det var klart från början att hantverkaren inte hade tid för något jobb i det här fallet kan man ju tänka sig att dealen va att hantverkaren ändå kunde komma och förklara lite eller ge råd. Och då borde han/hon få betalt...Alfredo skrev:
Ber jag om en offert och hantverkaren väljer att komma att titta för att kunna ge mig offerten skulle jag aldrig betala en krona för det om det inte har varit tydligt på förhand att offerten kostar pengar.
I dessa sammanhang är det normalt handelsbruk att offerter inte kostar något. Allt annat måste avtalas innan.
Om hantverkaren går, cyklar, åker bil eller kör snöskoter, för att komma hem till mig saknar helt relevans.
När man har med hantverkare att göra ska advokaten stå bredvid och föra anteckningar.nizzehult skrev:
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Jag ser framför mig ett nytt sätt att tjäna pengar för alla dessa "jag måste fakturera 40 timmar i veckan annars får jag ingen lön"-hantverkare.
När man har en lucka i schemat åker helt enkelt hem till folk och säger att man inte har tid att hjälpa dem, och så skickar man en faktura på sina resa.
När man har en lucka i schemat åker helt enkelt hem till folk och säger att man inte har tid att hjälpa dem, och så skickar man en faktura på sina resa.