40 016 läst · 212 svar
40k läst
212 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Ännu enklare är att ställa sig på en villagata i någon förort och ropa ut "Jag har inte tid med er!" och sen skicka en faktura på en timme till alla på gatan. Det borde bli rätt ok utdelning på den timmen.Fairlane skrev:
Alla kommer såklart rekommenderas att betala av följande skäl:
- "Ska inte hantverkaren få lön, va?!"
- "Det är ju ändå bara småpengar" (stora för företaget tydligen)
- "Du kommer inte få hjälp nästa gång om du inte betalar"
Absolut. Visst kan det vara så. Jag kommenterade mest @sebastiannielsens idéer om att bara för att bilen kostar pengar så ska kunden betala för "offerttjänsten". Vad som gäller för TS har jag lite svårt att ha en åsikt om.Farstatjej90 skrev:
1 Tim för konsultarbete ok. Sen faktura ja, men lite pengar , vårda dina kontakter.nizzehult skrev:
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Men hörni, hantverkaren har ju redan från början sagt att han inte har tid att göra själva jobbet, men om kunden så önskar så kan han göra en genomgång av vad som är bra att tänka på.
Det är väl uppenbart att den genomgången då inte är en del i att ta fram en offert, utan en konsultation för att hjälpa kunden beställa jobbet av en annan hantverkare. Och då debiterbar.
Det är väl uppenbart att den genomgången då inte är en del i att ta fram en offert, utan en konsultation för att hjälpa kunden beställa jobbet av en annan hantverkare. Och då debiterbar.
TS skriver att han fått råd m.m i första inlägget och det anser jag är OK att fakturera 1h för som en ren konsultation. Elektrikern meddelade innan att han hade mycket att göra.
Sen att han väntade att fakturera så pass länge är inte okay.
Sen att han väntade att fakturera så pass länge är inte okay.
Det där var två olika saker som du blandade ihop, avsiktligt?V Vedeldat skrev:
Del 1, varför färre skulle få lämna offerter om jag var tvungen att betala för varje leverantör som fick erbjuda sig att leverera till mig. Ja du... För att jag skulle fråga betydligt färre och den som i dagsläget skulle få affären kanske inte ens får frågan.
Del 2 var att jag skulle bli upprörd om någon först tog betalt för att göra en offert, sedan ensidigt tacka nej när jag accepterade den.
Väldigt sällan jag går på den billigaste offerten. Ungefär lika sällsynt som att jag går på den dyraste förvisso.V Vedeldat skrev:
Visst vill jag jämföra leverantörer.
Men deras säljarbete ger mig inte något bestående värde, det är för att de ska få visa att de är rätt leverantör för mig.
Jag ger dem möjligheten att visa varför jag ska välja just dem och lägger en hel del tid och energi på det.
Dock gör jag det utan att fakturera dem.
Det varierar väldigt mellan olika leverantörer, de flesta föredrar att göra det under kontorstid, andra tar det gärna vid tider då de inte arbetar hos kund eller har säljare som jobbar helger.V Vedeldat skrev:
Ofta passar det mig bättre att träffas under arbetstid än efter, vad det nu har med saken att göra.
Jag har som princip att fakturera omedelbart efter att jobbet är utfört, ofta samma dag som jag lämnar bygget. Jag tänker att det känns bättre för kunden att betala innan nyförälskelsen har lagt sig.
Att komma såpass långt efter utfört arbete som i detta fall blir ju bara pinsamt, speciellt för så lite pengar, men bortsett ifrån tiden så är även jag av uppfattningen att han borde få betalt när han var på plats och gav råd. TS säger att h*n inte har tjatat på att få dit elektrikern, men det verkar uppenbarligen inte heller som att TS har avböjt att han skulle komma förbi.
En annan princip jag arbetar efter är att inte engagera mig i offererande. Jag kan eventuellt ge en ungefärlig prisnivå baserad på fakta jag får utifrån sms- eller mailkontakt. Det är på tok för vanligt att man engagerar sig i anbudsförfaranden som tar tid både från mig och kollegor/UE som jag frågar i min tur utan att ens få ett svar efter levererat anbud. Man blir ghostad som ett dåligt one night stand, och där kan man stå med sina fyra odebiterbara timmar. Timmar jag hellre lägger på att arbeta mot ersättning, eller spendera med vänner och familj. Många privatpersoner har en lös idé om en projekt och tar in priser mest på skoj utan en tanke på vad det innebär för oss som ska räkna på det.
Att ta betalt för offerterna och sedan dra av den summan vid beställning har varit aktuellt några gånger, men då har det oftast handlat om tillfällen då offerten har ett faktiskt värde för kunden. Till exempel vid problem i köp/sälj-situationer.
Att komma såpass långt efter utfört arbete som i detta fall blir ju bara pinsamt, speciellt för så lite pengar, men bortsett ifrån tiden så är även jag av uppfattningen att han borde få betalt när han var på plats och gav råd. TS säger att h*n inte har tjatat på att få dit elektrikern, men det verkar uppenbarligen inte heller som att TS har avböjt att han skulle komma förbi.
En annan princip jag arbetar efter är att inte engagera mig i offererande. Jag kan eventuellt ge en ungefärlig prisnivå baserad på fakta jag får utifrån sms- eller mailkontakt. Det är på tok för vanligt att man engagerar sig i anbudsförfaranden som tar tid både från mig och kollegor/UE som jag frågar i min tur utan att ens få ett svar efter levererat anbud. Man blir ghostad som ett dåligt one night stand, och där kan man stå med sina fyra odebiterbara timmar. Timmar jag hellre lägger på att arbeta mot ersättning, eller spendera med vänner och familj. Många privatpersoner har en lös idé om en projekt och tar in priser mest på skoj utan en tanke på vad det innebär för oss som ska räkna på det.
Att ta betalt för offerterna och sedan dra av den summan vid beställning har varit aktuellt några gånger, men då har det oftast handlat om tillfällen då offerten har ett faktiskt värde för kunden. Till exempel vid problem i köp/sälj-situationer.
Nej så står det inte. Det står "Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla"."A adron skrev:
Ont om tid är inte samma sak som att ingen tid finns alls. Jag tänker att han kan kanske klämma in ett jobb, men det ska vara litet, väldigt lite
Det är inte alls uppenbart att det är en konsultation för att kunna beställa av någon annan, inte för mig iallafall.A adron skrev:
Jag hade tolkat det som "Jag har väldigt mycket att göra nu. Jag kan svänga förbi när jag ändå är i närheten, för att se om det är mindre än jag föreställer mig, då kan jag nog klämma in det."
Vad skulle kunde ha för glädje i en sådan konsultation?
Jag är mest förvånad av att någon har mage att fakturera en sketen timma 2,5 år efter det att arbetet utfördes. Jag skulle skämmas som en hund om jag gjorde det. Har man slarvat och glömt att fakturera denna struntsak är det enda rimliga att bita i det sura äpplet, sätta upp timmen på blåskontot och dra lärdomen att rutinerna måste förbättras så att slarvet inte upprepas.