35 989 läst · 202 svar
36k läst
202 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Självklart kan alla som besitter kunskaper ta betalt för att dela med sig av sina kunskaper. Lika självklart som att den som vill ha del av kunskaperna får vara beredd på att betala för det.
Om det sedan är en hantverkare eller lärare mm spelar ingen roll
Om det sedan är en hantverkare eller lärare mm spelar ingen roll

nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 136 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 136 inlägg
Det här blev visst föremål för en rätt livlig diskussion. Några tycker att en hantverkare ska få betalt av en presumtiv kund varje gång man engagerar sig, oavsett uppgift och absolut om man besöker en fysiskt. Så ser dock inte verkligheten ut för många utan undersökningar/införsäljning, administration och diverse logistiska uppgifter måste ändå utföras för att verksamheten ska gå runt och för dessa finns ingen specifik kund som betalar jobbet utan det får "alla" kunder göra kollektivt.
Beställer man ett konsultjobb så är det självklart att detta är föremål för en faktura. Om en hantverkare däremot "kollar på ett jobb" när man ändå hade vägarna förbi och - viktigt: på eget initiativ och då bedömer att det jobb som kanske man ändå skulle kunna klämma in i ett fullt schema visar sig vara större än man trott och då inte är görbart så kan inte detta räknas som debiterbart. Det är min uppfattning som även delas av många här. Har hantverkaren tänkt annorlunda bör detta också framgå i förväg. M a o: vi hade inget avtal varken skriftligt eller muntligt och ändå vill han ha betalt. Fel, tycker jag. Jag uppmanade inte honom att komma förbi utan frågade om han hade tid att ta jobbet och det var då han berättade att han hade fullt upp men kanske kunde svänga förbi. Visst, jag kanske kunde ha varit tydlig tillbaks och sagt att det behövs inte om du ändå inte kan göra jobbet men han dök ju så att säga upp ändå.
Liknelsen med mäklarbranschen är bra. Det finns ingen mäklare som debiterar för sin tid för att man åker och kollar på ett försäljningsobjekt, även om detta finns en timme bort och man på plats sitter ner med säljaren och diskuterar igenom ett eventuellt upplägg men ändå inte får uppdraget.
Men anledning av trådens alltmer tydliga budskap har jag ändrat mig: jag kommer helt att bestrida fakturan.
Beställer man ett konsultjobb så är det självklart att detta är föremål för en faktura. Om en hantverkare däremot "kollar på ett jobb" när man ändå hade vägarna förbi och - viktigt: på eget initiativ och då bedömer att det jobb som kanske man ändå skulle kunna klämma in i ett fullt schema visar sig vara större än man trott och då inte är görbart så kan inte detta räknas som debiterbart. Det är min uppfattning som även delas av många här. Har hantverkaren tänkt annorlunda bör detta också framgå i förväg. M a o: vi hade inget avtal varken skriftligt eller muntligt och ändå vill han ha betalt. Fel, tycker jag. Jag uppmanade inte honom att komma förbi utan frågade om han hade tid att ta jobbet och det var då han berättade att han hade fullt upp men kanske kunde svänga förbi. Visst, jag kanske kunde ha varit tydlig tillbaks och sagt att det behövs inte om du ändå inte kan göra jobbet men han dök ju så att säga upp ändå.
Liknelsen med mäklarbranschen är bra. Det finns ingen mäklare som debiterar för sin tid för att man åker och kollar på ett försäljningsobjekt, även om detta finns en timme bort och man på plats sitter ner med säljaren och diskuterar igenom ett eventuellt upplägg men ändå inte får uppdraget.
Men anledning av trådens alltmer tydliga budskap har jag ändrat mig: jag kommer helt att bestrida fakturan.
Svårt att ta ställning här.nizzehult skrev:
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Har du bett om hjälp/konsultation så är det väl självklart att betala för detta.
Har han bara som goodwill erbjudit sig att komma förbi och ”jobba” gratis så behöver du ju inte betala.
Det som haltar lite är att elektrikern, trots hög belastning, tar sig till slut tiden att skriva fakturan som med bokföring antagligen tar mer tid än den arbetstid det gäller. Det tyder ju på, enligt mig, att han verkligen ser det befogat att fakturera.
Jag kan inte se i ditt inlägg om restid debiterats, ej heller hur lång tid hans resa till och från dig tog.
Tror du att han försöker bedra dig så får du väl fortsätta att bestrida. Jag tror inte att han då kommer att lägga ner mer tid på ärendet men ej heller något mer på dig som kund.
Det skulle vara jätteintressant att höra elektrikerns version av detta…