40 016 läst · 212 svar
40k läst
212 svar
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
Det är EXAKT vad kunden förväntar sig. Ingen får betalt för att lämna en offert i IT eller Telekombranschen. Gratis.S sebastiannielsen skrev:Den stora skillnaden ligger i sunt förnuft. Visst, experten kostar mer på kontoret, men en kund förväntar sig inte att du sätter 25 dyra specialister på ett offertjobb om inte det avtalats innan, och då hamnar kostnaden på dig. Har man berättat att "Jag kommer sätta 25 man på detta nu, offerten kostar 25 000 kr, OK?" då förstår kunden det.
Däremot när hantverkaren sätter sig i sin bil och åker 4km för titta på ett jobb, då har han utgifter som han t.om. kan visa på papper. Bensin, parkering, trängselskatt, ev bilpool avgift.
Du gör igen skillnad på yrkesgrupper. Merkostnaden för hantverkaren är minimal om han inte har ett annat arbete att utföra, oavsett som han sätter sig i en bil han redan har eller inte.
Det som är sunt förnut, det är att man berättar när man tänker ta betalt, oavsett bransch och omfattning av arbetet. Ingenting annat är rimligt. Den som vill ta betalt måste berätta att man vill ta betalt. Att förlita sig på var och ens sunda förnuft fungerar uppenbarligen inte, du tycker att man kan förvänta sig att 25 gubbar jobbar gratis bara för att de sitter på ett kontor och inte har betalat en p-avgit på 25kr.
Håller med dig. Men speciellt på det här som jag nu låter vara kvar på citat!Fairlane skrev:
Folk säger alltid att det är småpengar.
Då är det ju småpengar även för förtaget dessa offerter!
Sedan är småpengar en väldigt individuell sak. Jag blev t ex en gång bemött på sjukhus när jag glömde "resebidrag". "Ja nog skall vi ordna det här nu efteråt men du vet ju att det är bara ca 200kr det handlar om"
"bara 200kr"
För en läkare som har flera gånger fetare lön än jag har är kanske 200kr "bara"....
Medans för mig är det åtminstone en hel lunchpeng eller någon dags mat från affären, så är inte bara!
M.R fd eletrikerDowser4711 skrev:
Tja, om du anlitade honom för rådgivning är det rimligt att betala.
Om det var en offertförfrågan/förfrågan angående ett arbete som aldrig blev beställt är det inte rimligt.
Om du inte anser att det var något annat, bestrid fakturan som ej beställt arbete. Han kommer ju inte dra dig till tinget för en timmes arbete.
Har för mig att man skall fakturera inom 8 månader efter fullgjort arbete.
Du säger ju samma sak som mig OM MAN TAR BETALT. Men det är du inte verkar förstå är att det är inte kutym att ta betalt för offerter inom hantverk. Och därför är det inte heller okej att göra det om man inte meddelar innan. Men om man meddelar dig så är det självklart okej. Kolla på alla andra inlägg så inser du att det är du som har fel runt förväntan om betald offert inom hantverk. Men du får gärna ge exempel när man kan förvänta sig att betala offerten och därmed inte behöver meddelas.S sebastiannielsen skrev:Fast det är det inte frågan om.
I typ alla fall där det tas betalt för offert, så dras offerten om man tar jobbet. Så oavsett om offerten kostar pengar eller inte, så är den med i timpriset.
Varför? Jo, för att det arbetet som du lägger ner på en offert, kommer du ändå få göra om kunden gör en direktbeställning utan att ta en offert. Med en offert så är det arbetet redan gjort, därav drar man av priset för offert på slutpriset.
Det handlar om kunder som tar offert och sedan hoppar av. Och då blir det ju kostnader som företaget inte kan ta igen på något timpris. Därav pris för offerten om du inte tar jobbet. Dvs offerten är alltid gratis om du väljer företaget.
Det senare är precis vad jag säger, man kan skriva en offert som bara gäller om vissa villkor som t.ex. kundens uppgifter om jobbet, stämmer. Och att om uppgifterna om arbetet inte stämmer, så kan offerten justeras, men den är ändå bindande för kunden, så det är kundens ansvar att lämna korrekta uppgifter.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 799 inlägg
Fast där är det lite annorlunda, när man säljer B2B så är det ju sällan kunder hoppar av för att det är "för dyrt". Då handlar det snarare om att lösningen inte uppfyller vissa krav från företaget eller att lösningen inte passar företagets arbetsmodell och då känns det mer okej att ens ha fått komma och visa/demo:a produkten och även lämna offert - vilket också kan ge mersälj, t.ex. nästa gång företaget behöver en lösning och vet att din lösning passar - så kommer företaget höra av sig, så det är ju liksom reklam för din del - och så kanske det går från mun till mun också.Fairlane skrev:
Problemet med privatkunder är snarare att de gärna hoppar av för att det är för dyrt. Och väljer en konkurrent. Och så blir det ogjort jobb, du får aldrig se den kunden mer för att han kommer se dig som dyr, och reklam blir det inte heller - kunden har ju sett dig som dyr och kommer inte rekommendera dig till vänner o andra heller - och därav, tar man betalt för offerten för att inte få ogjort arbete.
Det har jag inte sagt, är det överenskommit att du sätter 25 man på jobbet, klart man betalar en skälig summa för deras jobb. Det jag sa är att man förväntar sig inte att någon sätter 25 gubbar på ett offertjobb. På samma sätt förväntar man sig inte heller att ett företag som säljer betong, beställer provblandningar för 5 000 kr när du ber om pris för en betongblandning att gjuta ditt garagegolv för. Drar man som företag på sig "onödiga kostnader" för att skriva en bra offert, så får man stå för dem kostnaderna själv.MathiasS skrev:
Däremot SKÄLIGA kostnader betalar man för.
Däremot är det helt självklart att om företaget behöver åka ut till dig för att skriva en offert, att man betalar för dess FÖRVÄNTADE utgifter. Åker företaget ut med 3 bilar till dig för att skriva en offert, ja då förväntas man bara att betala för 1 bil, eftersom det är inte sunt förnuft att man åker ut med 3 bilar för ett offertjobb om inte det överenskommits innan.
Behöver man hyra en skylift för att titta på fasaden för att kunna skriva offert på fasaden, klart man betalar för hyran då. Om det inte är totalt onödigt och kunde ha lösts med stege.
För mig som f.d. hantverkare i egen firma, är detta en "ickefråga". Alltså, BESTRID!!!
Är man så jäkla ful i sitt sätt att fakturera så ska man inte vara hantverkare.
Betala inte för att inte krångla om småsaker. Nej, är man så jäkla dum att fakturerar en sådan sak, så långt i efterhand, så är det han som krånglar om småsaker. Betalar du, så säger du ju att det är okej att göra så.
Är man så jäkla ful i sitt sätt att fakturera så ska man inte vara hantverkare.
Betala inte för att inte krångla om småsaker. Nej, är man så jäkla dum att fakturerar en sådan sak, så långt i efterhand, så är det han som krånglar om småsaker. Betalar du, så säger du ju att det är okej att göra så.
Japp man borde byta bransch.A AG A skrev:För mig som f.d. hantverkare i egen firma, är detta en "ickefråga". Alltså, BESTRID!!!
Är man så jäkla ful i sitt sätt att fakturera så ska man inte vara hantverkare.
Betala inte för att inte krångla om småsaker. Nej, är man så jäkla dum att fakturerar en sådan sak, så långt i efterhand, så är det han som krånglar om småsaker. Betalar du, så säger du ju att det är okej att göra så.
Börja jobba i bank eller rent av nåt annat med bedrägeri där man drar kunder i näsan.....😂
Säljer man B2B gäller inte konsumenttjänstlagen. Man har alltså MYCKET större skydd i lagstiftningen som privatperson.S sebastiannielsen skrev:Fast där är det lite annorlunda, när man säljer B2B så är det ju sällan kunder hoppar av för att det är "för dyrt". Då handlar det snarare om att lösningen inte uppfyller vissa krav från företaget eller att lösningen inte passar företagets arbetsmodell och då känns det mer okej att ens ha fått komma och visa/demo:a produkten och även lämna offert - vilket också kan ge mersälj, t.ex. nästa gång företaget behöver en lösning och vet att din lösning passar - så kommer företaget höra av sig, så det är ju liksom reklam för din del - och så kanske det går från mun till mun också.
Problemet med privatkunder är snarare att de gärna hoppar av för att det är för dyrt. Och väljer en konkurrent. Och så blir det ogjort jobb, du får aldrig se den kunden mer för att han kommer se dig som dyr, och reklam blir det inte heller - kunden har ju sett dig som dyr och kommer inte rekommendera dig till vänner o andra heller - och därav, tar man betalt för offerten för att inte få ogjort arbete.
Det har jag inte sagt, är det överenskommit att du sätter 25 man på jobbet, klart man betalar en skälig summa för deras jobb. Det jag sa är att man förväntar sig inte att någon sätter 25 gubbar på ett offertjobb. På samma sätt förväntar man sig inte heller att ett företag som säljer betong, beställer provblandningar för 5 000 kr när du ber om pris för en betongblandning att gjuta ditt garagegolv för. Drar man som företag på sig "onödiga kostnader" för att skriva en bra offert, så får man stå för dem kostnaderna själv.
Däremot SKÄLIGA kostnader betalar man för.
Däremot är det helt självklart att om företaget behöver åka ut till dig för att skriva en offert, att man betalar för dess FÖRVÄNTADE utgifter. Åker företaget ut med 3 bilar till dig för att skriva en offert, ja då förväntas man bara att betala för 1 bil, eftersom det är inte sunt förnuft att man åker ut med 3 bilar för ett offertjobb om inte det överenskommits innan.
Behöver man hyra en skylift för att titta på fasaden för att kunna skriva offert på fasaden, klart man betalar för hyran då. Om det inte är totalt onödigt och kunde ha lösts med stege.
Du kan dra hur många exempel och scenarier du vill men fakta kvarstår: företaget SKA informera kunden i förväg om de avser ta betalt för offerten.
och jag sa att det gör man visst. Och man förväntar sig att det är gratis.S sebastiannielsen skrev:
Det är inte självklart att du ska ha betalt bara för att du åker ut. Ta betalt om du gör ett så bra jobb att du faktiskt får jobbet. Det har jag inga problem med.
Detta faller tillbaka på samma sak varenda gång. Hantverkare saknar helt förmågan att sätta sig in i hur kunden uppfattar det hantverkaren gör och hur man tar betalt. Ingen bryr sig ett skit om du tar 103kkr för ett jobb i stället för 100kkr, för att över tid finansiera dina försäljningskostnader. Men istället väljer du att skicka en faktura på 3kkr utan att säga något innan du påbörjar ditt "arbete" och sedan blir du förvånad när kunden protesterar?! Det är så jäkla märkligt.
Räkna med att de flesta inte förväntar sig att betala för dina kostnader relaterat till försäljning av nya tjänster. Det behöver ditt övriga arbete betala. Precis som att det arbetet betalar alla dina andra kostnader.
Att det är rimligt att betala för en skylift om en sådan behövs, det håller jag med om. Men, bara om du talar om att en sådan kostnad uppstår. Behövs en skylift för att göra arbetet utgår jag från att du har en sådan, och då uppstår ingen direkt extrakostnad för dig. Har du ingen skylift är du antagligen fel person för jobbet.
Varför inte bara säga som det är - berättar man att man vill ta betalt så slipper man tjafs med kunden. Hur svårt kan det vara?
Det händer. Det var inte länge sen en kund tyckte att vår tidsuppskattning för ett jobb vara väldigt hög. Vi hade tagit ett stort spann med best case - worst case och jag hade lagt ner några timmar på att skriva ett dokument där varje steg beskrevs för att visa att det var mycket mer jobb än det först såg ut att vara.S sebastiannielsen skrev:
Jaha?S sebastiannielsen skrev:Problemet med privatkunder är snarare att de gärna hoppar av för att det är för dyrt. Och väljer en konkurrent. Och så blir det ogjort jobb, du får aldrig se den kunden mer för att han kommer se dig som dyr, och reklam blir det inte heller - kunden har ju sett dig som dyr och kommer inte rekommendera dig till vänner o andra heller - och därav, tar man betalt för offerten för att inte få ogjort arbete.
Kunden tackar nej för att det blev dyrare än de trott, ok, sånt händer. Säg då innan att man vill ha betalt för offerten. Några företag gör så, men de flesta tar inte betalt för det. Problemet är de företag som vill ha betalt utan att säga det.
Poängen här är ju också att det inte var kunden som tackade nej, utan företaget. Man kan ju inte fylla timmar man inte har beläggning på med att åka till olika potentiella kunder och tacka nej till uppdrag och skicka faktura på besöket.
Det är en rätt oskäligt kostnad att åka och titta på ett jobb som man inte har tid att genomföra...S sebastiannielsen skrev:Det har jag inte sagt, är det överenskommit att du sätter 25 man på jobbet, klart man betalar en skälig summa för deras jobb. Det jag sa är att man förväntar sig inte att någon sätter 25 gubbar på ett offertjobb. På samma sätt förväntar man sig inte heller att ett företag som säljer betong, beställer provblandningar för 5 000 kr när du ber om pris för en betongblandning att gjuta ditt garagegolv för. Drar man som företag på sig "onödiga kostnader" för att skriva en bra offert, så får man stå för dem kostnaderna själv.
Du betalar alltså för alla offerter?S sebastiannielsen skrev:
Mäklaren som kommer hem till dig och kollar runt?
Själv har jag aldrig betalat för en offert och då har jag haft takbyte, bytt värmesystem, lag ventilerat golv inklusive allt med undergolv och parkett etc.
Givetvis har flera firmor lämnat offerter, ingen har skickat en faktura när de inte fick uppdraget.
Verkligen inte, se ovan.S sebastiannielsen skrev:
Då talar man om det innan. "För att kunna lämna en offert på detta behöver vi hyra en skylift och det kommer du få en faktura på. Om vi får uppdraget så drar vi av den kostnaden (om man nu gör det)'S sebastiannielsen skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 799 inlägg
Men om kunden säger NEJ till offerten, då blir det varken 100kkr eller 103kkr. Det är där skon klämmer.MathiasS skrev:
Därav offerterar man 103kkr, tar betalt för offerten 3000 kr, men säger att om kunden tar offerten, dvs gör jobbet, så blir det 103kkr för jobbet istället. Offerten ingår gratis i jobbet - men om man väljer att inte ta jobbet, då får man betala för arbetet offerten kostade.
En fabriksmaskin har stannat, och hela produktionen ligger nere. Ingen av de anställda teknikerna lyckas lista ut vad som är fel. Till slut ringer man in en pensionerad expert som arbetat med maskinen i årtionden. Han kommer in, går tyst runt maskinen, lyssnar, funderar — och slår sedan ett enda slag med en liten hammare på ett specifikt ställe.nizzehult skrev:
En fråga.
2022 höll jag på med en renovering och behövde anlita elektriker. Ringde den jag anlitat tidigare i ett annat jobb, då funkade hela entreprenaden helt enligt planerna.
Han berättade redan i telefon att han hade ont om tid att utföra jobbet men "kunde väl svänga förbi och kolla".
Så skedde. Han berättade lite snabbt hur han tyckte att man skulle dra kablarna och vilken typ man skulle bruka men sa också att han inte hann ta på sig jobbet. Hela besöket tog kanske 15-20 minuter.
Inget nämndes om någon debitering.
Jag hittade då en annan elektriker som jag i stället anlitade och han fullföljde jobbet inom min tids- och kostnadsram.
Sen går det nästan 2½ år(!) och nu dimper det ner en räkning från elektriker #1 på en timmes "arbete" + resa.
- Vadan detta tyckte jag, du har ju inte gjort något fysiskt arbete och sa aldrig att detta skulle debiteras?
Och sen har det gått väldigt lång tid (efter 3 år förfaller den legala rätten att skicka faktura till en privatperson). Tycker du detta är rimligt?
- Ja, jo...papperet hade "hamnat lite fel".
- Jaha, gör du på samma sätt om du får ett uppdrag som du kollar på, lämnar offert men sen inte får jobbet: debiterar du då för din "undersökning"?
- Nä, sånt drar man ju av på jobbet.
- Ja men om du inte får jobbet då?
Inget svar.
Kan/bör jag bestrida detta helt eller delvis?
Maskinen startar direkt och fungerar perfekt igen.
Några dagar senare kommer fakturan: 10 000 kronor.
Fabrikschefen blir upprörd och kräver en specifikation. Då får han en ny faktura:
• Slag med hammare: 10 kr
• Veta var man ska slå: 9 990 kr
Ja men då har ju företaget meddelat detta innan, alltså det vi hävdat hela tiden att de har en skyldighet att göra. Bra att vi diskuterat oss fram till samsyn i frågan 👍S sebastiannielsen skrev:Men om kunden säger NEJ till offerten, då blir det varken 100kkr eller 103kkr. Det är där skon klämmer.
Därav offerterar man 103kkr, tar betalt för offerten 3000 kr, men säger att om kunden tar offerten, dvs gör jobbet, så blir det 103kkr för jobbet istället. Offerten ingår gratis i jobbet - men om man väljer att inte ta jobbet, då får man betala för arbetet offerten kostade.
Som sagts sååå många gånger tidigare: OM MAN ÄR TYDLIG MED DET I FÖRVÄG.S sebastiannielsen skrev:Men om kunden säger NEJ till offerten, då blir det varken 100kkr eller 103kkr. Det är där skon klämmer.
Därav offerterar man 103kkr, tar betalt för offerten 3000 kr, men säger att om kunden tar offerten, dvs gör jobbet, så blir det 103kkr för jobbet istället. Offerten ingår gratis i jobbet - men om man väljer att inte ta jobbet, då får man betala för arbetet offerten kostade.
Ni som tycker det är ok att man tar betalt för offerter, kan ni inte säga var ni bor? Jag kan skicka fakturor för lite offerter på saker jag tycker ni borde göra.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 146 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 146 inlägg
Fast du missar några helt vitala delar när det kommer till TS problem.S sebastiannielsen skrev:Men om kunden säger NEJ till offerten, då blir det varken 100kkr eller 103kkr. Det är där skon klämmer.
Därav offerterar man 103kkr, tar betalt för offerten 3000 kr, men säger att om kunden tar offerten, dvs gör jobbet, så blir det 103kkr för jobbet istället. Offerten ingår gratis i jobbet - men om man väljer att inte ta jobbet, då får man betala för arbetet offerten kostade.
Det är hantverkaren som tackat nej till jobbet.
Hantverkaren har inte varit tydlig med att ett platsbesök för att titta på jobbet kommer att debiteras för.