65 407 läst · 301 svar
65k läst
301 svar
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Jag hade samma problem med min ugnslist 2 gånger!! De Electrolux skickade ut reparatör båda gångerna utan kostnad för mig. Den kostnaden gick på ca 1700 varje gång men det gick på garantin. Hade varit billigare att skicka. En tredje gång köpte jag en ny list för ca 300 kr av dem och bytte själv. Detta var för ett par år sedanBricco skrev:Hej,
Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.
Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.
Hej,
Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Ugnlisterna verkar ha blivit usla på elux ugnar för ett gäng år sedan.M Musiker skrev:Jag hade samma problem med min ugnslist 2 gånger!! De Electrolux skickade ut reparatör båda gångerna utan kostnad för mig. Den kostnaden gick på ca 1700 varje gång men det gick på garantin. Hade varit billigare att skicka. En tredje gång köpte jag en ny list för ca 300 kr av dem och bytte själv. Detta var för ett par år sedan
Min från 2001 har kvar orginal och de är fortfarande fina.
Angående TS problem. Det har ju dykt upp många fall sista åren där glas spricker och de nekar garanti.
Kan man kanske ställa en fråga till ARN och initialt bara höra efter deras erfarenhet av det och hur de har sett på saken?
Det var sjangtilt av dom! Min list brast inom ett år och att en reparatör skulle komma och byta den var ju en utopi. Jag fick inte ens en ny list utan fick köpa en själv. Det ingick inte i garantin. Tydligen olika beroende på var man bor..M Musiker skrev:Jag hade samma problem med min ugnslist 2 gånger!! De Electrolux skickade ut reparatör båda gångerna utan kostnad för mig. Den kostnaden gick på ca 1700 varje gång men det gick på garantin. Hade varit billigare att skicka. En tredje gång köpte jag en ny list för ca 300 kr av dem och bytte själv. Detta var för ett par år sedan
Har ett annat dilemma ang Electrolux; jag behöver köpa ny kyl & frys och de har den storleken jag vill ha utan att behöva bygga om köket.. Nån som har erfarenhet av kylen DynamicAir cooling och frysen NoFrost??
Det där med yttre påverkan är inte relevant. Elektrolux (ja det kanske stavas Electrolux numera) hänvisar själva till hallåkonsument där vi bl.a. kan läsa följande under rubriken ”Du kan klaga på fel i följande fall”Fickangamer skrev:Glas går ju inte sönder av sig själv, spricker det så är det oavsett hur man vrider och vänder på det någon form av yttre påverkan. Så om ett ärende ska kunna täckas av garantin bestäms ju helt av vad tillverkarna/varumärkerna tycker kan bero på fel från fabrik. Btw är rätt säker på att Electrolux stavas med C, inte K.
- Om varan inte är anpassad efter ändamålet. Alltså om varan inte går att använda till det som den vanligtvis används för. Köper du till exempel en regnjacka som inte tål regn kan jackan ses som felaktig.
Ja det kan vara jag som orsakat problemet men det räcker inte att butiken säger det utan dom måste föra det i bevis om felet uppkommit under de första två åren.
Lagen finns delvis för att skydda oss konsumenter men också för att driva fram mer hållbara produkter. Butiker kommer inte ha råd att ta in produkter som inte håller måttet (för det är ju butiker som får stå för kostnaden när garantin inte gäller om dom inte har något bakomliggande avtal som gör att tillverkaren ersätter dom) och tillverkare kommer därmed inte kunna sälja till butiker om dom inte tillhandahåller hållbara produkter.
Det är därför det är så viktigt att vi konsumenter står på oss gällande reklamationsrätten
Redigerat:
Om din produkt var inköpt den 22 maj 2022 eller senare så har butiken bevisbördan i två år på att du orsakat felet.K Kakelugnen566 skrev:Det var sjangtilt av dom! Min list brast inom ett år och att en reparatör skulle komma och byta den var ju en utopi. Jag fick inte ens en ny list utan fick köpa en själv. Det ingick inte i garantin. Tydligen olika beroende på var man bor..
Har ett annat dilemma ang Electrolux; jag behöver köpa ny kyl & frys och de har den storleken jag vill ha utan att behöva bygga om köket.. Nån som har erfarenhet av kylen DynamicAir cooling och frysen NoFrost??
Och vi måste sluta begränsa oss till garantier. Garantier är något som både tillverkaren och butiken kan ge och som kan vara bra att ha om den täcker mer än vad konsumentköplagen täcker. Den kan naturligtvis också påskynda hur snabbt felet åtgärdas av butik/tillverkaren och sträcka sig mer än de två plus ett år dom konsumentköplagen omfattar
det är polen och inte tyskland som gör dessa nuHuddingebo skrev:Ugnlisterna verkar ha blivit usla på elux ugnar för ett gäng år sedan.
Min från 2001 har kvar orginal och de är fortfarande fina.
Angående TS problem. Det har ju dykt upp många fall sista åren där glas spricker och de nekar garanti.
Kan man kanske ställa en fråga till ARN och initialt bara höra efter deras erfarenhet av det och hur de har sett på saken?
nu har ju redan försäljningsleden höjt priserna för att täcka 2:a årets reklamationsrättP pade68 skrev:Det där med yttre påverkan är inte relevant. Elektrolux (ja det kanske stavas Electrolux numera) hänvisar själva till hallåkonsument där vi bl.a. kan läsa följande under rubriken ”Du kan klaga på fel i följande fall”
Är i det här fallet rutan inte konstruerad att hålla för värmen, eller om den inte tillverkats korrekt, eller om det finns en transportskada, etc, så är butiken som sålde varan ansvarig att åtgärda problemet.
- Om varan inte är anpassad efter ändamålet. Alltså om varan inte går att använda till det som den vanligtvis används för. Köper du till exempel en regnjacka som inte tål regn kan jackan ses som felaktig.
Ja det kan vara jag som orsakat problemet men det räcker inte att butiken säger det utan dom måste föra det i bevis om felet uppkommit under de första två åren.
Lagen finns delvis för att skydda oss konsumenter men också för att driva fram mer hållbara produkter. Butiker kommer inte ha råd att ta in produkter som inte håller måttet (för det är ju butiker som får stå för kostnaden när garantin inte gäller om dom inte har något bakomliggande avtal som gör att tillverkaren ersätter dom) och tillverkare kommer därmed inte kunna sälja till butiker om dom inte tillhandahåller hållbara produkter.
Det är därför det är så viktigt att vi konsumenter står på oss gällande reklamationsrätten
och kommer höja mer när garantier och reklamationer b lir för betungande
redan nu kostar en elvita 3ggr mer än vad den borde
Ja det är ju sant, det blir som en påtvingad försäkring. Men man kan ju tänka sig att de tillverkare med bättre kvalitet kommer kunna hålla mer konkurrenskraftiga priser och det är ju ofta det vi hänvisar till när vi pratar om att produkterna var bättre när tillverkningen skedde i Sverige osv och då köpte vi gärna svensktillverkat även om priserna var högre. Men konkurrensen var förstås annorlunda då med exporttullar och SE märkningreturen skrev:
Och det faktum att Elgiganten låter tillverkaren hantera deras reklamationer är nog en effekt av det du säger där dom vill pusha den kostnaden på tillverkaren
P pade68 skrev:Om din produkt var inköpt den 22 maj 2022 eller senare så har butiken bevisbördan i två år på att du orsakat felet.
Och vi måste sluta begränsa oss till garantier. Garantier är något som både tillverkaren och butiken kan ge och som kan vara bra att ha om den täcker mer än vad konsumentköplagen täcker. Den kan naturligtvis också påskynda hur snabbt felet åtgärdas av butik/tillverkaren och sträcka sig mer än de två plus ett år dom konsumentköplagen omfattar
branchorganisationen i Sverige är ju en kartell där alla tillverkare/säljare är medP pade68 skrev:Ja det är ju sant, det blir som en påtvingad försäkring. Men man kan ju tänka sig att de tillverkare med bättre kvalitet kommer kunna hålla mer konkurrenskraftiga priser och det är ju ofta det vi hänvisar till när vi pratar om att produkterna var bättre när tillverkningen skedde i Sverige osv och då köpte vi gärna svensktillverkat även om priserna var högre. Men konkurrensen var förstås annorlunda då med exporttullar och SE märkning
Och det faktum att Elgiganten låter tillverkaren hantera deras reklamationer är nog en effekt av det du säger där dom vill pusha den kostnaden på tillverkaren
så överenskommelsen är starkt befäst
Detta är et praktexempel varför det är lönsamt för bolag som Electrolux att bete sig som svin mot sina kunder? Trots din erfarenhet av dem så funderar du på att köpa en ny produkt av dem.K Kakelugnen566 skrev:Det var sjangtilt av dom! Min list brast inom ett år och att en reparatör skulle komma och byta den var ju en utopi. Jag fick inte ens en ny list utan fick köpa en själv. Det ingick inte i garantin. Tydligen olika beroende på var man bor..
Har ett annat dilemma ang Electrolux; jag behöver köpa ny kyl & frys och de har den storleken jag vill ha utan att behöva bygga om köket.. Nån som har erfarenhet av kylen DynamicAir cooling och frysen NoFrost??
spisen köpt i december-21, listen brast i maj -23. (tidsuppfattning brister ibland)P pade68 skrev:Om din produkt var inköpt den 22 maj 2022 eller senare så har butiken bevisbördan i två år på att du orsakat felet.
Och vi måste sluta begränsa oss till garantier. Garantier är något som både tillverkaren och butiken kan ge och som kan vara bra att ha om den täcker mer än vad konsumentköplagen täcker. Den kan naturligtvis också påskynda hur snabbt felet åtgärdas av butik/tillverkaren och sträcka sig mer än de två plus ett år dom konsumentköplagen omfattar
ugnen inte mkt använd, listen kostade 430 kr
Det beror på storleken, därför jag efterfrågar erfarenheter om skåpen för att slippa bygga om köketL lbgu skrev:
S sjoelund skrev:
Du blandar nog ihop med Elektro Helios, som varit en del av Electrolux Koncernen. Electrolux har alltid stavats med C. Men finns dock gamla bilder på annonsbilar från typ 20 talet där de valt att stava med k.
L lbgu skrev:
DynamicAir är typ luftcirkulering som ska jämna ut temperaturen vad jag fått höra. Nofrost är automatisk avfrostning.K Kakelugnen566 skrev:Det var sjangtilt av dom! Min list brast inom ett år och att en reparatör skulle komma och byta den var ju en utopi. Jag fick inte ens en ny list utan fick köpa en själv. Det ingick inte i garantin. Tydligen olika beroende på var man bor..
Har ett annat dilemma ang Electrolux; jag behöver köpa ny kyl & frys och de har den storleken jag vill ha utan att behöva bygga om köket.. Nån som har erfarenhet av kylen DynamicAir cooling och frysen NoFrost??