65 990 läst · 301 svar
66k läst
301 svar
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Nä, säljaren ska bevisa att det inte är en reklamation om produkten går sönder inom 6 mån från inköp om säljaren nekar godta reklamationem. Du behöver aldrig bevisa något som köpare inom 36 mån.Johanbogg skrev:
S
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
· 48 inlägg
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
- 48 inlägg
Märkligt resonemang av Elux givet att det ju borde vara självklart att anta att felet uppstått pga materialet snarare än pga vårdslös användningP pade68 skrev:Jag är inne i en liknande reklamationsprocess med en Elektrolux ugn där det innre glaset i luckan spruckit efter första tillfället vi körde det intensiva programmet för pyrolysrengörningen.
Jag ringde Elgigantens kundtjänst och förklarade mitt ärende och fick sedan ett mail att fylla i med uppgifter och bilder på skadan. Det visade sig att mailet kom från Electrolux eftersom Elgiganten tydligen avtalat med tillverkaren att hantera deras reklamationsärenden. I dialogen med Elektrolux så nämner dom ingenting om reklamationsrätten eller konsumenköpslagen utan hänvisar bara till deras garantier (som ju är något frivilligt).
Någon glasskiva tänkte dom inte ersätta eftersom garantin inte gällde längre för den här reservdelen. När jag frågade hur lång garantitid det var svarade dom 1 år. När jag då frågade vad problemet var eftersom det var mindre än ett år sedan jag köpte ugnen så sade dom att det inte fanns någon garanti alls på glasskivan och att jag fick 25% rabatt på reservdelen. Nu har jag frågat dom varför dom bara hänvisar till garantier när jag har ett reklamationsärende kopplat till mitt köp hos återförsäljaren och vi får se vad dom svarar på det…
Parallellt med detta har jag skapat en separat dialog med Elgiganten där jag påpekar bristerna i hur deras underleverantör för reklamationer hanterar deras ärenden och har givit mitt medgivande till att dom tar del av all min dialog med Elektrolux i det här ärendet och att dom också tar ansvar för hanteringen av mitt reklamationsärende. Eftersom deras reklamationsprocess inte fungerar och dom bara hänvisar till garantier från tillverkaren har jag också begärt ersättning för min tid men jag inser att det kanske inte kommer gå igenom. Dialogen med Elgiganten är fortfarande i sin linda
Men jag ser en fara i att återförsäljarna/butiker direkt leder sina kunder in i en garantiprocess och hänvisar till tillverkarens frivilliga garantier istället för att hantera det som ett reklamationsärende enligt konsumentköpslagen. Borde inte det vara straffbart eller är vi konsumenter helt utelämnade till att berätta för dessa stora butikskedjor vad konsumentköpslagen innebär?
Inte så märkligt ifall man inser att Electrolux prioriterar att minimera sina reklamationskostnader framför att ha nöjda kunder. Tänk på att det är ett bolag som medvetet säljer produkter av dålig kvalitet.S samordnarnoutlook.com skrev:
Fast att härda glas, skivor och andra former, är ju närmast ett krav i hemmiljö pga. skaderisken om barn eller vuxna springer in i glaset.A Arne_Planka skrev:
Att man härdar glas som ska användas till ugnar beror också på att ohärdat glas inte tål att utsättas för temperaturskillnader över glasytan över ca 40°C, härdat glas tål ca 250°C.
Jämför med byggregler för fönster och glasdörrar som når under 0.6 meter över golv eller mark, där man måste ha härdat/laminerat glas (laminerat glas består normalt av två eller fler härdade glasskivor med plastfilm mellan skivorna).
Jodå, bevisbördan ligger hos kunden efter 24 månader (var det tydligen sen 2022 fick jag korrigerat). Googla på bevisbörda kklT takskivan skrev:
Du vill kanske se kakan innan den blivit svart?S sjoelund skrev:
I framtiden kanske det kommer ugnar med inbyggd kamera och någon jävla app att se kakan med....
Ugnsbelysning brukar inte vara något att hänga i julgranen oavsett är min upplevelse.P Peter787 skrev:
Att bedöma om kakan är färdig eller ej och fått en fin färg, i det gulaktiga ljus som erbjuds, brukar inte vara helt självklart. Man får ta ut kakan i rätt ljus helt enkelt. Skall man dessutom kontrollera gräddningen med en sticka så gör man inte det genom glaset/luckan ändå.
Men visst, man ser ju om kakan har exploderat eller ej.
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Fast det är så här härdat glas beter sig oavsett var det sitter. Det kan man inte göra nåt åt. Vill man inte uppleva det så får man ha produkter med järnplåt istället för ett glas. Sånt här läser man ju om med jämna mellanrum. Duschväggar, glastak, bilglas och annat och många ggr tror man alltid att det är nån som gjort nåt men det är det sällan utan det bara blir så just för att gränsen är så nära till "självförintelse". Spänningen i glaset blir så hög att det brister........A Arne_Planka skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 908 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 908 inlägg
Trycker att du ska anmäla detta till Konsumentverket, de bör bli informerade med vad ELEXTROLUX håller på med. Ring Hallo konsument för att få råd och hjälp hur du går vidare.P pade68 skrev:Jag är inne i en liknande reklamationsprocess med en Elektrolux ugn där det innre glaset i luckan spruckit efter första tillfället vi körde det intensiva programmet för pyrolysrengörningen.
Jag ringde Elgigantens kundtjänst och förklarade mitt ärende och fick sedan ett mail att fylla i med uppgifter och bilder på skadan. Det visade sig att mailet kom från Electrolux eftersom Elgiganten tydligen avtalat med tillverkaren att hantera deras reklamationsärenden. I dialogen med Elektrolux så nämner dom ingenting om reklamationsrätten eller konsumenköpslagen utan hänvisar bara till deras garantier (som ju är något frivilligt).
Någon glasskiva tänkte dom inte ersätta eftersom garantin inte gällde längre för den här reservdelen. När jag frågade hur lång garantitid det var svarade dom 1 år. När jag då frågade vad problemet var eftersom det var mindre än ett år sedan jag köpte ugnen så sade dom att det inte fanns någon garanti alls på glasskivan och att jag fick 25% rabatt på reservdelen. Nu har jag frågat dom varför dom bara hänvisar till garantier när jag har ett reklamationsärende kopplat till mitt köp hos återförsäljaren och vi får se vad dom svarar på det…
Parallellt med detta har jag skapat en separat dialog med Elgiganten där jag påpekar bristerna i hur deras underleverantör för reklamationer hanterar deras ärenden och har givit mitt medgivande till att dom tar del av all min dialog med Elektrolux i det här ärendet och att dom också tar ansvar för hanteringen av mitt reklamationsärende. Eftersom deras reklamationsprocess inte fungerar och dom bara hänvisar till garantier från tillverkaren har jag också begärt ersättning för min tid men jag inser att det kanske inte kommer gå igenom. Dialogen med Elgiganten är fortfarande i sin linda
Men jag ser en fara i att återförsäljarna/butiker direkt leder sina kunder in i en garantiprocess och hänvisar till tillverkarens frivilliga garantier istället för att hantera det som ett reklamationsärende enligt konsumentköpslagen. Borde inte det vara straffbart eller är vi konsumenter helt utelämnade till att berätta för dessa stora butikskedjor vad konsumentköpslagen innebär?
Redigerat:
Jag är övertygad om att det här kommer att lösa sig och tror t.o.m att Elgiganten inser att deras avtal med Electrolux är undermåligt, alternativt att Electrolux inte uppfyller kontraktet. Fick ett mail från Electrolux idag där dom ordagrant säger:H HEM2121 skrev:
---
Please let us clarify.
We replied with references to a warranty because in your previous email you asked us "what is the problem with the warranty?".
Här på reservdelsavdelningen hanterar vi reklamationer som garantiärenden som gäller byte av defekta delar.
---
Jag skickade det vidare till Elgiganten så får dom hantera sin underleverantör på bästa sätt, kanske ta dom i örat, vem vet ;-)
P.S. Lite roligt att dom inte verkar veta på vilket språk dom ska svara men det kanske indikerar att dom börjat eskalera det i organisationen och den som hanterar det på lägsta nivå inte vill formulera om vad som kommer uppifrån
Håller med, glaset luras.A Arne_Planka skrev:Ugnsbelysning brukar inte vara något att hänga i julgranen oavsett är min upplevelse.
Att bedöma om kakan är färdig eller ej och fått en fin färg, i det gulaktiga ljus som erbjuds, brukar inte vara helt självklart. Man får ta ut kakan i rätt ljus helt enkelt. Skall man dessutom kontrollera gräddningen med en sticka så gör man inte det genom glaset/luckan ändå.
Men visst, man ser ju om kakan har exploderat eller ej.
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Men pyrolysugnar ska vara designade att klara detta, och det finns bevisligen en massa leverantörer tex Siemens som klarar detta. Visst det är en teknisk utmaning att fixa en ugn som kan hålla 500 grader i ugnsutrymmet samtidigt som ugnsluckans yttre glas bara får hålla typ 50 grader eller vad det är. Men det går att göra, och det är vad man betalar för. Funkar det inte - reklamation.S Stefan1972 skrev:Fast det är så här härdat glas beter sig oavsett var det sitter. Det kan man inte göra nåt åt. Vill man inte uppleva det så får man ha produkter med järnplåt istället för ett glas. Sånt här läser man ju om med jämna mellanrum. Duschväggar, glastak, bilglas och annat och många ggr tror man alltid att det är nån som gjort nåt men det är det sällan utan det bara blir så just för att gränsen är så nära till "självförintelse". Spänningen i glaset blir så hög att det brister........