65 915 läst · 301 svar
66k läst
301 svar
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Minst 55% av rösterna ägs av de 10 största ägarna, varav 9 är svenska och kontrollerar drygt 47% av rösterna, resterande 45% av rösterna kontrolleras av massa mindre aktörer och skulle vara förvånad om inte något mer än 3 procent där också är svenskar… så svenska ägare kontrollerar mer än 50% av rösterna. Då måste det väl anses svenskt?
Vilket inlägg svarar du på?Johanbogg skrev:Minst 55% av rösterna ägs av de 10 största ägarna, varav 9 är svenska och kontrollerar drygt 47% av rösterna, resterande 45% av rösterna kontrolleras av massa mindre aktörer och skulle vara förvånad om inte något mer än 3 procent där också är svenskar… så svenska ägare kontrollerar mer än 50% av rösterna. Då måste det väl anses svenskt?
E-lux försökte lura mej på en 90-dagars öppet köp på en spis. Trots att de skickat ett mail som sa att nu hade jag 90 dagar så dom när jag vill åberopa 90 dagar att jag inte fanns i systemet. Dom undvek att svar på mina mail och även att svara ARN. Men dom gav sig tillslut
Så dom är inte att lita på
Så dom är inte att lita på
Jag är inne i en liknande reklamationsprocess med en Elektrolux ugn där det innre glaset i luckan spruckit efter första tillfället vi körde det intensiva programmet för pyrolysrengörningen.
Jag ringde Elgigantens kundtjänst och förklarade mitt ärende och fick sedan ett mail att fylla i med uppgifter och bilder på skadan. Det visade sig att mailet kom från Electrolux eftersom Elgiganten tydligen avtalat med tillverkaren att hantera deras reklamationsärenden. I dialogen med Elektrolux så nämner dom ingenting om reklamationsrätten eller konsumenköpslagen utan hänvisar bara till deras garantier (som ju är något frivilligt).
Någon glasskiva tänkte dom inte ersätta eftersom garantin inte gällde längre för den här reservdelen. När jag frågade hur lång garantitid det var svarade dom 1 år. När jag då frågade vad problemet var eftersom det var mindre än ett år sedan jag köpte ugnen så sade dom att det inte fanns någon garanti alls på glasskivan och att jag fick 25% rabatt på reservdelen. Nu har jag frågat dom varför dom bara hänvisar till garantier när jag har ett reklamationsärende kopplat till mitt köp hos återförsäljaren och vi får se vad dom svarar på det…
Parallellt med detta har jag skapat en separat dialog med Elgiganten där jag påpekar bristerna i hur deras underleverantör för reklamationer hanterar deras ärenden och har givit mitt medgivande till att dom tar del av all min dialog med Elektrolux i det här ärendet och att dom också tar ansvar för hanteringen av mitt reklamationsärende. Eftersom deras reklamationsprocess inte fungerar och dom bara hänvisar till garantier från tillverkaren har jag också begärt ersättning för min tid men jag inser att det kanske inte kommer gå igenom. Dialogen med Elgiganten är fortfarande i sin linda
Men jag ser en fara i att återförsäljarna/butiker direkt leder sina kunder in i en garantiprocess och hänvisar till tillverkarens frivilliga garantier istället för att hantera det som ett reklamationsärende enligt konsumentköpslagen. Borde inte det vara straffbart eller är vi konsumenter helt utelämnade till att berätta för dessa stora butikskedjor vad konsumentköpslagen innebär?
Jag ringde Elgigantens kundtjänst och förklarade mitt ärende och fick sedan ett mail att fylla i med uppgifter och bilder på skadan. Det visade sig att mailet kom från Electrolux eftersom Elgiganten tydligen avtalat med tillverkaren att hantera deras reklamationsärenden. I dialogen med Elektrolux så nämner dom ingenting om reklamationsrätten eller konsumenköpslagen utan hänvisar bara till deras garantier (som ju är något frivilligt).
Någon glasskiva tänkte dom inte ersätta eftersom garantin inte gällde längre för den här reservdelen. När jag frågade hur lång garantitid det var svarade dom 1 år. När jag då frågade vad problemet var eftersom det var mindre än ett år sedan jag köpte ugnen så sade dom att det inte fanns någon garanti alls på glasskivan och att jag fick 25% rabatt på reservdelen. Nu har jag frågat dom varför dom bara hänvisar till garantier när jag har ett reklamationsärende kopplat till mitt köp hos återförsäljaren och vi får se vad dom svarar på det…
Parallellt med detta har jag skapat en separat dialog med Elgiganten där jag påpekar bristerna i hur deras underleverantör för reklamationer hanterar deras ärenden och har givit mitt medgivande till att dom tar del av all min dialog med Elektrolux i det här ärendet och att dom också tar ansvar för hanteringen av mitt reklamationsärende. Eftersom deras reklamationsprocess inte fungerar och dom bara hänvisar till garantier från tillverkaren har jag också begärt ersättning för min tid men jag inser att det kanske inte kommer gå igenom. Dialogen med Elgiganten är fortfarande i sin linda
Men jag ser en fara i att återförsäljarna/butiker direkt leder sina kunder in i en garantiprocess och hänvisar till tillverkarens frivilliga garantier istället för att hantera det som ett reklamationsärende enligt konsumentköpslagen. Borde inte det vara straffbart eller är vi konsumenter helt utelämnade till att berätta för dessa stora butikskedjor vad konsumentköpslagen innebär?
Redigerat:
Enl konsumentköplagen kan du vad jag förstår kräva att den som sålt produkten (elgiganten) ska sköta ärendet. Det är ett otyg att de hänvisar till en tillverkare som ofta har sina lokaler på en helt annan plats.
Tänkte bara påpeka för andra som läser tråden att enligt hallåkonsument så har man vid reklamation också rätt till ersättning om man tagit ledigt från jobbet för att ta emot en tekniker: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/Norlen skrev:Nej, Electrolux produkter för kök och tvättstuga ger jag inte mycket för. Hade alla vitvaror från Electrolux när jag byggde köket 2014, och idag är det bara kyl/frys kvar.
värst var diskmaskinen, ranglig och jäklig där det mjuka gummit för bestick, glas mm ganska snabbt började torka sönder. Misstänker att de hade valt ett gummi som inte tål vatten eller diskmedel
De första 3 åren hade vi en tekniker på besök 5 gånger. Sen gav vi upp och köpte ny. Att ta ledigt från jobbet för att ta emot en tekniker som tillfälligt fick maskinen att funka var helt enkelt inte värt det.
Kolla under rubriken ”Har du fått kostnader på grund av felet?”
Du ska inte få några extra kostnader för att det är fel på varan. Företaget ska stå för kostnaderna.
Exempel på kostnader kan vara:
- fraktkostnad för att skicka varan på reparation
- kostnader för att du har tvingats köra flera gånger till butiken
- inkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot reparatör.
Redigerat:
Glas går ju inte sönder av sig själv, spricker det så är det oavsett hur man vrider och vänder på det någon form av yttre påverkan. Så om ett ärende ska kunna täckas av garantin bestäms ju helt av vad tillverkarna/varumärkerna tycker kan bero på fel från fabrik. Btw är rätt säker på att Electrolux stavas med C, inte K.P pade68 skrev:Jag är inne i en liknande reklamationsprocess med en Elektrolux ugn där det innre glaset i luckan spruckit efter första tillfället vi körde det intensiva programmet för pyrolysrengörningen.
Jag ringde Elgigantens kundtjänst och förklarade mitt ärende och fick sedan ett mail att fylla i med uppgifter och bilder på skadan. Det visade sig att mailet kom från Electrolux eftersom Elgiganten tydligen avtalat med tillverkaren att hantera deras reklamationsärenden. I dialogen med Elektrolux så nämner dom ingenting om reklamationsrätten eller konsumenköpslagen utan hänvisar bara till deras garantier (som ju är något frivilligt).
Någon glasskiva tänkte dom inte ersätta eftersom garantin inte gällde längre för den här reservdelen. När jag frågade hur lång garantitid det var svarade dom 1 år. När jag då frågade vad problemet var eftersom det var mindre än ett år sedan jag köpte ugnen så sade dom att det inte fanns någon garanti alls på glasskivan och att jag fick 25% rabatt på reservdelen. Nu har jag frågat dom varför dom bara hänvisar till garantier när jag har ett reklamationsärende kopplat till mitt köp hos återförsäljaren och vi får se vad dom svarar på det…
Parallellt med detta har jag skapat en separat dialog med Elgiganten där jag påpekar bristerna i hur deras underleverantör för reklamationer hanterar deras ärenden och har givit mitt medgivande till att dom tar del av all min dialog med Elektrolux i det här ärendet och att dom också tar ansvar för hanteringen av mitt reklamationsärende. Eftersom deras reklamationsprocess inte fungerar och dom bara hänvisar till garantier från tillverkaren har jag också begärt ersättning för min tid men jag inser att det kanske inte kommer gå igenom. Dialogen med Elgiganten är fortfarande i sin linda
Men jag ser en fara i att återförsäljarna/butiker direkt leder sina kunder in i en garantiprocess och hänvisar till tillverkarens frivilliga garantier istället för att hantera det som ett reklamationsärende enligt konsumentköpslagen. Borde inte det vara straffbart eller är vi konsumenter helt utelämnade till att berätta för dessa stora butikskedjor vad konsumentköpslagen innebär?
Om infästningen av någon anledning är skev och sätter glaset i spänn, kan jag mycket väl tänka mig att det spricker vid uppvärmningen vid pyrolys. Jag hade själv en sidoruta i bilen som spontan-sprack. Utan yttre påverkan när jag körde på motorvägen. Electrolux gör det lite väl enkelt för sig här tycker jag.Fickangamer skrev:Glas går ju inte sönder av sig själv, spricker det så är det oavsett hur man vrider och vänder på det någon form av yttre påverkan. Så om ett ärende ska kunna täckas av garantin bestäms ju helt av vad tillverkarna/varumärkerna tycker kan bero på fel från fabrik. Btw är rätt säker på att Electrolux stavas med C, inte K.
/Höghus
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 251 inlägg
Eller så var det en tillverkningsdefekt som visade sig vid pyrolysen...Fickangamer skrev:Glas går ju inte sönder av sig själv, spricker det så är det oavsett hur man vrider och vänder på det någon form av yttre påverkan. Så om ett ärende ska kunna täckas av garantin bestäms ju helt av vad tillverkarna/varumärkerna tycker kan bero på fel från fabrik. Btw är rätt säker på att Electrolux stavas med C, inte K.
Sen har vi ju konsumentköplagen som berättar vem som ska bevisa vad.
Har en etanolspis där en glasruta sprack vid första användningen.Höghus skrev:Om infästningen av någon anledning är skev och sätter glaset i spänn, kan jag mycket väl tänka mig att det spricker vid uppvärmningen vid pyrolys. Jag hade själv en sidoruta i bilen som spontan-sprack. Utan yttre påverkan när jag körde på motorvägen. Electrolux gör det lite väl enkelt för sig här tycker jag.
/Höghus
Kontaktade tillverkaren som sa att ibland fungerar inte härdningen av glaset som tänkt och då kan glaset spricka av värmen.
De undrade om jag kunde byta glaset själv, javisst kan jag det, så de sände ett nytt glas som hållt i 8 år nu.
Så ska reklamationer fungera.