K
D Dilato skrev:
Jag skulle försökt reparera/limma med
[länk]
Tack för svar men jag köpte en ny list igår,(429 kr) Den gamla hade spruckit i ena hörnan och inte vid den ursprungliga ihopsvetsningen. Svarta skadade gummilister, möjligtvis tätningar, mot ljus textilbakgrund. Anslag och sprickor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TRJBerg
Kakelugnen56 skrev:
Har precis varit ute för samma sak. Köpte Elextrolux-spis i dec 2021 och har använt ugnen mkt sparsamt, kanske 2 ggr/månad, och efter 1.5 år gick listen av. Går ej på garantin fick jag veta i butiken och likaså där jag fick köpa ny list för 429 kr...Electrolux vägrar att låta det gå på garantin sa båda killarna. Ett råd från sistnämnda kille: köp inga nya vitvaror om du inte behöver! Behåll det gamla, det är rejäla grejer!
Tacka vet jag min micro från Whirpool [bild] [bild] som fortfarande fungerar hyfsat efter 43 år...
Klassiker. Hade en sådan.
 
K
Jag har ett kylskåp där handtaget sprack efter två år, inom garantin med råge. Electrolux hävdade att det var handhavandefel. Öppna en kylskåpsdörr på precis samma sätt som tusen gånger förut, på ett kylskåp som inte flyttats eller förändrats på annat sätt.

Handtaget har en metall inuti plasten som går bara till hälften av handtagets längd. Det är där det spricker. Det är byggt för att gå sönder. Produktshoppen på deras hemsida säljer handtag för 500 kronor styck. Nästa handtag har nu sprickor på exakt samma ställe, vi får öppna dörren genom att grabba tag i själva dörren, som djur. Värdigt.

Det är bra att såna här trådar skrivs och syns på nätet, Electrolux urholkar sitt eget varumärke ärende för ärende.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är inte alla som förstår att det är kunderna som är ett företags mest värdefulla tillgång även om de inte 'r upptagna i balansräkningen. Kunden har alltid rätt är ett gammal bebrövat utryck. Skriv till LUX och förslå att chefen byts ut eftersom den är för gammal för jobbet och av dålig design.
Hälsningar
Björn Dahlroth
 
Alfredo Alfredo skrev:
Även jag har en spis från Electrolux. Åldern närmar sig raskt 20 år men listen runt ugnen känns fortfarande som ny. Inte heller jag har någonsin betraktat denna list som en "slitdel".
Köp Electrolux spis från år produktion 2012 då ska du byta ugnlist var femte år.
Köper du spis från år 2018 ska du byta ugnlist varje år.
Electrolux har gjutit metall bitar i ugnlister för att dom ska gå sönder oftare på grund av överhettning. Jag byter ugnlister nånstop och jag vet vag jag pratar om då jag är vitvarutekniker.Vi köper ugnlister 300kr per styck med våra rabatter nu år 2024.
I våra fastigheter en spis beräknad att stå 13 år så det är dyr äffär att köpa Electrolux spisar.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Tack för svar men jag köpte en ny list igår,(429 kr) Den gamla hade spruckit i ena hörnan och inte vid den ursprungliga ihopsvetsningen. [bild]
Det är metall bitar som Electrolux har stoppat i listen dom gör att listen går sönder. Metall bitar sitter i hörn och en rak bit på korta sidan det syns på din bild där man se skarven. Den raka metallbiten stoppades in i listen för att listen ska gå sönder fortare efter år 2018. Oftast det är den svagaste punkten.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
P Peresvet skrev:
Köp Electrolux spis från år produktion 2012 då ska du byta ugnlist var femte år.
Köper du spis från år 2018 ska du byta ugnlist varje år.
Electrolux har gjutit metall bitar i ugnlister för att dom ska gå sönder oftare på grund av överhettning. Jag byter ugnlister nånstop och jag vet vag jag pratar om då jag är vitvarutekniker.Vi köper ugnlister 300kr per styck med våra rabatter nu år 2024.
På varje spis electrolux känner 300kr per år.
I våra fastigheter en spis beräknad att stå 13 år så det är dyr äffär att köpa Electrolux spisarDom tjänar inte
P Peresvet skrev:
Köp Electrolux spis från år produktion 2012 då ska du byta ugnlist var femte år.
Köper du spis från år 2018 ska du byta ugnlist varje år.
Electrolux har gjutit metall bitar i ugnlister för att dom ska gå sönder oftare på grund av överhettning. Jag byter ugnlister nånstop och jag vet vag jag pratar om då jag är vitvarutekniker.Vi köper ugnlister 300kr per styck med våra rabatter nu år 2024.
På varje spis electrolux känner 300kr per år.
I våra fastigheter en spis beräknad att stå 13 år så det är dyr äffär att köpa Electrolux spisar
vet inte var du lärde dig företagsekonomi men om de säljer listen för 300kr så tjänar de inte 300kr per såld list och det är långt ifrån 100% av ugnarna som behöver en varje år…
 
P Peresvet skrev:
Det är metall bitar som Electrolux har stoppat i listen dom gör att listen går sönder. Metall bitar sitter i hörn och en rak bit på korta sidan det syns på din bild där man se skarven. Den raka metallbiten stoppades in i listen för att listen ska gå sönder fortare efter år 2018. Oftast det är den svagaste punkten.
I min förra bostad hade jag en ugn från Electrolux från typ 2019-2020. Den listen av på löpande band. Helt osannolik dålig produkt.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
TRJBerg
Johanbogg Johanbogg skrev:
vet inte var du lärde dig företagsekonomi men om de säljer listen för 300kr så tjänar de inte 300kr per såld list och det är långt ifrån 100% av ugnarna som behöver en varje år…
De tjänar minst 280kr på listerna. Tillverkningskostnaden lär inte vara mycket mer än 10kr.
 
Instämmer helt med att kvaliteten på Electrolux är bedrövlig. Vi köpte en ny spis, efter knappt ett år så börjar emaljen släppa i botten av ugnen. Electrolux hävdar handhavande fel!!!, hur gör man fel för att emaljen ska släppa. Den gamla spisen, en Bosch flyttade vi till stugan, den är över 20 år och helt felfri, ingen emalj som släppt där inte. Behöver jag säga att det blir ingen Electrolux nästa gång.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Och jag som var så nära på att köpa Electrolux ugn och micro i somras när dom körde stora rabatter. Jag hade letat och inte hittat någon Bosch el Siemens som passade plånboken. Som tur var höll jag ut och fick tag i Bosch till riktigt bra pris till slut.

Verkar ju vara rätt beslut men det får tiden utvisa.
 
P Peresvet skrev:
Den raka metallbiten stoppades in i listen för att listen ska gå sönder fortare efter år 2018. Oftast det är den svagaste punkten.
Verkligen?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
De tjänar minst 280kr på listerna. Tillverkningskostnaden lär inte vara mycket mer än 10kr.
Så de säljer reservdelarna svart? Dvs betalar inte in momsen till staten.
 
K Kane skrev:
Så de säljer reservdelarna svart? Dvs betalar inte in momsen till staten.
Moms är det väl bara sista ledet som betalar, dvs konsumenten i de flesta fall.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
P Peresvet skrev:
Köp Electrolux spis från år produktion 2012 då ska du byta ugnlist var femte år.
Köper du spis från år 2018 ska du byta ugnlist varje år.
Electrolux har gjutit metall bitar i ugnlister för att dom ska gå sönder oftare på grund av överhettning. Jag byter ugnlister nånstop och jag vet vag jag pratar om då jag är vitvarutekniker.Vi köper ugnlister 300kr per styck med våra rabatter nu år 2024.
I våra fastigheter en spis beräknad att stå 13 år så det är dyr äffär att köpa Electrolux spisar.
Min spis som är typ 20år gammal har kvar orginallisterna. Och de ser fortfarande bra ut. Hör bara skit om Electrolux vitvaror från de senaste 10-15 åren. Förstår inte riktigt hur man tänker om varumärket...
Vit spis med ugnsluckan öppen, keramikhäll, kökskakel, oljeflaskor och stekpanna på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.