66 484 läst · 301 svar
66k läst
301 svar
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Exempelvis denna paragraf:A adron skrev:Jag har förstått att du tycker att konsumentköplagen fortfarande har betydelse för reklamationer när det gått mer än tre år, men kan inte se något exempel på vilket sätt och i vilken situation den skulle ha det.
Så du får gärna ge ett exempel på i vilket fall den har effekt och vilken lagtext du avser.
Varför skulle inte denna paragraf tillämpas efter nio år om produkten är såld med en tioårig garantiutfästelse?
Det finns massor av stadganden som har exakt samma innebörd och giltighet före som efter treårsdagen.
Jo; det har du i och för sig rätt i. Jag har när jag läst begränsat mig till stadganden i lagen som har relevans för fallet i denna tråd, dvs att något som inte täcks av garantin gått sönder efter att tiden för reklamation enligt konsumentköplagen gått ut.Alfredo skrev:
Du har även skrivit:A adron skrev:
Och jag förstår inte alls varför detta:A adron skrev:
helt plötsligt skulle sakna rättsverkan bara för att det råkar ha gått tre år. Var ser du lagstöd för det?
Jag tror att Amazon är dåliga på #2 men jag har heller aldrig använt en återförsäljare för det utan det är forum på nätet och andra källor där som gäller för support för alla som är yngre än 40 iaf idag skulle jag tro. Att gå till Elgiganten för teknisk hjälp gör nog bara äldre. Det är mycket sämre.C cpalm skrev:Vad jag menar är att anledningen till din positiva upplevelse är att de ärenden du haft troligen varit rutinäreden som faller inom deras flödesschema/manus. Det gör de bra och det är ju gott så.
Misstänker dock att du inte haft med dem att göra angående;
1. Att, som i detta fall, åberopa tillverkargaranti när det gått mer än 3 år sedan köpet?
2. Problem som kräver produktkännedom. Typ hur ställer jag in kanalerna på den nya TV:n?
3. Tekniska fel i deras system, typ att de dragit fel belopp från ditt kontokort?
4. Borttappade paket. Något som förvisso är ett rutinärende, men där rutinen inte är särskilt kundvänlig då den går ut på att vänta i 30 dagar utan någon som helst åtgärd, sedan omleverans om paketet fortfarande är borttappat.
När det gäller 1 har jag ingen erfarenhet.
När det gäller 3 och 4 har jag erfarenhet och det var samma då - omedelbar hjälp/ersättning "no questions asked".
Jag har en erfarenhet av saker som går sönder, dock efter ganska kort tid. Det var en blåtandscarplaykopplingsmanick för runt en tusenlapp som fungerade utmärkt i några månader för att sedan tvärdö.Skumpe skrev:
Jag "laddade" för en svår resa, men några minuter efter min första kontakt i ärendet hade jag en retursedel "i mailen" och en ersättningspryl "på väg". Jag fick garanterat den nya ersättningsprodukten innan min retur nått Amazon. Allt fungerade helt enkelt utmärkt!
Edit: Kanske bör tillägga att inlägget handlade om en reklamation till Amazon, vilket kanske inte var helt självklart.
Redigerat:
Enligt avtal under förutsättning att motparten fortfarande existerar!D Dilato skrev:
Jag har dock inte läst avtalsvillkoren så har svårt att uttala mig om vad jag tror skulle hända i praktiken vid en "reklamation" sisådär 29 år efter köpet. Beror nog på en massa olika saker. Men grundinställningen är naturligtvis densamma som alltid; avtal ska hållas.
Den paragrafen gäller dock inte ett köp som gjordes för fyra år sedan, för den kom till i den nya konsumentköplagen från 2021. För ett köp som görs idag gäller den paragrafen, och då kommer eventuella garantiutfästelser i marknadsföring att gälla. Även om det säkert är mycket oklart hur det kommer att fungera innan några fall har avgjorts i domstol - marknadsföring av varor görs ju inte alltid av samma part som står för garantiutfästelserna, och det är ju orimligt att till exempel Electrolux skulle bli bunden av generösare villkor om jag själv på eget initiativ sätter upp ett plakat på stan med "100 års garanti på Electrolux produkter".Alfredo skrev:
Ja då var väl just den paragrafen en dåligt vald slamkrypare.A adron skrev:
Det jag framförallt vänder mig emot är att du argumenterar som att konsumentköplagen helt saknar relevans om det gått mer än tre år sedan köpet och så är det inte, hävdar jag.
Vem, förutom tillverkaren och säljaren, menar du ägnar sig åt marknadsföring?A adron skrev:
Ja naturligtvis binds inte Elgiganten av någon Marknadsföring som Media Markt ägnar sig åt och det är naturligtvis orimligt att någon blir bunden av garantiutfästelser som någon annan gör men vad har det med saken att göra?A adron skrev:
Normalt sett är det inte säljaren utan tillverkaren som ger garantiutfästelser. Så tillverkaren erbjuder en garanti och dokumenterar den i ett garantiavtal som följer med i produktens förpackning. Om säljaren, som inte behöver vara godkänd av tillverkaren, marknadsför produkten med en felaktig/generösare beskrivning av garantin så måste det rimligen vara säljaren som blir bunden av den garantiutfästelsen.Alfredo skrev:Ja då var väl just den paragrafen en dåligt vald slamkrypare.
Det jag framförallt vänder mig emot är att du argumenterar som att konsumentköplagen helt saknar relevans om det gått mer än tre år sedan köpet och så är det inte, hävdar jag.
Vem, förutom tillverkaren och säljaren, menar du ägnar sig åt marknadsföring?
Ja naturligtvis binds inte Elgiganten av någon Marknadsföring som Media Markt ägnar sig åt och det är naturligtvis orimligt att någon blir bunden av garantiutfästelser som någon annan gör men vad har det med saken att göra?
Vad händer då om en sån här modern influencer säger på youtube att en viss garanti gäller för en viss produkt? Influencern kan ha fått uppdraget av en viss säljare, men du kanske väljer att köpa produkten hos en annan säljare efter att ha sett influencerns påstående.
Det kan till och med vara så att någon oberoende person skapar en hemsida med helt felaktiga och överdrivna påståenden om en produkt, och sedan använder den hemsidan för att via affiliate-länkar driva försäljning till en viss återförsäljare, där återförsäljaren inte har någon direkt kontroll över hur marknadsföringen ser ut på den felaktiga hemsidan.
Jag ser att det finns stort utrymme för uttolkning av ansvar i domstol här. Men det var mest en parentes kring hur jag uppfattar att den nya lagen är praktiskt omöjlig att framtvinga efterlevnad av i många fall.
Ser man till hur den gamla lagen ser ut, den som gäller en nu fyra år gammal vara så säger den i princip bara att om man ställer ut en garanti så ska den betraktas som ett avtal där säljaren lovar att varan uppfyller det som säljaren lovar att varan uppfyller:
Lovar man i en garanti att en viss egenskap ska finnas hos varan under en viss tid så är varan felaktig om den inte uppfyller den egenskapen, om det inte hänt av orsaker som säljaren inte kunnat påverka. Det är i princip samma text som alltid står i garantivillkoren, och jag har svårt att föreställa mig att någon skulle avtala om en garanti som inte sa just att varan är felaktig om den inte uppfyller en viss egenskap.
Ja naturligtvis.A adron skrev:
Det är väl lika självklart som att vad en säljare på Elgiganten lovar saknar relevans om jag handlar på Media Markt? Alltså att vad influencern säger för en viss säljares räkning saknar relevans om man handlar hos en annan säljare.A adron skrev:
Svårare torde det bli om man faktiskt handlar hos den säljare som anlitat infuencern. Då lär frågor som befogenhet och behörighet för influencern att i säljarens ställe förmedla avtalsvillkor dyka upp. Detta kan säkert bli spännande...
Har tyvärr dålig erfarenhet av deras vitvaror jag med. Likaså vår list gick sönder. Plastluckorna i kylen. Induktionshällen fungerar inte som aviserat. Diskmaskinen reparerades två gånger (på vår bekostnad) men och fick sedan slängas. Microbelysningen dog efter ett år eller så och den sitter kapslad så man inte kan byta själv.
MEN - varför pratar du med Electrolux centralt? Det skulle jag vägra inom garantitid. Gå till den du köpt av, den lokala handlaren. Låt honom stå för fiolerna.
MEN - varför pratar du med Electrolux centralt? Det skulle jag vägra inom garantitid. Gå till den du köpt av, den lokala handlaren. Låt honom stå för fiolerna.
Jag har skitdålig erfarenhet av Electrolux. Aldrig mer kommer jag att köpa något med det märket.elpaco skrev:Har tyvärr dålig erfarenhet av deras vitvaror jag med. Likaså vår list gick sönder. Plastluckorna i kylen. Induktionshällen fungerar inte som aviserat. Diskmaskinen reparerades två gånger (på vår bekostnad) men och fick sedan slängas. Microbelysningen dog efter ett år eller så och den sitter kapslad så man inte kan byta själv.
Mia Maria Rosenqvist
Bricco skrev:Hej,
Har en Electrolux ugn köpt via Electrolux home återförsäljare med kvitto som anger 5-års garanti. Produkten är snart 4 år gammal och ugnslisten har gått av i två delar. Skickar in bilder och allt de kräver för reklamation och får svaret att javisst har jag 5-års garanti men för utskick av reservdel är den för gammal?!? De vägrar utveckla vad de menar. Om man gett mig 5-års garanti vid köp och varan har en produktfel (ej åverkan eller felaktigt användande) så kan de väl inte neka att reparera produkten med att det inte gäller för utskick av reservdelar? Då är det om så en STOR lucka i deras fina 5-års garanti som aldrig förmedlats till mig vid köp eller i de kvitton jag fått. Riktigt urkass support om ni frågar mig så slutköpt med Electrolux här.
Frågan är om de har rätt att göra så här eller om man ska ta det vidare? OBS! Det är inte kostnaden för listen som är grejen. Grejen är att de gör undantag i sitt garantiåtagande som inte förmedlas vid köp.
Hej,
Det stämmer att ni har 5 års garanti på eran produkt. Dock, gällande utskick för reservdelar och tillbehör på garanti, så är eran produkt tyvärr för gammal.
Har precis varit ute för samma sak. Köpte Elextrolux-spis i dec 2021 och har använt ugnen mkt sparsamt, kanske 2 ggr/månad, och efter 1.5 år gick listen av. Går ej på garantin fick jag veta i butiken och likaså där jag fick köpa ny list för 429 kr...Electrolux vägrar att låta det gå på garantin sa båda killarna. Ett råd från sistnämnda kille: köp inga nya vitvaror om du inte behöver! Behåll det gamla, det är rejäla grejer!Bricco skrev:Ja det blir inget mer Electrolux här. Köpt kök och alla vitvaror med 5-års garanti för en kvarts miljon och så orkar man göra undantag på en gummilist efter 4 år som bevisligen inte är dimensionerad för att hålla så den klarar deras fina 5 års garantier. Jag undrar hur bra det skulle sälja om de på sina skrytsidor sa "5-års garanti men det gäller endast fläktmotorn". Premium pengar vill de ha men se upp med alla undantag. Byter märke från nu. Så bygger man varumärke..
Tacka vet jag min micro från Whirpool
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder