66 473 läst · 301 svar
66k läst
301 svar
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Återförsäljare har givetvis rabatter.K Kane skrev:
Har själv jobbat på en generalagent för bildelar.
Så det funkar i princip i alla västländer. Iom att det innebär en del förpliktelser med att sälja till konsumenter.
Jag har ingen aning om vad de köper in varor för, vilka marginaler de har, omkostnader.K Kane skrev:
Vet bara att alla som säljer till konsument och inte till företag inkluderar moms i sitt pris.
Säljer elektrolux till ett företag/återförsäljare så betalar inte elektrolux någon moms
Elektrolux säljer garanterat delarna billigare till återförsäljare än de säljer till konsument i egen regi.
Han TRJberg påstår att de tjänar 280kr per list. Något som ju givetvis är rent struntprat.
Kanske annars missförstod din fråga...
Företag betalar moms mellan företag också, priserna står exkl. moms men på fakturan kommer momsen stå, sedan får köpande företag kvitta den momsen mot moms de i sin tur får in från sina kunder.Huddingebo skrev:Jag har ingen aning om vad de köper in varor för, vilka marginaler de har, omkostnader.
Vet bara att alla som säljer till konsument och inte till företag inkluderar moms i sitt pris.
Säljer elektrolux till ett företag/återförsäljare så betalar inte elektrolux någon moms
Elektrolux säljer garanterat delarna billigare till återförsäljare än de säljer till konsument i egen regi.
Han TRJberg påstår att de tjänar 280kr per list. Något som ju givetvis är rent struntprat.
Kanske annars missförstod din fråga...
Slutkundens moms (rent praktiskt bara delen som överstiger delen de redan betalat i sin tur till firman de köpte av) betalar sedan det säljande företaget in till skatteverket, men tro mig, de har i sin tur betalat moms till ett annat företag också,
Blir lite knivigare vid importer, men att tro att det bara är privatpersoner som betalar moms är lite naivt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 647 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 647 inlägg
Min Electrolux CF161B är från 1988 och jag har aldrig behövt byta något på den överhuvudtaget. Den har gjutjärnsplattor och sådana har jag i reserv.
Blir inget byte av spis så länge den fungerar.
Tillverkad i Sverige (Motalafabriken vilken är nerlagd sedan länge och tillverkningen flyttad till Polen) där jag själv var anställd på den tid spisen tillverkades.
Blir inget byte av spis så länge den fungerar.
Tillverkad i Sverige (Motalafabriken vilken är nerlagd sedan länge och tillverkningen flyttad till Polen) där jag själv var anställd på den tid spisen tillverkades.
Vad påstår du är tillverkningskostnaden för en list?Huddingebo skrev:Jag har ingen aning om vad de köper in varor för, vilka marginaler de har, omkostnader.
Vet bara att alla som säljer till konsument och inte till företag inkluderar moms i sitt pris.
Säljer elektrolux till ett företag/återförsäljare så betalar inte elektrolux någon moms
Elektrolux säljer garanterat delarna billigare till återförsäljare än de säljer till konsument i egen regi.
Han TRJberg påstår att de tjänar 280kr per list. Något som ju givetvis är rent struntprat.
Kanske annars missförstod din fråga...
Vad påstår du Elektrolux betalar underleverantören för listen? (Som de upphandlat till lägsta pris.)
De betalar sannolikt maximalt några tior.TRJBerg skrev:
Men omkostnaderna är flera. Det kostar att lagerhålla, administrera försäljning, reklamationer, utveckling, hålla koll på leverantörer och transporter, alla system, vinstskatt mm.
Mer än man kanske anar.
Har som sagt själv jobbat på en generalagent. Trots enorma påslag så är inte vinsterna jättestora.
Ja momsen skickas hela tiden vidare i "systemet" och slutkunden betalar den utan att kunna dra av den.Johanbogg skrev:Företag betalar moms mellan företag också, priserna står exkl. moms men på fakturan kommer momsen stå, sedan får köpande företag kvitta den momsen mot moms de i sin tur får in från sina kunder.
Slutkundens moms (rent praktiskt bara delen som överstiger delen de redan betalat i sin tur till firman de köpte av) betalar sedan det säljande företaget in till skatteverket, men tro mig, de har i sin tur betalat moms till ett annat företag också,
Blir lite knivigare vid importer, men att tro att det bara är privatpersoner som betalar moms är lite naivt.
Självklart lägger Electrolux på moms även när de säljer till företag. Om de inte lägger på moms när de säljer till företag är det momsfusk/skattebrott.
Men elux "betalar" inte hela momsen till staten utan i slutändan bara Mervärdet.
Vad kostar det att lagerhålla, frakta, administrera och sälja en pryl i låga volymer som reservdelar och som kostar 10 kr att tillverka?
Många problem tror jag beror att man snålar på material och försöker lösa det med att modifiera, förstärka klena konstruktioner, men där tex förstärkningen i handtaget slutar blir det en brottanvisning, metallbiten i gummilisten ryker av, svetsar spricker etc. Grejer var gjorda att hålla förr och man behövde inte snåla på materialet.
Sen är det ju löjligt billigt att tillverka enkla grejer i vissa asiatiska länder.
Olika länders kostnadsläge är också intressant. Det får märkliga effekter. Indien har tex problem med att upp till 50% av nyproducerade mynt försvinner.
Skrupelfria tillverkare av rakblad köper upp 1, 2 och 5 rupies mynt till 15% över myntets värde. Dessa mynt är gjorda av stål/nikel legering som man tillverkar rakblad av i Bangladesh. 😮
https://www.newindianexpress.com/st...rnaments-by-unscrupulous-traders-1583424.html
Vet inte hur det gått.
Mynt i plast?
Vad borde grejer som håller egentligen kosta och hur skulle man få folk att köpa dem isf dagens vitvaror som överöses med massa finesser och billig elektronik isf hållbara material och basfunktioner?
Men elux "betalar" inte hela momsen till staten utan i slutändan bara Mervärdet.
Vad kostar det att lagerhålla, frakta, administrera och sälja en pryl i låga volymer som reservdelar och som kostar 10 kr att tillverka?
Många problem tror jag beror att man snålar på material och försöker lösa det med att modifiera, förstärka klena konstruktioner, men där tex förstärkningen i handtaget slutar blir det en brottanvisning, metallbiten i gummilisten ryker av, svetsar spricker etc. Grejer var gjorda att hålla förr och man behövde inte snåla på materialet.
Sen är det ju löjligt billigt att tillverka enkla grejer i vissa asiatiska länder.
Olika länders kostnadsläge är också intressant. Det får märkliga effekter. Indien har tex problem med att upp till 50% av nyproducerade mynt försvinner.
Skrupelfria tillverkare av rakblad köper upp 1, 2 och 5 rupies mynt till 15% över myntets värde. Dessa mynt är gjorda av stål/nikel legering som man tillverkar rakblad av i Bangladesh. 😮
https://www.newindianexpress.com/st...rnaments-by-unscrupulous-traders-1583424.html
Vet inte hur det gått.
Mynt i plast?
Vad borde grejer som håller egentligen kosta och hur skulle man få folk att köpa dem isf dagens vitvaror som överöses med massa finesser och billig elektronik isf hållbara material och basfunktioner?
I dag beslöt min Electrolux kaffebryggare att lägga av, lampan lös men vattnet gick inte igenom. Åkte till Elgiganten och tjejen kollade inköpsdatumet och denna gång var det till min fördel! Den 2-åriga garantin går ut om 3 dagar...som i detta fall gav mig en ny bryggare. Det vanliga är ju att garantin hinner gå ut
Nu fanns inte denna modellen längre så valde en likvärdig OBH Nordica istället.
Det är ju inga jättepengar det rör sig om men mer än 2 år borde ju en bryggare hålla om man har bra vatten.
Den jag hade innan vann jag på lotteri för minst 15 år sen, minns inte märket men det var ingen Electrolux!
Nu fanns inte denna modellen längre så valde en likvärdig OBH Nordica istället.
Det är ju inga jättepengar det rör sig om men mer än 2 år borde ju en bryggare hålla om man har bra vatten.
Den jag hade innan vann jag på lotteri för minst 15 år sen, minns inte märket men det var ingen Electrolux!
Jag har slutat köpa Electrolux produkter, köpte en spisfläkt där lagret till fläkten rasade efter ca 3 mån. Jag jagade E-lux, skickade in bilder, videos mm. Till slut löste Elon mitt dilemma och gav mig en ny fläkt. När E-lux väl återkom med beskedet att de godkänt reklamation var fläkten utbytt för längesedan. Aldrig mer E-lux i mitt hem