65 915 läst · 301 svar
66k läst
301 svar
Electrolux nekar 5-års garanti på produktfel med märklig anledning
Du låter som en kvinna son stannar kvar hos sin man trots att hon vet att hon kommer att få stryk nästa helg med.K Kakelugnen566 skrev:
Givetvis går problemet att lösa på ett sätt som inte skojarföretaget tjänar pengar på. I värsta fall så får du väl köpa en begagnad, folk byter ju kök lika ofta som folk bytte underkläder förr så nog borde det gå och finna något som passar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 250 inlägg
Wikipedia säger annat:Fickangamer skrev:
Och den slutsatsen drar du om mig?L lbgu skrev:Du låter som en kvinna son stannar kvar hos sin man trots att hon vet att hon kommer att få stryk nästa helg med.
Givetvis går problemet att lösa på ett sätt som inte skojarföretaget tjänar pengar på. I värsta fall så får du väl köpa en begagnad, folk byter ju kök lika ofta som folk bytte underkläder förr så nog borde det gå och finna något som passar.
Jag tycker att du ska hålla dina uppfattningar om folk för dig själv!!😡
Konsumentköplagen behöver ju inte ge dig en ny lucka heller.... handhavande?P pade68 skrev:Jag är inne i en liknande reklamationsprocess med en Elektrolux ugn där det innre glaset i luckan spruckit efter första tillfället vi körde det intensiva programmet för pyrolysrengörningen.
Jag ringde Elgigantens kundtjänst och förklarade mitt ärende och fick sedan ett mail att fylla i med uppgifter och bilder på skadan. Det visade sig att mailet kom från Electrolux eftersom Elgiganten tydligen avtalat med tillverkaren att hantera deras reklamationsärenden. I dialogen med Elektrolux så nämner dom ingenting om reklamationsrätten eller konsumenköpslagen utan hänvisar bara till deras garantier (som ju är något frivilligt).
Någon glasskiva tänkte dom inte ersätta eftersom garantin inte gällde längre för den här reservdelen. När jag frågade hur lång garantitid det var svarade dom 1 år. När jag då frågade vad problemet var eftersom det var mindre än ett år sedan jag köpte ugnen så sade dom att det inte fanns någon garanti alls på glasskivan och att jag fick 25% rabatt på reservdelen. Nu har jag frågat dom varför dom bara hänvisar till garantier när jag har ett reklamationsärende kopplat till mitt köp hos återförsäljaren och vi får se vad dom svarar på det…
Parallellt med detta har jag skapat en separat dialog med Elgiganten där jag påpekar bristerna i hur deras underleverantör för reklamationer hanterar deras ärenden och har givit mitt medgivande till att dom tar del av all min dialog med Elektrolux i det här ärendet och att dom också tar ansvar för hanteringen av mitt reklamationsärende. Eftersom deras reklamationsprocess inte fungerar och dom bara hänvisar till garantier från tillverkaren har jag också begärt ersättning för min tid men jag inser att det kanske inte kommer gå igenom. Dialogen med Elgiganten är fortfarande i sin linda
Men jag ser en fara i att återförsäljarna/butiker direkt leder sina kunder in i en garantiprocess och hänvisar till tillverkarens frivilliga garantier istället för att hantera det som ett reklamationsärende enligt konsumentköpslagen. Borde inte det vara straffbart eller är vi konsumenter helt utelämnade till att berätta för dessa stora butikskedjor vad konsumentköpslagen innebär?
elektrohelios var eget innan electroluxconcernen köpte uppFickangamer skrev:
varumärket ingår fortfarande i electroluxkoncernen
Jo men det är upp till butik att föra i bevis och mig verkligen så har varken jag eller min familj gjort något vi inte får göra med ugnen eller luckan. Dessutom så var det en kundretur jag köpte och jag kan inte få i godo för vad tidigare kund gjort.B Bozzen skrev:
Jag är ganska säker på att jag kommer att få min glaslucka till slut, men det är beteendet hos butik och tillverkare som är problemet. Dom har nog redan spenderat mer i arbetskostnad än vad det skulle kosta att hantera ärendet korrekt från början
Medlem
· Västernorrland
· 10 910 inlägg
Det ska dock sägas att härdat glas kan gå i tusen bitar när som helst. Det är så materialet beter sig när det blir för hårt och tillverkningsprocessen är ganska delikat. Om det går i tusen bitar vid 100% hårdhet så lägger man sig vid 99,9% för att få det härdade glasets egenskaper. Sen behövs det så otroligt lite att nåt ska förändra sig och det behöver inte alls innebära åverkan eller nåt sånt. Det räcker bara att det tippar över på ett eller annat sätt..........Det är därför man många ggr ser glasprodukter gå i tusen bitar helt plötsligt. Det är oftast därför tillverkare inte har frikostiga garantier på just glas eftersom det aldrig går att garantera till 100%.
Precis, och som jag tolkar det du skrev så är det något som borde ersättas via en reklamation oberoende av vad garntin säger. D.v.s. glasrutan uppfyller inte villkorsexemplet att t.ex. en regnjacka ska tåla regn och gör den inte det så ska den ersättas.S Stefan1972 skrev:Det ska dock sägas att härdat glas kan gå i tusen bitar när som helst. Det är så materialet beter sig när det blir för hårt och tillverkningsprocessen är ganska delikat. Om det går i tusen bitar vid 100% hårdhet så lägger man sig vid 99,9% för att få det härdade glasets egenskaper. Sen behövs det så otroligt lite att nåt ska förändra sig och det behöver inte alls innebära åverkan eller nåt sånt. Det räcker bara att det tippar över på ett eller annat sätt..........Det är därför man många ggr ser glasprodukter gå i tusen bitar helt plötsligt. Det är oftast därför tillverkare inte har frikostiga garantier på just glas eftersom det aldrig går att garantera till 100%.
Det underliga med min ruta är att den bara spruckit lite (inte alls som ett duraplex-glas eller krosssäkert glas i entreprenadmaskiner) och bara på en sidan så det är ett laminerat glas av olika sort
Därför ser man till att ha en produkt som uppfyller de krav man ställer på dem, så att man vet att sakerna håller. I detta fall känns härdning som en olämplig metod, i alla fall så mycket.S Stefan1972 skrev:Det ska dock sägas att härdat glas kan gå i tusen bitar när som helst. Det är så materialet beter sig när det blir för hårt och tillverkningsprocessen är ganska delikat. Om det går i tusen bitar vid 100% hårdhet så lägger man sig vid 99,9% för att få det härdade glasets egenskaper. Sen behövs det så otroligt lite att nåt ska förändra sig och det behöver inte alls innebära åverkan eller nåt sånt.
Går saker sönder tittar man nog gärna på ett annat märke nästa gång.
Medlem
· Sverige
· 5 326 inlägg
Om ugnen inte tål de rengöringsmetoder den är designad för (pyrolys i detta fall, med typ 500 grader) så är det ett klockrent tillverkningsfel i min värld. Ska gå på reklamation och inget annat.
Jag hade blivit mycket förvånad om något liknande skulle hända med vår nu säkert tio år gamla pyrolysugn från Siemens, både om det hände nästa vecka eller de tidigare tiotalet pyrolysoperationerna. Ugnen är designad att klara detta.
Jag hade blivit mycket förvånad om något liknande skulle hända med vår nu säkert tio år gamla pyrolysugn från Siemens, både om det hände nästa vecka eller de tidigare tiotalet pyrolysoperationerna. Ugnen är designad att klara detta.
Vi hade en Electrolux pyrolys innan också, köpt 1995 och det var inga problem med någon glasruta på den även om konstruktionen var lite annorlunda. Det kan delvis vara därför valet föll på Electrolux igen men det största anledningen var priset då det var en outlet.H Harald Blåtumme skrev:Om ugnen inte tål de rengöringsmetoder den är designad för (pyrolys i detta fall, med typ 500 grader) så är det ett klockrent tillverkningsfel i min värld. Ska gå på reklamation och inget annat.
Nu har det vaknat folk på Elgiganten som verkar förstå konsumentköplagen så det kommer nog att ordna sig ganska snart
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 616 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 616 inlägg
Samma här! Mina från 1988 är fullständigt felfria.Huddingebo skrev:Ugnlisterna verkar ha blivit usla på elux ugnar för ett gäng år sedan.
Min från 2001 har kvar orginal och de är fortfarande fina.
Angående TS problem. Det har ju dykt upp många fall sista åren där glas spricker och de nekar garanti.
Kan man kanske ställa en fråga till ARN och initialt bara höra efter deras erfarenhet av det och hur de har sett på saken?
Bytte glödlampa i ugnen för första gången på 36 år för ett par veckor sedan.
Det var bättre kvalitet förr helt enkelt.