Att mäta förbrukning med 15min intervall har fördelar. Att mäta effekten på så kort intervall ser jag dock inte nyttan med. Ett rullande medelvärde skulle kunna vara en modell, om man klarar av att förklara det för kunderna.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elbilen får fisladda på 6A på en fas varje natt för att minska effekten, Laddhybriden kräver varje natt 10h laddning på 6A och en fas (rätt mycket energiförlust jämfört med att ladda 3h med 16A på en fas som jag normalt gör). Bastubadet riskerar att blir ordentligt dyrt...
Ja, skit är det. Och orimligt med samma taxa 168h/vecka. Min i3 använder 23% mer energi för att ladda med 1-fas 6A jämfört med 3x16a. Sambons MG drar 26% mer vid 1x6A vs 3x16A. Plus att det blir en väldig massa drifttimmar på alla system i bilen som är vakna när den laddar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att mäta förbrukning med 15min intervall har fördelar. Att mäta effekten på så kort intervall ser jag dock inte nyttan med. Ett rullande medelvärde skulle kunna vara en modell, om man klarar av att förklara det för kunderna.
Att börja ta ut effektavgiften över 2 kW "kontorstid" och över 5,5 kW "nattetid" etc hade ju varit oerhört elegant om gränserna anpassas lite till det aktuella nätet så att man får någon slags valuta för nätet man redan betalat och betalar en fast årlig avgift för. Man kan då ha en högre tariff om man vill straffa elbilsladdarna extra mycket så att de håller ner effekten, men samtidigt inte tvinga ner laddningen till orimligt låg effekt.

Men det lär ju falla på det vanliga "det blir för komplicerat att förstå" :/
 
martin43 martin43 skrev:
Förstår inte vad du menar. Jag påpekade att om effektavgiften skulle bli enormt betydande, t.ex. att man aktiverar 15-minutersmätning så innebär det ingen verklig nytta i nätet, bara komfortförsämring och prisökning (15 minuter värming av tvättmaskin blir direkt 2 kW effekttopp, istället för 0,5 kW om man ser per timme. Råkar man starta disk och tvätt samtidigt blir det 4kW och skulle man, gud förbjude, råka varva upp spis/ugn när man ändå håller på blir det 6+kW fast man bara gör av med t.ex. 1,5 kWh på högsta timmen och snitteffekten kl 17-20 kanske är fjuttiga 0,7kW).

Om nu 100 pers ska värma sin ugn efter jobbet så kommer de inte göra det exakt samtidigt på minuten. Om varje person värmer sin ugn med 3,6kW i två minuter istället för att flera ska hålla på och sega med 1 kW i mer än 7,2 minuter så kommer det inte synas på belastningen i nätet. Däremot kommer alla behöva vänta längre tid och eftersom man segar med låg effekt går det åt en liten aning mer energi. Precis som att det går åt lite mer energi totalt att ladda en elbil sakta jämfört med att ladda den med 11kW. Netto har man alltså bara åstadkommit en komfortförsämring, en prisökning och lite högre total elförbrukning men ingen förbättring av belastningen på nätet. Det är en helt annan sak med långvarig belastning typ laddning av elbil, där sammanlagringseffekten inte alls spär ut topparna i nätet lika bra. Nej tack till 15-minutersmätning alltså.
Hej martin43

Jag skrev i inlägg #196; ”Eftersom effektförlusterna i elnäten (som vi betalar till elnätsbolagen för) beror på kvadraten av strömmen i ledningarna så minskar dessa förlustkostnader om vi tar ut elenergin under lång tid i stället för ett kortvarigt högt effektuttag.”

Att ta ut 3,6 kW i två minuter innebär en uttagen elenergi på 3 600* 2/60 h = 120 Wh
Att ta ut 1 kW i 7,2 minuter innebär en uttagen elenergi på 1 000* 7,2/60 h = 120 Wh
Det innebär alltså samma uttagna elenergi.

Att överföra 3,6 kW i elnätet innebär en 3,6 ggr högre ström i elnätet än att överföra 1 kW i elnätet

Förlusteffekten i elnätet är (enkelt utryckt) strömmen i kvadrat gånger serieresistansen i elnätet.
Förlustenergin i elnätet är förlusteffekten gånger tiden.

Om vi nu jämför förlustenergin att överföra 3,6 kW under 2 minuter med att överföra 1 kW under 7,2 minuter så får vi.

3,6*3,6* 2/60 = 0,4320 att jämföra med 1*1 * 7,2/60 = 0,12

Kvoten mellan förlustenergin i elnätet 0,4320/0,12= 3,6

Enligt den förenklade beräkningen innebär det alltså en 3,6 ggr högre förlustenergi i elnätet att överföra 3,6 kW under 2 minuter, än att överföra 1 kW under 7,2 minuter eftersom förlusterna i elnätet är kvadraten på strömmen.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej martin43

Jag skrev i inlägg #196; ”Eftersom effektförlusterna i elnäten (som vi betalar till elnätsbolagen för) beror på kvadraten av strömmen i ledningarna så minskar dessa förlustkostnader om vi tar ut elenergin under lång tid i stället för ett kortvarigt högt effektuttag.”

Att ta ut 3,6 kW i två minuter innebär en uttagen elenergi på 3 600* 2/60 h = 120 Wh
Att ta ut 1 kW i 7,2 minuter innebär en uttagen elenergi på 1 000* 7,2/60 h = 120 Wh
Det innebär alltså samma uttagna elenergi.

Att överföra 3,6 kW i elnätet innebär en 3,6 ggr högre ström i elnätet än att överföra 1 kW i elnätet

Förlusteffekten i elnätet är (enkelt utryckt) strömmen i kvadrat gånger serieresistansen i elnätet.
Förlustenergin i elnätet är förlusteffekten gånger tiden.

Om vi nu jämför förlustenergin att överföra 3,6 kW under 2 minuter med att överföra 1 kW under 7,2 minuter så får vi.

3,6*3,6* 2/60 = 0,4320 att jämföra med 1*1 * 7,2/60 = 0,12

Kvoten mellan förlustenergin i elnätet 0,4320/0,12= 3,6

Enligt den förenklade beräkningen innebär det alltså en 3,6 ggr högre förlustenergi i elnätet att överföra 3,6 kW under 2 minuter, än att överföra 1 kW under 7,2 minuter eftersom förlusterna i elnätet är kvadraten på strömmen.
Det finns mer än en elkund i nätet.
Belastningen på elnätet är samma om hundra kunder kör 1 kW i 7 minuter eller 3,6 kW i två minuter eftersom de inte kör exakt samtidigt på sekunden. Det kallas sammanlagring och när det är kortvariga laster är sammanlagringen väldigt hög.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det finns mer än en elkund i nätet.
Belastningen på elnätet är samma om hundra kunder kör 1 kW i 7 minuter eller 3,6 kW i två minuter eftersom de inte kör exakt samtidigt på sekunden. Det kallas sammanlagring och när det är kortvariga laster är sammanlagringen väldigt hög.
Hej martin43

Att ”belastningen på elnätet är samma” kan bara gälla om de ”hundra kunderna” lyckas att sprida sina uttag av eleffekt på optimalt sätt, vilket är osannolikt.

Naturligtvis så sammanlagas alla de effektförluster som sker på elnätet. Desto mer, elnätsanvändare, kan sprida ut sitt brukande över timmen, dygnet, veckan och året desto bättre utjämning av effektförlusterna blir det.

Detta eftersom grunden för den effektförlust som uppstår i elnätet är storleken på strömmen (i kvadrat) i varje tidsögonblick, som jag beskrev.

Effektavgifterna på elnätet är just till för att öka spridningen av dessa effektförluster på elnätet till dygnets och årets alla timmar. Att få ett så jämt effektflöde genom elnätet som möjligt.

Totala effektförlusterna i elnätet ser vi genom att genom att (med tecken) summera avläsningarna i alla de elmätare som sitter i elnätet. Elnätsbolagen köper sedan elenergi för att täcka dessa förluster i elnätet av elenergibolagen och debiterar, bland annat, oss elanvändare för dessa förluster.

När vi byggde elnäten då användes bland annat ”Velanders formel” för kunna beräkna hur mycket som vi kan belasta elnätet som är i drift, utifrån den sammanlagring som uppstår.

Det finns flera studier av hur bra ”Velanders formel” och dess konstanter gäller idag. Studien; ”Simulering av elnät vid olika belastningsfall” visar bl.a. stora avvikelser vid solceller och elbilsladdning. https://odr.chalmers.se/bitstream/20.500.12380/304188/1/Exjobb.pdf

Detta eftersom solceller och elbilsladdning är exempel på laster som är dåliga på att sammanlaga sig bl.a. beroende på att solen lyset samtidigt på alla solceller i ett villaområde.

När kostnaden för den elenergi vi köper varierar i pris, köper vi gärna elenergin (t.ex. till elbilsladdning) när priset på elkraften är som lägst, effektavgiften tas ut för att minska denna samtidighet i elnäten.

Förutom effektförluster så innebär samtidighet i effektöverföring i elnätet även spänningsfall (alternativt spänningshöjning, vid inmatning) i elnäten.

Stora (ökande periodvisa) effektflöden (i båda riktningarna) i elnäten kan innebära att redan byggda elnät måste förstärkas (byggas om) i förtid, även detta kan öka kostnaden för elnäten.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det är sant fascinerande att så många antar att inte Martin känner till sammanlagring på både längden och tvären. Och för all del de flesta andra begrepp och överväganden som hör elkrafttekniken till.
 
Det är väl inte så konstigt med tanke på vad han skriver. Utjämning inom en timme har ingen betydelse på högre nivå.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jo det är väldigt konstigt som jag ser det. Lite mer förtroende har jag för honom än de flesta töddar och möddar som översvämmar denna typen trådar numera. Men han skriver lite väl långrandigt, upprepande ibland det tycker jag skymmer lite kanske.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Tack för feedback. Är vi eniga om att 15-minutersmätning av effekttopp är för kort tid och inte bidrar till en sann sänkning av belastningen på elnätet?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl inte så konstigt med tanke på vad han skriver. Utjämning inom en timme har ingen betydelse på högre nivå.
Hej Daniel 109

Tråden ”EI: Dyrare nätavgift under effekttoppar senast 2027” handlar om nätavgifter (och effektavgifter) i elnäten närmast elanvändarna (främst privatpersoner) och det är det mina inlägg i denna tråd främst handlar om.
 
martin43 martin43 skrev:
Tack för feedback. Är vi eniga om att 15-minutersmätning av effekttopp är för kort tid och inte bidrar till en sann sänkning av belastningen på elnätet?
Det kan absolut vara ok att mäta på 15-minuters intervall för att kunna plocka fram den dyraste timmen (4 på varandra följande kvartar). Just nu kan man ju starta en maskin som drar 5kW i en timme vid en halvtimme och få 2 olika timmar med 2.5 kW vardera trots att lasten egentligen är lika hög som om man startade vid en heltimme.

Men att basera avgiften på bara ett 15-minuters intervall är helt uppåt väggarna fel.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Tack för feedback. Är vi eniga om att 15-minutersmätning av effekttopp är för kort tid och inte bidrar till en sann sänkning av belastningen på elnätet?
Hej martin43

Tack för respons

Effekttoppar hos elanvändaren (t.ex. privatpersoner) ger energiförluster och det ger spänningsfall i elnäten närmast elanvändaren. Men elnäten där kan kortvarigt termiskt (uppvärmning) tåla en hel del, framför allt vintertid.

2027 så skall vi ha infört effektavgifter för alla och jag antar att det då handlar om entimmes mätning, men det är okänt för mig om debitering av kvarttimmar även kan införas då (eller senare) av en del elnätsbolag. Vet någon mer?

Jag har varit med om flera fall där elkunder klagat på att spänningen hoppar upp och ned vid belastningsförändringar (och effektinmatning) samt hög respektive låg spänning i elnätet (vid in och utmatning av effekt i elnätet).

Jag har inte förstått att effektavgiften skall användas för att minska att spänningen hoppar upp och ned vid belastningsförändringar och effektinmatning. Även om det finns samband.

Andra deltagare här, kanske vet mer?
 
Redigerat:
K Klacken skrev:
Aha, du är inte klimatförnekare, du bara använder deras argument?
Det är ju bra lustigt att om man ifrågasätter en uppfattning, som nu om klimatet, och inte bara köper väckelserörelsens argument då är man förnekare.
Hela klimatdebatten är sedan länge urspårad då det mer eller mindre blivit en tävling i naivitet då ingen rättrogen har hela bilden klar för sig.
Men det står var och en fritt att tro att Sverige kan rädda klimatet. Målen om netto noll är redan uppfyllda, men det går att ta fram "aktivistfakta" som motsäger det också.
Om det nu skulle visa sig att solen har störst inverkan på klimatet, inte CO2, ska vi satsa på att släcka solen då?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K
G Guzzen1 skrev:
Det är ju bra lustigt att om man ifrågasätter en uppfattning, som nu om klimatet, och inte bara köper väckelserörelsens argument då är man förnekare.
Hela klimatdebatten är sedan länge urspårad då det mer eller mindre blivit en tävling i naivitet då ingen rättrogen har hela bilden klar för sig.
Men det står var och en fritt att tro att Sverige kan rädda klimatet. Målen om netto noll är redan uppfyllda, men det går att ta fram "aktivistfakta" som motsäger det också.
Om det nu skulle visa sig att solen har störst inverkan på klimatet, inte CO2, ska vi satsa på att släcka solen då?
Jag reagerade på ditt inlägg eftersom det så ut precis som ett inlägg från en rabiat klimatförnekare. T ex kan du väl visa belägg för att vindkraft släpper stora mängder PFAS i naturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.