Detta är väl antagligen en lagstiftning som tillkommer för att öka utsugningen av konsumenter i monopolet samt att göra det mer lönsamt med batterier så man får en ökad försäljning. Nu kan man suga ut på två ställen, Nordpool och nätägaren. Antar att batterier blir mer eller mindre nödvändigt.
 
Nej, det här medför inte att det ska tas ut mer nätavgifter. De omfördelas så att de som belastar nätet mycket får betala mer än de som belastar det lite.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det här medför inte att det ska tas ut mer nätavgifter. De omfördelas så att de som belastar nätet mycket får betala mer än de som belastar det lite.
Du kanske har rätt, men jag tror det när jag ser det. Mitt tips är att det i slutändan blir några ören rabatt under låglast och så en krona extra under höglast. När alternativmedia så småningom presenterar resultatet så har regeringen varit naiv. Lite som med negativa elpriser, jag ser det aldrig i konsumentledet.

Men vi hoppas du har rätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hör talas om intäktsramar? De påverkas inte av effektavgiften. Snarare tvärtom efter som de minskar behoven av utbyggnad.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Precis, effekttarifferna är i slutänden bra för oss kunder, men vi vill ju att de skall vara rättvisa också. Att ha effekttariff dygnet runt, året runt, som de har i Göteborg, det känns inte rättvist. Man vill ju att elnätsföretagen skall redovisa grunden för hur de sätter effekttariffen.

Men det är klart, där huvuddelen av bostäderna har fjärrvärme, där blir ju snabbt elbilarna den dominerande effektförbrukningen i villan.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det här medför inte att det ska tas ut mer nätavgifter. De omfördelas så att de som belastar nätet mycket får betala mer än de som belastar det lite.
Nej men som tidigare nämnt så blir det i princip de som "lever som förut" med typiska toppar runt 07 och 18 som kommer "bekosta" de förlorade elnätsintäkterna från de trogna hundarna som anpassar sig och undviker topparna. Inte långt ifrån metodiken att höja skatten för de rika och samtidigt sänka för de fattiga, samma skatteintäkter men en del av skaran ska dra det stora lasset.

Edit: sossisk finanspolitik på elnätet
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, effekttarifferna är i slutänden bra för oss kunder, men vi vill ju att de skall vara rättvisa också. Att ha effekttariff dygnet runt, året runt, som de har i Göteborg, det känns inte rättvist. Man vill ju att elnätsföretagen skall redovisa grunden för hur de sätter effekttariffen.

Men det är klart, där huvuddelen av bostäderna har fjärrvärme, där blir ju snabbt elbilarna den dominerande effektförbrukningen i villan.
Ska man nu beblanda sig med termen rättvisa så kan dom väl även börja taxa fjärrvärmen mer på köldtopparna också så att boende/fastighetsägare drar ner på behovet istället för att dimensionera upp fjärrvärmenätet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Nej men som tidigare nämnt så blir det i princip de som "lever som förut" med typiska toppar runt 07 och 18 som kommer "bekosta" de förlorade elnätsintäkterna från de trogna hundarna som anpassar sig och undviker topparna.
Hur känner du för lågtrafikrabatt i kollektivtrafiken?
 
S Skopan skrev:
Hur känner du för lågtrafikrabatt i kollektivtrafiken?
Ungefär samma som för om sjukvården skulle införa en extra tariff när det är många som besöker sjukhuset.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Ska man nu beblanda sig med termen rättvisa så kan dom väl även börja taxa fjärrvärmen mer på köldtopparna också så att boende/fastighetsägare drar ner på behovet istället för att dimensionera upp fjärrvärmenätet.
De är väl redan taxerade för detta ned tanke på hur dyr fjärrvärmen är, men jag förstår vad du menar
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De är väl redan taxerade för detta ned tanke på hur dyr fjärrvärmen är, men jag förstår vad du menar
Ah jag relaterar ju till argumenten som används för effektavgifter som ett medel för att slippa bygga ut och dimensionera elnätet efter ökat behov, samma borde isåfall rimligtvis kunna anammas på fjärrvärmenätet när städerna skall byggas ut.
 
D Dayangel skrev:
Ah jag relaterar ju till argumenten som används för effektavgifter som ett medel för att slippa bygga ut och dimensionera elnätet efter ökat behov, samma borde isåfall rimligtvis kunna anammas på fjärrvärmenätet när städerna skall byggas ut.
Förutom just det faktum att fjärrvärmen är lokal och elnätet nationellt...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Förutom just det faktum att fjärrvärmen är lokal och elnätet nationellt...
Sant. Men effektbegränsningar som komma skall ifall allt skall elektrifieras och solceller skall kopplas in lite var stans är väl även till viss del lokala?
 
D Dayangel skrev:
Sant. Men effektbegränsningar som komma skall ifall allt skall elektrifieras och solceller skall kopplas in lite var stans är väl även till viss del lokala?
Jo, men att staten trycker på är för att jämna ut lasterna i stamnätet
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men att staten trycker på är för att jämna ut lasterna i stamnätet
Går någon del av effekttariffen till SVK?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.