Attitudeswe
Vi bor i nät med effektavgift (samma dygnet runt, året runt)

Med elbil som kan ladda 11kW och direktverkande el (när det är under -8 ute så räcker ej LLVP) gör att det kan bli dyrt om man inte anpassar sig.

Jag har via smartladdning begränsat husets elanvändning till 8.5kW - vilket funkat mycket bra sedan elmätare med HAN port installerades. Ligger typiskt på 8.0-8.5kWh/h under 4-5timmar varje natt (när VVB, disk, elgolvärme, LLVP värmebunkring och elbil kör) och Easee boxen styrd av Tibber fixar att det blir en jämn förbrukning.

Räknade för skojs skull hur kostnaden för billaddning skulle påverkas om jag laddade 1kW snabbare resp. långsammare. Snabbare laddning gör ju att billig el kan nyttjas, medan långsammare gör att man reducerar effektavgiften.

Resultatet blev att jag senaste 26 dagarna skulle sparat 22kr på att ladda 1kW snabbare och fått betala 13kr mer om laddat 1kW långsammare. Effektavgiften är på 32kr/kW för mig.

Vintertid är nog 8.5kW en bra nivå för mig, men sommartid borde ner mot 6.5kW fungera...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Går någon del av effekttariffen till SVK?
Det beror på hur man ser det. Lokalnätet har väl effektabonnemang hos SVK tror jag.
 
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Går någon del av effekttariffen till SVK?
Inte direkt, men lokalnäten får ju lägre toppeffekt i sin uttagspunkt och lägre kostnad mot SVK.

Vattenfall experimenterar t.ex med batterilager för att kapa sitt toppeffektbehov och därmed sänka abonnemangaavgiften mot stammnätet (i NyTeknik i veckan)

Förlusterna i nätet minskar också i kvadrat mot strömmen, så lägre förluster vid jämn effekt.
 
D Dayangel skrev:
Ungefär samma som för om sjukvården skulle införa en extra tariff när det är många som besöker sjukhuset.
Oj! Det svaret var jag verkligen inte beredd på. Jag tror din åsikt är väldigt ovanlig här i landet, men den är ju väldigt konsekvent, så hatten av för det!
 
S Skopan skrev:
Oj! Det svaret var jag verkligen inte beredd på. Jag tror din åsikt är väldigt ovanlig här i landet, men den är ju väldigt konsekvent, så hatten av för det!
Jag är strikt av den åsikten att vissa stora apparater i samhället, speciellt sådana som bekostas av våra hårt fördärvade skattemedel, inte skall vara pris- eller tillgänglighetsstyrda. Är det bristande kapacitet som är orsaken till sådana påfund så anser jag (som skattebetalare) att transportinfrastruktur, energi, skola och hälsovård etc. dimensioneras för kunna hantera topparna. Det är dyrt! Men räcker inte pengarna så drar man in på något mindre viktigt (listan är lååång) än ovan nämnda kategorier.

Vill en privat aktör (som inte är upphandlad med skattemedel) leka med lågpriserbjudanden på låglasttimmar så är dom givetvis hur välkomna som helst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men så fungerar det inte. Varken vård eller skola har fullt så mycket resurser som är önskvärt. Vi anser oss inte har råd med bättre skola och vård.
När det gäller energi är den inte skattefinansierad alls. Det är dessutom något som man kan styra sin egen konsumtion av, till skillnad från vård och skola. Det är därför fullt rimligt att man betalar för energi efter användning. Medan de som mest behöver det får mest hjälp i skola och vård.
 
D Daniel 109 skrev:
Men så fungerar det inte. Varken vård eller skola har fullt så mycket resurser som är önskvärt. Vi anser oss inte har råd med bättre skola och vård.
När det gäller energi är den inte skattefinansierad alls. Det är dessutom något som man kan styra sin egen konsumtion av, till skillnad från vård och skola. Det är därför fullt rimligt att man betalar för energi efter användning. Medan de som mest behöver det får mest hjälp i skola och vård.
Vilka är vi som anser detta? Själv anser jag att det finns x antal skitsaker att skala bort från statens utgiftsposter.

Gällande elnätet. Nu menades i termer av effektutjämning>stamnät>SVK>Svenska staten.. skattepengar finns med i den geggan. Och vad gäller konsumtion av el så hävdar jag halvt motsatsen, viss del utav den är väsentlig, kanske till och med livsuppehållande och det går inte att styra allt som vissa idealister trippar om. Människor har lika mycket rätt att kräva rimlig (läs prisvärd) elförsörjning som att gapa om skola och omsorg i ett välfärdsland. Annars kan vi som sagt börja ta mer betalt för folk som har klippkort på sjukan eller problem i skolan också, jag har egentligen inga moraliska problem med det upplägget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vi bor i nät med effektavgift (samma dygnet runt, året runt)
...
Tråkig latmask-tillämpning av effektavgift ni råkat ut för, men den kommer att behöva ändras i relativ närtid för att uppfylla krav och mål med detta:

"Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Detta är emellertid inget krav i dag utan först från den 1 januari 2027."
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift

Ditt nätbolag borde tvingas ändra detta innan dess, lär vara svårt att motivera denna 24/7/365-taxa man dragit till med.
 
Tyckte det var litet skoj att bevaka elanvändningen nu under januari, vår första månad med effektavgift. Så jag kan lika gärna fortsätta litet med vad vi lärt oss...

Ser ut som att vi lyckas hålla timmedelvärdet under 3 kW under de tre högsta topparna vardagar 07:00 -- 20:00, bra. Inga elbilar ännu.

Någon gång har jag stängt av LLVP om det är mycket på gång samtidigt men glömt det allt som oftast, orka... Spelar inte så stor roll visade det sig, även maxtoppar uppåt 10 kW är såpass korta att det inte syns på timmedel som rapporterat av elnätsägaren (testat under "fria" dagar, helger och nätter).

En intressant grej som jag inte riktigt fattat tidigare är att faser som "laddar upp" samtidigt som låt säga en fas "laddar ner" från nätet, under de timmar solelen producerar, räknas ihop så att det är summan som belastar mig vid varje givet tillfälle. Även nu i januari blir det ett litet överskott då och då men nästan allt går på egenkonsumtion.

Här några grafer från Homewizard idag, jag vet litet nördigt men vad fasen så är det i början när man trimmar in sig på nya policys och mätprylar :)

Just idag var det en mikroskopiskt liten period av netto-uppladdning till nätet (enligt nedersta grafen) men den syns inte i totalerna. Andra dagar kan det bli mer nu under vintern, och framåt vår-sommar blir det såklart helt annorlunda med stora gröna områden i den undre integralen. Kul det här med möjligheter till realtidsmätning och visualisering, bra lärinstrument!

Appskärm visar dygns energianvändning och solenergiproduktion med kurvor, mätvärden, och olika tidspaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbildning av mobilapp som visar daglig strömförbrukning och förbrukad solenergi i kilowattimmar (kWh) med linjediagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
engs
Vet jag pratade om tidigare i en tråd här att det vore praktiskt med en liten display i t.ex. köket där man ser aktuell förbrukning och timpris, utan att hala fram mobil/platta.

Den dagen man åker på avgift för topp-effekten skulle det bli ännu mer aktuellt känns det som.

Tror det skulle bli mer pedagogiskt för hela familjen, i synnerhet barnen när de nu börjar bli större och kanske börjar nyttja köket mer och så.

Googlade lite på Homewizard efter Haralds fina grafer ovan och de verkar ha något sådant. Men det såg ut att vara sitt egna ekosystem.
https://www.homewizard.com/sv/energy-display/

Har redan tibbers puls etc samt även Homey.
Med Homey finns det appar för att skapa dashbord, så man skulle kunna sätta upp en gammal platta / mobil för detta.

Men det bästa vore en mindre strömsnål always-on display. Kanske e-ink eller så för maximal strömsnålhet. Bara man kan se relevant info på några meters håll.
 
engs engs skrev:
Men det bästa vore en mindre strömsnål always-on display. Kanske e-ink eller så för maximal strömsnålhet. Bara man kan se relevant info på några meters håll.
Jag kör på en gammal surfplatta som jag köpte väggfäste till. Dra ner nivån på bakgrundsbelysningen så drar den lite ström. Annars har jag varit intresserad av Sonoff NSP som kopplas in i en dosa men den kan ju inte visa allting som man kan med Home Assistant på Android
 
K Klacken skrev:
Jaha.... har du meddelat Naturskyddsföreningen dina kunskaper? Dom måste totalt missat vindkraftens gigantiska utsläpp.
Naturvårdsverket beräknar att följande källor släpper ut varje år:
  • Vägtrafik inklusive däckslitage: 8 190 ton per år
  • Produktion och hantering av primärplast: 310–533 ton
  • Konstgräsplaner: 1 640–2 460 ton per år
  • Båtbottenfärg: 160–740 ton per år
  • Tvätt av syntetfibrer: 8–950 ton per år
  • Målning av byggnader: 130–250 ton per år
  • Hygienprodukter: 66 ton per år
Jag hävdar att man struntar i problemet mikroplast från vindkraften eftersom det ska frälsa oss ifrån ondo gällande energi och då ifrågasätts inget, likt en väckelserörelse.

Jag är medveten innehållet i din lista, vilket inte legitimerar ytterligare tillförsel av mikroplast som är ett stort miljöproblem både på land och i marin miljö. Det är väl snarare så att dessa utsläpp bör minska och inte öka.
Problemet bör iaf inte förringas och borde tas med i kalkylen.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Visst är mikroplaster ett problem. Men vindkraft är en försvinnande liten del av det problemet. Om du vill motarbeta spridningen av mikroplaster så ge dig på någon signifikant källa.
 
K
G Guzzen1 skrev:
Jag hävdar att man struntar i problemet mikroplast från vindkraften eftersom det ska frälsa oss ifrån ondo gällande energi och då ifrågasätts inget, likt en väckelserörelse.

Jag är medveten innehållet i din lista, vilket inte legitimerar ytterligare tillförsel av mikroplast som är ett stort miljöproblem både på land och i marin miljö. Det är väl snarare så att dessa utsläpp bör minska och inte öka.
Problemet bör iaf inte förringas och borde tas med i kalkylen.
Ja, sila mygg o svälja kameler, verkar vara din melodi...
 
K Klacken skrev:
Ja, sila mygg o svälja kameler, verkar vara din melodi...
Haha. Ja du vet ju vad du pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.