Martin: De nya mätarna ska klara 15min mätning. Om det blir 15 debitering beror på om det införs på Nordpool. Jag känner inte till något beslut om att det ska införas. Men det är nog snarare en fråga om när än om.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Martin: De nya mätarna ska klara 15min mätning. Om det blir 15 debitering beror på om det införs på Nordpool. Jag känner inte till något beslut om att det ska införas. Men det är nog snarare en fråga om när än om.
Jo säkert helt möjligt att införa 15-min mätintervall redan nu. Det intressanta är om man av någon anledning skulle välja att använda maxeffekt i ett 15-min intervall för beräkning av effekt-tariff.

Jag har svårt att se detta hända: finns ingen som helst nytta med detta mer än att blöda konsumenter på ytterligare pengar, för de som har vinstintressen. Tekniska motiv saknas.

Förhoppningsvis kommer dylika potentiella tilltag att hamna i domstol så småningom och jämföras med ocker eller andra likvärdiga patologiska beteenden.
 
  • Älska
martin43
  • Laddar…
Nej, det går inte förrän nästa år. Men jag håller med om att det inte är meningsfullt på effektavgiften.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Sänker vi energiskatten då för el förbrukad mellan 22-06 också? Skatten är väl till för att betala för uppgraderingar på elnätet och drar man ner på det, så drar man väl ner på skatten också?

Am I right?
Skämtare där. Vi lever i skatternas och pålagornas förlovade land.
 
K Klacken skrev:
Jag reagerade på ditt inlägg eftersom det så ut precis som ett inlägg från en rabiat klimatförnekare. T ex kan du väl visa belägg för att vindkraft släpper stora mängder PFAS i naturen.
PFAS?? Det är mikroplast vi talar om. Vingarnas ytterhölje är av ett plastmaterial och det är ingen nyhet att detta utsätts för väder och vind som blästrar dessa. Vingarna kommer upp i ganska höga periferihastigheter över 200 km/h och det i kombinatin med nötning av vind, sol, regn, snö och is gör sitt.
 
G Guzzen1 skrev:
...Vingarna kommer upp i ganska höga periferihastigheter över 200 km/h och det i kombinatin med nötning av vind, sol, regn, snö och is gör sitt.
Det är även detta faktum med de höga periferihastigheterna som bidrar till ljudintrycket av att vara i närheten av autobahn, i tillägg till de ljuden i infraspektrumet med sin mycket längre räckvidd som kommer av rotorbladens klipp mot tornet (vilket adderas och blir mer komplext i fallet vindkraftspark med multipla slumpmässiga infraljudskällor på olika avstånd).
 
K
G Guzzen1 skrev:
PFAS?? Det är mikroplast vi talar om. Vingarnas ytterhölje är av ett plastmaterial och det är ingen nyhet att detta utsätts för väder och vind som blästrar dessa. Vingarna kommer upp i ganska höga periferihastigheter över 200 km/h och det i kombinatin med nötning av vind, sol, regn, snö och is gör sitt.
Jaha.... har du meddelat Naturskyddsföreningen dina kunskaper? Dom måste totalt missat vindkraftens gigantiska utsläpp.
Naturvårdsverket beräknar att följande källor släpper ut varje år:
  • Vägtrafik inklusive däckslitage: 8 190 ton per år
  • Produktion och hantering av primärplast: 310–533 ton
  • Konstgräsplaner: 1 640–2 460 ton per år
  • Båtbottenfärg: 160–740 ton per år
  • Tvätt av syntetfibrer: 8–950 ton per år
  • Målning av byggnader: 130–250 ton per år
  • Hygienprodukter: 66 ton per år
 
useless useless skrev:
Så här skriver Naturskyddsföreningen om just vindkraftverk:


[bild]

[länk]
Jag säger inte att informationen är fel, men viss källkritik bör ändå beaktas när man hämtar fakta från aktivisterna på Naturskyddsföreningen som i sin tur plockar en passande rapport från en norskt förening som uteslutande promotar förnybart.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Har du någon bättre källa?
 
Konstgräs är så jävla dumt, funkade utmärkt att spela på grusplanen på vintern när jag var liten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du någon bättre källa?
Nae. Men det innebär knappast att den enda föreslagna skulle vara den bästa eller hur?
 
Det är en i min bedömning seriös uppgift. Det förekommer siffror som är väldigt mycket högre i debatten. Men då utgår men från fullständigt orimliga data.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en i min bedömning seriös uppgift. Det förekommer siffror som är väldigt mycket högre i debatten. Men då utgår men från fullständigt orimliga data.
Du bedömer också att ljudet av vindkraft inte stör någon, baserat på dina egna isolerade upplevelser.. så vad dina bedömningar säger kan kanske tas med en nypa salt framgent.

Jag säger som sagt inte att datan ÄR fel, enbart att Naturskyddsföreningens publikationer skall granskas likt allt annat. Dom är inte en oberoende källa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu var det mikroplaster jag kommenterade.
När det gäller störningar så finns de definitivt, men de är mindre än många tror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.