martin43 martin43 skrev:
"Tyvärr" är ju elmätarna förberedda för 15-minutersmätning också!
Om det skulle användas för effektdebitering är vi lååångt ifrån verklig nytta och bara uträe efter att dra in pengar. Tänk att värma ugnen med 1000W istället för 3600W. Tar bara lång tid och det går åt MER energi totalt.
Hej martin43

Det blir förvirrande om vi inte håller isär vår kostnad för elenergin och vår kostnad för elnäten.

Vi betalar alla för elenergin till ett företag och vi betalar kostnaden för elnäten till ett annat företag (med kassor som inte får blandas ihop) även om företagen kan ha samma namn.

Naturligtvis så innebär detta (tyvärr) att vi inte kan optimera användningen dessa båda tjänster.

Eftersom effektförlusterna i elnäten (som vi betalar till elnätsbolagen för) beror på kvadraten av strömmen i ledningarna så minskar dessa förlustkostnader om vi tar ut elenergin under lång tid i stället för ett kortvarigt högt effektuttag.

Eftersom elnätsbolagen måste köpa denna förlusteffekt från elenergibolagen så beror även kostnaden på vad elpriset är det ögonblick (vilken kalendertimme) förlusterna i elnätet uppstår.

Det är helt enkelt en komplicerad historia speciellt om vi samtidigt skall försöka hantera och fördela kostnaderna på ett rättvist sätt för alla de som använder elnäten.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Rättelse ovan: effekttaxan vi har är 42 kr/kW timmedeleffekt per månad, beräknat som ett medel över de tre högsta timmedelvärdena över månaden vardagar 07:00 -- 20:00. Inte kWh här... sorry. Effekt!

Inte grävt djupare i exakt hur detta beräknas, man kan tex ha en transient effekttopp under en kvart medan vattnet i DM värms upp och resten av timmen relativt låg effekt. Handlar om hur samplingintervallet ser ut där, man får hoppas det är hyfsad upplösning om man nu ska mäta timmedelvärde.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Inte grävt djupare i exakt hur detta beräknas, man kan tex ha en transient effekttopp under en kvart medan vattnet i DM värms upp och resten av timmen relativt låg effekt. Handlar om hur samplingintervallet ser ut där, man får hoppas det är hyfsad upplösning om man nu ska mäta timmedelvärde.
Ingen sampling. De läser av kWh varje timme (behövs ändå för timdebitering). Delar det med 1h så blir det kW medel för timmen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ingen sampling. De läser av kWh varje timme (behövs ändå för timdebitering). Delar det med 1h så blir det kW medel för timmen.
Så du menar att om jag har låt säga en 6 kW topp under 10 minuter på en timme, men 1 kW under övriga delen av denna timme så skulle det registreras 6 kW timmedelvärde vid denna timme?

Låter helt uppåt väggarna om det är maximum som skulle registreras under en timme men jag hoppas jag missuppfattar. Mätning måste givetvis ske vid vissa tillfällen, mäts knappast kontinuerligt men med ett visst provtagningsintervall och att man kör ett medelvärde på det. Eller?

Frågan är alltså vad det är för provtagningsintervall som är stipulerat, kan inte tänka mig att enskilda elnätsägare kan hitta på något eget mysko här.

___
Får dra tillbaka litet där... du skrev att det registreras *kWh per timme*. Fair enough, då kan man ju beräkna en genomsnittlig toppeffekt på det. Då klarar vi enstaka effekttoppar som kan bli.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Så du menar att om jag har låt säga en 6 kW topp under 10 minuter på en timme, men 1 kW under övriga delen av denna timme så skulle det registreras 6 kW timmedelvärde vid denna timme?

Låter helt uppåt väggarna om det är maximum som skulle registreras under en timme men jag hoppas jag missuppfattar. Mätning måste givetvis ske vid vissa tillfällen, mäts knappast kontinuerligt men med ett visst provtagningsintervall och att man kör ett medelvärde på det. Eller?

Frågan är alltså vad det är för provtagningsintervall som är stipulerat, kan inte tänka mig att enskilda elnätsägare kan hitta på något eget mysko här.

___
Får dra tillbaka litet där... du skrev att det registreras *kWh per timme*. Fair enough, då kan man ju beräkna en genomsnittlig toppeffekt på det. Då klarar vi enstaka effekttoppar som kan bli.
De läser total energi förbrukad under timmen och rapporterar detta som medeleffekt per timme.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De läser total energi förbrukad under timmen och rapporterar detta som medeleffekt per timme.
Japp, fattar nu. Låter ok. Blev bara litet "spooked" när jag kollar i appen för Homewizard-grunkan, det är några rejäla spikar när man drar igång köket på kvällskvisten: säg en 10 min medan tex ugnen värms upp, litet mikro på det några plattor - lätt 8 kW peak. Men kWh/timme inga problem alls, håller oss normalt under 3 kW timmedel.

Denna januari är vår första månad med effekt-tariff så litet adaption på detta.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Japp, fattar nu. Låter ok. Blev bara litet "spooked" när jag kollar i appen för Homewizard-grunkan, det är några rejäla spikar när man drar igång köket på kvällskvisten men bara under säg en 10 min medan tex ugnen värms upp, litet mikro på det några plattor - lätt 8 kW peak. Men kWh/timme inga problem alls, håller oss normalt under 3 kW timmedel.
Grattis, jag toppar över 15kWh på en timme då och då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Grattis, jag toppar över 15kWh på en timme då och då.
Oj det blir dyrt om det är på de timmar de mäter på!

Vi har ingen elbil ännu, inte så mycket grejer som drar massa el. Kör gasplattor där det känns lämpligt, en LLVP är igång konstant med en grundeffekt på ca 1400 W när det är minusgrader annars litet mindre på den. Vet jag att det ska dras mycket el en timme eller två kan jag tex stänga av LLVP denna tid men sällan aktuellt.
 
Dock innebär de nya kraven på elmätare att dom ska rapportera var 15'e minut, så om inte allt för många år kommer effektavgiften baseras på 15-minutersmedelvärdet. Då börjar det bli intressant att planera vilka prylar man drar igång samtidigt.
 
  • Ledsen
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dock innebär de nya kraven på elmätare att dom ska rapportera var 15'e minut, så om inte allt för många år kommer effektavgiften baseras på 15-minutersmedelvärdet. Då börjar det bli intressant att planera vilka prylar man drar igång samtidigt.
Ok, men som jag har förstått det så beräknas fortfarande denna debiterade toppeffekt på tim-medelvärdet (tex medel av tre toppar timmedel under månaden som i mitt fall). Så i det scenariot spelar det ingen större roll vilket samplingintervall man använder, resultatet bör bli likartat.
 
useless useless skrev:
Dock innebär de nya kraven på elmätare att dom ska rapportera var 15'e minut, så om inte allt för många år kommer effektavgiften baseras på 15-minutersmedelvärdet. Då börjar det bli intressant att planera vilka prylar man drar igång samtidigt.
Det återstår ju att se. Det intressanta är ju inte att dra ner topparna hos enskilda konsumenter, utan på en högre nivå. Då är det vettigare att mäta på en lite längre period.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Så du menar att om jag har låt säga en 6 kW topp under 10 minuter på en timme, men 1 kW under övriga delen av denna timme så skulle det registreras 6 kW timmedelvärde vid denna timme?
Hej Harald Blåtumme

Du skriver ”om jag har låt säga en 6 kW topp under 10 minuter på en timme, men 1 kW under övriga delen av denna timme”

Vi räknar ut medeleffekten (timvärdet) under den timmen
Du har 6 000W under 1/6 timme + 1 000W under 5/6 timme som skall adderas.

Det blir 6 000 W *1/6 + 1 000 W*5/6 =1 000 W + 833,3W = 1 833,3 W
Medeleffekten (timvärdet) under den timmen är alltså 1 833,3 W

Om detta är den enda effekt du tar ut under den månaden
Så är det alltså 1 833,3 W som är det du då skall betala effektavgift för.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Oj det blir dyrt om det är på de timmar de mäter på!

Vi har ingen elbil ännu, inte så mycket grejer som drar massa el. Kör gasplattor där det känns lämpligt, en LLVP är igång konstant med en grundeffekt på ca 1400 W när det är minusgrader annars litet mindre på den. Vet jag att det ska dras mycket el en timme eller två kan jag tex stänga av LLVP denna tid men sällan aktuellt.
Vi har bastu, två elbilar (en el och en laddhybrid, vi hade tidigare även en mopedbil på el), elvärme (LLVP + FLVP där jag stängt av elpatronen, efter detta flyger inte huvudsäkringarna så ofta längre). Sedan älskar frugan matlagning och bakning, ugnen går ofta och länge.

Jag har fått familjen att minska användningen av torktumlaren och genom att vi bara använder kompressorn i FLVP, så sparar vi in en hel del el.

Men skall vi börja optimera på effekttariff dygnet runt, året runt (som Göteborg har), då vet jag inte riktigt hur man skall optimera. Man är ju bara hemma på kväll/natt. Det kanske lönar sig att värma vatten och hus på dagen istället (trots dyrare elpriser), bara för att ge ett exempel. Elbilen får fisladda på 6A på en fas varje natt för att minska effekten, Laddhybriden kräver varje natt 10h laddning på 6A och en fas (rätt mycket energiförlust jämfört med att ladda 3h med 16A på en fas som jag normalt gör). Bastubadet riskerar att blir ordentligt dyrt...
 
Ja man får nog fiffla litet med vad man kan.

Måste säga att det är väldigt inspirerande att ha tillgång till litet visualiseringar av hur det står till med elförbrukningen. Nedan är ett av diagrammen från Homewizard från igår, här hade vi en ovanligt hög solproduktion så här års, hela 4,6 kWh... :)

Men man ser hur den iofs blygsamma produktionen trycker ner effektbehovet där det ändå levererar litet. Finns en topp innan 07:00 men den räknas inte in i effektavgiften (iofs rätt blygsam oavsett, det var litet grejer som värmdes i ugnen).

Sedan litet småtoppar kring lunch, litet mat som värmdes på, en disk sattes igång men trycktes tillbaka av solproduktionen. Litet effekttoppar på kvällen med med matlagning, inget större och under 3 kW/timme definitivt. Den lila fasen överst i grafen är LLVP skyldig till nästan uteslutande.

Den här Homewizard-grejen är ny för oss sedan för någon månad sedan när elbolaget fixade en elmätare som kan prata med dylika mätprylar. Ska bli kul att se hur det blir framåt vår-sommar, gissar att det blir oerhört mycket enklare för oss att hålla nere effekt-peak!

Graf över elanvändning och överskott, timbaserad, flera toppar, i mobilapp, energiförbrukning i watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej martin43

Det blir förvirrande om vi inte håller isär vår kostnad för elenergin och vår kostnad för elnäten.

Vi betalar alla för elenergin till ett företag och vi betalar kostnaden för elnäten till ett annat företag (med kassor som inte får blandas ihop) även om företagen kan ha samma namn.

Naturligtvis så innebär detta (tyvärr) att vi inte kan optimera användningen dessa båda tjänster.

Eftersom effektförlusterna i elnäten (som vi betalar till elnätsbolagen för) beror på kvadraten av strömmen i ledningarna så minskar dessa förlustkostnader om vi tar ut elenergin under lång tid i stället för ett kortvarigt högt effektuttag.

Eftersom elnätsbolagen måste köpa denna förlusteffekt från elenergibolagen så beror även kostnaden på vad elpriset är det ögonblick (vilken kalendertimme) förlusterna i elnätet uppstår.

Det är helt enkelt en komplicerad historia speciellt om vi samtidigt skall försöka hantera och fördela kostnaderna på ett rättvist sätt för alla de som använder elnäten.
Förstår inte vad du menar. Jag påpekade att om effektavgiften skulle bli enormt betydande, t.ex. att man aktiverar 15-minutersmätning så innebär det ingen verklig nytta i nätet, bara komfortförsämring och prisökning (15 minuter värming av tvättmaskin blir direkt 2 kW effekttopp, istället för 0,5 kW om man ser per timme. Råkar man starta disk och tvätt samtidigt blir det 4kW och skulle man, gud förbjude, råka varva upp spis/ugn när man ändå håller på blir det 6+kW fast man bara gör av med t.ex. 1,5 kWh på högsta timmen och snitteffekten kl 17-20 kanske är fjuttiga 0,7kW).

Om nu 100 pers ska värma sin ugn efter jobbet så kommer de inte göra det exakt samtidigt på minuten. Om varje person värmer sin ugn med 3,6kW i två minuter istället för att flera ska hålla på och sega med 1 kW i mer än 7,2 minuter så kommer det inte synas på belastningen i nätet. Däremot kommer alla behöva vänta längre tid och eftersom man segar med låg effekt går det åt en liten aning mer energi. Precis som att det går åt lite mer energi totalt att ladda en elbil sakta jämfört med att ladda den med 11kW. Netto har man alltså bara åstadkommit en komfortförsämring, en prisökning och lite högre total elförbrukning men ingen förbättring av belastningen på nätet. Det är en helt annan sak med långvarig belastning typ laddning av elbil, där sammanlagringseffekten inte alls spär ut topparna i nätet lika bra. Nej tack till 15-minutersmätning alltså.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.