484 835 läst · 591 svar
485k läst
591 svar
Egen glidgjutning godkänd!
Tack Zingo och alla andra som bidragit till tråden.
Sotaren var här nyss och godkände min skorsten efter att jag glidgjutit den förra helgen.
Var kul även om det var mycket jobb att göra själv. Värst var helt klart att bära upp allt bruk. Gick åt mer bruk än jag trodde, totalt 9 säckar på två pipor (10m halv-halv och 12m halv-helsten).
Rekommenderar att man är två och att man skyddar taket mot spill.
Sotaren var här nyss och godkände min skorsten efter att jag glidgjutit den förra helgen.
Var kul även om det var mycket jobb att göra själv. Värst var helt klart att bära upp allt bruk. Gick åt mer bruk än jag trodde, totalt 9 säckar på två pipor (10m halv-halv och 12m halv-helsten).
Rekommenderar att man är två och att man skyddar taket mot spill.
Nu har jag också glidgjutit (tillsammans med min mamma, så jag kan bekräfta att det är bra att vara två om det). Först höll vi på att ge upp eftersom skorstenen var så ojämnt murad. På flera ställen så satt tegelstenar förskjutna minst en centimeter in i kanalen, så kudden vi hade tillverkat själva med träplatta (2 cm mindre på varje sida) och skumgummi fastnade på de smalare passagerna. Lösningen för vår del blev att köpa en kudde från Soliduct som är avsedd för kanaler 130x130 - 160x160 centimeter. Den var mycket flexiblare till sin natur och passade därmed en skorsten som är 160 cm på vissa ställen och 140 på andra. Hade vi bara ansträngt oss lite mer hade vi kanske kunnat tillverka en kudde som passade vår skorsten, men det var värt 475 spänn (380 plus porto) att låta någon annan tänka åt oss.
Hej alla duktiga glidgjutare!
Hur har ni gjort, har ni byggt en plattform att stå och jobba på eller har ni balanserat på taknocken? Någon som har ett bra förslag på hur man bygger en plattform?
Är det bara lodräta rökkanaler ni har glidgjutit, eller har någon av er också gjort det på vågrätta kanaler? Jag har en vågrätt sträcka på ca 1,5 meter som sedan ansluter till själva skorsstenen. Kan man klara det som gördetsjälvare?
Hur har ni gjort, har ni byggt en plattform att stå och jobba på eller har ni balanserat på taknocken? Någon som har ett bra förslag på hur man bygger en plattform?
Är det bara lodräta rökkanaler ni har glidgjutit, eller har någon av er också gjort det på vågrätta kanaler? Jag har en vågrätt sträcka på ca 1,5 meter som sedan ansluter till själva skorsstenen. Kan man klara det som gördetsjälvare?
jag har inte så lutande tak så jag knallade upp med spannen med bruk i och stog på/jämte skorstenen, dvs byggde inget att stå på eller så, men var försiktig så att du inte spiller bruk på pannorna utan att spola av de hyffsat snabbt efter åt...
jag har en hyfsat rak skorsten, bara en tegelsten som stack ut till hälften 1½m ovan pannan, som jag sågade av med en vinkelslip på en bräda och körde ner... grannarna undrade nog vad fan man höll på med, men de funkade, dock dog vinkelslipen, mycket damm blev det...
jag har en hyfsat rak skorsten, bara en tegelsten som stack ut till hälften 1½m ovan pannan, som jag sågade av med en vinkelslip på en bräda och körde ner... grannarna undrade nog vad fan man höll på med, men de funkade, dock dog vinkelslipen, mycket damm blev det...
Jeg har med meget stor interesse læst om renovering af skorsten.
Min skorsten var ved bunden et åbent ildsted 1 meter x 65. cm. så det var nødvendigt at sætte en stålskorsten op istedet for at begynde at reparere .
billederne viser hvordan
MVH
Jens
Min skorsten var ved bunden et åbent ildsted 1 meter x 65. cm. så det var nødvendigt at sætte en stålskorsten op istedet for at begynde at reparere .
billederne viser hvordan
MVH
Jens
Medlem
· jämtland
· 36 inlägg
Lyssna o lär och dra åt ”pipan”
Kaxigt- men har man en metod som funkar klockrent så….
Rensa kanalen:
Jula har billig (150 sotarviska med kula som är värdelös som sotarviska men ypperlig som krejs då den har styva spröt som river ok i kanalen. Köp en för stor viska så att du kan klippa den fyrkantig efter din rökkanals grovlek + 3cm, så att den även når ut i hörnen. Trä den på en PM-vattenslag 32mm och en bult på tvären så att den sitter. Nu kan du stå på taket och slita den upp o ner med kraft tills dina armar trillar av. Denna funka även bra för grovsotning senare i livet och i andra änden av PM-slangen kan du sätta en annan mjukare/större/mindre/… viska.
Alla har nog tjära också i kanalen som ska bort och krejsen kanske inte får bort det. Elda upp en het glödbädd och lägg in zinkplåt, pennbatterier, offeranoder (biltema båt avd) eller annat med zink som brinner upp och reagerar med tjäran så att den senare ska gå och rivaloss, . Eller en liten kontrollerad soteld för dom som vågar och kan elda, elda-rensa-elda-rensa. Jag fegade och använde sotlösande industri kemikalier och spolade rent medans våtdamsugaren låg nere i vardagsrummet och sög i sig skitvattnet, blä (spola med avloppsrensmunstycke på högtryckstvätten eller sänk ner strilande trädgårdsslang). Alltid bra att blöta upp kanalerna före gjutning för att förhindra uttorkning av bruket.
Dragning med bruk i kanalen
Att dra med en uppblåsbar blåsa, billigt-enkelt o bra
Efter flera misslyckade dragningar med div skummgummi proppar så utvecklade jag en egen metod som funkade kanon i alla 10 dragningar jag gjorde. Kan tillägga att jag har krokiga o 12 meter långa kanaler som är 15x15 men som ökar till 17x32 vilket krävde en flexibel dragpropp. Jag tog helt enkelt en bilinnerslang gratis från däcksnissen, med en tryckluftslang på skruvad som fick gå upp till taket och där hade jag avancerat nog en tryckregulator (En däcks påfyllare funkar också om den inte läker ) så att enkelt kunde ställa upp trycket så att innerslangen blåstes upp i skorstenen (max 1bar) så att inte bruk kunde sippra förbi (blåsan) men ändå så pass lite att jag orkade veva upp blåsan och inte spränger den.. Jag beslutade att använda billigt fin putsbruk och det går åt mycket mer än ni tror så köp på er extra mycket. Kanalerna blev supersnygga och Idag är det 13 år sedan jag gjorde detta och lika snygga ännu trots min ved/oljeeldnings tortyr (kondens), braskamin lågorna, en soteld och inge puts lossnar. Firmorna försöker få er att tro att man måste använda deras specialbruk ” SCHÄDLERIT” , men idag 13 år senare kan jag säga BULLSHIT. Min murstock var 120år gammal och brutalt mycket fog mellan tegelstenarna fattades. Efteråt blev det nästan inget putslager på tegelstenarna, fogarna fylldes och i hörnen lämnades en putsradie likt en femkrona.
Blåsan var som sagt en innerslang som jag lindade rep/spännband några varv igenom med lite skyddande trasa/packtejp för att skydda mot punka så att jag kan sätta spelets krok där i repet. Ta lite tunn men bra pressening 1x1m och gör ett hål så att den bildar en skyddande ”poncho” och linda en skidrem runt vid kroken så att den sitter fast och skyddar slangen och minskar dragmotståndet. Glöm inte att tryckluftslangen ska hitta en väg uppåt förbi kroken för att sedan följa wiren upp (glömt stavningen). Peta in den i hålet nere och kroka på wire och luftslangen, blås upp- häll på lättflytande bruk- börja veva-hällpå-veva men glöm inte att dra upp tryckluftslangen samtidigt. Jag var ensam men tips är att vara 2 med comradio kontakt så den där nere kan hojta om bruk läker förbi blåsan pga för lågt tryck i den. Ha inte mer lufttryck än nödvändigt. Blåsan expanderar perfekt inne i din kanal är ojämna dimensioner är inget problem var bara beredd att öka trycket om det går för lätt att veva eller om bruk trillar förbi. När ni nu har fått upp rutinen o snabbheten så kan ni dra 2 gånger till lite snabbt med rikligt med bruk för att inte lämna något ställe obehandlat. Den första dragningen konsumerar ganska mycket bruk då det finns många ställen att fylla ut, så blanda fort men sen går det ganska lättsammt. Har ni nu lagt mycket tid på förberedelse så går dragningen desto fortare med riktig fungerande utrustning. Rigga en extra dragblåsa som reserv ut ifall att men jag drog allt mitt en och samma innerslang/blåsa.
Wirespelets (2stegs) stativ svetsar du snabbt ihop men gör den stark som fan så att den inte viker sig mitt i en dragning ajaj. Direkt efter dragningarna tar du bort ev bruk klickar nere i botten och tätar kanalen i båda ändar för att undvika uttorkning, ev strila lite vatten för att blöta på kanalen efter några timmar och kör alla dina kanaler när ändå allt är framme inkl ventilation så är allt som nytt.
Jag utvecklade även andra metoder för att kartlägga kanalpositioner mm eftersom jag byggde om mina kanaler för framtida eldning. Jag har kört oljeeldning oerhört ekonomiskt då jag fått ner uppvärmningskostnaderna till ca 35-50% av normalt el o oljeeldnings kostnad men får då frätande regnskogs klimat i skorstenen och lite putssand kommer vid sotning men i kanalen är det ej synligt slitage. Den svenska branschens lösning är att höja tempen med intensivare eldning till en extra kostnad av ca 30000:- årligen för att rädda skorstenen. Om jag då istället drar kanalen vart 5-10 år för en kostnad av ca 1000:- så förstår ni mitt val. Det finns mer permanenta kanallösningar som blir underhållsfria ,men tänk hur mycket energi o olja som slösats bort bara för att vi ska kunna dö med vetskapen att min skorsten överlevde mej. Nu ska jag dock elda lika snålt med pellets och vi får se om jag lär mig något nytt av det.
Jag berättar detta först nu eftersom min rygg tillåter mig inte göra pengar på metoden. Lycka till med att lura schädler firmorna på ännu ett jobb och meila mej bilder o story om hur det gick
Per Hansson i Nälden perantoniohansson@hotmail.com
Kaxigt- men har man en metod som funkar klockrent så….
Rensa kanalen:
Jula har billig (150 sotarviska med kula som är värdelös som sotarviska men ypperlig som krejs då den har styva spröt som river ok i kanalen. Köp en för stor viska så att du kan klippa den fyrkantig efter din rökkanals grovlek + 3cm, så att den även når ut i hörnen. Trä den på en PM-vattenslag 32mm och en bult på tvären så att den sitter. Nu kan du stå på taket och slita den upp o ner med kraft tills dina armar trillar av. Denna funka även bra för grovsotning senare i livet och i andra änden av PM-slangen kan du sätta en annan mjukare/större/mindre/… viska.
Alla har nog tjära också i kanalen som ska bort och krejsen kanske inte får bort det. Elda upp en het glödbädd och lägg in zinkplåt, pennbatterier, offeranoder (biltema båt avd) eller annat med zink som brinner upp och reagerar med tjäran så att den senare ska gå och rivaloss, . Eller en liten kontrollerad soteld för dom som vågar och kan elda, elda-rensa-elda-rensa. Jag fegade och använde sotlösande industri kemikalier och spolade rent medans våtdamsugaren låg nere i vardagsrummet och sög i sig skitvattnet, blä (spola med avloppsrensmunstycke på högtryckstvätten eller sänk ner strilande trädgårdsslang). Alltid bra att blöta upp kanalerna före gjutning för att förhindra uttorkning av bruket.
Dragning med bruk i kanalen
Att dra med en uppblåsbar blåsa, billigt-enkelt o bra
Efter flera misslyckade dragningar med div skummgummi proppar så utvecklade jag en egen metod som funkade kanon i alla 10 dragningar jag gjorde. Kan tillägga att jag har krokiga o 12 meter långa kanaler som är 15x15 men som ökar till 17x32 vilket krävde en flexibel dragpropp. Jag tog helt enkelt en bilinnerslang gratis från däcksnissen, med en tryckluftslang på skruvad som fick gå upp till taket och där hade jag avancerat nog en tryckregulator (En däcks påfyllare funkar också om den inte läker ) så att enkelt kunde ställa upp trycket så att innerslangen blåstes upp i skorstenen (max 1bar) så att inte bruk kunde sippra förbi (blåsan) men ändå så pass lite att jag orkade veva upp blåsan och inte spränger den.. Jag beslutade att använda billigt fin putsbruk och det går åt mycket mer än ni tror så köp på er extra mycket. Kanalerna blev supersnygga och Idag är det 13 år sedan jag gjorde detta och lika snygga ännu trots min ved/oljeeldnings tortyr (kondens), braskamin lågorna, en soteld och inge puts lossnar. Firmorna försöker få er att tro att man måste använda deras specialbruk ” SCHÄDLERIT” , men idag 13 år senare kan jag säga BULLSHIT. Min murstock var 120år gammal och brutalt mycket fog mellan tegelstenarna fattades. Efteråt blev det nästan inget putslager på tegelstenarna, fogarna fylldes och i hörnen lämnades en putsradie likt en femkrona.
Blåsan var som sagt en innerslang som jag lindade rep/spännband några varv igenom med lite skyddande trasa/packtejp för att skydda mot punka så att jag kan sätta spelets krok där i repet. Ta lite tunn men bra pressening 1x1m och gör ett hål så att den bildar en skyddande ”poncho” och linda en skidrem runt vid kroken så att den sitter fast och skyddar slangen och minskar dragmotståndet. Glöm inte att tryckluftslangen ska hitta en väg uppåt förbi kroken för att sedan följa wiren upp (glömt stavningen). Peta in den i hålet nere och kroka på wire och luftslangen, blås upp- häll på lättflytande bruk- börja veva-hällpå-veva men glöm inte att dra upp tryckluftslangen samtidigt. Jag var ensam men tips är att vara 2 med comradio kontakt så den där nere kan hojta om bruk läker förbi blåsan pga för lågt tryck i den. Ha inte mer lufttryck än nödvändigt. Blåsan expanderar perfekt inne i din kanal är ojämna dimensioner är inget problem var bara beredd att öka trycket om det går för lätt att veva eller om bruk trillar förbi. När ni nu har fått upp rutinen o snabbheten så kan ni dra 2 gånger till lite snabbt med rikligt med bruk för att inte lämna något ställe obehandlat. Den första dragningen konsumerar ganska mycket bruk då det finns många ställen att fylla ut, så blanda fort men sen går det ganska lättsammt. Har ni nu lagt mycket tid på förberedelse så går dragningen desto fortare med riktig fungerande utrustning. Rigga en extra dragblåsa som reserv ut ifall att men jag drog allt mitt en och samma innerslang/blåsa.
Wirespelets (2stegs) stativ svetsar du snabbt ihop men gör den stark som fan så att den inte viker sig mitt i en dragning ajaj. Direkt efter dragningarna tar du bort ev bruk klickar nere i botten och tätar kanalen i båda ändar för att undvika uttorkning, ev strila lite vatten för att blöta på kanalen efter några timmar och kör alla dina kanaler när ändå allt är framme inkl ventilation så är allt som nytt.
Jag utvecklade även andra metoder för att kartlägga kanalpositioner mm eftersom jag byggde om mina kanaler för framtida eldning. Jag har kört oljeeldning oerhört ekonomiskt då jag fått ner uppvärmningskostnaderna till ca 35-50% av normalt el o oljeeldnings kostnad men får då frätande regnskogs klimat i skorstenen och lite putssand kommer vid sotning men i kanalen är det ej synligt slitage. Den svenska branschens lösning är att höja tempen med intensivare eldning till en extra kostnad av ca 30000:- årligen för att rädda skorstenen. Om jag då istället drar kanalen vart 5-10 år för en kostnad av ca 1000:- så förstår ni mitt val. Det finns mer permanenta kanallösningar som blir underhållsfria ,men tänk hur mycket energi o olja som slösats bort bara för att vi ska kunna dö med vetskapen att min skorsten överlevde mej. Nu ska jag dock elda lika snålt med pellets och vi får se om jag lär mig något nytt av det.
Jag berättar detta först nu eftersom min rygg tillåter mig inte göra pengar på metoden. Lycka till med att lura schädler firmorna på ännu ett jobb och meila mej bilder o story om hur det gick
Per Hansson i Nälden perantoniohansson@hotmail.com
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det de pratar om i filmen är Kaolin. Min far är keramiker, därför hajade jag till när jag hörde esten i youtube-videon säga ordet "kaolin". Farsan använder det i sin lera.Attimannen skrev:Precis min teori.
Att sälja en billig produkt dyrt är populärt, det räcker att titta på huhållssoda.
Den finns inte att uppbringa i mina trakter i alla fall, men väl målartvätt, fasadtvätt,trallrent,mossväck.
Listan kan göras lång på produkter som består av hushållssoda, men säljs dyrt med andra namn.
Så är det säkert med lerbruket också, men när jag såg en film i från baltikum på youtube var massan väldigt ljus, kanske en blandning av lera och kalk? Kanske är det chamotte (små skärvor av bränd lera) i massan, men det talar flexibiliteten emot.
Vi lär inte få veta vad den innehåller, men vi kan prova oss fram till ett bra resultat.
Angående murbruk så muras dagens skorstenar med KC/b, alltså ett kalkcement blandat bruk av hållfasthetsklass b.
Jag får väl tyvärr vara den som balanserar upp denna tråden som hittills bara bestått av success stories. Trodde tills idag att jag tillhörde samma skara men icke.
Glidgjutningen utfördes av mig och en polare förra hösten. Gjorde en egen kudde bestående av en regel med ca 25mm frigång i min helstens stora kanal ovanpå den fästes några lager skumgummi och sen en kraftig t-shirt utan på det. Till dragningen fick jag låna en winch med elmotor på stativ speciellt för ändamålet av en granne mycket smidigt förutom att den var tung som ett as att släpa upp på mitt ganska branta tak och lyfta upp på skorstenen.
Använde KC-C bruk med några extra slevar kalk (tips från grannen som gjort detta många ggr)
Resultatet blev kanonsnyggt likt alla andras.
Blev aldrig av att jag tog hit sotaren efter det då tanken är på sikt att det ska monteras en pelletskamin som ej är inköpt än. Proveldade dock i den befintliga gamla vedkaminen och det verkade inte vara några problem. Huset stog sen tomt förra vintern så det blev inget mer eldat. Men nu var det dags att kolla in skorstenen igen och förbereda för eldning till denna vintern. Visade sig att det var ett rejält fågelbo i skorstenen
Av 6 meter skorsten så var 5 meter fyllt med pinnar naturligtvis med ett tätt lock ovanifrån där ungarna har legat och gosat sig. Försökte luckra upp boet med ett kvastskaft och sen hällde jag på lite tändvätska och fjuttade på uppifrån. Efter en 4-5 eldningsomgångar uppifrån verkade som att jag fått upp ett litet ventilationshål genom boet så då provade jag att fjutta på boet inifrån kaminen. När jag till sist fick eld på det så blev det gissningsvis lika mycket rökutveckling i skorstenen motsvarande en rökpatron. Tyvärr visade sig då att skorstenen läcker som ett såll
Blev mörkt nu och har inte rensat ut den glödande askan i botten av skorstenen än men vad tror ni har hänt? Har bruket spruckit under året som gått? Har svårt att tro att det läckte redan förra året för det såg så himla bra ut efter dragningarna.
Om det inte regnar imorrn blir det en ny tur upp på taket med mobilkameran i högsta hugg. Återkommer med mer info.
Bilderna är från förra året (drog 4 ggr har jag för mig)
Edit: Ska tilläggas att före bilden ljuger lite grann för det som syns där är den delen av skorstenen som går över nocken och den var dålig så den har jag tidigare plockat ned och murat upp igen därför ser de fogarna ok ut på bilden. Längre ner i skorstenen var det djupa springor mellan stenarna.
Glidgjutningen utfördes av mig och en polare förra hösten. Gjorde en egen kudde bestående av en regel med ca 25mm frigång i min helstens stora kanal ovanpå den fästes några lager skumgummi och sen en kraftig t-shirt utan på det. Till dragningen fick jag låna en winch med elmotor på stativ speciellt för ändamålet av en granne mycket smidigt förutom att den var tung som ett as att släpa upp på mitt ganska branta tak och lyfta upp på skorstenen.
Använde KC-C bruk med några extra slevar kalk (tips från grannen som gjort detta många ggr)
Resultatet blev kanonsnyggt likt alla andras.
Blev aldrig av att jag tog hit sotaren efter det då tanken är på sikt att det ska monteras en pelletskamin som ej är inköpt än. Proveldade dock i den befintliga gamla vedkaminen och det verkade inte vara några problem. Huset stog sen tomt förra vintern så det blev inget mer eldat. Men nu var det dags att kolla in skorstenen igen och förbereda för eldning till denna vintern. Visade sig att det var ett rejält fågelbo i skorstenen
Av 6 meter skorsten så var 5 meter fyllt med pinnar naturligtvis med ett tätt lock ovanifrån där ungarna har legat och gosat sig. Försökte luckra upp boet med ett kvastskaft och sen hällde jag på lite tändvätska och fjuttade på uppifrån. Efter en 4-5 eldningsomgångar uppifrån verkade som att jag fått upp ett litet ventilationshål genom boet så då provade jag att fjutta på boet inifrån kaminen. När jag till sist fick eld på det så blev det gissningsvis lika mycket rökutveckling i skorstenen motsvarande en rökpatron. Tyvärr visade sig då att skorstenen läcker som ett såll
Blev mörkt nu och har inte rensat ut den glödande askan i botten av skorstenen än men vad tror ni har hänt? Har bruket spruckit under året som gått? Har svårt att tro att det läckte redan förra året för det såg så himla bra ut efter dragningarna.
Om det inte regnar imorrn blir det en ny tur upp på taket med mobilkameran i högsta hugg. Återkommer med mer info.
Bilderna är från förra året (drog 4 ggr har jag för mig)
Edit: Ska tilläggas att före bilden ljuger lite grann för det som syns där är den delen av skorstenen som går över nocken och den var dålig så den har jag tidigare plockat ned och murat upp igen därför ser de fogarna ok ut på bilden. Längre ner i skorstenen var det djupa springor mellan stenarna.
Redigerat:
Verkar jätteskumt....
Ser ju ut som ett lyckat resultat enligt bilden...
Fråga ,,
* hur länge efter gjutningen var det du proveldade första gången...
*Fick du bort all gammal sot och tjära innan dragningen,, menar då längre ned i skorstenen, då över delen var nymurad... hade du en bra krejs till det....?
*Vattnade du pipan ordentligt innan glidgjutning?
///BG
Ser ju ut som ett lyckat resultat enligt bilden...
Fråga ,,
* hur länge efter gjutningen var det du proveldade första gången...
*Fick du bort all gammal sot och tjära innan dragningen,, menar då längre ned i skorstenen, då över delen var nymurad... hade du en bra krejs till det....?
*Vattnade du pipan ordentligt innan glidgjutning?
///BG
- Var nog minst en månad emellan gjutning och eldning
- mmm kanske var här det gick fel, hade en rund krejs till den rektangulära kanalen så passformen var väl sisådär
- Pipan vattnades ordentligt innan
Men problemet kanske ligger nån helt annan stans. Det är nämligen så att skorsten är sprucken längs igenom på hela längden. Var så när jag köpte huset för 3 år sen. Hade en sotare här som kollade på den då och dömde ut skortstenen pga av den låg för nära takstolar. Jag frågade han om sprickorna och då sa han bara att det där får vi provtrycka sen och se om det är ok.
Sen dess har jag bytt hela taket inkl takstolar och då flyttat bärande delar minst 10 cm från skorstenen. Jag har även grävt ur huset invändigt och gjutit platta. När jag grävde ur visade det sig att skorstenen till största delen står på en sten som är ungefär hälften så stor som skorstenen själv. Såg med andra ord ganska instabilt ut när jag tog bort diverse sand och jord närmast skorstenen. Men sen dess är det alltså en platta gjuten som går in under och runt det första skiftet i skorstenen. Om alltihopa var instabilt innan så borde det vara stabilt nu.
Ett halvår efter plattan gjöts gjordes denna glidgjutning, frågan är som sagt om skorstenen i sig är så instabil att den rör sig i sprickorna och att då också glidgjutningen har spruckit.
Försökte ta lite bilder inuti skorstenen idag men det är inte lätt att se nåt. Tycker det ser bra ut, går iallafall inte att se några stora sprickor eller stora sjok av putsen som trillat ner. Har med en bild på utsidan av skorstenen som visar hur stenar är spruckna. Detta går som sagt i princip längs hela skorstenen längd. Skorstenen är till stor del ej putsad utvändigt.
Vet inte om det är helt förkastligt med dessa sprickor i skorstenen men kan i så fall tycka att sotaren kunde ha kläckt ur sig det när han var här och inspekterade. Var en så kallad besiktning som jag fick utfört inte en vanlig sotning.
Så vad är nästa steg? Ska jag putsa skorsten utvändigt och hoppas på att det tätar läckorna? Dra den igen invändigt?
- mmm kanske var här det gick fel, hade en rund krejs till den rektangulära kanalen så passformen var väl sisådär
- Pipan vattnades ordentligt innan
Men problemet kanske ligger nån helt annan stans. Det är nämligen så att skorsten är sprucken längs igenom på hela längden. Var så när jag köpte huset för 3 år sen. Hade en sotare här som kollade på den då och dömde ut skortstenen pga av den låg för nära takstolar. Jag frågade han om sprickorna och då sa han bara att det där får vi provtrycka sen och se om det är ok.
Sen dess har jag bytt hela taket inkl takstolar och då flyttat bärande delar minst 10 cm från skorstenen. Jag har även grävt ur huset invändigt och gjutit platta. När jag grävde ur visade det sig att skorstenen till största delen står på en sten som är ungefär hälften så stor som skorstenen själv. Såg med andra ord ganska instabilt ut när jag tog bort diverse sand och jord närmast skorstenen. Men sen dess är det alltså en platta gjuten som går in under och runt det första skiftet i skorstenen. Om alltihopa var instabilt innan så borde det vara stabilt nu.
Ett halvår efter plattan gjöts gjordes denna glidgjutning, frågan är som sagt om skorstenen i sig är så instabil att den rör sig i sprickorna och att då också glidgjutningen har spruckit.
Försökte ta lite bilder inuti skorstenen idag men det är inte lätt att se nåt. Tycker det ser bra ut, går iallafall inte att se några stora sprickor eller stora sjok av putsen som trillat ner. Har med en bild på utsidan av skorstenen som visar hur stenar är spruckna. Detta går som sagt i princip längs hela skorstenen längd. Skorstenen är till stor del ej putsad utvändigt.
Vet inte om det är helt förkastligt med dessa sprickor i skorstenen men kan i så fall tycka att sotaren kunde ha kläckt ur sig det när han var här och inspekterade. Var en så kallad besiktning som jag fick utfört inte en vanlig sotning.
Så vad är nästa steg? Ska jag putsa skorsten utvändigt och hoppas på att det tätar läckorna? Dra den igen invändigt?
Min åsikt på vad jag skulle provat först är helt klart att dra fler gånger...
Och börja med väldigt tunnt bruk...
Att tänka på när man drar,, vilket du säkert gjorde... är att se till att man hela tiden har ca 20cm bruk på kudden...
och kontinuerligt, typ var 10e cm släpper ned mer bruk i klumpar så att det blir som tryckstötar i brukpelaren nere på kudden.... speciellt viktig vid första dragningarna...
///BG
Och börja med väldigt tunnt bruk...
Att tänka på när man drar,, vilket du säkert gjorde... är att se till att man hela tiden har ca 20cm bruk på kudden...
och kontinuerligt, typ var 10e cm släpper ned mer bruk i klumpar så att det blir som tryckstötar i brukpelaren nere på kudden.... speciellt viktig vid första dragningarna...
///BG
bjoli: för mig verkar det inte som att problemet ligger i den generella metoden att glidgjuta (om man bortser från att du använt fel krejs). Du verkar ha fundamentala problem med skorstenen istället. Kanske prova glidgjuta och putsa igen, eller dra rör istället?
Överdrev nog lite med att hela skorstenen stod ostadigt men det var den känslan jag kom ihåg när jag började gräva ut huset invändigt och när jag höll på runt skorstenen var det bara jord o sand när jag letade mig ner under nedersta skiftet. Kan säga att jag var redo att springa ifall alltihopa skulle ge sig rätt som det var när jag bara kom längre o längre in under skorstenen med spaden
Letade lite efter gamla foton och hittade dessa.
Får nog helt enkelt bli en runda till och ska se till att blanda riktigt löst första vändan denna gång även om jag tyckte jag gjorde det förra gången också. Återkommer med uppdatering om en 5-6 veckor då skorstenen förhoppningsvis är i dagligt bruk.
Letade lite efter gamla foton och hittade dessa.
Får nog helt enkelt bli en runda till och ska se till att blanda riktigt löst första vändan denna gång även om jag tyckte jag gjorde det förra gången också. Återkommer med uppdatering om en 5-6 veckor då skorstenen förhoppningsvis är i dagligt bruk.