483 014 läst · 591 svar
483k läst
591 svar
Egen glidgjutning godkänd!
Idag är det precis fyra år sedan jag skickade mitt första inlägg om detta här.
För några veckor sedan kom sotaren för att sota kanalerna för första gången. Inga anmärkningar.
Och trots alla varningar om hur dumt det är att glidgjuta med C-bruk så lossnade inget när han drog viskan genom piporna.
Nu är ju detta ett torp där jag bara eldar 10-20 gånger om året så det kanske inte kan jämföras med de hus där ni eldar hela tiden. Jag vet inte.
För några veckor sedan kom sotaren för att sota kanalerna för första gången. Inga anmärkningar.
Och trots alla varningar om hur dumt det är att glidgjuta med C-bruk så lossnade inget när han drog viskan genom piporna.
Nu är ju detta ett torp där jag bara eldar 10-20 gånger om året så det kanske inte kan jämföras med de hus där ni eldar hela tiden. Jag vet inte.
Svar till Alpha.
Varför spruta ned vatten?
Man dränker bara kudden i vatten när man drar den första gången.
Sedan kan man ju göra samma sak flera gånger om man vill.
Och det viktigaste är väl att man första gången drar med riktigt löst bruk så att detta kan sippra in i sprickorna som gör att det blir extra fuktigt och kladdigt innan man drar på riktigt. Funkade i alla fall för mig. Själv tryckte jag dit en del av skumgummimadrassen i hålet medan jag sotade. Hur kan något komma ut i rummet då?
Varför spruta ned vatten?
Man dränker bara kudden i vatten när man drar den första gången.
Sedan kan man ju göra samma sak flera gånger om man vill.
Och det viktigaste är väl att man första gången drar med riktigt löst bruk så att detta kan sippra in i sprickorna som gör att det blir extra fuktigt och kladdigt innan man drar på riktigt. Funkade i alla fall för mig. Själv tryckte jag dit en del av skumgummimadrassen i hålet medan jag sotade. Hur kan något komma ut i rummet då?
zingo - Om jag kunde vrida tillbaks klockan så skulle jag ha gjort annorlunda , kanske murat igen det gamla hålet innan sotningen för det ska ändå tas upp ett nytt hål högre upp och sedan bara fyllt med vermeculit upp till nederkanten av nya hålet men men skadan är ju redan skedd så det är väl bara att försöka "klättra" upp ur det svarta hålet och försöka skymta nå ljusglimta..
Det här med glidgjutning verkar ju inte vara så svårt.....nu har jag fått lite tips .....så jag struntar nog i insats rör....trots att jag har allt gratis.......det är nog lättare att gjuta och mura lite istället för att balansera med en lång pipa uppe på skorstenen.......jag ska bara kolla vilket bruk som blir billigast och bäst.
Tack för en bra tråd.
Tack för en bra tråd.
Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Här kommer en liten historielektion med en metod jag lärt mig i Norge:
Glidgjutning kallades förr för att "säckedra" eftersom man använde en säck med platta och något mjukt i liknande de kuddar ni byggt. Man börjar med att rensa pipan med en liten gran som dras upp och ned några gånger.
Sedan drar man säcken uppåt samtidigt som man häller på det keramiska bruket. Ja, keramiskt bruk är ingen nytt och modernt utan har använts i eldstäder sedan tidernas begynnelse eftersom det är både mer gastätt och mycket mer flexibelt än kalkbruk eller det tokstela cementbruket. Ett annat ord för "keramiskt" är "lera". Inte lika lätt att sälja dyrt eftersom vem som helst kan gräva upp det själv.
Ett magert lerbruk är vad de flesta gamla eldstäder och skorstenar (under nock) är murade med. De är sedan putsade med antingen lera eller kalk och sedan vitkalkade så att läckor upptäcks enkelt.
Glidgjutning kallades förr för att "säckedra" eftersom man använde en säck med platta och något mjukt i liknande de kuddar ni byggt. Man börjar med att rensa pipan med en liten gran som dras upp och ned några gånger.
Sedan drar man säcken uppåt samtidigt som man häller på det keramiska bruket. Ja, keramiskt bruk är ingen nytt och modernt utan har använts i eldstäder sedan tidernas begynnelse eftersom det är både mer gastätt och mycket mer flexibelt än kalkbruk eller det tokstela cementbruket. Ett annat ord för "keramiskt" är "lera". Inte lika lätt att sälja dyrt eftersom vem som helst kan gräva upp det själv.
Ett magert lerbruk är vad de flesta gamla eldstäder och skorstenar (under nock) är murade med. De är sedan putsade med antingen lera eller kalk och sedan vitkalkade så att läckor upptäcks enkelt.
Nu ska det muras upp en ny öppen spis och ska ta en gammal imkanal i anspråk. Sotare har varit här idag och den va givetvis inte tät.
Det skrivs om keramiskt bruk och kalk bruk, Vad är skillanden? Vad för sorts kalk bruk ät det som gäller?
Det skrivs om keramiskt bruk och kalk bruk, Vad är skillanden? Vad för sorts kalk bruk ät det som gäller?
Insatsrör är flexibelt och kommer på rulle, och behöver således inte balanseras som du beskriver det.minulven skrev:Det här med glidgjutning verkar ju inte vara så svårt.....nu har jag fått lite tips .....så jag struntar nog i insats rör....trots att jag har allt gratis.......det är nog lättare att gjuta och mura lite istället för att balansera med en lång pipa uppe på skorstenen.......jag ska bara kolla vilket bruk som blir billigast och bäst.
Tack för en bra tråd.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Menar du Thomas att man glidgjöt/säckadrog med lerbruk förr? Jag har själv en bagarstuga där bakugnen är murad med lerbruk och den är inte i särskilt bra skick. Både murstock och bakugn behöver förbättras, men jag är osäker med vilket typ av bruk och hur. Jag har aldrig hört om säckadragning med lerbruk dock, är det verkligen ett alternativ? Och var köper man lerbruk i större kvaniteter till vettiga priser?Thomas Hagaeus skrev:Här kommer en liten historielektion med en metod jag lärt mig i Norge:
Glidgjutning kallades förr för att "säckedra" eftersom man använde en säck med platta och något mjukt i liknande de kuddar ni byggt. Man börjar med att rensa pipan med en liten gran som dras upp och ned några gånger.
Sedan drar man säcken uppåt samtidigt som man häller på det keramiska bruket. Ja, keramiskt bruk är ingen nytt och modernt utan har använts i eldstäder sedan tidernas begynnelse eftersom det är både mer gastätt och mycket mer flexibelt än kalkbruk eller det tokstela cementbruket. Ett annat ord för "keramiskt" är "lera". Inte lika lätt att sälja dyrt eftersom vem som helst kan gräva upp det själv.
Ett magert lerbruk är vad de flesta gamla eldstäder och skorstenar (under nock) är murade med. De är sedan putsade med antingen lera eller kalk och sedan vitkalkade så att läckor upptäcks enkelt.
Har tvåvåningsvilla med gammal murstock som sotarn dömde ut vid provtryckning. Läste denna tråd, och andra källor på nätet, många gånger och var nära ge mig på projektet. Istället beställde jag en slang och vermikulit på nätet, lejde en snickare som hjälpte mig de fyra timmar det tog för oss (läs: honom med mig som hantlangare) att knacka hål i murstocken för nya kaminen, dra ned slangen, montera och mura fast ny skortstenstopp, mura igen med ny stos för kamin. Arbetet gick på en knapp tusenlapp och materialet på drygt 7000 enligt spec nedan.
Jag är sjukt nöjd och vill dela med mig av detta som tips till de som befinner sig i samma situation som jag gjorde. Grejerna kom två dagar efter beställning. Sover gott om nätterna då jag vet att det vi kan elda hur mycket som helst utan riskera att huset brinner ned vid ev. sotbrand mm.
Lycka till med era projekt
Artiklar
--------------------------------------------------------------------------------
1 x Insatsrörspaket 125, komplett "Gör det själv" = 5390,00 kr
1 x Inmurningsstos Ø150 = 236,00 kr
1 x Täckring Ø150 = 375,00 kr
Färg Svart
1 x Kaminrör Ø150 750mm = 499,00 kr
Färg Svart
2 x Tätgarn = 116,00 kr
1 x Snabbklämma 60-215 = 19,00 kr
1 x Rostfri blindnit 3,2 x 12 = 24,00 kr
1 x Rostfri blindnit 4,0 x 12 = 28,00 kr
1 x Vermikulit 100 liter = 349,00 kr
--------------------------------------------------------------------------------
Nettopris: 7036,00 kr
Moms: 1407,20 kr
Summa: 7036,00 kr
Jag är sjukt nöjd och vill dela med mig av detta som tips till de som befinner sig i samma situation som jag gjorde. Grejerna kom två dagar efter beställning. Sover gott om nätterna då jag vet att det vi kan elda hur mycket som helst utan riskera att huset brinner ned vid ev. sotbrand mm.
Lycka till med era projekt
Artiklar
--------------------------------------------------------------------------------
1 x Insatsrörspaket 125, komplett "Gör det själv" = 5390,00 kr
1 x Inmurningsstos Ø150 = 236,00 kr
1 x Täckring Ø150 = 375,00 kr
Färg Svart
1 x Kaminrör Ø150 750mm = 499,00 kr
Färg Svart
2 x Tätgarn = 116,00 kr
1 x Snabbklämma 60-215 = 19,00 kr
1 x Rostfri blindnit 3,2 x 12 = 24,00 kr
1 x Rostfri blindnit 4,0 x 12 = 28,00 kr
1 x Vermikulit 100 liter = 349,00 kr
--------------------------------------------------------------------------------
Nettopris: 7036,00 kr
Moms: 1407,20 kr
Summa: 7036,00 kr
Jag har iallafall fått lära mig att man aldrig skall låta bruket fukta murytorna...zingo skrev:Svar till Alpha.
Varför spruta ned vatten?
Man dränker bara kudden i vatten när man drar den första gången.
Sedan kan man ju göra samma sak flera gånger om man vill.
Och det viktigaste är väl att man första gången drar med riktigt löst bruk så att detta kan sippra in i sprickorna som gör att det blir extra fuktigt och kladdigt innan man drar på riktigt. Funkade i alla fall för mig. Själv tryckte jag dit en del av skumgummimadrassen i hålet medan jag sotade. Hur kan något komma ut i rummet då?
tegel suger som satan, och bruket som hamnar närmast blir mest utsatt för det.. vilket oxå är det bruk som har till uppgift att greppa....
Jag fuktade ordentligt med slang innan mina glidgjutningar...