488 668 läst · 599 svar
489k läst
599 svar
Egen glidgjutning godkänd!
Håller på att Goglar efter information om glidgjutning på engelska sidor men kommer inte på vad denna typ av glidgjutning heter på engelska. Känner någon till detta?
Värkar som den inte används så mycket i engelska länder. Hur mycket jag än söker efter skorstensrenovering etc. så hittar jag bara en massa om insatsrör.
Värkar som den inte används så mycket i engelska länder. Hur mycket jag än söker efter skorstensrenovering etc. så hittar jag bara en massa om insatsrör.
Vad sägs om "apply coating" "resurfacing" "applying ceramic sealant" etc"
http://www.chimneysweeper.com/dev/services.html#chimneyliner
http://www.chimneysweeper.com/dev/services.html#chimneyliner
Nu så har jag glidgjutit och jag måste säga att jag blev nöjd
På måndag kommer sotaren och gör brandskyddstillsyn så då får jag veta om det blev tätt eller ej men jag tror det ska gå bra.
Stort tack till Zingo och alla andra som bidragit till denna tråd d^_^b utan er hade jag nog aldrig vågat mig på detta projekt.
På måndag kommer sotaren och gör brandskyddstillsyn så då får jag veta om det blev tätt eller ej men jag tror det ska gå bra.
Stort tack till Zingo och alla andra som bidragit till denna tråd d^_^b utan er hade jag nog aldrig vågat mig på detta projekt.
Medlem
· västernorrland
· 1 inlägg
hej!
vill bara tacka trådskaparen och alla andra för tips och inspiration, glidgjöt min skorsten i sommras, och efter strul med sotare som inte dök upp och sjukskrivning blev min skorsten godkänd idag!!!!
vill bara tacka trådskaparen och alla andra för tips och inspiration, glidgjöt min skorsten i sommras, och efter strul med sotare som inte dök upp och sjukskrivning blev min skorsten godkänd idag!!!!
Gren. Vad använde du för bruk C eller keramiskt??
Fick min skorsten utdömd idag tyvärr, hade hoppats att den skulle vara tät, men icke. Sotaren som var hos mig säger att C bruk inte kommer att sitta kvar mer än några år, men han kommer att godkänna om man använder det, bara pipan är tät. Den stora frågan är ju om man ska köpa keramiskt bruk eller inte (650 kr för 25 kg, kommer nog gå åt 3 st säckar till en pipa som är 14*14 cm och 7 m hög).
Vad tycker ni jag ska göra?
//Mattias
Fick min skorsten utdömd idag tyvärr, hade hoppats att den skulle vara tät, men icke. Sotaren som var hos mig säger att C bruk inte kommer att sitta kvar mer än några år, men han kommer att godkänna om man använder det, bara pipan är tät. Den stora frågan är ju om man ska köpa keramiskt bruk eller inte (650 kr för 25 kg, kommer nog gå åt 3 st säckar till en pipa som är 14*14 cm och 7 m hög).
Vad tycker ni jag ska göra?
//Mattias
Glidgjutit med hjälp av svärfar idag med Schädler Plus. 4 säckar till 7 m 14X14. Ser mkt lovande ut, dilemmat är att jag har 2 böjar samt mkt ojämna mått i kanalen, hoppas det blivit tätt överallt. Inte just runnti nåt vid sidan av så jag tror det gått vägen. Hemgjord kudde enl instruktion här, Biltemavinsch.
Fått offert på 18 000 för 2 pipor, EFTER avdrag för rotavdrag.... Tar nästa pipa nästa sommar då vi murar spiskåpa (med kasett i) i köket. 4 säckar kvar.
Fått offert på 18 000 för 2 pipor, EFTER avdrag för rotavdrag.... Tar nästa pipa nästa sommar då vi murar spiskåpa (med kasett i) i köket. 4 säckar kvar.
när jag valde bruk så tänkte jag att skorstenen är murad med vanligt bruk så även i piporna, så varför skulle det inte funka när man glidgjuter ?
ok det keramiska bruket är säkert bättre men pris skillnaden var förstor för mig, jag gledgjöt för en braskamin som skaffades för myseldning
ok det keramiska bruket är säkert bättre men pris skillnaden var förstor för mig, jag gledgjöt för en braskamin som skaffades för myseldning
Tror att det begås en hel del misstag vid val av bruk till glidjutning här på forumet. Jar har detta till trots en liten erfarenhet av glidjutning och småreparationer av öppna spisar mm.
Att glidgjuta en hel skorsten med enbart C-bruk Cement är lätt, recultatet blir bra, fina ytor samt att det blir tätt. Tätt till sotare har vart där och provtryckt och godkänd. Sen då? Det ska börja eldas i denna pipan med vilket inte kommer att ge fina recultat framöver. Cement tål inte dessa temperaursvängningar utan kommer att spricka och vittrja sönder efter ett par eldningstillfällen. När sotaren kommer nästa gång med sin sotviska så kommer största delen av gljidgjutningen att lossna och vi har kommit tillbaka till stadiet att hålet måste återigen glidgjutas för att bli godkänt. Annu värre är det för dom som glidgjutit sin skorsten av kalkbruk med cement.
Andra klart bättre alternativet är att glidgjuta det med kalkbaserat bruk, ej hydraliskt utan Luftkalk. Detta bruk sätter sig bättre i nötta skarvar mellan stenarna i skorstenen. Värmepåslag påverkar inte luftkalk i någon hgre grad då det är ett "mjukt material" den spricker inte som Cemetbruk utan rör på sig. Dessutom är kalkbruk väldigt lättare att arbeta med då den inte härdar direkt.
Har själv planer att glidgjuta skorsstenen och då i förebyggande syfte. Jag väljer nog att glidgjuta med luftkalk eller så kostar jag på mig riktigt glidgjutningskeramik.
Glidgjutningen med kalk kan hålla i väldigt många och men bör upprepas för underhåll. Sotaren drar loss lite yta varje gång.
Vad ni än gör!! Glidgjut inte med Cement.
Att glidgjuta en hel skorsten med enbart C-bruk Cement är lätt, recultatet blir bra, fina ytor samt att det blir tätt. Tätt till sotare har vart där och provtryckt och godkänd. Sen då? Det ska börja eldas i denna pipan med vilket inte kommer att ge fina recultat framöver. Cement tål inte dessa temperaursvängningar utan kommer att spricka och vittrja sönder efter ett par eldningstillfällen. När sotaren kommer nästa gång med sin sotviska så kommer största delen av gljidgjutningen att lossna och vi har kommit tillbaka till stadiet att hålet måste återigen glidgjutas för att bli godkänt. Annu värre är det för dom som glidgjutit sin skorsten av kalkbruk med cement.
Andra klart bättre alternativet är att glidgjuta det med kalkbaserat bruk, ej hydraliskt utan Luftkalk. Detta bruk sätter sig bättre i nötta skarvar mellan stenarna i skorstenen. Värmepåslag påverkar inte luftkalk i någon hgre grad då det är ett "mjukt material" den spricker inte som Cemetbruk utan rör på sig. Dessutom är kalkbruk väldigt lättare att arbeta med då den inte härdar direkt.
Har själv planer att glidgjuta skorsstenen och då i förebyggande syfte. Jag väljer nog att glidgjuta med luftkalk eller så kostar jag på mig riktigt glidgjutningskeramik.
Glidgjutningen med kalk kan hålla i väldigt många och men bör upprepas för underhåll. Sotaren drar loss lite yta varje gång.
Vad ni än gör!! Glidgjut inte med Cement.
Jag använde C-bruk, då min pipa hade en krök så var jag osäker på om det skulle funka att glidgjuta, därför tyckte jag att det var bättre att testa med "billigt" bruk. Om det skulle börja lossna om några år så får jag helt enkelt göra om det med keramiskt bruk.Matte V70 skrev:Gren. Vad använde du för bruk C eller keramiskt??
Fick min skorsten utdömd idag tyvärr, hade hoppats att den skulle vara tät, men icke. Sotaren som var hos mig säger att C bruk inte kommer att sitta kvar mer än några år, men han kommer att godkänna om man använder det, bara pipan är tät. Den stora frågan är ju om man ska köpa keramiskt bruk eller inte (650 kr för 25 kg, kommer nog gå åt 3 st säckar till en pipa som är 14*14 cm och 7 m hög).
Vad tycker ni jag ska göra?
//Mattias
Min pipa är också 14*14 cm och ca 8 m hög, jag gjorde 2 glidgjutningar och det gick åt ungefär 1 säck/dragning, om jag hade vetat att det skulle gå bra så hade jag valt keramiskt bruk, det blir ju dyrare men det är ju ändå långt ifrån vad man får betala om man anlitar en firma.
// Gren
Vanligt bruk ?.. Är skorstenen litet äldre så har man murat med kalkbruk, är den litet nyare antagligen nåt KC - bruk (kalkbruk/cementbruksmix). Definitivt inte "betong"-cement.ingemar_o skrev:
Är skorstenen är murad med kalkbruk kan man se det på att den går att "plocka ned", dvs det går att knacka loss teglet från bruket och i princip återanvända teglet. Är det Cementblandat bruk sitter bruket som "berg" på teglet och man får massa trasiga tegelstenar om man försöker sära på murverket..
Kalkbruk är flexibelt och murverket "flexar" med värmeutvecklingen. Har man då glidgjutit med C-bruk som är mycket styvare, lär detta lossna/spricka..(Förutom problemen med att rent C-bruk inte tål så mycket värme som de bruk som är gjorda för glidgjutning)
har två kanaler jag vill glidgjuta.Jonas161 skrev:Intressant tråd o läsa måste jag säga. Har jobbat med det här ex antal år innan jag sadla om o börja på raffinaderi,men hjälper fortfarande vänner o bekanta.
Verkligen påhittigt av dig zingo o fått allt nästan helt rätt. Har bara en invädning o det är valet av bruk. Fast är det till ventilationskanaler är C-bruket ett bra allternativ,annars hade jag rekomenderat B-bruk till eldningskanaler o gärna nått eldfast som ett skyddande lager. Går bra att dra eldningskanaler "släta" med med B-bruket ett par gånger o låta det bränna imellan dragningarna så det inte "sprickbildningen" uppstår på samma ställe varje gång. Sen drar man två ggr på raken med ett eldfastbruk,finns massvis på marknaden,o en gång "torrt" efteråt för att få med sig överflödigt bruk.
För övrigt så använder jag mig av Krejs o säckväv till mina dragningar,funkar till ursotning o sen på med säckväv o den är klar för "dragning". Vill gärna ha ett konstant hårt tryck längs hela kanalen så jag inte får för tjockt med bruk på o orskar en förträngning,uppbromsning av rökgaserna,vilket ger sämmre drag
Länkt till metoden jag jobba med tidigare [länk] vilket är en av många,men alla är istort sett samma. Lite tips o ideer ang vajerspel,som man köper på Biltema (typ Artikelnr:15-8640)o svetsar ett stabilt stativ.
Lycka till,o hör gärna av er om det är nått ///Jonas
jag litar på Jonas här och kör hans metod...dvs B-bruk i botten och eldfast som skyddande lager till slut. håppas det blir bra.
har i dag "krejsat" och kört med vattenslangen...mycket skit kom detd^_^b
till helgen blir det gjutning.
en fråga:
den kanalen jag ska gjuta ska användas till en vedkamin i vardagsrummet, den går hela vägen till källaren som ju är praktisk med sotning etc....
är det någon nackdel med sotlucka 4m nedanför eldstaden? det finns en lucka även i vardagsrummet så det går att proppa kanalen nedåt.
Har nyligen fått min halvstenskanal som blir en hel/hel sista 2metrarna lite lustigt men så är den + att den kröker sig, visst man kanske hade grejat det själv men det kändes bra att leja bort det och detta jobb kostade inte några 15000 iaf snarare 7 max 8000 kr varav 1500 tillbaks iform av rot.
Nu till min undran så här i hösttider nu har det ju varit högtryck här i veckan med 5-6 minus natt/morgon tid, det finns ingen risk att keramixet spricker?
Visserligen pytsade han i lite rödsprit i vattnet till pulvret.
En annan sak, läste lite här om att vissa sprutar ner vatten och finrengör pipan med innan gjutningen säkert bra men ser bara en bild framför mig hur det ser ut i bostaden, själv fick jag in ett eller flera rättare sagt svampmoln liktt en atombomb in huset trots trasor och plast utvändigt om hålet som var rätt stort, höll emot nere medans värmenissen sotade men trycket blev förstort och katastrofen var ett faktum..
Hur och med vad täpper ni till stoshålet med samt måste ju vara bökigt att sota en öppen eldstad eller?
Nu till min undran så här i hösttider nu har det ju varit högtryck här i veckan med 5-6 minus natt/morgon tid, det finns ingen risk att keramixet spricker?
Visserligen pytsade han i lite rödsprit i vattnet till pulvret.
En annan sak, läste lite här om att vissa sprutar ner vatten och finrengör pipan med innan gjutningen säkert bra men ser bara en bild framför mig hur det ser ut i bostaden, själv fick jag in ett eller flera rättare sagt svampmoln liktt en atombomb in huset trots trasor och plast utvändigt om hålet som var rätt stort, höll emot nere medans värmenissen sotade men trycket blev förstort och katastrofen var ett faktum..
Hur och med vad täpper ni till stoshålet med samt måste ju vara bökigt att sota en öppen eldstad eller?