39 458 läst · 293 svar
39k läst
293 svar
Earth Hour stängde ett kärnkraftverk
Genom användandet av ordet "är" istället för "verkar vara" så balanserar du just nu farligt nära gränsen till förtal...haavard skrev:
Ingen kärnkraftsolycka hittills har orsakats utan inverkan av den mänskliga faktorn. Med det menar jag att det alltid har varit mänskliga misstag inblandat iform av avstängda säkerhetssystem, kvarglömda dammsugare mm.
Ehh, typ tvärtom.cust3000 skrev:
Dom försökte köra den på pyttelåg effekt men hade inte full kunskap om hur en grafitmodererad reaktor beter sig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjernobylolyckan
Denna svenska wiki-sidan är lätt att läsa för de som inte är haj på engelska, och/eller alla specialbenämningar på engelska av kärnkraftsgrejer.
Välj den engelska sidan i fältet till vänster för en betydligt mer uttömmande beskrivning av olyckan.
Tar och citerar Ne så får vi reda på vad som hände...
Därför tycker jag inte att det var en olycka. Den hade utan problem gått att undvika. nu provocerades den fram....
se: http://www.ne.se/lang/tjernobylolyckan, Nationalencyklopedin, hämtad 2014-03-31.Tjernobylolyckan, allvarlig reaktorolycka 26 april 1986 i kärnkraftverket Tjernobyl norr om Kiev i Ukraina. Effekten hos reaktorn i block fyra ökade så att kärnbränslet till stor del förångades och grafitmoderatorn fattade eld. Flera explosioner inträffade, vilka bl.a. blåste bort taket och andra delar av reaktorbyggnaden. Radioaktiva ämnen, främst cesium (Cs-137) och jod (I-131), frigjordes och spreds över stora delar av Europa. En av orsakerna till olyckan var att den speciella typ av kärnreaktor (se RBMK) som drabbades har en inbyggd instabilitet genom en positiv s.k. voidkoefficient. Om temperaturen ökar i reaktorn tenderar därför reaktoreffekten att öka. Trots detta ska en sådan reaktor normalt kunna drivas på ett stabilt sätt. Men reaktoroperatörerna gjorde allvarliga avsteg från säkerhetsföreskrifterna. Bl.a. stängdes säkerhetssystem med en kraftig effektökning och härdsmälta som följd. I och med att reaktorn inte var försedd med någon trycktät inneslutningsbyggnad (som fallet är med västvärldens reaktorer) kunde utsläppet av radioaktiva ämnen inte förhindras.
Därför tycker jag inte att det var en olycka. Den hade utan problem gått att undvika. nu provocerades den fram....
Vilket resulterade i en olycka. Eller menar du att det inte har hänt, bara för att nån klantade sig?cust3000 skrev:
Människan är den enskilt största bidragande faktorn till allt som går tokigt. Bilar krockar oftast inte på garageuppfarten av sig själva, utan när folk faktiskt är ute och kör. Gamlingar ligger inte på marken och bryter lårbenshalsen, utan det händer för de trillar när de GÖR något som att gå och handla vid första frosten. Hus brinner för att folk eldar sin myskamin som om morgondagen inte fanns. Osv, osv...
Det var bara min tolkning av skribentens inlägg du citerade med "hur tänkte du nu"Carl_Elvis skrev:Vilket resulterade i en olycka. Eller menar du att det inte har hänt, bara för att nån klantade sig?
Människan är den enskilt största bidragande faktorn till allt som går tokigt. Bilar krockar oftast inte på garageuppfarten av sig själva, utan när folk faktiskt är ute och kör. Gamlingar ligger inte på marken och bryter lårbenshalsen, utan det händer för de trillar när de GÖR något som att gå och handla vid första frosten. Hus brinner för att folk eldar sin myskamin som om morgondagen inte fanns. Osv, osv...
Men du missade visst den detaljen.
I övrigt ger jag mig inte in i debatten om kärnkraft.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
För att svara på detta kan man använda publikationen "Energy in Sweden" som energimyndigheten ger ut årligen. Jag har en några år gammal utgåva på kontoret och i den finns det ett fint mittuppslag som visar detta ganska snyggt grafiskt. Antar att nyare utgåvor har motsvarande (och kanske kan man hitta dem på nätet), om ingen hittar svaret under kvällen kan jag kolla i morgon.KnockOnWood skrev:
Du tar orden ur munnen på migCarl_Elvis skrev:
Kärnkraft i sig (med dagens teknik och säkerhetsnivå) är inte farlig överhuvudtaget, den blir farlig när vi släpper den i händerna på människor som går utanför säkerhetsrutinerna och tar egna (felaktiga) initiativ och beslut.
Med ditt resonemang bör vi alltså stänga ner alla faciliteter där människan kan begå misstag som får konsekvenser på omgivningen... låt säga att montören till ett vindkraftverk tabbar sig och drar åt "vingarna" med fel moment och dessa lossnar till följd av misstaget... detta skulle kunna få ödesdigra konsekvenser på exempelvis intilliggande motorvägar etc.
Bara för att det inte har hänt ännu så är det inte ofarligt. Tyvärr tenderar många människor att resonera så men om tjernobyl eller fukushima aldrig hade inträffat hade den gruppen människor förmodligen tyckt att kärnkraft är bra än idag.
Personligen stöttar jag kärnkraft eftersom det hittills inte finns något vettigt substitut med samma effektåtergivning som jag känner till.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 718 inlägg
Det verkar som att ingen har tagit notis om den pågående och eskalerande (nivå 1 > 3) kärnkraftskatastrofen i Fukushima. En katastrof som i högsta grad berodde på mänskliga faktorn och i ett land där egna initiativ inte premieras. Katatrofen hade faktiskt kunnat undvikas om man från manskapet hade agerat direkt istället för att invänta beslut från chefen (som började tjafsa med en minister och TEPCOs chef om man skulle panikkyla med färskvatten eller havsvatten).
I västra Kanada och Kalifornien har civilförsvaret börjat bunkra upp jodtabletter lokalt eftersom cesium-137 från Fukushima börjat nå för höga halter i lokal fisk från Nordamerikas västkust.
...men det är ju inte drabbar ju inte mig. Inte förrän strontium-90 spridits via luftens vattenmolekyler till hela planeten. Säkert flera år tills dess. Dricksvatten finns ju på flaska. Jag är aningslös som de flesta kärnkraftsförespråkare. Gôtt!
I västra Kanada och Kalifornien har civilförsvaret börjat bunkra upp jodtabletter lokalt eftersom cesium-137 från Fukushima börjat nå för höga halter i lokal fisk från Nordamerikas västkust.
...men det är ju inte drabbar ju inte mig. Inte förrän strontium-90 spridits via luftens vattenmolekyler till hela planeten. Säkert flera år tills dess. Dricksvatten finns ju på flaska. Jag är aningslös som de flesta kärnkraftsförespråkare. Gôtt!