10 559 läst · 57 svar
11k läst
57 svar
Duschdörrar exploderade. Skador matta
Hej. Jag vet inte om vi fick någon sådan vid köpet utan stod enbart "inredning" i fakturan. Men som jag sett i tråden med svar från BirgitS så är det ju 2år enligt konsumentköplagen. Kommer en skadetekniker imorgon som ska komma och kolla så får se vad han säger imorgon. Hantverkare har tagit det vidare med dörren och skickade idag ett mail efter sett bild på skada att han ansåg att hela mattan bör bytas. Han ansåg att visst går det laga och svetsa osv men att det ändå inte känns som en bra långsiktig lösning.J Joonazz skrev:
Vår duschdörr exploderade. Inga skador på utrymmet i övrigt. Ingen ersättning från försäkringsbolaget eftersom den var "självförstörande". Hade vi däremot råkat slå sönder dörren så hade det ersatts. Vi har Länsförsäkringar Bergslagen.
Fast det är inte supervanligt att härdat glas spricker på detta sätt. Och ska man tänka på saker som barn kan skadas av så får man nog konstruera om hela huset. De kan ju dö av vattnet i duschen med. Eller det hala golvet.L L Jan skrev:Inte ovanligt att härdat glas av sig självt spricker upp så. Har själv haft samma med ett IKEA badrumsskåp för antal år sedan.
Se till att glaset är laminerat, viktigt!!!
Då blir det som bilrutor, det faller inte ned på golvet. Men det kostar!
Eller köp väggar med genomskinliga plastväggar, bästa alternativet och mkt lägre pris dessutom.
Har själv valt plastväggar nu. Tänker på när barnen duschar om man inte är hemma. De kan ju dö av skärsåren.
Det är rätt billigt att byta ut glasen till plastväggar i ert badrum. Gör det. En billig försäkring. Dumt att stå emot bara.Davidbagare skrev:
Det är vanligare än du vet. Bara att söka på internet, kanske mindre än 0,1% av fallen finns där. Hur många orkar dra i det till tidningarna?
Vill aldrig ha det i duschen och i skåpsluckor någonstans. Aldrig. Lika idiotiskt dumt som att ha glasspishäll med svårläslig touch eller gaslågor. Många olyckor med dessa båda också när barn använder. Det finns ju hällspisar med säkra vred.
Det är så lätt att undvika sådant skräp och annan opraktisk designskit. Dessutom sparar man pengar! Om barnen duschar när man är ute och det exploderar...... Eller när de inte klarar att säkert manövrera touch.....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngjloQ/duschvaggen-exploderade--minuter-efetter-barnens-bad
Medlem
· Västmanland
· 136 inlägg
Härdat glas = många små skärvor som inte är alltför vassa.L L Jan skrev:Det är rätt billigt att byta ut glasen till plastväggar i ert badrum. Gör det. En billig försäkring. Dumt att stå emot bara.
Det är vanligare än du vet. Bara att söka på internet, kanske mindre än 0,1% av fallen finns där. Hur många orkar dra i det till tidningarna?
Vill aldrig ha det i duschen och i skåpsluckor någonstans. Aldrig. Lika idiotiskt dumt som att ha glasspishäll med svårläslig touch eller gaslågor. Många olyckor med dessa båda också när barn använder. Det finns ju hällspisar med säkra vred.
Det är så lätt att undvika sådant skräp och annan opraktisk designskit. Dessutom sparar man pengar! Om barnen duschar när man är ute och det exploderar...... Eller när de inte klarar att säkert manövrera touch.....
[länk]
Har du glasrutor i huset eller är dessa av plexiglas?
Kan av erfarenhet berätta att det gör ganska ont när man råkar köra armen genom en plastskiva som sen dessutom böjer sig så att dom vassa spetsiga bitarna låser fast en.A August Eriksson skrev:
Exakt samma hände för oss för ca 1 månad sedan. En jäkla smäll mitt i natten. Vi hade också ett relativt nybyggt badrum (nybyggt hus) Duschväggen var köpt på Bauhaus och av märket Camargue. Vi fick pengar tillbaka från Bauhaus samt att vi även fick pengar, vid inskickat kvitto på ny duschvägg, från försäkringsbolaget (Trygg Hansa)Hoppas det löser sig för er ocksåLudvig1987 skrev:
Hej.
EN duschdörren i vårt badrum exploderade på natten emot lördag. Både sambo och jag vaknade av smällen och upptäckte det.
Det värsta är att efter vi plockade upp allt glas ser vi flertalet skador. Jack i våtrumsmatta...ska ringa skade handläggaren imorgon. Pratade med jour och hon visste inte sa hon, hon sa mest att det inte går på villa försäkringen utan endast löst gods på hemförsäkringen dvs duschdörren. Badrummet är mindre än 2 år och gjort av hantverkare. Vad kan jag förvänta mig?
Några bilder på händelsen laddar jag upp.
Tacksam för svar
När mitt badrum skulle totalrenoveras skulle de två polska byggarna lyfta bort glasväggen i duschhörnan. Det var i juli månad, fruktansvärt varmt och de var bara klädda i shorts och arbetsskor ...
Naturligtvis sprack väggen.
Tala om blodbad! Inga djupare sår men grabbarna var täckta av småsår över hela kropparna. "Klantskallar" var byggledarens enda kommentar i mobilen på annan ort. Dotter & jag plockade glasgrus från dem med pincett ... de vägrade ta sig till vårdcentral ... de var mycket tåliga ...
För min del fick jag så småningom en mycket snyggare/modernare glasvägg installerad.
Naturligtvis sprack väggen.
Tala om blodbad! Inga djupare sår men grabbarna var täckta av småsår över hela kropparna. "Klantskallar" var byggledarens enda kommentar i mobilen på annan ort. Dotter & jag plockade glasgrus från dem med pincett ... de vägrade ta sig till vårdcentral ... de var mycket tåliga ...
För min del fick jag så småningom en mycket snyggare/modernare glasvägg installerad.
Klicka här för att svara