10 559 läst · 57 svar
11k läst
57 svar
Duschdörrar exploderade. Skador matta
Medlem
· Västernorrland
· 11 153 inlägg
jag säger inget om det men nu skriver du ju själv då att 1% handlar om nåt annat och det är de tillfällena jag pratar om. Man kommer aldrig ifrån att härdat glas kan falla i tusen bitar helt av sig själv när som helst. Det är sannolikt inte ens 1% av alla fall men risken finns alltid där.N Niq skrev:
Jag gjorde en internetsökning och hittade väldigt lite om duschväggar som gått sönder av sig självt. Hittade några fall.L L Jan skrev:
Om det nu skulle vara så vanligt varför byts det då inte mängder med duschväggar och skåpdörrar som gått sönder av sig självt?
Eller varför är det så få bilar som glasen går sönder på av sig självt? Om det var så vanligt så borde det ju stå fullt med bilar med trasiga glas.
Ja väldigt hög risk för sprickor i en duschvägg med vanligt laminerat glas. Men om man inte blir störd av att ha ett sprucket glas så går det säkert bra.
Jag hittade det här.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggnadsarbetaren.se/duschvaggar-som-exploderar-darfor-hander-det/
Ok ja jag missförstod nog dig lite. Tänkte att du menade att det var vanligt förekommande.S Stefan1972 skrev:
Tvärtom finns det väl mycket med sökningen "duschdörr exploderade"N Niq skrev:Jag gjorde en internetsökning och hittade väldigt lite om duschväggar som gått sönder av sig självt. Hittade några fall.
Om det nu skulle vara så vanligt varför byts det då inte mängder med duschväggar och skåpdörrar som gått sönder av sig självt?
Eller varför är det så få bilar som glasen går sönder på av sig självt? Om det var så vanligt så borde det ju stå fullt med bilar med trasiga glas.
Ja väldigt hög risk för sprickor i en duschvägg med vanligt laminerat glas. Men om man inte blir störd av att ha ett sprucket glas så går det säkert bra.
Jag hittade det här.
[bild]
[länk]
En mer fackmannamässig artikel
https://www.vvsforum.se/2020/02/darfor-kan-duschvaggen-spricka-i-dina-hander/.
Jag fick faktiskt inte upp många träffar alls om det när jag sökte. Några stycken dök det upp men inte många. Visst händer det att duschväggar och annat härdat glas går sönder. Väldigt sällan utan någon orsak. Men att det skulle vara ett stort problem och vanligt förekommande håller jag inte med om.P paralun skrev:
Bor ni i hyresrätt?
Detta hände mig för tre år sedan. Hade en helt ny dörr i ett helt nytt badrum med kakel å matta. Pang!! Mitt i natten.
Slog flera små små Jack/hål på nya vinylmattan . Fick ny dörr fr leverantören (Dahl tror jag..) och lite plåster på såren i form av en dyr gerkap fr Bosch 🤓- jag fick välja fritt för en slant. De erbjöd en montör men jag valde en såg, och gjorde det själv
Anmälde till Försäkringsbolaget, åtgärdade hålen med ”Aqua tät”. Håller fortfarande fint. Att riva hela badrummet inkl kakel var inte aktuellt.
Slog flera små små Jack/hål på nya vinylmattan . Fick ny dörr fr leverantören (Dahl tror jag..) och lite plåster på såren i form av en dyr gerkap fr Bosch 🤓- jag fick välja fritt för en slant. De erbjöd en montör men jag valde en såg, och gjorde det själv
Anmälde till Försäkringsbolaget, åtgärdade hålen med ”Aqua tät”. Håller fortfarande fint. Att riva hela badrummet inkl kakel var inte aktuellt.
Redigerat:
Det spelar väl ingen roll hur, om, när, eller att härdat glas exploderar. Vi kan iallafall vara säkra på att varken TS, eller hans sambo är skyldiga, då de låg och sov. Även att det skulle kunna ses som hantverkarens fel, efter två år är inte heller rimligt.
Detta kommer, med största sannolikhet, gå på hemförsäkringen. Det finns liksom ingenting som säger att det inte skulle göra det. Förutom någon oinsatt tant.
Detta kommer, med största sannolikhet, gå på hemförsäkringen. Det finns liksom ingenting som säger att det inte skulle göra det. Förutom någon oinsatt tant.
Nu var det inom 2år. Sen har nog ingen ansett att det var hantverkarens fel däremot att det faller inom hans ansvar. Och det kan ju dessutom vara längre än 2 år beroende på vad man avtalat.A AG A skrev:Det spelar väl ingen roll hur, om, när, eller att härdat glas exploderar. Vi kan iallafall vara säkra på att varken TS, eller hans sambo är skyldiga, då de låg och sov. Även att det skulle kunna ses som hantverkarens fel, efter två år är inte heller rimligt.
Varför skulle den omfattas av garanti.Andreas_kalmar skrev:
Kan räcka 1 gång att slå ihop dörrarna lite hårt så skapas en spänning som i sin tur kan leda till detta.