10 559 läst · 57 svar
11k läst
57 svar
Duschdörrar exploderade. Skador matta
Medlem
· Västernorrland
· 11 153 inlägg
Detta kan hända när som helst med allt härdat glas. Det är tyvärr en baksida med produktionsmetoden i sig.
Nej det är det inte. Ibland kan det uppstå fel vid själva härdprocessen men då går glaset oftast sönder direkt. Men det kan ibland dröja innan det går sönder. I nästan alla fall som härdat glas går sönder har det hänt något med glaset. Det har någon gång fått en smäll eller något liknande.S Stefan1972 skrev:
Jo det är väldigt ovanligt att det går sönder av sig självt. Om man ska ha laminerade duschväggar borde det vara härdat laminerat. Vanligt laminerat spricker väldig lätt.L L Jan skrev:Inte ovanligt att härdat glas av sig självt spricker upp så. Har själv haft samma med ett IKEA badrumsskåp för antal år sedan.
Se till att glaset är laminerat, viktigt!!!
Då blir det som bilrutor, det faller inte ned på golvet. Men det kostar!
Eller köp väggar med genomskinliga plastväggar, bästa alternativet och mkt lägre pris dessutom.
Har själv valt plastväggar nu. Tänker på när barnen duschar om man inte är hemma. De kan ju dö av skärsåren.
Medlem
· Västernorrland
· 11 153 inlägg
Grejen med tekniken i sig är just att härdat glas ligger normalt på 99 i skalan, vid 100 exploderar det. Såklart är det alltid nåt som triggar sönderfallet men man kommer aldrig ifrån att man är så nära hela tiden och exakt är det aldrig.N Niq skrev:
Hur har du kommit fram till att det är så?S Stefan1972 skrev:
Härdat glas håller ca 8 gånger bättre än vanligt glas. Men med rätt metod så får man givetvis sönder det lätt. Men man kan också hantera härdat glas väldigt hårdhänt.
Råkade ut för motsvarande för ca 10 år sedan. Glasdörrarna hade monterats ca 2 månader tidigare. Ingen försäkring behövde användas. Leverantören stod för för nya dörrar (ny även på den oskadda sidan), samt montage arbetet.
I detta fall förstår jag inte skadan i golvet. Men jag hade förstås klinker.
I detta fall förstår jag inte skadan i golvet. Men jag hade förstås klinker.
Medlem
· Västernorrland
· 11 153 inlägg
du missförstår nog min poäng. Grejen är ju mest att man inte vet innan om man ligger på 95 eller 99. Därför får man vara beredd på att det kan explodera. Just den grejen som exploderar plötsligt kanske låg på 99,5 den dagen. Det måste alltså inte bero på nån yttre åverkan.N Niq skrev:
Det där uttalandet bevisar att du aldrig har ägt en gammal bil eller traktor med härdade rutor.N Niq skrev:
Jag antar att din son heter Lucas?
Det må vara hur det vill i teorin men i praktiken tål de allra flesta härdade rutorna otroligt mycket misshandel medan vissa bara exploderar spontant i princip utan yttre åverkan.
En bekants köksbord med skiva av härdat glas exploderade spontant när han var borta.
Det är sådant som bara händer ibland.
Det ser ut att vara magnetlisten som håller igen dörrarna vid dusch som ligger därN Niq skrev:
Det uttalandet bevisar att du inte vet hur härdat glas fungerar.H heimlaga skrev:Det där uttalandet bevisar att du aldrig har ägt en gammal bil eller traktor med härdade rutor.
Jag antar att din son heter Lucas?
Det må vara hur det vill i teorin men i praktiken tål de allra flesta härdade rutorna otroligt mycket misshandel medan vissa bara exploderar spontant i princip utan yttre åverkan.
En bekants köksbord med skiva av härdat glas exploderade spontant när han var borta.
Det är sådant som bara händer ibland.
Jag har bara ägt en traktor men desto flera bilar.
Jag har monterat och bytt tusentals härdade glas och även tillverkat ett stort antal glas som härdats.
Så dom glas du sett explodera spontant har du alltså sett under hela deras livstid och dom har aldrig fått en hård smäll eller hård stöt? Det har aldrig kommit en sten flygande mot bil eller traktorglasen? Din bekants bordsskiva hade aldrig fått en stöt eller smäll? Eller något som slagit emot kanten på den?
Även fast det inte går sönder direkt så kan det uppstå mikrosprickor som sedan får glaset att gå sönder när förhållandena blir rätt för att sprickorna ska sprida sig.
Nej ibland blir det fel när man härdar glasen men i 99% av fallen beror det på yttre påverkan. Den yttre påverkan kan ha kommit när som helst från det att glaset plockades bort från härdugnenS Stefan1972 skrev:
Nej! Det är ganska vanligt att duschväggar spricker och faller ihop. Tex IKEA har haft mängder med problem också med glasskåpsdörrar. Sök på internet!N Niq skrev:
Vanligt laminerat går alldeles utmärkt, utan härdning. Visserligen risk för sprickor, men det faller inte ihop i en hög, utan sitter kvar