Eller är det ringklocka?
 
Den nedersta bilden är troligen en siren. Och på bilden av centralen ser jag ingen annan trafo än till dörrklockan (grupp 22). Du får försöka följa den "udda" kabeln genom att titta, rycka och lyssna.
Sedan kan du bryta spänningen grupp för grupp för att se på vilken grupp larmet ligger. Man brukar aldrig skriva ut vart det ligger och man lägger det tillsammans med nått annat.
 
Systemet heter Teletec Power 832. Hittade en manual, jag vet inte om kopplingschemat säger något eller om allt handlar om att hitta var den grå kabeln går?
 
  • Ett elektriskt kopplingsschema för säkerhetssystemet Power832 på en dator skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Är du säker att den grå är AC? Lossa buntbanden i larmcentralen och sen följ/dra i kablarna och se vilken kabel som går till vilken pint.
Du har ju också sirenen som borde sitta någonstans.
 
S
Ja det var oerhört korkat att spackla igen apparatdosor, framförallt med kablar i. Bara att knacka upp dom igen medans du fortfarande vet vart dom sitter.

Man gör helt enkelt inte så. Om man prompt ska göra sig av med en apparatdosa av någon outgrundlig anledning så drar man bort kablaget ifrån den först.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
Du har ju kablage förberett för ett riktigt larm, då är det väl bara att behålla prylarna tills du vill ha ett larm? Då slipper du dessutom de trådlösa leksakerna som verisure och liknande bolag säljer.
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Det handlar om att hitta nätdelen dit den matande kabeln går. Den sitter säkert lite dolt men ej oåtkomligt.
 
S SueCia skrev:
Du har ju kablage förberett för ett riktigt larm, då är det väl bara att behålla prylarna tills du vill ha ett larm? Då slipper du dessutom de trådlösa leksakerna som verisure och liknande bolag säljer.
Grejen är att vi inte vill ha ett larm med detektorer överallt.
 
S SueCia skrev:
Ja det var oerhört korkat att spackla igen apparatdosor, framförallt med kablar i. Bara att knacka upp dom igen medans du fortfarande vet vart dom sitter.

Man gör helt enkelt inte så. Om man prompt ska göra sig av med en apparatdosa av någon outgrundlig anledning så drar man bort kablaget ifrån den först.
Jag har lärt mig nu. Tog upp ett täckt
S SueCia skrev:
Ja det var oerhört korkat att spackla igen apparatdosor, framförallt med kablar i. Bara att knacka upp dom igen medans du fortfarande vet vart dom sitter.

Man gör helt enkelt inte så. Om man prompt ska göra sig av med en apparatdosa av någon outgrundlig anledning så drar man bort kablaget ifrån den först.
Det handlade om två uttag. Jag knackade upp ett uttag som var i ett rum där jag inte börjat måla ännu, men det andra är i ett rum som är klart och det kommer jag låta vara. Men jag gör inte om det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
S skanfals skrev:
Jag har lärt mig nu. Tog upp ett täckt


Det handlade om två uttag. Jag knackade upp ett uttag som var i ett rum där jag inte börjat måla ännu, men det andra är i ett rum som är klart och det kommer jag låta vara. Men jag gör inte om det.
Vet du vart dosan sitter fortfarande? Mät isåfall upp avstånd till en vägg + avstånd till tak (golv kan variera om det byts ut) och skriv ner på nåt smart ställe. Du kanske vill ha dosan till något helt annat en vacker dag.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vet du vart dosan sitter fortfarande? Mät isåfall upp avstånd till en vägg + avstånd till tak (golv kan variera om det byts ut) och skriv ner på nåt smart ställe. Du kanske vill ha dosan till något helt annat en vacker dag.
Jag vet på ett ungefär, tack för tipset.
 
Det här är säkert en väldigt dum fråga, men strömmen till elcentralen kan inte komma från en inkommande telefonkabel?
 
S skanfals skrev:
Det här är säkert en väldigt dum fråga, men strömmen till elcentralen kan inte komma från en inkommande telefonkabel?
Nej det kan du utesluta.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Är det okej att klippa en inkommande telefonkabel? Jag har klippt några telekablar men har ingen aning om någon av dessa är inkommande.
 
S skanfals skrev:
Grejen är att vi inte vill ha ett larm med detektorer överallt.
Ska ni inte ha larm alls? Otroligt lyxigt att ha förberett för ett trådat larm.

Nätverksuttaget är bra för att sätta trådade accesspunkter i huset för att förbättra internetmottagningen. Jag fick själv byta ut antennuttagen och dra ethernetkabel istället.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.