7 580 läst · 101 svar
8k läst
101 svar
Dumt att klippa uttag?
Följ kabeln från transformatorn och se vart den tar vägen, hittar du inte vägen tycker jag du ska bryta säkring för säkring tills det blir spänningslöst på inkommande plint i trafon. Men nu börjar det komma in lite mer "möjligheter" som kanske inte är så lätt att ge råd om på internet. Du kan i ett första läge öppna transformatorn och lossa och demontera trådarna i den tunna kabeln och sätta tillbaka locket på trafon. Då kan du riva larmet och ev ta hjälp med att demontera matningen.
Ps
Tyvärr kan man inte se nått i kopplingsdosan.
Ps
Tyvärr kan man inte se nått i kopplingsdosan.
Kabeln går in i väggen och jag tror inte jag kommer kunna hitta den andra änden. Åtminstone kommer jag inte vara så säker att jag vågar göra någonting. Men Elmont, jag tänker på det där du skrev om transformatorn. Menar du att jag skulle kunna öppna den i stället och koppla bort den tunna kabeln? Sedan får transformatorn sitta kvar med den grova kabeln till jag tar hit någon elektriker i framtiden. Vill gärna samla ett par jobb för att det ska vara ekonomiskt.Alfredo skrev:
Den röda ramen i inlägg nr. 30 visar en ringledningstransformator. Den har ingenting med larmanläggningen att göra. Matas från grupp 22 i elcentralen.
Du är nästan i mål. Lossa kabeln AC i larmcentralen. Den är ofarlig även om den är i drift. Isolera separat blå/gul och svart/röd med tejp. Kabeln kommer från transformatorn (Tufvassons) som du har hittat i inlägg #53. Jag vet inte hur det ser under locket. Där finns kanske terminaler för både primär och sekundär sida. I så fall är du exponerad för nätspänning 230V om du öppnar, med andra ord livsfarligt. Jag rekommenderar dig att inte öppna.
Larmcentralen har en blyackumulator, den stora svarta klumpen nere till vänster i inlägg #23. Den matar centralen med ström vid ett strömavbrott. Spänningen är ofarlig 12-13 volt, men vid eventuell kortslutning blir strömmen farligt hög. Så lossa kontakterna på ackumulatorn och lyft ut den innan du skruvar ner centralenheten.
Du är nästan i mål. Lossa kabeln AC i larmcentralen. Den är ofarlig även om den är i drift. Isolera separat blå/gul och svart/röd med tejp. Kabeln kommer från transformatorn (Tufvassons) som du har hittat i inlägg #53. Jag vet inte hur det ser under locket. Där finns kanske terminaler för både primär och sekundär sida. I så fall är du exponerad för nätspänning 230V om du öppnar, med andra ord livsfarligt. Jag rekommenderar dig att inte öppna.
Larmcentralen har en blyackumulator, den stora svarta klumpen nere till vänster i inlägg #23. Den matar centralen med ström vid ett strömavbrott. Spänningen är ofarlig 12-13 volt, men vid eventuell kortslutning blir strömmen farligt hög. Så lossa kontakterna på ackumulatorn och lyft ut den innan du skruvar ner centralenheten.
Redigerat:
Tack för en bra och uttömmande förklaring/instruktion. Om jag gör på det här sättet kommer alltså AC-kabeln vara fri, men med eltejp som skydd. Är spänningen farlig för människor eller finns det andra risker, som brand?G Gamla gubben skrev:Den röda ramen i inlägg nr. 30 visar en ringledningstransformator. Den har ingenting med larmanläggningen att göra. Matas från grupp 22 i elcentralen.
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Nej. Varken risk för person eller byggnad. Transformatorn levererar spänning <20V högst några få ampere. Märkeffekt är 38VA enligt specifikationen.S skanfals skrev:
Okej, det skulle kanske kunna vara något ändå. För att sen i framtiden låta en elektriker ta bort transformatorn. Kan man sätta något rejälare än eltejp för säkerhets skull? Skulle kännas bra. Inte minst tror jag frugan tycker det.G Gamla gubben skrev:
Absolut kan man det.S skanfals skrev:
Det är alltså de "blågula" respektive "svartröda" tåtarna du ska lossa. De är antagligen spänningssatta men med en ofarlig spänning. Dock bör du inte slicka på dem, för det lär pirra lite.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske har du en "remsa" sockerbit liggande:

Logga in
Skapa konto
Klipp loss två "poler" och stoppa in blågul i ett hål och svartröd i ett annat.
Lite mer proffsigt, men rätt overkill, är två toppklämmor, exempelvis Wago:

Logga in
Skapa konto
Gulblå i ett av hålen på den ena och rödsvart i ett av hålen på den andra. Absolut inte alla fyra tåtarna i en och samma Wago
Det enda viktiga är egentligen att blågul inte kommer i kontakt med rödsvart.
Sockerbitar och Wago finns lite överallt. Classe, Jula, Bauhaus mm. Sockerbitar kanske till och med på närmaste mack.
jaS skanfals skrev:Kabeln går in i väggen och jag tror inte jag kommer kunna hitta den andra änden. Åtminstone kommer jag inte vara så säker att jag vågar göra någonting. Men Elmont, jag tänker på det där du skrev om transformatorn. Menar du att jag skulle kunna öppna den i stället och koppla bort den tunna kabeln? Sedan får transformatorn sitta kvar med den grova kabeln till jag tar hit någon elektriker i framtiden. Vill gärna samla ett par jobb för att det ska vara ekonomiskt.
Transformatorn ha avskiljda utrymmen, så men "normal" försiktighet är det ingen fara att demontera svagströmskabeln.G Gamla gubben skrev:Den röda ramen i inlägg nr. 30 visar en ringledningstransformator. Den har ingenting med larmanläggningen att göra. Matas från grupp 22 i elcentralen.
Absolut! Glöm dock inte att du måste ha två! Blågul i ett hål i den ena och rödsvart i ett hål i den andra.S skanfals skrev:
Kopplingsklämmor är som sagt egentligen överkurs här och lite eltejp duger. Men visst är det "snyggare" med en toppklämma.
Absolut! Jag använder två, hittade också en mer passande variant. 😊https://www.biltema.se/bygg/elinsta...klamma-med-snabblas-2-ledare-10-st-2000047633Alfredo skrev: