7 580 läst · 101 svar
8k läst
101 svar
Dumt att klippa uttag?
En annan fråga. Jag har ett inaktivt gammalt larmsystem där rörelsedetektorerna lyser till när man passerar dem. Jag vill ta bort detta nu. Kan jag bara klippa kablarna och lägga in dem i väggen eller måste jag isolera dem på något sätt? De går inte i några rör.it-snubben skrev:
Vanligtvis går nätverkskabeln mellan ett uttag och en central panel med flera uttag på. Vid den panelen brukar man sätta sin nätverksswitch. Ofta sitter inkommande internet i dess närhet också. Inkommande internet kan ha varit en DSL-anslutning i första telefonjacket.
Kabeln kan ha gått mellan två uttag bara för att slippa en nätverkskabel drällande på golvet. Oavsett så är nätverkskabeln endast en fast monterad "skarvsladd" mellan två uttag.
Om det inte finns någon central näterkspanel i ditt hus så kan det vara att det andra uttaget du har hittat är andra änden på den kabel du nu har klippt.
Uttagens placering kan ge ledtråd till vad de använts till.
Eftersom rörelsedetektorerna lyser till när man passerar dem så är de ju fortfarande aktiva/strömsatta. Någonstans bör det således sitta någon kopplingspunkt eller larmcentral där de fortfarande är anslutna. De bör definitivt föst kopplas bort i den änden som förser den med ström.S skanfals skrev:
Det kan ju vara trådlösa detektorer, batterierna håller dem igång i typ 5 år.
Har hittat hjärtat! Det är trådanslutna detektorer, men visst ser det ut som allt är batteridrivet? Eller kan det finnas någon strömkabel någonstans?it-snubben skrev:
Vill bara få bekräftat att systemet drivs av ett batteri så att jag lugnt kan ta ner det utan att behöva hålla på och isolera och sånt, för där känner jag mig inte hemma.Alfredo skrev:
Det ser ut som att du har en AC matning längst ut till vänster, den kommer troligen från en trafo som sitter i centralen eller i dess omedelbara närhet. Hitta den först av allt och när den är bortkopplad och även batteriet så kan du klippa så mycket du vill om du inte ska ha nått larm i framtiden.
Ps
Anläggningen drivs INTE av batteriet.
Ta en bild på elcentralen så kanske någon kan tala om vad som är trafon till anläggningen.
Ps
Anläggningen drivs INTE av batteriet.
Ta en bild på elcentralen så kanske någon kan tala om vad som är trafon till anläggningen.
Falköga där! 👍 Ja kan du följa dessa trådar:E elmont skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så hittar du garanterat en transformator i andra ändan. Börja med att koppla loss där som sagt. Sen är det garanterat inga farliga spänningar men de bör för det inte lämnas inkopplade och "avklipta".
Tack! Jag noterade att det finns en tjockare grå kabel, gissar att det är den som är AC? Så här ser elcentralen ut.