142 329 läst · 220 svar
142k läst
220 svar
Diskmaskin Electrolux felkod ,50?
Denna tråd räddade julen för 1,5 år sedan, Tack! Nu fick vi felkod ,20 och hittade en gummipackning - bifogad bild - ihopknölad i avloppsslangen uppe vid vattenlåset. Var ska den sitta?electroluxaren skrev:
Dra ut maskinen lägg den på sidan, stora pumpen tar du loss genom att vrida den motsols, det gjorde jag och hittade plastbitar från nån påse eller liknande rensar allt som går att rensa samt körde grovdammsugaren i änden på avloppsröret fick ut en massa skit. Rengjort ell elektronik, får fortfarande felkod 50C caritabaar skrev:
Jasg har rensat allt, rengort och fettat in rörande delar med marinfett, kullaget etc. Hankört alla komponenter var för sig med extern strömkälla samma som maskinen ger. Alla slangar och filter rengorda, styrenheten funkar , pumpar etc. Men får felkod 50 iallafall.electroluxaren skrev:
rensat och smörjt kullager??? var hittade du det?K K043 skrev:
marinfett är giftigt och inte livsmedelsgodkänt. fett skall inte användas öht.
hur vet du att styrenheten fungerar?
beroende på vilken maskin du har så övervakas pumparna lite olika.
i50 kan vara triacen i styrenheten eller censingkretsen
kan vara tachon på motorn
om du kört pumparna "med extern strömkälla" så är väl din maskin väldigt gammal och har inte trefasmotorer.
men gick pumparna med rätt hastighet?
Hade precis detta problemet och tack vare denna utmärkta tråd löste jag problemet och maskinen fungerar igen. Felkod 50 visas i display. I mitt fall hade maskinen inte lyckats tömma efter sista disken. Så första steg var att rensa sil och filter inne i maskinen sedan försökta med hjälp av en sugpropp (genom baksuget) få problemet att lösas. Gick dock inte i mitt fall. Steg två är att tömma ut vatten för hand och ge mig på att lossa motorn för utpumpningen.J Jessica Engström skrev:
Efter att jag rensat och skruvat fast allt så gav maskinen fortfarande felsignal (50) detta på grund att jag inte fyllt upp med vatten igen
tack för alla tidigare inlägg i denna tråd! Superbra info!
Redigerat:
Tack tack tack för denna tråden!! Efter att ha svurit, rengjort filter och slangar, svurit lite till, googlat nya maskiner löste jag nu detta på ett kick!! En glasbit satt fast här också och nu går maskinen. TACK!
Nej trefasarna i disk å tvätt har invertrarD droopy skrev:
Tack för alla som delar! Samma problem med glasbit som nu löste sig efter att ha läst här - tack!