K Karonibe skrev:
Hej, följde råden, hittade en tandpetarbit, motorn verkade rotera. Ihop skruvad och klar, brummar den bara och kod 50 kommer upp igen. Motor kaputt och behöver bytas? Göra själv?
Tacksam för hjälp/Karro
Hej
Bytte du motor? Vad låg den i pris?

eif

Hittade den här tråden på Google då jag har samma fel som alla er. Har följt råden här, och tyvärr så hade jag INGET skräp i min pump :/ så felet kvarstår.. maskinen börjar med att tömma, sedan fyller den en liten stund, sen kommer i50 som ett brev på posten..

Det ”komiska” är att maskinen fungerar klockrent.. IBLAND! Felanmäld till Electrolux, men då det är påsk så får jag vänta megalänge innan de hade en ledig tid.. tror det är 3 eller 4 dagar kvar nu tills de kommer, i köket finns 2,5 dagars disk. Provar maskinen då och då eftersom den helt plötsligt kan fungera. I förrgår lyckades vi köra 3 maskiner, igår 0, idag 0... :/

något annat tips mer än att rensa pumpen/silen?

gustavhoo gustavhoo skrev:
2,5 dagars disk? Då är det kanske dags att testa den gamla klassiska diskborsten. ;)

Eller har det blivit en principsak?

• Gilla
mxjolle och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
2,5 dagars disk? Då är det kanske dags att testa den gamla klassiska diskborsten. ;)

Eller har det blivit en principsak?
hahaha jodå, den har fått jobbat den också, men diskar bara det jag behöver helst (därav ,5 dagars)

men man har absolut blivit lat helt klart.. räknar minuterna tills Electrolux kommer på besök nu

A
Maskintok skrev:
Electrolux diskmaskin felkod i50 | Så löser du felet i50
[länk]
det var väl ändå den sämsta beskrivningen nånsin? den säger ingenting och visar en bosch-maskin m/ä.

• Gilla
gustavhoo
  • Laddar…
A
Hittade den här tråden på Google då jag har samma fel som alla er. Har följt råden här, och tyvärr så hade jag INGET skräp i min pump :/ så felet kvarstår.. maskinen börjar med att tömma, sedan fyller den en liten stund, sen kommer i50 som ett brev på posten..

Det ”komiska” är att maskinen fungerar klockrent.. IBLAND! Felanmäld till Electrolux, men då det är påsk så får jag vänta megalänge innan de hade en ledig tid.. tror det är 3 eller 4 dagar kvar nu tills de kommer, i köket finns 2,5 dagars disk. Provar maskinen då och då eftersom den helt plötsligt kan fungera. I förrgår lyckades vi köra 3 maskiner, igår 0, idag 0... :/

går pumphjulet mycket lätt?

A

vilken modell är det? det finns olika pumpar!

A
electroluxaren skrev:
det var väl ändå den sämsta beskrivningen nånsin? den säger ingenting och visar en bosch-maskin m/ä.
Det var ju inte meningen att lägga hit den isåfall.. Trodde den handlade om Electrolux och felkod i50.. För det stod ju om det i texten...

A
Maskintok skrev:
Det var ju inte meningen att lägga hit den isåfall.. Trodde den handlade om Electrolux och felkod i50.. För det stod ju om det i texten...
Nettoparts vill ju bara sälja reservdelar och gör allt för att man skall tro att det bara är att byta grejer tills det fungerar

electroluxaren skrev:
går pumphjulet mycket lätt?
Det anser jag, sambon tyckte att det var lite motstånd, men jag tyckte det bara var "normalt" motstånd. Det är en IKEA Välgjord eller va f-n dom heter. Jag kommer ge mig på ett nytt försök idag att kolla efter skräp i pumpen, jag skickade sambon på det förra gången.

Kan tilläggas också att det var vattensamling i "baljan" som är under pumpen och även lite, vad som uppfattades som "gammalt" vatten på skyddsplasten som ligger mot golvet.

Electrolux var här ute på ett servicebesök för 1 år sedan, jag är 99% säker på att de bytte pumpen den gången.

A
electroluxaren skrev:
Nettoparts vill ju bara sälja reservdelar och gör allt för att man skall tro att det bara är att byta grejer tills det fungerar
Okej, det var dåligt..
Jag fick problem med min diskmaskin i fjol..
3 månader gammal.. Dock en cylinda men de var då hjälpsamma att komma ut..
Visade sig vara en magnetventil till vattenflödet..

electroluxaren skrev:
vilken modell är det? det finns olika pumpar!

Bifogar bilder på vattensamlingen, nu är det dock tömt.
Tömd vattensamling under vit enhet och grå pump i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tömd vattensamling under diskbänk med synliga rester och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Bifogar bilder på vattensamlingen, nu är det dock tömt.
[bild][bild]
det ser ut som om du har trefaspumpen (tre blå sladdar) då ger den felkod om den inte går, men iom att den pumpar ur före den tar in vatten vilket den alltså gör så är den inte trolig.
läckan är mer oroande
kan vara diskpumpen som läcker och kärvat ihop då får du i50 under vattenfyllnad, för att den inte startar vid det dynamiska vattenintaget
Jag skulle döma ut denna disk då den har nått livscykelns ände. den är numera bara en kassako för tekniker och electrolux.

A
Maskintok skrev:
Okej, det var dåligt..
Jag fick problem med min diskmaskin i fjol..
3 månader gammal.. Dock en cylinda men de var då hjälpsamma att komma ut..
Visade sig vara en magnetventil till vattenflödet..
så nettoparts åkte ut till dig? från Danmark?
cylindorna från turkiet är notoriska för deras usla inloppsventiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.