electroluxaren skrev:
Den sitter på samma ställe dvs till höger innanför socklen
Lättast är att ta bort ytterluckan på dörren 6 st små skruvar från insidan
Därefter dekor socklen kan ju var a vad som helst i ditt kök
Nu kommer man åt maskinens plåtsockel som sitter med 2 - 6 skruv beroende på hur många polacken orkade skruva dit.
Längst till höger sitter pumpen kan vara blå eller svart med två elsnslutningar åt höger
Se till att maskinen är strömlös dvs skilld från nätet.
Ta tag i pumpen och vrid den moturs det är en bajonett
J Jessica Engström skrev:
Precis som rubriken säger så stannar diskmaskinen efter bara några minuter och visar felkod 50 med ettblinkande kommatecken före, felkoden finns inte med i manualen, någon som har någon aning vad det betyder?
Vill bara tacka för alla bra tips här och visa er vad som hade fastnat i vår pump, ett minimalt strå av kanske broccoli gissningsvis. Hade för alltid ångrat mig om jag hade ringt hit en servicetekniker för det. Sist vi fick fel var det ett halvt majskorn som teknikern efter lite skäll från min sambo lät gå på garantin. Det hade vi nog inte kommit undan med denna gång. Kanske inte blir IKEA:s nästa gång vi behöver köpa nytt. Drn jär maskinen är en IKEA välgjord. Garantin går ut i vinter och det har som sagt varit två fel nu. Åter igen tack och vilken lättnad när diskmaskinen surrar igen.
 
  • Ett litet grönt strå bredvid en enkrona för storleksjämförelse på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan bara instämma i hyllningskören.
Fyra skruvar på min Ikea välgjord och sen var plåten/socken fri.

Pumpen vreds motsols och "hej glasbit"

Dit med pumpen igen, på med strömmen och nu "hej ren disk"

Tack för denna tråd.
 
A Air100 skrev:
Jag kan bara instämma i hyllningskören.
Fyra skruvar på min Ikea välgjord och sen var plåten/socken fri.

Pumpen vreds motsols och "hej glasbit"

Dit med pumpen igen, på med strömmen och nu "hej ren disk"

Tack för denna tråd.
Ja, visst är det toppen men man förundras över hur lite som behövs för att det ska sluta fungera.
 
  • Gilla
Air100
  • Laddar…
E EWM skrev:
Som många andra här så satt en glasbit fast i vår maskin. Ett tillägg dock efter att jag tagit bort den gick den ändå inte igång. Motorn kör ich brummar men den stannar ändå med felkod i50. Till slut hällde jag i ett glas vatten (via silen) så inte pumpen skulle köra torrt. Då pumpade den undan det vattnet utan felkod. Fick starta om programmet igen sen mha reset-knappen. Sen funkade det. Så prova det innan ni byter motor.
Tack EWM :) Blev också SÅÅ glad för tipset med att hälla i ett glas vatten :) Tog bort en porslinsbit från pumpen men det hjälpte inte. Stängde av vattnet till diskmaskinen och lät pumpen ligga bredvid för att se om den snurrade, vilket den gjorde. Monterade pumpen och hälde i ett glas vatten och vips så var diskmaskinen som ny igen :)
 
En snabb fråga, maskinen har varit bråkig en längre period och diskat dåligt dock utan felkoder. Är på en generalrengöring och undrar vilken slang som går till tryckgivaren? Är de den tunnare gråa som mynnar i brunnen?
 
M MAczea skrev:
En snabb fråga, maskinen har varit bråkig en längre period och diskat dåligt dock utan felkoder. Är på en generalrengöring och undrar vilken slang som går till tryckgivaren? Är de den tunnare gråa som mynnar i brunnen?
Diskar det dåligt både uppe och nere? Vi hade lös/trasig slang/rör till övre delen som droppade. Efter att dragit åt den så diskade den rent även i övre korgen. Upptäckte det när läckagelarmet till slut löste ut. Kolla om det är något vatten i botten eller bakom maskinen. Behövde dock bytas och något annat som var fel så fick bli en ny maskin.

Har för mig att där är två smala slangar för tryckgivare, som sitter på sidan.
 
A
M MAczea skrev:
En snabb fråga, maskinen har varit bråkig en längre period och diskat dåligt dock utan felkoder. Är på en generalrengöring och undrar vilken slang som går till tryckgivaren? Är de den tunnare gråa som mynnar i brunnen?
beror på vilken maskin det är
1 slang
2 slangar
ingen slang
 
electroluxaren skrev:
beror på vilken maskin det är
1 slang
2 slangar
ingen slang
GHE613CB3 är maskinen i fråga. Haft problem ett tag med att tabletter inte lösts upp och inte pulver heller för den delen. Nu är det kastrull programmet med Extra Hygiene på ca 5h som gör susen. Känns dock som en pungspark för både miljo och elräkning.
 
D Divvi skrev:
Diskar det dåligt både uppe och nere? Vi hade lös/trasig slang/rör till övre delen som droppade. Efter att dragit åt den så diskade den rent även i övre korgen. Upptäckte det när läckagelarmet till slut löste ut. Kolla om det är något vatten i botten eller bakom maskinen. Behövde dock bytas och något annat som var fel så fick bli en ny maskin.

Har för mig att där är två smala slangar för tryckgivare, som sitter på sidan.
Dåligt i hela maskin, blir ofta typ avlagringar kvar på disken. Pulver / tabletter ligger till hälften kvar i facket så därför börjar jag misstänka tryckgivare att den kanske inte får in tillräckligt med vatten.

Rengjorde circulationspump nyligen, tycker dock att maskinen låter mer (läs; ungefär som att det är lite för lite vatten i och att allt går lite för hårt). Fann inget annat vatten i botten på maskin än det jag fick ut när jag tog loss pumpen.
 
M MAczea skrev:
GHE613CB3 är maskinen i fråga. Haft problem ett tag med att tabletter inte lösts upp och inte pulver heller för den delen. Nu är det kastrull programmet med Extra Hygiene på ca 5h som gör susen. Känns dock som en pungspark för både miljo och elräkning.
Du kan ju öppna dörren när den har varit igång en stund. Kolla om vatten finns i botten och att det är varmt. Om ja på båda så beror det på dålig cirkulation.
 
A
denna maskintypen har hur många fel som helst
egentligen den sämsta maskin electrolux satt sitt namn på.
reparera ett fel så kommer det två nya
värmeelement pressostat kretskort kablage spolarmsväxlare mm. mm.
men då det är en ikea som börja säljas 2016 så har du garanti kvar
SÅ UTNYTTJA DENNA GARANTI FORT.

PS din pressostat sitter direkt på brunnen utan slang. DS
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E Electrolux1000 skrev:
Du kan ju öppna dörren när den har varit igång en stund. Kolla om vatten finns i botten och att det är varmt. Om ja på båda så beror det på dålig cirkulation.
Ja på båda,
electroluxaren skrev:
denna maskintypen har hur många fel som helst
egentligen den sämsta maskin electrolux satt sitt namn på.
reparera ett fel så kommer det två nya
värmeelement pressostat kretskort kablage spolarmsväxlare mm. mm.
men då det är en ikea som börja säljas 2016 så har du garanti kvar
SÅ UTNYTTJA DENNA GARANTI FORT.

PS din pressostat sitter direkt på brunnen utan slang. DS
Haha fyfan vad gött de känns och höra. Speciellt när man kör 5 timmars program i 70 grader och då blir det efter man gått och lagt sig innan det är klart. Dumt att köra det från början och än sämre med denna känner jag.

Tack för alla tips och råd, kanske nyttjar den andra möjligheten att byta ut skiten till något vettigt.
 
Byt maskin eller trycksensor. 10 ggr dyrare men ofta har dock värmaren pajat om maskinen har gått torr..
Kolla med ohm mätare om du har typ 28 ohm på värmare. Dra ur 230V sladden först!
 
Danpau Danpau skrev:
Och den skyldige benbiten
En keramik bit.
 
  • Bit av vit keramik på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredrik Rask skrev:
Hej, tack för hjälpen! Vi lagade vår IKEA diskmaskin, Välgjord (Electrolux) med felkod i50 tack vare tråden, hittade en liten aluminium bit i den. Skriver detta då det kanske snabbar på för ägare av "ikea diskmaskiner" att hitta tråden på google.
Pumpen är lätt att hitta, skruva av plåten längst fram och vrid av den. Ett tipps är att vara beredd med något att suga upp den mindre mängd avloppsvatten som kan rinna ut. Det är bökigt att komma åt om det hinner sprida ut sig där under, vilket vi fick lära oss :D
F Fredrik Rask skrev:
Hej, tack för hjälpen! Vi lagade vår IKEA diskmaskin, Välgjord (Electrolux) med felkod i50 tack vare tråden, hittade en liten aluminium bit i den. Skriver detta då det kanske snabbar på för ägare av "ikea diskmaskiner" att hitta tråden på google.
Pumpen är lätt att hitta, skruva av plåten längst fram och vrid av den. Ett tipps är att vara beredd med något att suga upp den mindre mängd avloppsvatten som kan rinna ut. Det är bökigt att komma åt om det hinner sprida ut sig där under, vilket vi fick lära oss :D
TACK!! Den här tråden hjälpte mig enormt idag! Från kliande i huvudet till igång igen på mindre än 30 minuter. Satt lite skräp vid pumpen mycket riktigt. Igång nu igen som vanligt! Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.