P Prodigys skrev:
Det rimmar lite dåligt med trafikverkets formulering "Släpets eller släpens sammanlagda totalvikt får inte vara över 3 500 kg."
släpet fördelar ju vikt till dragbilen, lika som ett vanligt kultryck gör
 
Tokslut Tokslut skrev:
släpet fördelar ju vikt till dragbilen, lika som ett vanligt kultryck gör
Man kan ha hur mycket kultryck som helst, det påverkar ju inte totalvikten på släpet.
 
A
P Prodigys skrev:
Man kan ha hur mycket kultryck som helst, det påverkar ju inte totalvikten på släpet.
Vad menar du? Över 3500kg totalvikt på Släpet påverkar ju bara dom med nyare BE, äldre BE har ingen begränsning. Enligt hemsidan är släpets totalvikt 3500kg.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Jag tänker mer att trailern är kort i förhållande till överhäng. Den är mer konstruerad som en kärra om man ser till måtten. Ingen skulle konstruera ett fordon sådär om det rent tekniska skulle vara viktigare än regelverket. Det kan knappast lastas som den flakbil det ser ut att vara knappt som en trailer heller. Den ska nog lastas som en kärra om regelverket ska följas men det lär ingen göra.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Den där dragbilen behöver man ha c-kort för så blir ju inte samma som de där BE-trailarna.
 
S sinuslinus skrev:
Den där dragbilen behöver man ha c-kort för så blir ju inte samma som de där BE-trailarna.
Inte nödvändigtvis. Det förekommer gamla B-reggade importpickuper med totalvikt samt dragvikt över 3.5t som man får köra på körkort B, om det är taget innan 1996. Likaså finns det äldre fullstora bussar som är B-reggade.

Tillsammans med ett BE kort utfärdat innan 2013 bör man i teorin kunna framföra ett hur stort ekipage som helst med endast BE.
 
S
Alatan Alatan skrev:
Inte nödvändigtvis. Det förekommer gamla B-reggade importpickuper med totalvikt samt dragvikt över 3.5t som man får köra på körkort B, om det är taget innan 1996. Likaså finns det äldre fullstora bussar som är B-reggade.

Tillsammans med ett BE kort utfärdat innan 2013 bör man i teorin kunna framföra ett hur stort ekipage som helst med endast BE.
Personbil klass två ska vara inredda med sovplatser och kök/matplats. Hur får man till det i hytten på en pickup?
 
A
Alatan Alatan skrev:
Inte nödvändigtvis. Det förekommer gamla B-reggade importpickuper med totalvikt samt dragvikt över 3.5t som man får köra på körkort B, om det är taget innan 1996. Likaså finns det äldre fullstora bussar som är B-reggade.

Tillsammans med ett BE kort utfärdat innan 2013 bör man i teorin kunna framföra ett hur stort ekipage som helst med endast BE.
Det där har du fantiserat ihop ;)
Som sagts så ska den ju vara bostadsinredd.
Men jag blir gärna överbevisad, behövs bara ett regnr på en sån pickup.
 
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Här får ni klura lite: Lastvikt 3,6 ton. Kräver endast BE-körkort

[bild]
Paragrafekipage vanliga som brödbilar.
 
A Amarace skrev:
Det där har du fantiserat ihop ;)
Som sagts så ska den ju vara bostadsinredd.
Men jag blir gärna överbevisad, behövs bara ett regnr på en sån pickup.
Jag har då slagit på ett (fåtal) såna bilar genom åren. Problemet är ju just att dessa inte växer på träd direkt, men jag ska göra ett tappert försök att leta reda på ett regnr 🙂 Om jag minns rätt har alla varit usa-importer årsmodell fram till slutet av -90. Importerade på -80/90 och kanske nån enstaka i början av -00 talet. Den senare troligtvis felreggad.
 
  • Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
RoTe
Jo nog finns det USA pickisar reggade med lastvikt typ en läskback bara för att kunna köras på B-kort. Denna möjlighet till totalviktsänkning är borttagen sedan en tid tillbaka.
 
Tokslut Tokslut skrev:
släpet fördelar ju vikt till dragbilen, lika som ett vanligt kultryck gör
......men det speciella med denna fordonskombination är ju inte behörigheten utan hur denna registreras, eller hur?

Ett vanligt nytt BE kan inte dra något som väger mer än 3500kg. Här antyder din text att man fifflar bort en del av vikten och tar det som last på dragbilen istället. Det är ju någon sorts undantag eller specialfall i registreringen av fordonet - att man tillåts tolka reglerna på detta sätt. Eller hur?
 
MathiasS MathiasS skrev:
......men det speciella med denna fordonskombination är ju inte behörigheten utan hur denna registreras, eller hur?

Ett vanligt nytt BE kan inte dra något som väger mer än 3500kg. Här antyder din text att man fifflar bort en del av vikten och tar det som last på dragbilen istället. Det är ju någon sorts undantag eller specialfall i registreringen av fordonet - att man tillåts tolka reglerna på detta sätt. Eller hur?
Undrar om det är typen av drag som tillåter det?
 
MathiasS MathiasS skrev:
......men det speciella med denna fordonskombination är ju inte behörigheten utan hur denna registreras, eller hur?

Ett vanligt nytt BE kan inte dra något som väger mer än 3500kg. Här antyder din text att man fifflar bort en del av vikten och tar det som last på dragbilen istället. Det är ju någon sorts undantag eller specialfall i registreringen av fordonet - att man tillåts tolka reglerna på detta sätt. Eller hur?
Varför skriver du fifflar? Vad är det för anklagelse? Om fordonet är reggat enligt gällande regler är det väl inget "fiffel"?

Anser du inte heller att en trailerdragare som får ta 12-14ton på kingpin inte tar en del av lastvikten på dragbilen?

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.