F fribygg skrev:
Fundera på ett Reko släp, de är rejält byggda.
Kikade lite snabbt och det är ju absolut i det övre skicket prismässigt.
Vad är det som är så mycket bättre med dessa som motiverar 30% extra?
 
S
K Kanelbullen123 skrev:
Hur ser konsensus ut, finns det några rekommendationer på obromsat 750kg släp.

Har kikat på

Niwe 252/262 premium eller PRO vilket verkar vara mest för pengarna.
Tippbar, svetsad, galvad,
[länk]
[länk]

Tiki CS265-R
Lite smalare, och dyrare.

Fogelsta / brenderup 1425
Dyrast, men många verkar hävda att det är bäst.


Spontant lutar det åt niwe som på pappret ser ut att vara mest för pengarna.

Släpet kommer att förvaras i kallgarage, och användas några gånger per år.
Någon som har erfarenhet av ovanstående
Låter som ett väldigt dyrt släp om det bara ska användas några gånger per år.
 
S sinuslinus skrev:
Låter som ett väldigt dyrt släp om det bara ska användas några gånger per år.
Absolut, att låna släp är ju i princip gratis men kräver istället planering.

Jag är ute efter att kunna shoppa enkelt på byggvaruhusen utan att behöva åka tillbaka med vagn, eller kunna hämta större saker.
I detta fallet tycker jag bekvämligheten kan vara värt några kronor
 
S sinuslinus skrev:
Låter som ett väldigt dyrt släp om det bara ska användas några gånger per år.
Släp brukar väl inte förlora så mycket i värde per år så länge de är besiktade och i ordning?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jag använder sällan släp nuförtiden, så jag köpte ett gammalt 750kg brännan årsmodell 73, besiktat för evigt :) Bromsat, så man slipper tänka på vad man drar med för bil (med manuell backspärr, så man kan låta den va i).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Nu finns det chans att äga ett kändissläp! ;)

[länk]
Jepp det är dags att skaffa ett Debon C500 skåp tänkte jag….

Kom å tjöööp!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jepp det är dags att skaffa ett Debon C500 skåp tänkte jag….

Kom å tjöööp!
Varför döljer du regnumret i annonsen?
 
S Stubai skrev:
Varför döljer du regnumret i annonsen?
För att slippa problemet med att någon hämtar släpet innan man betalat. Den som ger intryck av att vara en seriös spekulant får förstås regnr om man vill det.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För att slippa problemet med att någon hämtar släpet innan man betalat. Den som ger intryck av att vara en seriös spekulant får förstås regnr om man vill det.
Aha!
Jag tänker alltid när någon döljer regnumret att det är något i historiken som säljaren vill dölja och jag avstår därför att svara på sådana annonser.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För att slippa problemet med att någon hämtar släpet innan man betalat. Den som ger intryck av att vara en seriös spekulant får förstås regnr om man vill det.
Ah, så det var medvetet. Trodde bara att skylten var sjukt sliten.
 
S Stubai skrev:
Aha!
Jag tänker alltid när någon döljer regnumret att det är något i historiken som säljaren vill dölja och jag avstår därför att svara på sådana annonser.
Fast på ett släp? Vad finns det att dölja där?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Aha!
Jag tänker alltid när någon döljer regnumret att det är något i historiken som säljaren vill dölja och jag avstår därför att svara på sådana annonser.
Brorsan fick regnr kapat på en bil han hade på annons. Det tog 2-3 år innan falskskyltade bilar av liknande modell i Upplands Väsby (25 mil söderut) slutade använda hans nummer, åtskilliga överklaganden (en räkning var till kronkalle och vände) och alla pengar fick han ligga ute med. Noll intresse från p-bolagen, men Transportstyrelsen blockerade till slut vägtullarna när han ställde av bilen (osåld).

Sudda regnr från annonsen är min rekommendation.
 
  • Wow
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som kan reglerna för byte av koppplingsanordning ordentligt?

De flesta släp jag hittar har sänkt totalvikt för att passa ägarens körkort. Nu tycker jag mig förstå att man kan låna en kopplingsanordning för besiktningen och sedan bara byta tillbaka till den man redan hade (givetvis förutsatt att den har rätt kapacitet), dvs man får byta koppling hur man vill utan ny regbesiktning?

På de vagnar som sålts med lägre totalvikt verkar det sitta original kopplingar som då tål den högre vikten som släpet hade från början, men eftersom man måste ändra något när man typar upp släpet, måste kopplingen bytas (tillfälligt , som det verkar).
 
Tror inte det är riktigt så enkelt på nyare släp. Dom är nog reggade med önskad vikt från tillverkaren och vill du höja den måste du ha intyg från tillverkaren. O det verkar vara lite si och så med villigheten till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.