S
RoTe RoTe skrev:
Jo nog finns det USA pickisar reggade med lastvikt typ en läskback bara för att kunna köras på B-kort. Denna möjlighet till totalviktsänkning är borttagen sedan en tid tillbaka.
Ja, precis. Blir ju svårt att använda den som dragbil då..
 
A
RoTe RoTe skrev:
Jo nog finns det USA pickisar reggade med lastvikt typ en läskback bara för att kunna köras på B-kort. Denna möjlighet till totalviktsänkning är borttagen sedan en tid tillbaka.
Det är en helt annan sak, det han skrev var ju att dom hade högre totalvikt och var reggad som B.
 
M Marcus-AA skrev:
Varför skriver du fifflar? Vad är det för anklagelse? Om fordonet är reggat enligt gällande regler är det väl inget "fiffel"?

Anser du inte heller att en trailerdragare som får ta 12-14ton på kingpin inte tar en del av lastvikten på dragbilen?

/M
När jag lastar mitt släp så lägger jag 100kg eller mer på kroken, men jag får ändå inte lasta 2600kg på släpet som får ta 2500kg. Så jag undrar vilken princip det är som tillåter detta för denna konstruktion. På en vanlig BE trailer med vändskiva räknar man såvitt jag vet inte så. Berätta istället hur man räknar här, enligt gällande regler. Uppenbarligen följer man ju några regler här, så hur går det till?
 
MathiasS MathiasS skrev:
När jag lastar mitt släp så lägger jag 100kg eller mer på kroken, men jag får ändå inte lasta 2600kg på släpet som får ta 2500kg. Så jag undrar vilken princip det är som tillåter detta för denna konstruktion. På en vanlig BE trailer med vändskiva räknar man såvitt jag vet inte så. Berätta istället hur man räknar här, enligt gällande regler. Uppenbarligen följer man ju några regler här, så hur går det till?
Jag tolkar det som de räknar bort vikten som överförts till dragbilen, om det är ok då det är den sortens koppling kan jag inte svara på
 
RoTe
Eftersom man idag aldrig väger fordon på annat sätt än under axlarna så är det ett teoretiskt juridiskt problem och inget praktiskt problem.
 
MathiasS MathiasS skrev:
När jag lastar mitt släp så lägger jag 100kg eller mer på kroken, men jag får ändå inte lasta 2600kg på släpet som får ta 2500kg. Så jag undrar vilken princip det är som tillåter detta för denna konstruktion. På en vanlig BE trailer med vändskiva räknar man såvitt jag vet inte så. Berätta istället hur man räknar här, enligt gällande regler. Uppenbarligen följer man ju några regler här, så hur går det till?
Tvärtom är det väl precis så som alla trailerdragares vikter fungerar, både fullstora och BE-trailers.

https://betrailer.se/be-regler/

Freno som tagit fram DockOn har även de "vanliga" BE-trailers med samma lastmöjligheter.

Det som bilen får lasta får räknas av från släpets vikt om kopplingsanordningen sitter framför dragbilens bakaxel. Det är lika lite ett "fiffel" som på vilket tungt trailerekipage som helst.

Enda nackdelen är ju 80-gränsen, men det är ju möjligt att när den kommer åkande i 100 på motorvägen är det nog ingen polis som tror det är ett släpekipage öht...

/M
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
RoTe
M Marcus-AA skrev:
Tvärtom är det väl precis så som alla trailerdragares vikter fungerar, både fullstora och BE-trailers.
Nej en trailer till lastbil säger max last ca 30 000kg fast du får ju aldrig lasta så mycket på tre axlar (själva trailern väger ca 9000kg) utan du måste ju lägga vikt på dragbilen. Paragrafekipaget med osvängbar trailer har max last 1700kg totalvikt 3500kg.

Skärmdump av Transportstyrelsens fordonuppgifter för DLR 342 - SCHMITZ SKO 24, inkluderar mått och viktdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild på fordonets specifikationer för en VELDHUIZEN P42-11 trailer från Transportstyrelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Det som bilen får lasta får räknas av från släpets vikt om kopplingsanordningen sitter framför dragbilens bakaxel.
Ok. Det är det avgörande här då. Kommer det med krav på att lastens placering också? Ställer jag allt längst bak fördelas ingen last till dragbilen.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok. Det är det avgörande här då. Kommer det med krav på att lastens placering också? Ställer jag allt längst bak fördelas ingen last till dragbilen.
Det åligger väl alltid föraren att se till att lastningen är korrekt map N-värde, kultryck och annat. Alla fordon kan väl lastas fel?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Det åligger väl alltid föraren att se till att lastningen är korrekt map N-värde, kultryck och annat. Alla fordon kan väl lastas fel?
Jag ställer en sakfråga här. Det hjälper inte att svara med en retorisk fråga tillbaka.
 
T
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ställer en sakfråga här. Det hjälper inte att svara med en retorisk fråga tillbaka.
Även om svaret kan anses vara en retorisk fråga så är det svar på din fråga.
Om du ställt den annorlunda kanske du fått ett annat svar.
Min tolkning av din fråga är: finns det ytterligare/särskilda krav på lastning med det här fordonet utöver de normala kraven på lastning av släp?
Den frågan hade kanske fått ett annat svar än att man som förare är ansvarig för att lasta rätt.

Jag vet inte hur det är med den saken men kan föreställa mig att det inte krävs speciella krav/regler för den här kombinationen eftersom alla släpvagnar har uppgifter om axeltryck etc och då borde det stå där hur mycket av lastvikten som måste fördelas på bakaxeln respektive kopplingsanordningen.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Min tolkning av din fråga är: finns det ytterligare/särskilda krav på lastning med det här fordonet utöver de normala kraven på lastning av släp?
Just det. Och min fråga var:

MathiasS MathiasS skrev:
Kommer det med krav på att lastens placering också?
Inte speciellt annorlunda än din formulering. En neutral och saklig fråga.

T Testarn skrev:
Jag vet inte hur det är med den saken
Då kvarstår frågan då.
 
Hur ser konsensus ut, finns det några rekommendationer på obromsat 750kg släp.

Har kikat på

Niwe 252/262 premium eller PRO vilket verkar vara mest för pengarna.
Tippbar, svetsad, galvad,
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-niwe-252-s-premium/
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-niwe-262-pro/

Tiki CS265-R
Lite smalare, och dyrare.

Fogelsta / brenderup 1425
Dyrast, men många verkar hävda att det är bäst.


Spontant lutar det åt niwe som på pappret ser ut att vara mest för pengarna.

Släpet kommer att förvaras i kallgarage, och användas några gånger per år.
Någon som har erfarenhet av ovanstående
 
K Kanelbullen123 skrev:
Hur ser konsensus ut, finns det några rekommendationer på obromsat 750kg släp.

Har kikat på

Niwe 252/262 premium eller PRO vilket verkar vara mest för pengarna.
Tippbar, svetsad, galvad,
[länk]
[länk]

Tiki CS265-R
Lite smalare, och dyrare.

Fogelsta / brenderup 1425
Dyrast, men många verkar hävda att det är bäst.


Spontant lutar det åt niwe som på pappret ser ut att vara mest för pengarna.

Släpet kommer att förvaras i kallgarage, och användas några gånger per år.
Någon som har erfarenhet av ovanstående
Har bara erfarenhet av den Tiki du nämnde. Billig och användbar. Har haft min i fyra år nu och använt den till allt, från att köra nya möbler, virke, skrot, buskar, skräp och grus till att använda som byggställning när vi målade om garaget.

Den har rullat några hundra mil men är ännu i gott skick.
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Fundera på ett Reko släp, de är rejält byggda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.