217 479 läst · 1 863 svar
217k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 400 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 400 inlägg
När jag lastar mitt släp så lägger jag 100kg eller mer på kroken, men jag får ändå inte lasta 2600kg på släpet som får ta 2500kg. Så jag undrar vilken princip det är som tillåter detta för denna konstruktion. På en vanlig BE trailer med vändskiva räknar man såvitt jag vet inte så. Berätta istället hur man räknar här, enligt gällande regler. Uppenbarligen följer man ju några regler här, så hur går det till?M Marcus-AA skrev:
Jag tolkar det som de räknar bort vikten som överförts till dragbilen, om det är ok då det är den sortens koppling kan jag inte svara påMathiasS skrev:När jag lastar mitt släp så lägger jag 100kg eller mer på kroken, men jag får ändå inte lasta 2600kg på släpet som får ta 2500kg. Så jag undrar vilken princip det är som tillåter detta för denna konstruktion. På en vanlig BE trailer med vändskiva räknar man såvitt jag vet inte så. Berätta istället hur man räknar här, enligt gällande regler. Uppenbarligen följer man ju några regler här, så hur går det till?
Tvärtom är det väl precis så som alla trailerdragares vikter fungerar, både fullstora och BE-trailers.MathiasS skrev:När jag lastar mitt släp så lägger jag 100kg eller mer på kroken, men jag får ändå inte lasta 2600kg på släpet som får ta 2500kg. Så jag undrar vilken princip det är som tillåter detta för denna konstruktion. På en vanlig BE trailer med vändskiva räknar man såvitt jag vet inte så. Berätta istället hur man räknar här, enligt gällande regler. Uppenbarligen följer man ju några regler här, så hur går det till?
https://betrailer.se/be-regler/
Freno som tagit fram DockOn har även de "vanliga" BE-trailers med samma lastmöjligheter.
Det som bilen får lasta får räknas av från släpets vikt om kopplingsanordningen sitter framför dragbilens bakaxel. Det är lika lite ett "fiffel" som på vilket tungt trailerekipage som helst.
Enda nackdelen är ju 80-gränsen, men det är ju möjligt att när den kommer åkande i 100 på motorvägen är det nog ingen polis som tror det är ett släpekipage öht...
/M
Nej en trailer till lastbil säger max last ca 30 000kg fast du får ju aldrig lasta så mycket på tre axlar (själva trailern väger ca 9000kg) utan du måste ju lägga vikt på dragbilen. Paragrafekipaget med osvängbar trailer har max last 1700kg totalvikt 3500kg.M Marcus-AA skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om svaret kan anses vara en retorisk fråga så är det svar på din fråga.MathiasS skrev:
Om du ställt den annorlunda kanske du fått ett annat svar.
Min tolkning av din fråga är: finns det ytterligare/särskilda krav på lastning med det här fordonet utöver de normala kraven på lastning av släp?
Den frågan hade kanske fått ett annat svar än att man som förare är ansvarig för att lasta rätt.
Jag vet inte hur det är med den saken men kan föreställa mig att det inte krävs speciella krav/regler för den här kombinationen eftersom alla släpvagnar har uppgifter om axeltryck etc och då borde det stå där hur mycket av lastvikten som måste fördelas på bakaxeln respektive kopplingsanordningen.
Just det. Och min fråga var:T Testarn skrev:
Inte speciellt annorlunda än din formulering. En neutral och saklig fråga.MathiasS skrev:
Då kvarstår frågan då.T Testarn skrev:
Hur ser konsensus ut, finns det några rekommendationer på obromsat 750kg släp.
Har kikat på
Niwe 252/262 premium eller PRO vilket verkar vara mest för pengarna.
Tippbar, svetsad, galvad,
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-niwe-252-s-premium/
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-niwe-262-pro/
Tiki CS265-R
Lite smalare, och dyrare.
Fogelsta / brenderup 1425
Dyrast, men många verkar hävda att det är bäst.
Spontant lutar det åt niwe som på pappret ser ut att vara mest för pengarna.
Släpet kommer att förvaras i kallgarage, och användas några gånger per år.
Någon som har erfarenhet av ovanstående
Har kikat på
Niwe 252/262 premium eller PRO vilket verkar vara mest för pengarna.
Tippbar, svetsad, galvad,
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-niwe-252-s-premium/
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-niwe-262-pro/
Tiki CS265-R
Lite smalare, och dyrare.
Fogelsta / brenderup 1425
Dyrast, men många verkar hävda att det är bäst.
Spontant lutar det åt niwe som på pappret ser ut att vara mest för pengarna.
Släpet kommer att förvaras i kallgarage, och användas några gånger per år.
Någon som har erfarenhet av ovanstående
Har bara erfarenhet av den Tiki du nämnde. Billig och användbar. Har haft min i fyra år nu och använt den till allt, från att köra nya möbler, virke, skrot, buskar, skräp och grus till att använda som byggställning när vi målade om garaget.K Kanelbullen123 skrev:Hur ser konsensus ut, finns det några rekommendationer på obromsat 750kg släp.
Har kikat på
Niwe 252/262 premium eller PRO vilket verkar vara mest för pengarna.
Tippbar, svetsad, galvad,
[länk]
[länk]
Tiki CS265-R
Lite smalare, och dyrare.
Fogelsta / brenderup 1425
Dyrast, men många verkar hävda att det är bäst.
Spontant lutar det åt niwe som på pappret ser ut att vara mest för pengarna.
Släpet kommer att förvaras i kallgarage, och användas några gånger per år.
Någon som har erfarenhet av ovanstående
Den har rullat några hundra mil men är ännu i gott skick.