Kuslake Kuslake skrev:
Även om man vill ha dubbdäck, visst vet du att man inte måste ha vinterdäck om det är 10" och mindre.
Jag kör med dubbdäck så då trumfars nog de gamla förlegade undantaget då dubbdäck inte är så svårt att skaffa till 10" längre + jag körde med vinterdäck innan det var lag på det.

Förklara för en med nitlott uppkörd därbak när det händer nått och jag då automatiskt blir vållande pga:

Skärmdump av text om undantag från krav på vinterdäck, inklusive datum för uppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och hade jag kört dubbfritt så hade släpen också haft dubbfritt året runt, för inte går vinderdäck på tvären som sommardäck gör på vintern

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Bakdel av släp med monterad ljusenhet och ett löst rött plaststycke och metallfäste på en metallplatta.
Skapa konto

Frågade på besiktningen idag hur de såg på avsaknanden av dimljus bak på släpet och extra backljus kopplade "till bilens dimljusknapp". Helt ok enligt dagens regelverk fick jag till svar

Svart pickup på billyft i verkstad med släpvagn, utan dimljus bak och extra backljus.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
"Sexigt" ekipage........
Dock skulle jag nog velat ha liite längre släp.. Det där är väl ett 3.5m eller är kanske 4 i allafall?

• Älska
Tokslut
  • Laddar…
A
P PappasHammare skrev:
"Sexigt" ekipage........
Dock skulle jag nog velat ha liite längre släp.. Det där är väl ett 3.5m eller är kanske 4 i allafall?
Nog tycker jag det ser ut att vara iaf 4,5m

P PappasHammare skrev:
"Sexigt" ekipage........
Visst är det, flakets mått~4x2meter och totalen 5.6x2.08meter. 5 meters hade varit perfekt

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
Skit också, besiktade om och hade justerat båda sidor, kollat dubbelkollat och 3-4-5 kollat med våg och allt så bra ut utom på bromsprovaren ☹️
Vänster sida följer med direkt och är som den ska, höger händer inget förrens vänster är på 1.0 typ då börjar höger röra sig lite.
Måste ju nästan bara vajern som tjärvar eller backarna som sitter fast?
Kan justera ut på höger så det blir stumt om jag vill, men det verkar ju som rörelsen inte följer med från påskjutet ut till höger hjul.
Ska se om jag hinner riva höger sida imorgon, ska bort en vecka från lördag... hade ju varit jävligt skönt att få det här ut världen.

Jag drar ihop påskjutet typ 15mm, lyfter en sida, justerar och kollar med moment eller våg, gör lika på andra sidan och ser till att hjulet rör sig vid samma kraft och provar hålla samma (så gott det går) på båda sidorna.
Gjorde så med husvagnen och det var väldigt jämna bromsar vid besiktningen

• Ledsen
Testarn
  • Laddar…
Får man montera fler lastöglor hur som helst på sitt släp?
Mina sitter en bit upp på lämmarna men skulle vilja ha så lågt som möjligt när man kör tex virke så det spänns neråt.
Är de bara o borra o bulta fast öglorna?

W Willewonka skrev:
Får man montera fler lastöglor hur som helst på sitt släp?
Mina sitter en bit upp på lämmarna men skulle vilja ha så lågt som möjligt när man kör tex virke så det spänns neråt.
Är de bara o borra o bulta fast öglorna?
Jag har alltid gjort det utan problem, se till att de hamnar i bärande/stabila ställen = inte bara i tex. träskivan.

Edit: skall väl tilläggas att jag inte hamnat i en olycka där lastsäkring eller liknande ifrågasats / eller fastnat i tunga gruppens vägkontroll om de ens kollar sådant

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Här får ni klura lite: Lastvikt 3,6 ton. Kräver endast BE-körkort

Vit lastbil med släpvagn och kran parkerad på en asfalterad yta med byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Här får ni klura lite: Lastvikt 3,6 ton. Kräver endast BE-körkort

[bild]
Baklykta mellan 2a o 3e axeln?
Regelrätt men vansinnigt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Sitter trailern stumt i bilen eller är den ledad i kingpin som en vanlig trailer?

B Bjober skrev:
Precis. Släp fast inte ett som följer bilen som vanliga gör, detta sitter fast på en vändskiva som gör det möjligt att föra över såpass mycket lastvikt så det går att lasta 3.6ton på släpet med nu gällande BE-korts krav. Listigt är det iaf.

https://www.freno.se/produkter/dockon/
Vit transportbil med innovativt släp monterat på en vändskiva som möjliggör 3.6 ton lastvikt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Vad är det för konstigt med det? Dragbilen måste ju vara lagligt när den körs utan släpet.

Tokslut Tokslut skrev:
Precis. Släp fast inte ett som följer bilen som vanliga gör, detta sitter fast på en vändskiva som gör det möjligt att föra över såpass mycket lastvikt så det går att lasta 3.6ton på släpet med nu gällande BE-korts krav. Listigt är det iaf.

[länk]
[bild]
Det rimmar lite dåligt med trafikverkets formulering "Släpets eller släpens sammanlagda totalvikt får inte vara över 3 500 kg."

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Vad är det för konstigt med det? Dragbilen måste ju vara lagligt när den körs utan släpet.
Du missförstår mig.
Det är inget konstigt eller vansinnigt med baklyktan. Det var bara en hint om att det var bil+trailer.
Det vansinniga är ett släp som inte sitter ledat efter dragbilen som brukligt är.
Det blir lite konstigt när man går så långt för att kringgå ett regelverk. Visst , bilen kan man köra ensam men trailern kan knappast köras efter någon annan bil.
Jag hade själv kunnat tänka mig att ha fordonskombinationen men tycker fortfarande det är knäppt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.