Man kan även ha ett hjul som vajern går över, då kan vinschen sitta nästan vart som helst.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Är jag sist ut i Stockholm? 😚

Däck och hjul på en släpvagn, där ett däck verkar ha dubbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokslut Tokslut skrev:
Är jag sist ut i Stockholm? 😚

[bild]
Japp, de flesta lägger väl inte om på så små hjul.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Japp, de flesta lägger väl inte om på så små hjul.....
Jag är född med en nitlott i röven och sommadäck är ju som medar på smö och is
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag är född med en nitlott i röven och sommadäck är ju som medar på smö och is
Äh det är väl klokt att byta om man använder släpet regelbundet. För egen del kör jag det så sällan på vintern att det får vara och jag låter bli när förhållandena är dåliga. Det ser ju lite kul ut med släpet på sladd bakom bilen på påfarterna men på det hela taget, inte jättebra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nästa gång jag köper vinterdäck så blir det odubbat så att jag slipper byta däck på släpet. Skönt att slippa förvaring av ett par däck i alla fall. Vi har fyra bilar så garaget börjar vara fullt av däck. Men barnen flyttar nog snart hemifrån så då blir det lite färre däck (om de inte planerar att lagra sina däck "hemma" förstås).

För att komma tillbaka till trådens ämne, är det någon som har erfarenhet av åretruntdäck på släp? Något särskilt att tänka på? Man kanske skall ta begagnade odubbade vinterdäck till och med? Jag har ett EU-släp så det kommer inte att gå tungt och det kommer inte att bromsas.

Tankar?
 
nikasp
Jag kör dubbat på båda bilarna så det sitter dubb på släpet också. Det går ju så himla snabbt att byta. Sänka fram, in med pallbockar, veva upp framtill och BRRRRTTTTT med mutterknack. Lyfter iofs upp dem på vinden också.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
En halv släpfråga.

Men kollar på bilar och undrar hur jag vet om en bil har dragkrok eller inte när jag slår regnumret i fordonsuppgifter på transportstyrelsen?

Verkligen luddigt, står liksom inte dragkrok ja eller nej.
Om du slår bilens regnr på car.info så kan du söka efter "drag" bland utrustning. Dyker det upp så har den dragkrok
 
G Grannens Häck skrev:
En halv släpfråga.

Men kollar på bilar och undrar hur jag vet om en bil har dragkrok eller inte när jag slår regnumret i fordonsuppgifter på transportstyrelsen?

Verkligen luddigt, står liksom inte dragkrok ja eller nej.
Jo det står väldigt tydligt
 
  • Skärmdump av texten "Kopplingsanordning" med en informationsikon och ordet "Kula" under.
Tokslut Tokslut skrev:
Är jag sist ut i Stockholm? 😚

[bild]
Även om man vill ha dubbdäck, visst vet du att man inte måste ha vinterdäck om det är 10" och mindre.
 
S Stefansod68 skrev:
Jo det står väldigt tydligt
Det där står inte på min bil. Är det från en äldre bil?
 
K Kane skrev:
Det där står inte på min bil. Är det från en äldre bil?
Har du monterat krok i efterhand och bilprovningen glömt att notera det?
 
S Stefansod68 skrev:
Har du monterat krok i efterhand och bilprovningen glömt att notera det?
Nej. Satt på från fabrik.
Noterar verkligen bilprovningen krok efter att kravet på regbesiktning togs bort? Det var därför jag frågade om ålder på bilen i exemplet du visade.
 
K Kane skrev:
Nej. Satt på från fabrik.
Noterar verkligen bilprovningen krok efter att kravet på regbesiktning togs bort? Det var därför jag frågade om ålder på bilen i exemplet du visade.
dom ska göra det men på förra bilen fick jag påpeka året efter för att få det inskriovet.
 
RoTe
Helbilsgodkända (EU-typgodkänd) bilar behöver inte regbesiktas om man monterar en e-godkänd dragkrok. Det behöver alltså inte stå KULA i regbeviset utan det räcker med det förifyllda vikterna.

Läs här: https://www.bilprovningen.se/arkiv/...-om-jag-monterat-eller-tagit-bort-en-dragkrok

Där står klart och tydligt att om "uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret." slipper du regbesiktning vid demontering av dragkrok, således finns det inget krav på att ha uppgiften "kopplingsanordning" om du uppfyller kraven för undantagen på regbesiktning, vilket typ alla modernare bilar gör som sålts i EU.

Helbilsgodkända (EU-typgodkänd) bilar är ju normen idag då detta kom redan på 90-talet. Så jag förstår inte hur många gamla gubbar inte nånsin uppdaterar sina kunskaper.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.