219 922 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Äh det är väl klokt att byta om man använder släpet regelbundet. För egen del kör jag det så sällan på vintern att det får vara och jag låter bli när förhållandena är dåliga. Det ser ju lite kul ut med släpet på sladd bakom bilen på påfarterna men på det hela taget, inte jättebra.Tokslut skrev:
Nästa gång jag köper vinterdäck så blir det odubbat så att jag slipper byta däck på släpet. Skönt att slippa förvaring av ett par däck i alla fall. Vi har fyra bilar så garaget börjar vara fullt av däck. Men barnen flyttar nog snart hemifrån så då blir det lite färre däck (om de inte planerar att lagra sina däck "hemma" förstås).
För att komma tillbaka till trådens ämne, är det någon som har erfarenhet av åretruntdäck på släp? Något särskilt att tänka på? Man kanske skall ta begagnade odubbade vinterdäck till och med? Jag har ett EU-släp så det kommer inte att gå tungt och det kommer inte att bromsas.
Tankar?
För att komma tillbaka till trådens ämne, är det någon som har erfarenhet av åretruntdäck på släp? Något särskilt att tänka på? Man kanske skall ta begagnade odubbade vinterdäck till och med? Jag har ett EU-släp så det kommer inte att gå tungt och det kommer inte att bromsas.
Tankar?
Jag kör dubbat på båda bilarna så det sitter dubb på släpet också. Det går ju så himla snabbt att byta. Sänka fram, in med pallbockar, veva upp framtill och BRRRRTTTTT med mutterknack. Lyfter iofs upp dem på vinden också.
Om du slår bilens regnr på car.info så kan du söka efter "drag" bland utrustning. Dyker det upp så har den dragkrokGrannens Häck skrev:
Helbilsgodkända (EU-typgodkänd) bilar behöver inte regbesiktas om man monterar en e-godkänd dragkrok. Det behöver alltså inte stå KULA i regbeviset utan det räcker med det förifyllda vikterna.
Läs här: https://www.bilprovningen.se/arkiv/...-om-jag-monterat-eller-tagit-bort-en-dragkrok
Där står klart och tydligt att om "uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret." slipper du regbesiktning vid demontering av dragkrok, således finns det inget krav på att ha uppgiften "kopplingsanordning" om du uppfyller kraven för undantagen på regbesiktning, vilket typ alla modernare bilar gör som sålts i EU.
Helbilsgodkända (EU-typgodkänd) bilar är ju normen idag då detta kom redan på 90-talet. Så jag förstår inte hur många gamla gubbar inte nånsin uppdaterar sina kunskaper.
Läs här: https://www.bilprovningen.se/arkiv/...-om-jag-monterat-eller-tagit-bort-en-dragkrok
Där står klart och tydligt att om "uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret." slipper du regbesiktning vid demontering av dragkrok, således finns det inget krav på att ha uppgiften "kopplingsanordning" om du uppfyller kraven för undantagen på regbesiktning, vilket typ alla modernare bilar gör som sålts i EU.
Helbilsgodkända (EU-typgodkänd) bilar är ju normen idag då detta kom redan på 90-talet. Så jag förstår inte hur många gamla gubbar inte nånsin uppdaterar sina kunskaper.
Redigerat: