nino nino skrev:
Ja alltså nu är allt isär skruvat, så inget håller emot.
Men själva axeln går trögt i bussningarna tycker jag, men vet inte heller hur trögt/lätt det ska gå
Ok, jag förstår, det kan jag inte svara på.
 
Får putsa mer på axeln, nu fastnar den i innersta läget, dit ska den iof inte komma om bromsarna är rätt justerade men lika bra att få det bra hela vägen.
Tyvärr måste man ju tydligen jobba lite också så fortsättning följer imorgon
 
Så tungt ska den tydligen inte gå enl trailerhuset , få se om jag åker på att köpa bussningar, dragrör och dämpare ☹️☹️💸💸
 
Röret ska gå hur lätt som helst om allt är rakt och fettfritt. Ska inte gå tungt alls.....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Röret ska gå hur lätt som helst om allt är rakt och fettfritt. Ska inte gå tungt alls.....
Får prova att putsa axeln mer och ev brotcha bussningarna, men först kolla så allt är rakt
 
nino nino skrev:
Får prova att putsa axeln mer och ev brotcha bussningarna, men först kolla så allt är rakt
Lindanvagnen löste brotschningen på min vagn med perfekt resultat. Tryckstången går lätt och minimalt med glapp
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Lindanvagnen löste brotschningen på min vagn med perfekt resultat. Tryckstången går lätt och minimalt med glapp
Ok ska kolla om jag kanske kan brotcha själv först, borde finnas grejer att låna av nån.
Är väl bara "plast"
 
  • Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
B
nino nino skrev:
Kostar väl samma att besikta ett utan bromsar antar jag?
Ja jag tycker det är dyrt, det tar ju inte många minuter att gå igenom.
Jag hade ett obromsat släp förut. Sista gången jag besade det tog det i storleksordningen tre (3) minuter från det att jag lämnade ekipaget till besiktningsgubben när jag kört in i hallen tills jag fick tillbaka det utanför, med färdigt protokoll.
 
grejen med dessa bussningar är att det är ett fasligt bök att byta om man inte har brotsch med styrning. och kan ta båda.Tänkte mest på om nån försökt byta tidigare...........Brotschar i dylika dimensioner och bra längd är inte nåt som alla har.
 
B Blazermannen skrev:
Jag hade ett obromsat släp förut. Sista gången jag besade det tog det i storleksordningen tre (3) minuter från det att jag lämnade ekipaget till besiktningsgubben när jag kört in i hallen tills jag fick tillbaka det utanför, med färdigt protokoll.
Men vad finns det att kolla? Att det inte är sönderrostat och däcken har mönster? Lamporna funkar?
 
Grannens Häck
En halv släpfråga.

Men kollar på bilar och undrar hur jag vet om en bil har dragkrok eller inte när jag slår regnumret i fordonsuppgifter på transportstyrelsen?

Verkligen luddigt, står liksom inte dragkrok ja eller nej.
 
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
En halv släpfråga.

Men kollar på bilar och undrar hur jag vet om en bil har dragkrok eller inte när jag slår regnumret i fordonsuppgifter på transportstyrelsen?

Verkligen luddigt, står liksom inte dragkrok ja eller nej.
Det vet du inte. Bilens dragvikt uppges även om bilen saknar krok. Enda sättet vad jag vet är att fråga ägaren eller kolla fysiskt.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
En halv släpfråga.

Men kollar på bilar och undrar hur jag vet om en bil har dragkrok eller inte när jag slår regnumret i fordonsuppgifter på transportstyrelsen?

Verkligen luddigt, står liksom inte dragkrok ja eller nej.
Eftersom en bil inte längre behöver regbesiktigas när krok monteras så kan man inte veta utan att titta eller fråga.
 
  • Gilla
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Även jag har jobbat med släpets bromsar efter nedslag på ojämn bromsverkan (”de funkar men tar mycket senare på höger sida” var beskedet jag fick efter mina 5 min på stationen.

Borde ju vara hyggligt enkelt tänkte jag men tog större delen av min söndag.

Försök 1) Lyfte hjulen och justerade båda sidor till bromsat läge varefter jag släppte 1,5 varv på båda sidor - rullade fint i obromsat läge och jag testade påskjutet med spännband, tog på rätt ställe men tyckte fortfarande lite ojämnt så rotade fram en fiskevåg (fjädervåg) och märkte att det nu var ojämnt åt andra hållet…

Försök 2) mha fiskevågen finjusterade jag, kanske överjobbade noggranheten något men landade i en hyggligt balanserad bromsning vid 1/4 kompression och mer än vågen klarade vid 1/2 kompression, fullt frirullande i utdraget läge. Nöjd tog jag en testtur för att det skulle sätta sig och verifiera att det kändes bra - och i början gjorde det också det. Vid ett stopp kände jag att det var lite varmt så tillbaka hem, hemfärden gjorde att det var klart varmt och nu var vänster hjul tydligt bromsat även med 0 påskjut…

Försök 3) ny justering med samma ansats som 2) men backade av aningens så bromsarna tog lite senare, stor justering på den sida som plötsligt börjat bromsa och lite på andra. Ny testtur som börjar bra men efter ett tag (stannade flera gånger) är det nu andra sidan som börjar utveckla värme… hemfärd och även denna gång är det tydligt bromsat på en sida trots att det rullade fritt innan jag åkte…

Försök 4) började ana att något var helt fel bakom trummorna så jag bestämde mig för att ta en kik- fram med kompisen ingersoll rand och av med navmuttrar, såg väldigt fint ut och jag kunde verifiera att inställningen såg ut att funka. Blåste bort lite bromsdamm och återmonterade. Ny justering, typ som förra gången och ny testtur - denna gång funkade det som planerat och jag tog ytterligare en tur lite senare, fortfarande enligt plan. Pallade upp igen och verifierade med spännband och våg att det var balanserat (vilket det var) - tur för mig för om det inte funkat denna gång hade det blivit att lämna till någon med mer kunskap/tålamod.

Kanske skulle legat i gaaaahhh tråden - för så kändes det, men klarade mig och nu återstår bara ombesiktning, får se om det blir ett gaaaahhh-moment eller inte…

/U
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Men vad finns det att kolla? Att det inte är sönderrostat och däcken har mönster? Lamporna funkar?
Påskjutsbromsens reserv + allmän funktion.
Kopplingsannordning funktion och skick
Bromsar på alla hjul
Axlar 2st, de brukar sätta fart på hjulen med en speciell maskin.
Belysning

Inte gjort på några 3 minuter på min vagn iaf.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.