220 119 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Under tusenlappen inklusive frakt beroende på vilka längder du behöver https://nettotrailer.se/shop/12181-aspock-kabelset/nino skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 500 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 500 inlägg
Ja har precis beställt kabelsats från Polen istället, https://unitrailer.se/
Dock verkar leveranstiden vara längre än från Nettotrailer. Beställde 8/4, skickades 11/4 och kom till Malmö 15/4. Får se när jag har paketet i handen...
Dock verkar leveranstiden vara längre än från Nettotrailer. Beställde 8/4, skickades 11/4 och kom till Malmö 15/4. Får se när jag har paketet i handen...
Ja där var det ju bra priser, beskrivningarna var ju som på Amazon 😄B breakman skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 430 inlägg
5 kardeler då måste kabeln blivit felskaladT Testarn skrev:
I elsammanhang används ordet kardel för att beskriva en enskild tråd i en flerledarkabel – en flexibel ledning kan till exempel vara tillverkad genom att sju kardeler tvinnas till en tråd, som sedan isoleras.
Detta bör ej förväxlas med en enskild ledare i en flerledarkabel. En anslutningssladd för något vanligt handverktyg kan till exempel vara uppbyggd som "ett rep" av tre stycken ledare, där varje isolerad ledare tillverkats genom att spinna ihop 19 kardeler.
Du har helt rätt!hsd skrev:5 kardeler då måste kabeln blivit felskalad
I elsammanhang används ordet kardel för att beskriva en enskild tråd i en flerledarkabel – en flexibel ledning kan till exempel vara tillverkad genom att sju kardeler tvinnas till en tråd, som sedan isoleras.
Detta bör ej förväxlas med en enskild ledare i en flerledarkabel. En anslutningssladd för något vanligt handverktyg kan till exempel vara uppbyggd som "ett rep" av tre stycken ledare, där varje isolerad ledare tillverkats genom att spinna ihop 19 kardeler.
Jag håller oftare på med rep än sladdar även om båda kan vara en kabel... 😁
Det var såklart fem ledare som skarvades. Jag hoppas ingen tog det bokstavligen och kopplade fel på grund av mitt slarv med terminologin.
Tack för att du gjorde oss alla uppmärksamma på min felskrivning. Det kunde gått illa det här men vi får hoppas att inga personskador kommer att uppstå. Det är ju ändå 12 volt och någon ampere...
Ang. kopplingsdosa så valde jag nu senast att använda ena bakljuset som kopplingspunkt och gick därifrån vidare med en kabel till nästa bakljus.
Det var lite trångt i Biltema 42-1532, men långt ifrån omöjligt. Skalade bort plasten från kabelskorna, crimpade kabeln, lödde kabeln mot skon och sedan på med krympslang.
Det var lite trångt i Biltema 42-1532, men långt ifrån omöjligt. Skalade bort plasten från kabelskorna, crimpade kabeln, lödde kabeln mot skon och sedan på med krympslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ju också en ide, men verkar gå att få kabel och lampor för runt 1000 så det får nog bli det i framtiden.Skogspromenix skrev:Ang. kopplingsdosa så valde jag nu senast att använda ena bakljuset som kopplingspunkt och gick därifrån vidare med en kabel till nästa bakljus.
[bild]
Fick igång alla lampor, bromsarna justerade
Men inga besiktningstider som passar....
Får se om man kan få drive in på Opus imorgon
5min tog det att besikta
Nedslag på bromsarna, rivit isär hela påskjutet och gjort rent.
Är det vanligt fett man ska använda eller ska man ha nåt speciellt fett i själva påskjuts anordningen?
Kärvade rejält
Nedslag på bromsarna, rivit isär hela påskjutet och gjort rent.
Är det vanligt fett man ska använda eller ska man ha nåt speciellt fett i själva påskjuts anordningen?
Kärvade rejält
Renoverare
· Borlange
· 97 inlägg
Råkade ut för att lagringarna i påskjutsanordningen svällt och gick trögt tidigare, mycket märkligt efter 30 år.nino skrev:
Lämnade in den och fick lagringarna brotschade på en lokal släpvagnsfirma, efter det funkade påskjuten mycket bra.