220 076 läst · 1 863 svar
220k läst
1,9k svar
Den stora tråden om släp
Nej så är det ju, förhoppningsvis så kan jag låna.S Stefan1972 skrev:
Nu har ju släpet varit besiktat några gånger i min ägo och nybes när jag köpte det så troligen är det inget fel på bussningarna.
Men skulle ju inte skada att dra genom ifall det är nån grad eller annan skada...
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 629 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 629 inlägg
Jag brukar mäta fullt utdraget, på min var det 9cm, drog ihop till 6cm och sen momentnyckel på 5Nm och justera tills den klickar och sen rör sig direkt efter klicket.ullberg skrev:Även jag har jobbat med släpets bromsar efter nedslag på ojämn bromsverkan (”de funkar men tar mycket senare på höger sida” var beskedet jag fick efter mina 5 min på stationen.
Borde ju vara hyggligt enkelt tänkte jag men tog större delen av min söndag.
Försök 1) Lyfte hjulen och justerade båda sidor till bromsat läge varefter jag släppte 1,5 varv på båda sidor - rullade fint i obromsat läge och jag testade påskjutet med spännband, tog på rätt ställe men tyckte fortfarande lite ojämnt så rotade fram en fiskevåg (fjädervåg) och märkte att det nu var ojämnt åt andra hållet…
Försök 2) mha fiskevågen finjusterade jag, kanske överjobbade noggranheten något men landade i en hyggligt balanserad bromsning vid 1/4 kompression och mer än vågen klarade vid 1/2 kompression, fullt frirullande i utdraget läge. Nöjd tog jag en testtur för att det skulle sätta sig och verifiera att det kändes bra - och i början gjorde det också det. Vid ett stopp kände jag att det var lite varmt så tillbaka hem, hemfärden gjorde att det var klart varmt och nu var vänster hjul tydligt bromsat även med 0 påskjut…
Försök 3) ny justering med samma ansats som 2) men backade av aningens så bromsarna tog lite senare, stor justering på den sida som plötsligt börjat bromsa och lite på andra. Ny testtur som börjar bra men efter ett tag (stannade flera gånger) är det nu andra sidan som börjar utveckla värme… hemfärd och även denna gång är det tydligt bromsat på en sida trots att det rullade fritt innan jag åkte…
Försök 4) började ana att något var helt fel bakom trummorna så jag bestämde mig för att ta en kik- fram med kompisen ingersoll rand och av med navmuttrar, såg väldigt fint ut och jag kunde verifiera att inställningen såg ut att funka. Blåste bort lite bromsdamm och återmonterade. Ny justering, typ som förra gången och ny testtur - denna gång funkade det som planerat och jag tog ytterligare en tur lite senare, fortfarande enligt plan. Pallade upp igen och verifierade med spännband och våg att det var balanserat (vilket det var) - tur för mig för om det inte funkat denna gång hade det blivit att lämna till någon med mer kunskap/tålamod.
Kanske skulle legat i gaaaahhh tråden - för så kändes det, men klarade mig och nu återstår bara ombesiktning, får se om det blir ett gaaaahhh-moment eller inte…
/U
Kanske är väl mycket ihopdraget? Blir ju 30%
EU-släp är en helt annan sak dock, den enda kommentarer jag någonsin fått på mitt släp (15 år gammalt nu) var (bägge kom vid besiktningen för två år sedan):
1) glasen på positionsljusen är spruckna, byt ut dem. Jag satte dit LED-lyktor istället.
2) Om du vill att vagnen skall hålla några år till så måste du blästra och måla om hjulaxeln. Jag passade på att göra detta samtidigt som jag vände på skivan på flaket. Det var inte alls särskilt rostigt, hjulaxeln var brunmålad. Jag rensade den dock från den lilla rost som fanns och målade den mellanblå, nu skall inte det misstaget göras om i alla fall...
1) glasen på positionsljusen är spruckna, byt ut dem. Jag satte dit LED-lyktor istället.
2) Om du vill att vagnen skall hålla några år till så måste du blästra och måla om hjulaxeln. Jag passade på att göra detta samtidigt som jag vände på skivan på flaket. Det var inte alls särskilt rostigt, hjulaxeln var brunmålad. Jag rensade den dock från den lilla rost som fanns och målade den mellanblå, nu skall inte det misstaget göras om i alla fall...
Jag vet inte om axeln kollas också men definitivt hjullager. Jag fick nedslag på ena sidan och tips om att andra sidan "var på gång" på båttrailern förra våren.MathiasS skrev:
Fick även påpekan att ena reflexen bak var sprucken och skulle sluta fungera till nästa besiktning (tydligen blir det vatten och smuts bakom som minskar funktionen när de är trasiga någonstans.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 359 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 359 inlägg
Putsade dragröret, körde med honings verktyget i bussningarna för att få bort ev skador sen gick det lätt och fint.
Tyvärr så tog bromsarna ojämnt nu... 😭
Trots att jag justerade om.
Måste väl prova göra om justeringen
Tyvärr så tog bromsarna ojämnt nu... 😭
Trots att jag justerade om.
Måste väl prova göra om justeringen
Ja! Jag har bytt en bussning och när jag handlade den så trodde jag ju att det var direktpassning då allt annat fanns till Specifikt till Thulesläpen, men så var ju inte fallet... Som tur var finns svarv i ena garaget så det gick att få till, men händer detta igen lämnas det in punkt!S Stefan1972 skrev:
Jag kan tycka att det är lite dåligt av personalen att man inte kan få justera bromsarna på plats...
Jag var upp igår med en stum vagn, idag funkade allt fint och samma personal som frågade vad jag gjort, talade om att jag haft isär allt, putsat och fettat in.
Hade tagit mig 1min att gå ner i gropen, vicka på stjärnhjulet 2 knäpp så hade det varit ok.
Förstår ju att det inte funkar varje gång, men nu var jag själv i hallen och ingen utanför.
När jag regbes coroneten så fick jag 2a på CO, handbromsen och ett rosthål.
Nån dag senare var jag tillbaka med rostlagad bil, handbroms som funkade och en CO som var högre än sist, ett fall av justering åt fel håll.
Rotade runt och letade efter en liten mejsel, tillslut så fick jag låna en och skruvade in ( eller var det ut?) skruven ett varv och CO var bra och bilen gick igenom, då hade dom en nöjd och glad kund till skillnad från nu
Jag var upp igår med en stum vagn, idag funkade allt fint och samma personal som frågade vad jag gjort, talade om att jag haft isär allt, putsat och fettat in.
Hade tagit mig 1min att gå ner i gropen, vicka på stjärnhjulet 2 knäpp så hade det varit ok.
Förstår ju att det inte funkar varje gång, men nu var jag själv i hallen och ingen utanför.
När jag regbes coroneten så fick jag 2a på CO, handbromsen och ett rosthål.
Nån dag senare var jag tillbaka med rostlagad bil, handbroms som funkade och en CO som var högre än sist, ett fall av justering åt fel håll.
Rotade runt och letade efter en liten mejsel, tillslut så fick jag låna en och skruvade in ( eller var det ut?) skruven ett varv och CO var bra och bilen gick igenom, då hade dom en nöjd och glad kund till skillnad från nu
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 050 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 050 inlägg
Jag behöver en centralplacerad vinsch till mitt Fogelsta släp med tilt. Centralt pga det är en vagn med som ska upp. Jag vill inte sätta vinschen på lämmen för jag vill kunna använda släpet som nu.
Men först vinschtorn. Hittat nedan. Det är.gjort för bredare dragbalkar men tänker att de går att kapa. Men sen är det höjden. Då jag vill kunna tilta släpet för få upp vagnen så känns det som wiren/bandet kommer löpa på lämmen så lite högre torn vore bra..
Någon som vet något lämpligt?
https://www.tiki.se/produkt/tillbehor-reservdelar/vinchar/vinschtorn-cp-drop-utan-vinsch/
Men först vinschtorn. Hittat nedan. Det är.gjort för bredare dragbalkar men tänker att de går att kapa. Men sen är det höjden. Då jag vill kunna tilta släpet för få upp vagnen så känns det som wiren/bandet kommer löpa på lämmen så lite högre torn vore bra..
https://www.tiki.se/produkt/tillbehor-reservdelar/vinchar/vinschtorn-cp-drop-utan-vinsch/
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 498 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 498 inlägg
Fungerar det om du fäller fram lämmen innan du ska vinscha men flaket tippat?P PappasHammare skrev:Jag behöver en centralplacerad vinsch till mitt Fogelsta släp med tilt. Centralt pga det är en vagn med som ska upp. Jag vill inte sätta vinschen på lämmen för jag vill kunna använda släpet som nu.
[länk]
Tänk på att du inte nödvändigtvis behöver fästa vajern längst fram på det du ska dra på. Så vinschen under flaket som Tokslut skriver kan funka bra. Krokar du i bak kan du dra förbi vinschen.P PappasHammare skrev:Jag behöver en centralplacerad vinsch till mitt Fogelsta släp med tilt. Centralt pga det är en vagn med som ska upp. Jag vill inte sätta vinschen på lämmen för jag vill kunna använda släpet som nu.
[länk]