S Stubai skrev:
Aha!
Jag tänker alltid när någon döljer regnumret att det är något i historiken som säljaren vill dölja och jag avstår därför att svara på sådana annonser.
Men denna välskrivna annons finns det ju bra ägarhistorik förklarad. Säger inte att man inte ska kolla upp saker, men man får ju lätt en känsla för skicket initialt iaf. från denna annons där bilderna visar mycket. Det kan man inte säga om alla annonser...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag försöker igen! I ditt fall handlar det om en icke typgodkänd vagn, då verkar det som att man kan kommer undan med att endast ändra handsken. Så är det inte för en typad vagn. Här kommer ett exempel på hur det ser ut i regbeviset:

[bild]

Dvs det står inte hur ändringen är gjord, bara att den är gjord.

En ändring så liten som en handske godkänns, som jag förstår det, inte på nyare vagnar.

Det som krävs för att kunna regga tillbaka (till 2600kg i detta fall) är ett byte av komplett kopplingsanordning + intyg. Så långt hänger jag med.

Frågan är nu, när jag är hemma igen med min 2600kg-vagn, får jag då byta till en ANNAN kopplingsanordning som tål 2600kg?

Frågan uppstår pga att den koppling som satt där innan omreggningen, dvs den som vagnen såldes med (med sänkt totalvikt) är originalkopplingen som tål full vikt. Dvs jag har redan en koppling som fungerar men måste regga om med en annan.


Eller, säg så här då, för en enklare frågeställning: min koppling går sönder och jag måste byta hela kopplingen och det går inte att köpa en exakt likadan längre, måste vagnen regga igen då?
Ok då förstår jag problemet. Går det inte att regga om till högre totalvikt med kopplingen som sitter där nu? Du har väl e-behörighet så totalvikten kvittar väl så länge den är högre än 2600kg?
 
nino nino skrev:
Märkligt

Så här ser det ut på mitt släp Tiab från -99

[bild]
[bild]
Då skulle jag gissa på att denna vagn är köpt reggad från tillverkaren som en 750kg. Är den extra lastvikten viktig för dig är det nog betydligt enklare och billigare att sälja och köpa nytt.
 
dof dof skrev:
Då skulle jag gissa på att denna vagn är köpt reggad från tillverkaren som en 750kg. Är den extra lastvikten viktig för dig är det nog betydligt enklare och billigare att sälja och köpa nytt.
Nej det ska vara ner reggad efteråt, någon med en 3.5t pickup som inte ville ta BE ☹️
 
dof dof skrev:
Ok då förstår jag problemet. Går det inte att regga om till högre totalvikt med kopplingen som sitter där nu? Du har väl e-behörighet så totalvikten kvittar väl så länge den är högre än 2600kg?
Nej alla säger att man måste byta en viktig komponent och typiskt verkar man ge sig på hela draganordningen.

Jag vill bara kunna lasta så mycket som släpet tål, som du säger har jag inga problem med behörigheten.
 
C
RoTe RoTe skrev:
Paragrafekipage vanliga som brödbilar.
Brödbilar? Alltså bilar som transporterar bröd?
Känns som man får pressa rätt bra för att få in > 3 ton limpor i den där. 😆
 
RoTe
C cpalm skrev:
Brödbilar? Alltså bilar som transporterar bröd?
Känns som man får pressa rätt bra för att få in > 3 ton limpor i den där. 😆
Lastbil märkt "Polarbröd" parkerad på en gata, med en bild på bröd och grönsaker på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Brödbilar? Alltså bilar som transporterar bröd?
Känns som man får pressa rätt bra för att få in > 3 ton limpor i den där. 😆
Låt oss nu beräkna volymen för 3 ton limpor baserat på att varje limpa är förpackad i en låda med måtten: höjd 85 mm, bredd 135 mm och djup 85 mm.

### Steg 1: Beräkna volymen av en förpackning
Volymen av en förpackning kan beräknas med formeln för volymen av ett rektangulärt prisma:
\[
\text{Volym} = \text{Höjd} \times \text{Bredd} \times \text{Djup}
\]
Låt oss konvertera måtten till meter innan vi räknar ut volymen:
\[
\text{Höjd} = 85 \text{ mm} = 0,085 \text{ m}
\]
\[
\text{Bredd} = 135 \text{ mm} = 0,135 \text{ m}
\]
\[
\text{Djup} = 85 \text{ mm} = 0,085 \text{ m}
\]

Volymen av en förpackning:
\[
\text{Volym} = 0,085 \text{ m} \times 0,135 \text{ m} \times 0,085 \text{ m} = 0,000976875 \text{ m}^3
\]

### Steg 2: Beräkna antalet limpor i 3 ton
3 ton = 3000 kg

Antal limpor = Total vikt / Vikt per limpa
\[
\text{Antal limpor} = \frac{3000 \text{ kg}}{0,778 \text{ kg/lima}} \approx 3856 \text{ limpor}
\]

### Steg 3: Beräkna total volym för 3 ton limpor
Total volym = Antal limpor \times Volym per förpackning
\[
\text{Total volym} = 3856 \text{ limpor} \times 0,000976875 \text{ m}^3/\text{limpa} \approx 3,767 \text{ m}^3
\]

Så, 3 ton limpor bröd tar upp ungefär 3,767 kubikmeter (m³) plats när de är förpackade i lådor med de givna måtten.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Notera att vi här räknar på en Skogaholmslimpa, klassisk skivad.
 
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
alla säger att man måste byta en viktig komponent
Hur ska någon kunna veta om man gjort det? Det finns ju inga förteckningar över exakt vilka komponenter enskilda fordon har.

Så är draganordningen i sig typad för den vikt du vill regga upp släpet till måste det väl bara att registreringsbesiktiga bilen med den. Det där med att man måste byta delar låter som en urban myt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur ska någon kunna veta om man gjort det? Det finns ju inga förteckningar över exakt vilka komponenter enskilda fordon har.

Så är draganordningen i sig typad för den vikt du vill regga upp släpet till måste det väl bara att registreringsbesiktiga bilen med den. Det där med att man måste byta delar låter som en urban myt.
Återkommer när jag forskat klart på detta.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
För övrigt verkar polisen gå hårt på överlast nu. Häromdan på E4 stoppade de alla personbilar med släp/husvagn (och även en hel del husbilar)

Har en vän inompolisen som säger att de uppmärksammat att 80% av de kollar som drar något har överlast eller dålig lastsäkring.
Tydligen nått dtopp där 30% blev av med körkortet. Så de kommer foka mer på detta….
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Det är bra!
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är bra!
Ja. Vi är väl många som sett väldigt konstiga saker i trafiken.
Alla som ser hur idioterna kommer undan med idiotier frestas att själva chansa nästa gång.

”Varför åka två vändor när man kan lasta fullt. Det gick ju bra för ”Greger””
 
pjgb pjgb skrev:
De tillverkade falska skyltar med hans regnr på och satte på en bil som såg likadan ut.
Tack och lov fanns det ändå skillnader, t ex spoilern på bakluckan var lite annorlunda.
Okej!
Att dölja sina regplåtar i annonser förhindrar ingen att tillverka egna skyltar, så jag fortsätter att inte dölja mina nummerplåtar.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.