Rems TH16 pressback. Tyskland fick leverera igen. Kommer väl till pass i kommande projekt. Tyvärr åker jag nog på en TH20 också...
 
  • Hand håller en Rems TH16 pressback, ett verktyg för rörinstallation, märkt med modell och storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SimonThn och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Rems TH16 pressback. Tyskland fick leverera igen. Kommer väl till pass i kommande projekt. Tyvärr åker jag nog på en TH20 också...
Dyra saker. Fick införskaffa TH16, 20 och 25 när jag byggde bergvärme. Ovärderliga när man bygger.

Nu ligger de i kassaskåpet.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Dyra saker. Fick införskaffa TH16, 20 och 25 när jag byggde bergvärme. Ovärderliga när man bygger.

Nu ligger de i kassaskåpet.
Ja, inte gratis... Undrar om man vågar köra tyska pex-kopplingar också, kostar en bråkdel...
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Dyra saker. Fick införskaffa TH16, 20 och 25 när jag byggde bergvärme. Ovärderliga när man bygger.

Nu ligger de i kassaskåpet.
Jag var nära ett inköp men så insåg att att prylarna ska kalibreras också....och då fick det vara och jag får göra mig besväret att hyra istället.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag var nära ett inköp men så insåg att att prylarna ska kalibreras också....och då fick det vara och jag får göra mig besväret att hyra istället.....
Tuff eller dumdristig, jag kör ändå!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Tuff eller dumdristig, jag kör ändå!
Samma här då jag utgår från att ett nytt verktyg inte behöver kalibreras. Eller vad menas? Det finns inget att kalibrera, går käftarna ihop är det ok. Slitage och skit gör att de måste kontrolleras med tiden.
 
Jonas Persson
F Fluxor skrev:
Ja, inte gratis... Undrar om man vågar köra tyska pex-kopplingar också, kostar en bråkdel...
Förutsatt att allt är lika borde det fungera tekniskt. Har sett rör där godstjockleken skiljer en tiondel mot vad det ska vara.

Men vad kan hända, är alla kopplingar synliga eller åtkomliga med skvallerrör så märker du om det börjar läcka.

Säger han som köpte allt i Sverige:cool:
 
Jag valde helt bort presskopplingar pga priset och att tätningen består av en o-ring..

Mjuklödde hela mitt värmesystem istället :)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Samma här, tog så klart något längre tid men blev väldigt mycket billigare. Dock ska man införskaffa en riktig lödtång. Håller tätt än, 10+ år senare :). Ytterligare fördel är att det går att löda isär kopplingar och göra om vid behov.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag valde helt bort presskopplingar pga priset och att tätningen består av en o-ring..

Mjuklödde hela mitt värmesystem istället :)
Jag vill inte ha skarvar i bjälklaget och ogillar Prisol.

Priset är som sagt högt, men tyska kopplingar kostar en femtedel av svenska. Då har man råd att pressa fel till och med.

För övrigt så äger jag en Rems Hot Dog, och den har sitt användningsområde. Senast i våras lödde jag anslutningar till ett gäng nya radiatorer med snäv böj, bockning fungerade inte.
 
Ska du köra pex finns ju även system med typ klämringskopplingar som du inte behöver maskin till. Oavsett hur du gör ska du ha allt material från samma tillverkare om du ska ha någon framgång vid en ev. reklamation eller försäkringsärende. Apropå att köpa från Tyskland.
 
Fick hem lite elektro-grejer. När min efterlängtade pysselhörna nu är inom räckhåll gäller det att kitta sig! Först ut kommer bli lite små lödövningskit.
Silikonlödmatta med verktyg för elektronikprojekt på ett bord, inklusive skruvmejslar, kretskort och lödkolvspets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektronikkomponenter och lödövningskit inuti en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 8 till
  • Laddar…
T
jonmo jonmo skrev:
Fick hem lite elektro-grejer. När min efterlängtade pysselhörna nu är inom räckhåll gäller det att kitta sig! Först ut kommer bli lite små lödövningskit.
[bild]
[bild]
Jag köpte några kit till ungarna förra julen, det var uppskattat.

(Sen försökte jag lära dem hur ett oscilloskop fungerar, det var inte lika uppskattat :) )
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Fick hem lite elektro-grejer. När min efterlängtade pysselhörna nu är inom räckhåll gäller det att kitta sig! Först ut kommer bli lite små lödövningskit.
[bild]
[bild]
Vart köpte du kiten ifrån?
 
Jonas Persson
T tanaris skrev:
Jag köpte några kit till ungarna förra julen, det var uppskattat.

(Sen försökte jag lära dem hur ett oscilloskop fungerar, det var inte lika uppskattat :) )
Inga spel på den skärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.